i The Asia-Pacific Journal | Japan Focus

Volume 6 | Issue 9 | Article ID 2912 | Sep 01, 2008

The Forgotten History War: Wilfred Burchett, Australia and

the Cold War in the Asia Pacific

Jamie Miller

The Forgotten History War: Wilfred
Burchett, Australia and the Cold War in
the Asia Pacific

Jamie Miller

For half a century, Australian journalists and
academics have fought bitterly over the legacy
of journalist Wilfred Burchett. Burchett broke
the US embargo to report on radiation from
Hiroshima in August 1945, calling it “the
atomic plague, then controversially covered the
Korean and Vietnam Wars from “the other
side”. “Could anything justify the extermination
of civilians on such a scale?” he pondered of
Hiroshima.

[soen 24T b st ﬂﬂm-lﬂ-ﬂhﬂhnﬂm-

THE ATOMIC PLAGUE

I write this as a warning to the world” Ty

I'Ilh:l-lll'r-lml:lm TR WHLL TS wwile

PMRCTORS FALL A8 0
THEY WoRk i

tadona gt e AT wovnt e el

A b o P s = . o s Y -

g

e AJAN 18 J R AFAIN T =

Ll =TT [ | STAREEDS UK Iy =

F T il Forces ooy ould T b

i A rewe rad DIEIN FHEEE - T E LR ™ Peres e e
LAt 144 SiF

Burchett’s Hiroshima scoop in the London
Telegraph

The Burchett debate has rumbled through the
politics and intellectual life of his native
Australia, which long banned him from
returning home. In the first post-Cold War
review of that debate, Jamie Miller illuminates

Burchett’s life and work, probes the ideological
roots of the clash, and examines such issues as
the charges of US use of germ warfare in
Korea, the bombing of Korea and Vietnam, and
claims that Burchett was a KGB agent. Japan
Focus.

In July 2008, with little warning, a bitter
historical controversy broke out in response to
Robert Manne’s Monthly article ‘Agent of
Influence: Reassessing Wilfred Burchett’.[1] A
group of academics attacked him in caustic
terms for nothing less than intellectual
dishonesty[2]; Manne responded by accusing
them of lying.[3] Onlookers could have been
excused for wondering what had sparked such
open and personal animosity. However, this
latest skirmish, like a far-off border clash, was
merely the most recent flare-up in a long-
running feud over the enigmatic legacy of
Australian foreign correspondent and alleged
traitor Wilfred Burchett (1911-83).[4] This
article will illuminate the history of heated
ideological and personal clashes over the
meaning of Burchett’s life, thereby providing
the much-needed background to the recent
dispute for both historians and lay readers
alike. In doing so, it will reveal a scarcely
believable discourse in which some of
Australia’s Cold War historians, their
methodologies corrupted by ideological
imperatives, have waged vendettas, colluded
with ASIO, utilised sophistry, misrepresented
evidence, engaged in McCarthyism, and even
committed intellectual fraud. All of this has
taken place under the cover of intellectual
inquiry, yet it has only obscured our
understanding of Australia’s most prominent
and controversial communist.[5]



Wilfred Burchett was one of the twentieth-
century’s most important journalists. Amid
official denials and conventional reports to the
contrary, his were the first accurate accounts
of nuclear fallout in Hiroshima[6] and American
use of chemical warfare in Vietnam,[7] among
many other scoops. But he was notorious for
his unique access to, and prominent support
for, communist regimes in Eastern Europe, the
Soviet Union, China, North Korea and
Indochina. For decades he reported from these
nations, using his contacts with leaders like
Chou En-lai, Ho Chi Minh and Prince Sihanouk
of Cambodia to produce a vastly different
picture of world affairs to that prevalent in the
West. Consequently, he was reviled in
Australia’s anti-communist circles. What
distinguished Burchett from other Australian
communists in their sights, however, was the
widespread belief that he had committed
treason while working as a journalist
accredited to the communist side of the Korean
War. He was suspected of interrogating and
even brainwashing Allied soldiers, and of
extracting and publicising their confessions to
engaging in biological warfare, thereby acting
as an enemy propagandist.[8] Burchett was
even widely seen as an agent for the KGB and
the numerous other communist countries in
which he worked. In this way, ideological
antipathy towards Burchett took root easily in a
specific factual basis; the classic anti-
communist fear of subversion from within
found an intriguing counterpoint in Burchett’s
subversion from without. From the Korean War
until his death in 1983, he was, as the title of
David Bradbury’s film aptly put it, the nation’s
Public Enemy Number One.[9] Every aspect of
his life was painstakingly recorded by ASIO.
And from 1955, a succession of Coalition
Governments refused to issue Burchett with an
Australian passport for seventeen years - it
would take the accession of the Whitlam Labor
Government in 1972 to reverse the policy - and
even refused to register his children as
Australian citizens for fifteen.[10] Wilfred
Burchett became, as the Australian put it,

619]0

‘Australia’s only political refugee’.[11]

Wilfred Burchett in Korea

Since Burchett’s death in 1983, it has emerged
that having given ASIO Director-General
Charles Spry free rein in the early 1950s to
investigate Burchett’s conduct, the Menzies
Government found that there was neither a
legal nor evidentiary basis for a treason
charge.[12] However, due to its hostility
towards Burchett’s association with enemy
forces and the political imperative not to
appear to be “soft” on communism, the
Government persecuted him anyway.[13] Its
Coalition successors knew that the popular
allegations against Burchett had limited merit,
but fostered and perpetuated them to support
the policy in the absence of a factual basis and
thereby save face politically. Burchett made it
all too easy for them, publishing numerous
books on international politics evincing
dogmatically “pro-communist” views.[14]

However, as Western public opinion on the
Vietnam War began to align with what Burchett
had been advocating for years, he saw an
opportunity to rehabilitate his reputation at



home. He dramatically flew into Australia by
private plane in 1970, but still the Government
remained intransigent. Even when Burchett
challenged public perceptions of him by suing
Democratic Labor Party Senator Jack Kane for
defamation, collusion between the outgoing
Coalition Government and Burchett’s personal
and ideological enemies, playing on strong anti-
communist public sentiment, meant those
perceptions were only solidified when the case
came to court in 1974.[15] In the event,
Burchett was subject to an array of legal errors
and abuses of the judicial system, details of
which can be found elsewhere.[16] The appeals
court even found that he had been the victim of
‘a serious miscarriage of justice’, but still
declined to order a retrial.[17] Burchett’s
inability to pay costs meant that he was forced
to leave Australia once more and would die in
exile.

Ever since, historians have struggled to
transcend the bipolar Cold War mentality
superimposed on Burchett’s life. In the
historical arm-wrestle over, as Hayden White
put it, ‘what certain events might mean for a
given group, society, or culture’s conception of
its present task and future prospects’,[18]
Burchett’s lifelong ability to challenge
unrepentantly in his work the tenets of liberal
democracy, while simultaneously being one of
its most prominent victims, rendered his legacy
a hotly contested battleground for Australia’s
intelligentsia. If Korea, where the seeds of the
controversy that would engulf Burchett were
sown, was Australia’s “forgotten war”, then the
debate over him has been our Forgotten
History War. Just as Keith Windschuttle and
Stuart Macintyre, Geoffrey Blainey and
Manning Clark fought over Aboriginal and
settler conflict for an understanding of
Australia’s national identity, so too have B. A.
Santamaria and Ben Kiernan, Robert Manne
and Gavan McCormack sparred over the truth
and legacy of Burchett’s life for a conception of
Australia’s role in the Cold War. For one side,
Burchett animated fears of a communist

619]0

takeover of the free world; for the other, his
persecution typified the most illiberal
tendencies of Cold War Australia. It was what
he signified ideologically, as much as what he
had or had not done in Korea, which in siren-
like fashion drew historians to him and
corrupted their historical processes. The result
was often history of the most dubious merit, as
historians’ ideological commitments rendered
them wilfully blind to evidence which
suggested that Burchett could be, or indeed
could have done, anything other than what
their doctrine dictated.

Defaming Burchett: Denis Warner

Any search for the source of this phenomenon
leads inevitably back to Denis Warner. Burchett
and Warner had been professional rivals ever
since they worked together as war
correspondents in the Pacific theatre of the
Second World War. However, as both came to
specialise in East Asian affairs in the post-war
years, each on their own side of the Bamboo
Curtain, their ideological incompatibility
transformed into a deep mutual antipathy.
Warner’s orthodox “downward thrust” and “red
peril” thinking was anathema to Burchett’s
blend of post-colonialism, Third World
nationalism and communism. The situation
ultimately disintegrated into what Burchett
biographer Tom Heenan has labelled
‘Australian journalism’s most infamous
feud.’[19] Exposing Burchett became a life-long
obsession for Warner; the immense amount of
material he collected on Burchett, including
countless newspaper articles, intelligence
reports, interview transcripts and classified
documents, fills several large boxes in the
National Library of Australia.[20] And it was
Warner’s articles, culminating in 1967 with the
landmark ‘Who is Wilfred Burchett?’,[21] which
established in the public consciousness the
image of Burchett as a traitor who had
interrogated and brainwashed POWs during the
Korean War.



There was, however, a significant disparity
between the treason charge that Warner
sought to make out over the years and
historical reality. Consequently, not only were
claims material to a charge of treason mixed
extensively with claims pertaining to Burchett’s
communist sympathies - logically problematic
in itself - but claims which indicated neither but
simply cast Burchett in a poor light featured
prominently. For instance, Warner noted that
as a war correspondent, Burchett ingratiated
himself with Allied officers, behaviour which
‘paid off time and again in the speedy
movement of his copy’.[22] On numerous other
occasions, including to ASIO, he mentioned
Burchett’s womanising.[23] In the same ASIO
interview, he recounted that a US
correspondent had repeatedly told him that
Burchett and colleague Alan Winnington had a
homosexual relationship. In the case for
treason, such evidence - one way or the other -
indicated little more than the intensity of
Warner’s obsession. Little wonder that when
the Gorton Government sought to formulate a
statement justifying its denial of a passport to
Burchett ‘without raising problems of proof or
refutation’, it singled out Warner’s unique
scholarship as the example to follow.[24]

In fact, Warner had been cooperating with
Australian Governments long before Gorton
was at the helm. It is now clear, as Burchett
and his supporters believed at the time,[25]
that Warner had close ties to ASIO.[26] As
early as 1953, he assisted ASIO’s efforts to
gather information on Burchett by volunteering
material from his ‘Burchett file’, then just a few
years old.[27] Seventeen years later, little had
changed. A long essay by Warner on Burchett
is found in the personal papers of short-serving
Prime Minister John McEwen.[28] In exchange,
Warner was supplied with classified
information to support his attacks on Burchett
in the press. In ‘Who is Wilfred Burchett?’, he
drew upon (and misrepresented) the content of
ASIO’s interviews with former Australian POWs
about their experiences with Burchett in Korea

619]0

even though these sensitive documents were
not to be publicly available for another sixteen
years.[29]

In this quid pro quo, Warner’s articles lent the
Government's policy an illusory legitimacy
while his professional prestige swelled due to a
Government-sponsored smear campaign
against the credibility of his rival. It remains
darkly ironic that the man at the vanguard of
the lynch mob was himself acting as little more
than a government spokesperson, one of the
very charges Warner levelled at Burchett in
relation to his activities in Korea.[30] But at the
same time, ASIO and Warner relied on each
other for corroboration of Burchett’s guilt, even
though there must have been considerable
overlap in their material. Spry, when first
broaching the possibility of pursuing Burchett
for treason in October 1951, actually quoted
Warner as an authoritative source in his
attempt to sway Solicitor-General Kenneth
Bailey.[31] Meanwhile, in his 1953 interview
with ASIO, Warner related that ‘he had never
heard of Burchett taking any part in the
indoctrination of prisoners of war’,[32] though
he would come to be the foremost proponent of
that very accusation.[33] Each was reinforcing
the other’s instinctive hostility towards
Burchett.

This collusion was most effective, and Warner’s
depiction of Burchett easily gained traction in a
public sphere where there was little
information available to the contrary.[34] At
Burchett’s National Press Club address in
1970, the Sydney Morning Herald journalist
proffered that this was Burchett’s first attempt
to regain his passport when he had previously
tried on no fewer than six occasions.[35] In
Parliament three days later, Labor MP Albert
James would say that he believed a passport
‘had been denied Burchett for eight or nine
years’, dating back only to 1961.[36] The
Melbourne Herald even ran a story entitled
‘Burchett a “Red Soldier”’[37] based on the
account of a Vietnamese who maintained that



the long-term exile was ‘known as a Communist
soldier operating in Australia to influence the
Australian Government to support the interests
of the Republic of North Vietnam’.[38] The lack
of basic knowledge about Burchett left a broad
opening for the press’ stock-in-trade anti-
communist sensationalism that Warner
exploited masterfully. In 1974, he both
persuaded his employer, Herald & Weekly
Times, to underwrite Senator Kane’s legal
expenses and used his ASIO connections to
recruit witnesses from all over the world to
give evidence against Burchett.[39] Headlines
based on their testimony such as ‘Burchett
should be shot, says ex-PoW’,[40] ‘US Pilot - I
Feared Burchett: He stared like a snake would
stare at a mouse’[41] and ‘He Had Soviet Elite
Flat'[42] entrenched Warner’s depiction of
Burchett in the public consciousness. The
accuracy of that testimony, much of which has
since been fatally undermined, was quite
irrelevant. What mattered, as Kane himself
would later conclude, was that:

In virtually losing [the case], as I
have described, people might
reasonably think Burchett was
considered guilty of acts that fully
justified the claims of those who,
from the witness box, had called
him a traitor to his face in a public
court.[43]

In an atmosphere where perception and
rumour trumped fact, that Warner’s articles
seemingly coincidentally resonated with
Canberra’s policy and the proceedings in court
lent them a convincing veneer of authority. He
became known as the expert on Burchett, his
personal fixation masquerading as detailed
knowledge.

Yet what ensured that Warner would dominate
the historical debate on Burchett well into the
1980s was far more subtle than reputation

619]0

alone. The reasoning of Warner’s articles was
predicated upon the assumption that being a
communist was self-evidently synonymous with
being a traitor. The two labels were used
interchangeably, evidence indicative of one
repeatedly advanced in support of the other.
The very conclusion of ‘Who is Wilfred
Burchett?’, an article purporting to reveal
Burchett’s treasonous conduct in Korea, was
that he was ‘a clever, calculating
Communist’.[44] However, while Warner
subscribed to the “communist equals traitor”
logic as gospel, others took umbrage at what
they viewed as a non-sequitur. It was this
irreconcilability which more than anything else
gave Burchett’s life its broader ideological
import and was responsible for the bifurcation
of the Forgotten History War. What Burchett
did, an empirical question, was forever yoked
to what he represented in the Cold War
context, an ideological and subjective one. By
thus fusing adherence to a conclusion in an
historical inquiry with adherence to an
ideological position Warner sewed a
remarkably durable intellectual straightjacket
from which subsequent analysis of Burchett has
struggled to break free. The result was that
arguments from the other side of the divide, no
matter how valid, would be ignored or rejected
out of hand on ideological rather than
intellectual grounds.

‘An  Australian Dreyfus?’: Gavan
McCormack

One of the pillars of Warner’s depiction of
Burchett was his seeming monopoly on the
facts. When a large amount of government
material on Burchett was declassified in the
mid-1980s and released into the hands of
maverick academic Gavan McCormack, that
pillar collapsed forever. In his ground-breaking
‘An Australian Dreyfus?’[45] and subsequent
forays over the next two years,[46] McCormack
systematically deconstructed the evidence
underpinning Warner’s articles, the testimony
given in court against Burchett, ASIO’s files,



and the staple rumours on which the Australian
press relied. The reverberations were so
profound because the facts supporting each of
these, due to Warner’s involvement at every
turn, were much the same.

Some of the blows McCormack landed were
devastating. His analysis of the declassified
ASIO affidavits of Australian POWs, which
Warner had been privilege to for years,
revealed that the allegations that Burchett had
interrogated Australian soldiers in Korea were
unfounded.[47] The affidavits in fact showed
that Burchett had deliberately sought out
Australian POWs, discussed the war with them
(even if they rarely saw eye to eye), wrote
home to their families on their behalf, and even
drunk whisky with them. As for British POWs,
McCormack embarrassed Warner by revealing
that the 1953 British Ministry of Defence report
which Warner had cited as confirming that
Burchett was involved in brainwashing[48] was
actually published in 1955[49] and contained
no such allegation, let alone the supporting
quote that Burchett was ‘actively involved in
brainwashing procedures’.[50] Santamaria had
made the exact same claim, based on the same
source, a year earlier.[51] The two were
sharing misinformation,[52] yet it is easy to see
how even the most informed Australian citizen
would deduce from two seemingly independent
accounts that the serious allegation was true.

Compounding Warner’s embarrassment,
McCormack revealed that one of Warner’s main
sources and a witness he had located for
Kane,[53] British POW Derek Kinne, was
discussed at length in the same report without
any mention of his ever having met Burchett.
What the report did show was that Kinne’s
dramatic claim in court, that Burchett had told
him that he could have him shot, was actually
said by British journalist Michael Shapiro.[54]
Despite McCormack’s exposure, Warner would
cite Kinne extensively in his autobiography
fifteen years later, even repeating this
discredited anecdote with Burchett as the

619]0

protagonist.[55] Even in the post-Cold War era
Warner was uninterested in what the evidence
had to say.

McCormack even dismantled the evidence of
Kane’s star witness, American Colonel Walker
M. Mahurin.[56] McCormack revealed that
Mahurin’s testimony differed markedly from
how he had described his experiences with
Burchett in his 1962 autobiography.[57] In
1974, Mahurin testified that he had met
Burchett on two occasions. On the first,
Burchett ‘stared at [him] like a snake staring at
a mouse’,[58] and on the second, just prior to
his release, Mahurin felt that Burchett ‘had
control over [his] destiny’.[59] In 1962,
however, he had not mentioned any first
encounter, while as for the second, he had
written: ‘T felt that Burchett... was going to try
to get something from me. But he didn’t.’[60]
Decisively, corroborating the 1962 version was
an interview Mahurin gave the day after his
release from his POW camp in 1953. In it
Mahurin recounted that he ‘only met him last
night and Burchett was very pleasant to me.
Very pleasant’.[61] By all accounts Mahurin’s
explosive testimony had a compelling effect
upon the jury,[62] even though he was at best
an unreliable witness.



Walker Mahurin

As new research reveals, both Warner and the
Government knew this beforehand. Mahurin
had told Warner in a private interview: ‘I
couldn’t personally say [ saw with my own eyes
Burchett writing things for my confession’. [63]
Meanwhile, a Government official admitted
internally that:

[X] of ASIO told me that the
affidavit which inculpated Burchett
was that of Colonel Mahurin. But it
seems to me that it does not
involve Burchett directly... but only
the journalist Alan Winnington...
My impression is that these
documents will be very
disappointing.[64]

Both not only kept their information to
themselves, but also actively helped to procure
Mahurin'’s services for Kane’s defence.[65]

619]0

The upshot of McCormack’s obsessive research
was that a great deal of the evidence that the
Government had disseminated through Warner
to provide a justification for its passport policy
was spectacularly discredited. Former POWs
were using Burchett, a figure many
remembered from the camps, as a scapegoat
for their horrific wartime experiences. Their
delusions gained validation both from each
other and from Warner. The seemingly solid
case against Burchett was in fact a house of
cards, each piece of evidence supported by
another. And after McCormack was through, it
lay in tatters.

‘Doctoring History’: Robert Manne

Yet in his award-winning Quadrant essay, ‘The
Fortunes of Wilfred Burchett: A New
Assessment’,[66] Robert Manne simply shored
up the image of the communist-traitor Burchett
while largely avoiding the evidentiary concerns
that McCormack had raised. This was
unsurprising. Not only did Manne work in
collaboration with Warner in writing the
article, but he also at this time had a close
relationship with Spry himself which arose in
the writing of The Petrov Affair, even
composing the ASIO chief’s obituary in the
Age.[67] Furthermore, he and McCormack had
already locked horns several years earlier and
Manne had come off much the worse for
wear.[68] Even so, it was not to be the last time
that Manne responded to others’ research on
Burchett by evading it.

Manne’s first move was indicative of the
objectives of his essay. He denied the very
legitimacy of McCormack’s criticisms by
attempting to discredit McCormack himself.
Manne accused him of ‘the doctoring of history’
and refused ‘to accede... to a neo-Stalinist
reading of post-war Asian history being taught
in our universities by academics like Dr
McCormack’.[69] To this day it is unclear how
McCormack’s history was ‘neo-Stalinist’, what
that term means, or how this had any bearing



on the empirical discrepancies McCormack had
illuminated.[70] It was simply denigration by
emotive ideological association.[71] The ad
hominem quips were of course not restricted to
McCormack. Manne referred to Burchett’s ‘Don
Juan sexual adventures’,[72] noted that in
Berlin Burchett sold automobiles, perhaps - he
added darkly - even to Russian officers,[73]
and claimed that ‘Soviet officials were also
aware that Burchett was drinking like a
fish’.[74] This incorporation of arbitrary slurs
bore all the hallmarks of Warner, and indeed
the footnote to the last cited him as the source.
That Manne, like Warner, was happy to play
the man rather than address McCormack’s
revelations indicated that he was similarly
engaged in a primarily ideological rather than
scholarly endeavour. For all his self-declared
‘weariness... at the prospect of refighting the
old battles of the Cold War’,[75] his analysis
remained firmly situated within Warner’s
straightjacket.

The problem Manne encountered, like Warner
before him, was that he was ideologically
beholden to a depiction of Burchett as a traitor
that the evidence did not support. On the denial
of Burchett’s passport, the logical gymnastics
employed by Manne to arrive at the desired
conclusion were especially tenuous:

The passport issue, on the other
hand, presented [Burchett] with
the possibility of risk-free
martyrdom. The Australian
Government had hoped to place
Burchett in the dock on a charge of
treason to his country; Burchett
now hoped to place his country in
the dock on a lesser charge of
having deprived an honourable
Australian of his passport and
citizenship.[76]

According to Manne, Burchett deliberately

619]0

orchestrated to have his passport kept away
from him so as to enjoy a seventeen-year self-
imposed exile from his family and homeland.
Manne was not the only one to have made this
bold but popular claim. [77] But he was the
only one to have archival documents in front of
him, in the very same files he relied upon in his
essay, which revealed it to be as fanciful as it
sounds.[78]

On other points, Manne's extensive research
was cited only insofar as it buttressed his
preconceptions. One salient example of this
was his use of correspondent Lachie
McDonald’s post-Korean War statement to
ASIO. Manne cited McDonald’s account that
Burchett and colleague Alan Winnington ‘would
reappear from the communist annexe and tell
UN correspondents the communist story of the
reason for each break, and how [the peace]
talks were progressing’.[79] He deduced from
this that rather than being a journalist attached
to the communist delegation to the talks,
Burchett was in fact a communist agent
ordered to disseminate a campaign of
misinformation among the UN
correspondents.[80] As numerous other
accounts Manne failed to cite indicated, far
from being passive victims, the UN
correspondents gratefully sought out Burchett
because the UN military command was so
miserly with its information. Charlie Barnard of
the Associated Press wrote that:

many’s the time [Burchett and
Winnington] have given hot news
stories on what is happening in the
armistice tents to Allied
correspondents, and the stories
have turned out to be correct... the
Communist journalists got
briefings and they in turn ‘briefed’
the Allied newsmen. For days that
was the only armistice news the
newspapers of the free world
got.[81]



Accounts to this effect were even present in the
very same declassified ASIO files in which
Manne grounded his article. Time-Life
correspondent James Greenfield told ASIO that
‘[Burchett] was the first source of official info
for United Nations correspondents’[82]; Ralph
Walling of the Daily Express added that
Burchett wore the insignia of an ‘accredited
press representative’ on his uniform and
repeatedly identified himself as such.[83] Yet
by only referring to McDonald's more succinct
version of the same events, Manne lent a
superficial plausibility to his serious charge:
that Burchett was not a journalist, but a
communist agent.

Yet given the ideological motivations behind
Manne's essay, the construction of his
argument was only half the battle. The rest lay
in bolstering, validating and admitting no
breach in the existing anti-communist canon.
Manne continued to rely in the preparation of
his article on Warner, who had been exposed as
having manufactured evidence pivotal to the
discourse at hand, even referring to the same
UK Ministry of Defence report without
mentioning Warner's academic dishonesty.[84]
He was also incapable of admitting even the
most obvious shortcomings in the case against
Burchett. Manne’s response to McCormack’s
revelation of Kinne’s ‘I could have you shot’
quote as the words of someone other than
Burchett was bewildering:

it seems likely either that Kinne
omitted this comment in 1955
through the timidity of his
publishers or, more likely, had
come to believe it over time,
perhaps because of the intense
bitterness he felt for Burchett.[85]

The first explanation was pure speculation,
nothing more. The second necessarily meant

619]0

that Kinne’s evidence in court on this point was
false. (Incidentally, it was also an apt
encapsulation of how Manne and his ideological
brethren felt towards Burchett himself, and
rendered their writings equally unreliable.) If
Kinne’s contribution was only what he had
convinced himself to be true, then this cast
grave doubt on the reliability of everything else
he had to say about Burchett. Manne not only
failed to see this, he even used Kinne as an
authoritative source in relation to another
closely related event on the very same page.

However, perhaps the most revealing
technique utilised by Manne was the way in
which he papered over areas of heated
historical contention with wording that
inherently favoured his preconceived
conclusions. He asserted that Burchett was
‘actively involved in the literary production of
certain of these confessions [of using biological
warfare]’, and more glaringly on the same
point, that ‘Burchett had become an active
participant in one way or another’.[86] What
was specifically at issue, namely the precise
nature of Burchett’s involvement, ranging from
redrafting confessions as a journalist to their
extortion by torture, was left unresolved. Other
central questions in the treason case were
similarly obfuscated. While Manne noted that
post-Korean War UK and US studies were
reluctant to use the term ‘brainwashing’,[87]
nevertheless he expansively concluded that
‘under the broader definition of
“brainwashing”... there c[ould] be no doubt of
the important collaborative role of Wilfred
Burchett’.[88]

Such wording was most illuminating as to
Manne’s disposition towards the evidence
concerning Burchett’s past as a means to an
ideological end. When the evidence was in his
favour, he was prepared to make good use of it.
He referred to a letter from Burchett to his
father discussing his employment
arrangements in China to great effect,[89] and
McCormack later struggled to convince that



Burchett receiving amenities from the Chinese
government had no impact on the substance of
his reporting.[90] Likewise, Manne
persuasively argued that Burchett’s comparison
of a North Korean POW camp to a Swiss
‘holiday resort’[91] was ‘a shocking travesty of
the truth... a not insignificant contribution to
Communist wartime propaganda’.[92] If his aim
had merely been to prove that, particularly in
the early 1950s, Burchett’s journalism was
hardly objective and his relationships with
governments left a lot to be desired, he would
have succeeded. However, his preconceived
goal was to show that Burchett was ‘in the
deepest sense of the word a traitor’,[93] that is,
ideologically and morally, rather than legally.
His concern with the specific historical realityof
Burchett’s involvement in the biological
warfare propaganda campaign and in alleged
brainwashing, both pivotal to the legal charge
of treason investigated by ASIO, was
secondary. Consequently, when the historical
evidence was not in his favour, Manne either
employed convoluted arguments to make it
speak the language he wanted it to or he
ignored it entirely.

‘Guilt is the premise’: History According to
Quadrant

Manne was merely the vanguard of a campaign
against Burchett’s reputation waged by
Quadrant magazine over the next year.[94]
However, where Manne utilised footnotes,
research and adductive reasoning, the
supporting contributions of Santamaria, Frank
Knopfelmacher and filmmaker Edwin Morrisby
employed no such pretences. With the
exception of Morrisby’s uncorroborated and
soon discredited first-hand observations - he
recanted much of his first article in his second -
these contributions provided negligible original
research. They simply circled the wagons. Just
as previously Kane and Manne had closed
ranks around Warner, now Manne became the
focal point for the anti-communist assault:

10

619]0

If there was any lingering doubt,
that the only appropriate
departure platform for Wilfred
Burchett from the here and now
into hell was the gallows, Robert
Manne’s splendid sifting of the
historical evidence in the August
Quadrant must have dispelled
it.[95]

What fuelled the campaign was the threat
Burchett’s life posed to the moral-ideological
nexus integral to the staunchly anti-communist
world view championed by the Quadrant
community. In its eyes, after all, he was
communist collaborator who had worked
behind enemy lines and through his writings
had encouraged others to abandon liberal
democracy. The campaign was as much
crusade as intellectual inquiry and its casuistic
language reflected this. Where Manne had
compared Burchett to Nazi propagandist Julius
Streicher,[96] Knopfelmacher saw him as more
akin to Josef Mengele.[97] Burchett deserved
‘hell’; those rehabilitating him threatened ‘the
foundations of our existence as moral beings
deserving of political freedom’.[98]

But if hyperbole was the greatest beneficiary of
this devotion to a higher moral-ideological
calling, then intellectual integrity was the
biggest casualty. New sophisms were
introduced to halt the continued erosion of the
case against Burchett. Santamaria promulgated
a novel definition of treason unrecognisable to
the Australian legal system:

treason, whether or not, for
procedural or other reasons, the
charge can be legally established...
[is a matter of] the political or
ideological responsibilities of the
citizen of any country of the
Western liberal tradition caught in
the central conflict of the twentieth



century, the struggle between
Soviet Communism and Western
liberal democracy.[99]

Being a communist was not tantamount to
being a traitor, it was by definition the same
thing. However, the irony was lost on
Santamaria. His definition of treason dismissed
due process and the presumption of innocence
as mere procedures in precisely the totalitarian
tradition of those he opposed.

To compensate, he applied his definition
selectively. Morrisby’s work contained new
evidence of Burchett’s alleged KGB links, yet
simultaneously detailed his own relationships
with communist regimes.[100] Santamaria
argued that in stark contrast to Burchett,
Morrisby was an ‘unasailable’ (sic) witness and
his wuncorroborated evidence ‘not
circumstantial’ because ‘it was a matter of
indifference which government or agency
thought it worthwhile to pay the bills’.[101]
Even the narrowest interpretation of
Santamaria’s impossibly dichotomous
definition, casting its net wide enough to catch
Burchett, clearly took in Morrisby as well: the
communist governments who ‘thought it
worthwhile’ included those in Albania, China,
Bulgaria and Cambodia.[102] When it came to
Burchett, however, even the most tenuous
hearsay sufficed for condemnation. Santamaria
noted that ‘other tenants of the flats [in which
Burchett lived in Moscow] included Shered
Nishenko, an actress of whom [KGB defector
Yuri] Krotkov said “She was later involved in
KGB activities”.’[103] In other words, in order
to prove Burchett’s KGB links, an allegation
based largely on Krotkov’s testimony,
Santamaria cited as corroboration the same
source’s similar allegations concerning another
person living in the same building.

Indeed, so tenuous were the KGB claims[104]
that they were soon surreptitiously substituted
for allegations that Burchett was an “agent of

11

619]0

influence” for global communism.[105] The
term “agent of influence”, the title of both
Manne’s 1988 republishing of his Quadrant
essay and of his 2008 Monthly article, remains
exceptionally problematic. It tars with the
stigma of being an ‘agent’ those promoting
communism but for whom the requisite
evidence of an actual agent relationship with a
foreign government is not forthcoming. The
charge is both emotive and nebulous, ideal for
the McCarthyist “guilt by association” that
Quadrant sought to establish. Its conceptual
shortcomings were particularly evident in
Burchett’s case. Burchett supported the
Chinese against the Soviets during the Sino-
Soviet schism,[106] and later the North
Vietnamese against the Chinese.[107] Yet
according to Santamaria, Warner, Morrisbhy
and Manne, as an “agent of influence” he was
apparently working for all of them under the
umbrella of global communism simultaneously.
Manne toes this line even today.[108] The
reality was much more complex. Burchett was,
at various points during his life, a socialist, an
anti-fascist, a committed communist, a
supporter of Asian self-determination, an
Australian nationalist, an anti-imperialist, an
anti-American, and much more besides. He
consciously established himself in places -
within the parameters set by his not holding an
Australian passport - where governments were
in line with his politics. When the two diverged,
he moved on.

This moving of the goalposts time and again on
the charges directed at Burchett - from the
nature of his interaction with POWs to the
applicable definition of treason to his
relationship with Moscow - epitomised an
ideologically consequentialist academic ethic. It
also inherently conceded that the existing
accusations against Burchett could not be
sustained. McCormack could not have put it
better when he commented that for Burchett’s
prosecutors:



the framework of evidence has
always been subordinate; outworn
or discredited bits have been
thrown out and new ones
substituted without the underlying
proposition - Burchett’s guilt -
being affected. Guilt is the
premise; the evidence a series of
subordinate and crucial deductions
from it.[109]

Often, the leaders of the witch hunt were
simply contemptuous of the need for
consistency and integrity in their case.
Morrisby asserted in 1985 that Burchett was
‘probably’ a KGB agent,[110] then a year later,
in a rare retraction, that he was ‘not an agent
of the KGB’.[111] But by that stage, according
to Santamaria, ‘Burchett’s membership or non-
membership of the KGB d[id] not matter’ any
more.[112] The goalposts had moved yet again.
In Defense of Civil Liberties: The
Australian Left

Perhaps even more disturbing than the manner
in which Warner’s straightjacket debased the
academic standards of Australia’s self-declared
‘small anti-Communist intelligentsia’ was the
more subtle way in which it restricted the
ability of others to challenge their hegemony in
the discourse on Burchett.[113] At the height of
the Forgotten History War, Ben Kiernan
responded to the Quadrant campaign with
Burchett Reporting the Other Side of the
World: 1939-83,[114] featuring key chapters by
McCormack and the late Alex Carey. By
covering a much larger tract of Burchett’s life
than had previously been considered,[115] thus
weakening the anti-communists’ grip on the
scope of the discourse, the anthology
attempted to construct a new understanding of
Burchett in the context of a quite different
political paradigm, that of the New Left or
Vietnam Generation. Burchett was portrayed as
a resourceful, radical, politically committed

12

619]0

journalist, illegally exiled by his own
government because his access to the other
side of the Korean and Vietnamese Wars put
him in a unique position to discredit the
arguments advanced for Australia’s
involvement in them:

For Burchett’s especial benefit a
whole new theory of citizenship
was developed under which
Australian citizenship became not
a right of birth but a privilege
which governments might confer
or withdraw at will, according to
whether they approved or
disapproved of a citizen’s values
and conduct.[116]

The image was no longer that of Burchett the
communist, but of Burchett the anti-American,
fighting for Asian nationalism and self-
determination. And instead of being in the pay
of various communist governments, he was
portrayed as the ultimate independent
journalist, advocating on behalf of oppressed
peoples.[117] This was certainly how Burchett
saw himself.[118] But it was hardly the whole
story. As Manne would later illustrate, it was an
extremely misleading description of Burchett’s
often fawning coverage of Soviet-dominated
Eastern Europe and China’s Great Leap
Forward.[119] It also ignored that Burchett
was often close to the very governments that
oppressed those peoples. Nevertheless, the
anthology’s ideological paradigm gave a
coherence to the Left’s depiction and
intrinsically emphasised the human rights
issues that paradigm valued, particularly the
illegality and immorality of the Australian
Governments’ persecution of Burchett.

The problem was that this New Left paradigm
had itself developed largely out of
dissatisfaction with, and in opposition to, the
orthodox binary Cold War mentality.



Consequently, even as the Left attempted to be
revisionist on evidentiary grounds, rather than
merely contrarian on ideological ones, its own
political agenda unavoidably contaminated its
analysis. What transformed Burchett into a
cause célebre for them, as for the anti-
communists, was his ideological significance.
Burchett had been one of the very first Western
journalists to avidly oppose American
involvement in Vietnam; those whose
ideological identity emanated from the trail he
blazed were hardly going to be detached
critics.[120] This ideological attraction
intersected with professional affinity.
McCormack was a specialist in East Asian
history whose writings often displayed a
revisionist streak,[121] while Carey was a close
colleague of Noam Chomsky.[122] Their
respective theories that Burchett was
persecuted because of his opposition to the
Korean and Vietnamese Wars significantly
reflected their own politics and academic
interests.[123] One of McCormack’s articles
even culminated in a passionate call for a
reappraisal of the line between democratic
dissent and treason.[124] Whether this was
valid or not, it only played into the hands of
Manne and his colleagues, exacerbating the
already overbearing ideological dimension of
the historical debate at the expense of
evidentiary concerns.

Another consequence of this ideological
dimension was that the Left failed to fully take
into account the issues concerning Burchett’s
past that their ideological nemeses were most
concerned with. The Left focused on negating
the charge of treason and voicing the issue of
Burchett’s rights while never really
convincingly addressing his relationships with
several of the most dangerous governments the
world has ever known, such as Stalin’s Soviet
Union, Mao’s China and Kim Il Sung’s North
Korea.[125] Their depiction of Burchett, as a
whole, also failed to satisfactorily accommodate
the sometimes slavishly pro-government lines
present in his work, or to incorporate that any

13

619]0

amenities he received from his host
governments might have coloured his
reporting. The Left did acknowledge these as
grave flaws,[126] but they were not integrated
into the overall depiction. On the other hand,
the anti-communists were so obsessed with
these same issues that they were blinded to the
unjust way in which Burchett was treated by
his Government and allowed their obsession to
corrupt their intellectual integrity. For all the
anti-communists’ hysteria and sui generis
scholarship, there was indeed legitimately
something about Burchett at the root of their
grievances. But just what that something was
shifted shape with astonishing frequency.

Thus, even when the Left attempted to force
the discourse on Burchett outside Warner’s
straightjacket, the origins of their own political
philosophy made this impossible. At every turn,
what was ostensibly an historical conflict over
the life of Wilfred Burchett was distorted by,
and ultimately subsumed in, a clash between
two ideologically incompatible camps which
disagreed fundamentally even on what the
terms of the debate were and what counted as
evidence. Aggravating this was that many of
the contributors personally had a great deal
invested in the outcomesof their historical
inquiries, rather than the academic processes
involved. Warner was motivated by a personal
grudge; McCormack sought to buttress his
campaign to reopen the question of whether
the US used biological warfare in Korea; and
Manne’s association with Quadrant, for both
ideological and professional reasons,
essentially dictated the outcome of his inquiry
before it began. Both sides were hardly hostage
to the ideologies to which they subscribed.
Rather, to varying extents, the historical
methods they employed were skewed so as to
arrive at the appropriate conclusions.

‘Removing the Ideological Blinkers’:
1988-2008

This was never more evident than in Burchett’s



first biography The Exile: Burchett: Reporter of
Conflict.[127] The author was Roland Perry,
Denis Warner’s literary agent.[128] Devoid of
source notes, a serious shortcoming on a
subject where even the most elementary facts
were hotly contested, The Exile was riddled
with inaccuracies. It promulgated numerous
unsubstantiated theories, most notably that
Burchett was involved in the defection of
British double agent Kim Philby to the Soviet
Union. As both Phillip Knightley and Kiernan
quickly pointed out in their reviews, Philby
arrived in the Soviet Union in late January
1963, while Perry’s account of the Philby-
Burchett encounter implausibly placed both in
Cairo in mid-February.[129] This was merely
representative of the casual relationship with
the truth displayed throughout the rest of the
book. As Knightley put it with judicious
understatement, ‘It is when Perry tries to
assess the evidence... that the book’s
shortcomings are apparent’.[130]

A far more comprehensive effort was Tom
Heenan'’s From Traveller to Traitor: The Life of
Wilfred Burchett,[131] published in 2006. In
contrast to Perry’s work, Heenan’s biography
was grounded in extensive archival research.
No doubt in response to the way in which
previous writing about Burchett’s life had been
plagued by the selective use of evidence to
reach ideologically acceptable conclusions,
Heenan sought ‘to remove [the] ideological
blinkers’[132] and carefully situated his work
as a detached and definitive account. Even so,
Heenan relied too much on Burchett himself as
a reliable source for highly contentious
events.[133] Given that both Burchett[134] and
the Left[135] willingly admitted that Burchett’s
journalism was designed to promote his
particular world view, rather than being
objective in any meaningful sense, Burchett’s
own writings remain a particularly
compromised source for the construction of
historical narratives. However, by treating
them as authoritative, Heenan’s biography
integrated Burchett’s unconventional work into

14

619]0

mainstream accounts of history. This
constituted a significant rehabilitation of his
reputation, one furthered over the next two
years by the release of Burchett’s unedited
autobiography[136] and a collection of his
writings,[137] both organised by his son
George.

On the other side of the barricades, the
Quadrant banner was taken up by the
Australian. In its pages, few historical issues as
Burchett’s life received such regular, if
asymmetric, exposure. The News Limited
broadsheet was now edited by Chris Mitchell
and was home to Peter Kelly, both known for
their involvement in accusations while at the
Courier-Mail that historian Manning Clark was
a Soviet agent.[138] Thus, Tibor Meray’s On
Burchett,[139] produced by a virtually
unknown publisher, received a full page’s
promotion in the broadsheet in March
2008.[137] Similar prominent treatment was
accorded to Kelly’s ‘Comrade Burchett was a
party hack’. Based on former Quadrant
contributor Peter Hruby’s research, Kelly’'s
article revealed that for all his denials,[140]
Burchett had been an actual member of the
Communist Party of Australia. That this
research has been championed by Kelly, former
Quadrant contributor Peter Hruby, and Manne
as the ‘smoking gun’[141] - the single most
important piece of evidence in the Forgotten
History War - exemplifies the durability of
Denis Warner’s “communist equals traitor”
straightjacket. For them, that Burchett was a
member of a communist party essentially closes
the debate on his legacy.[142] For others, his
formal membership has little impact on the key
issues, namely whether Burchett engaged in
activity deserving of the Australian
Government’s response, and whether ideology
influenced his reporting, which it did in ways so
numerous and diverse as to go well beyond any
party platform. What one side valued as
indispensable evidence, the other dismissed as
essentially irrelevant.[143]



An Honourable Manne

Yet it has been Manne’s 2008 article ‘Agent of
Influence’ which has dramatically reignited the
debate over the legacy of Burchett’s life. His
old foes, Kiernan and McCormack, joining
forces with Heenan, Stuart Macintyre and Greg
Lockhart, responded by levelling against
Manne the incendiary charge of a ‘tendency to
consider selectively other scholars’ research
and [a] penchant for redefining the terms of an
argument to suit his current agenda.’[144]
These criticisms had a lot of merit. What the
background to this current dispute should have
revealed, however, is that such scholarship was
in no way uncharacteristic, but in fact
represented a certain continuity with Manne’s
earlier work. Despite having communicated my
concerns with his 1985 essay,[145] Manne
responded not by addressing them, but by
ignoring his earlier claims entirely. This echoed
his response to McCormack decades earlier.
The style was similar too. Where McCormack
had been a ‘neo-Stalinist’, I became a decidedly
more tame ‘student Leftist’.[146] Where Manne
had once compared Burchett to Julius
Streicher, now his case was akin to that of
Holocaust denier David Irving.[147] In
contrast, unsupported praise was reserved for
witnesses to bolster their credibility. Just as in
1985 star witness Derek Kinne had been ‘a man
of extraordinary courage’,[148] by 2008 his
replacement Meray had become ‘most
convincing’ and ‘so honest a communist’.[149]

But these were minor concerns compared to
how Manne utilised the available evidence.
Entire pillars of his 1985 essay, such as the
1974 defamation case and the previously
critical testimony of Kinne and Mahurin, were
mentioned in passing or not at all. The result
was that readers not specialising in the
historiography of Burchett’s life would not
know that such evidence had ever existed, that
Manne had once been its foremost proponent,
or that it had since been proved untrue.

15

619]0

The sources Manne used instead, particularly
Morrisby and Krotkov, were relied upon to
support essential claims without any
acknowledgement of their severely damaged
credibility. Morrisby once contributed to the
debate that ‘Burchett apparently liked dog
meat, but did not like North Korea because he
could not find a good woman there.’[150] He
also insisted that Burchett spoke Bulgarian
despite Burchett’'s Bulgarian wife’s
denials.[151] Krotkov, whose testimony lay at
the heart of allegations that Burchett had been
a KGB agent, had long been proven to be an
unreliable defector. Alongside Burchett, he had
singled out economist John Kenneth Galbraith
and intellectual Jean Paul Sartre, as well as the
French and Indian Ambassadors to the United
States, as KGB agents. Neither American nor
British intelligence took him seriously.[152] Yet
together, Morrisby and Krotkov’'s evidence
constituted the entire basis for the central
assertion of Manne’s article: that Burchett was
an ‘agent of influence’ funded ‘sometimes’ by
the Soviet Union.[153]

In much the same fashion, Manne relied solely
upon the testimony of American Korean War
POW Paul Kniss to confirm Burchett’s role in
interrogating US pilots.[154] This, as Manne
well knew, was decidedly problematic: Kniss
made two contradictory statements to US
authorities on his repatriation. The first, made
in September 1953 and cited by Manne, made
no reference to Burchett at all.[155] The
second, made later and contained in a US Army
Intelligence Report,[156] described Burchett as
‘a chronic alcoholic’ and ‘a drug addict’ even
though, as McCormack had revealed, Kniss and
Burchett had enjoyed friendly correspondence
during the war.[157] This was the statement
Manne was really drawing upon, but it was
anything but credible. As a cable to the
Australian Government explicitly noted, the
Report was designed to discredit Burchett
given that he had by this stage moved to
Indochina, the latest Cold War flashpoint.[158]
For his part, Kniss had been caught in a classic



conflict of disloyalties. In his desire to avoid
recriminations from American authorities for
confessing that the US had used biological
warfare, he had chosen to disavow his friend
Burchett. But by simply not mentioning any of
these issues, raised in others’ work, Manne was
able to present Kniss to the Monthly’s readers
as an unimpeachable source.

It was not just specific evidence that found
itself excised or misrepresented, but also entire
charges from Manne’s 1985 essay. By 2008
there was no mention that Burchett was an
agent paid to disseminate misinformation to
UN war correspondents, nor that he
orchestrated to have his passport withheld
from him, nor that he offered to defect to the
West after the Korean War in exchange for
immunity from prosecution for his treasonous
acts.[159] Other previous charges were fudged
with partial retractions. Manne acknowledged
that Burchett did not interrogate prisoners of
war ‘as he was frequently alleged to have done’
by his ‘enemies’.[160] But the passive tense
and impersonal agent directed readers away
from his own vociferous earlier charge of not
merely interrogation, but brainwashing. And
despite the admission, Manne insisted that
Burchett’s ‘role in the production of the forced
and false confessions to germ warfare [wa]s
clear’.[161] The specific charge was anything
but clear - the sole support was the unreliable
Kniss - just as in 1985 Manne had concluded
that Burchett was involved ‘in one way or
another’.

Even the most central points of Manne’s
previous work were not immune from
obfuscation.[162] In 1985, the issue of the
Government’s denial of a passport to Burchett
lay at the crux of his historical inquiry, even
eliciting indignation: ‘how it can be seriously
suggested that the Australian Government
owed him - after his performance in Korea - its
protection and good offices abroad I simply
cannot understand.’[163] Today, Manne
concluded, ‘surely it is clear why that is not the

16

619]0

issue central to the assessment of [Burchett’s]
life.’[164] In much the same vein, in 1985
Burchett was ‘in the deepest sense of the word
a traitor’. By 2008, with minimal supporting
argument and little consideration of treason as
a legal offence, Manne mused opaquely that
‘Burchett’s enemies think he betrayed his
country’.[166] One is reminded of George
Orwell’s description of ‘words fall[ing] upon the
facts like soft snow, blurring their outlines and
covering up all details.’[167]

Yet while McCormack and his colleagues may
have seen Manne as ‘conceding much ground
but firing loud salvos as he retreat[ed]’,[168]
the unspoken retreat was perceptible only to
them. By making little reference to the
research of other historians in any substantive
sense, Manne left the Monthly’s readers, in
true Ministry of Information style, with no
accurate point of reference by which to gauge
the concessions or changes in the historical
record that specialists detected. By failing to
acknowledge his previous errors or explain the
ideological circumstances surrounding them,
Manne portrayed himself as a leading authority
on the subject instead of a discredited one. On
both counts, the wool was pulled over readers’
eyes. In reality, old evidence surreptitiously
absented itself, new evidence took its place, the
argument was recast. The conclusion - that
Burchett shares moral responsibility for the
actions of the communist governments he was
associated with - remained the same. Guilt
remained the premise, and the facts remained
subservient. In this way alone was Manne able
to paradoxically maintain that he had
reconsidered his stance with the advent of new
evidence and that his ‘core position’ on
Burchett remained unchanged.[169]

For all this, Manne fulminated against the
Australian Left, rebuking them for
‘parochialism’,[170] being ‘incapable of
reassessing their support for indefensible
causes’,[171] and even ‘intellectual inertia, an
unwillingness to re-examine judgments made



during the Cold War’.[172] He went on,
accusing the Left of being unable to address
Burchett in a detached fashion because of
‘pride’ in not wanting to recant their prior
beliefs, ‘rancour’ in being reluctant to make
concessions to old ideological foes, and
‘political friendships’ - the desire not to betray
one’s former comrades.[173] Such reasoning,
of course, perfectly encapsulated the baggage
Manne himself brought to the discourse. It has
always been what Burchett represented
ideologically - ‘the human catastrophe of
communism’[174] - rather than the historical
reality of what he actually did or did not do,
which have constituted his ‘deepest’
concern.[175]

In short, in both his 1985 and 2008 articles,
Manne’s academic rigour was dissolved in his
ideological antipathy towards Burchett, leading
him to draw upon the historical evidence in a
way that can, at best, be described as selective
and deceptive. Sources that he knew from
others’ work to be completely unreliable were
presented as impeccably trustworthy. Previous
claims that have since been exposed as untrue
were simply left out of the picture or
obfuscated. Indeed, Manne’s imprecision has
become such a concern that other historians in
the field remain entirely unclear on where he
stands on the most significant issues. In July
2008, he vehemently denounced his critics’
claim that he had accused Burchett of torture
as ‘an absolute lie’.[176] Yet it is easy to see
how they had arrived at that conclusion. In
1985, Manne had written that ‘[a US POW] was
kept in strict solitary confinement, in irons and
was beaten and maltreated until he agreed to
the Burchett interview... Plus ¢a change.’[177]
He may not have accused Burchett of torture
directly, but to use a Manne-ism, under the
broader definition of torture, he left no doubt
as to Burchett’s collaborative role. And by not
addressing the issue at all in his most recent
article, he left other scholars with little
clarification.

17

619]0

Conclusion

On one level, the Forgotten History War was a
battle between ideologues, each appropriating
aspects of Burchett’s life for their own ends
and in which anything approaching objective
truth was an unavoidable casualty. The two
sides often talked past each other, with
Australia’s anti-communists focusing on
Burchett’s relationships with communist
regimes, and the Left on his treatment by
Australian Governments. The rancour was such
that it remains difficult today for either to
commit to what should be an emerging
historical consensus based on the research.
Burchett had a number of unique and
imprudent relationships with nefarious regimes
which, in combination with his own ideological
commitments, resulted in journalism that was,
variously, both liberated from common
constraints, and rash, blinkered and biased. At
the same time, he was persecuted for political
reasons by his Government on the basis of
information which it knew to be false, and
neither that Government nor those who played
a critical role in that persecution, like Denis
Warner, or in its post facto justification, like
Robert Manne, have ever fronted up to their
actions. These positions are hardly as mutually
exclusive as historians have treated them;
indeed the former transparently explains the
latter.

But this overlooks the more disturbing
conclusions concerning the failure of the
Australian public sphere. Throughout
Burchett’s life, a number of Australia’s leading
voices willingly colluded with the Government
and its security services to persecute a citizen
based on his beliefs. They not only fell into
lockstep with the Government’s policy for
decades on end, but invented entirely new
justifications for that policy in a remarkable
display of one-up-manship. So much for the
fourth estate. And when after Burchett’s death
a number of academics exposed the allegations
against him as without foundation, a group of



historians and writers, sometimes co-operating
with those originally responsible, responded by
disregarding the new exculpatory research on
ideological grounds and simply resculpted their
previous charges.

The perception that Wilfred Burchett, as a
communist agent, interrogated, brainwashed or
tortured POWs, has been revealed through
painstaking research to be one of the great
myths of Australian history, a con pulled by
Australian Governments on the public sphere of
the day. Yet those who have been exposed as
complicit in its perpetuation and whose
intellectual integrity has been revealed in
academic journals to be gravely compromised
have repeatedly found new and prominent
opportunities to disseminate their versions of
history. In response to Robert Manne’s recent
article, Mark Aarons from the Australian even
praised him for his ‘intellectual honesty in
changing his views as new evidence has
emerged.’[178] It is of concern for Australia’s
entire intellectual community that its leading
members, through exposure in prominent
forums, can display indifference to both
historical evidence and the research of others
in order to support their ideological agendas
and mitigate damage to their professional
reputations - and be praised for it. The gap
they create between intellectual rigour and
popular myth, the same gap that enabled
Burchett to be persecuted with only the most
limited public opposition, does not bode well
for the future ability of Australia’s small
intellectual community to hold the powers that
be in this country to account.

Jamie Miller has a BA (Hons) from the
University of Sydney, and is studying for a
Masters Degree in Modern European History at
the University of Cambridge.

This article appeared in New Critic, September,
2008.

It was posted at Japan Focus on September 30,

18

619]0

2008.
Notes

[1] Robert Manne, ‘Agent of Influence:
Reassessing Wilfred Burchett’, Monthly, June
2008. Among the many who have offered their
invaluable advice on this project, the author
would like to especially thank John Pilger and
Bernard Porter for taking time out of their busy
schedules to comment on a draft of this article.
All errors are my own.

[2] Tom Heenan, Ben Kiernan, Greg Lockhart,
Stuart Macintyre, Gavan McCormack, ‘Manne
of Influence’, On Line Opinion, 4 July 2008.

[3] ‘New brawl over Burchett’s reputation’, Age
(online), 7 July 2008.

[4] For more information on Burchett’s life see
Tom Heenan, From Traveller to Traitor
(Melbourne: Melbourne University Press,
2006). For more detail on other issues,
particularly the Government persecution of
Burchett and the 1974 court case, see Jamie
Miller, “Without Raising Problems of Proof or
Refutation”: Wilfred Burchett and Australian
Anti-communism, unpublished thesis,
University of Sydney, 2007.

[5] It should be noted that the term
‘communist’ is used here for ease of reference.
Burchett’s politics were far more complex and
dynamic than others perceived, as should be
evident from this article.

[6] ‘The Atomic Plague’, Daily Express, 6
September 1945

[7] NAA A6119, 15/Reference Copy, Burchett,
Wilfred Graham, 1948-55, unnamed person on
behalf of Spry to E. ] Hook, Secretary of the
Attorney-General’s Department, 15 September
1964

[8] The issue of whether or not Allied troops


http://www.ias.uwa.edu.au/new-critic

engaged in biological warfare was a critical
propaganda battleground during the Korean
War. This has traditionally been referred to as
‘germ’ warfare, though this article uses the
more current ‘biological’ to more accurately
convey the nature of the warfare and therefore
the gravity of the charge against Burchett.

[9] David Bradbury, Public Enemy Number One
(1981).

[10] Burchett’'s passport was immediately
restored by the new Whitlam Government in
December 1972: Graham Freudenberg, A
Certain Grandeur: Gough Whitlam in Politics
(Melbourne and Sydney: Macmillan Australia,
1977), p. 246. His children were registered as
citizens in 1970: NAA A6980/6, S201945,
Wilfred Burchett Part 6, 1970-3, Peter Heydon,
Secretary of the Department of Immigration, to
Alan Renouf, Secretary of the Department of
External Affairs, 17 March 1970.

[11] Australian, 21 May 1968.

[12] NAA A6119, 14/Reference Copy, Spry to
Jack Spicer, Attorney-General, 8 January 1954.

[13] See for instance NAA A6119/XR1, 13,
Burchett, Wilfred Graham, cable from Alan
Watt, Secretary of the Department of External
Affairs, to Ronald Walker, Australian
Ambassador to Japan, 10 September 1953.

[14] For the best examples of this, see Wilfred
Burchett, People’s Democracies (Melbourne:
World Unity Publications, 1951) on Eastern
Europe; Wilfred Burchett, China’s Feet
Unbound (Melbourne: World Unity
Publications, 1952) on China; Wilfred Burchett,
This Monstrous War (Melbourne: Joseph
Waters, 1953) and Wilfred Burchett and Alan
Winnington, Plain Perfidy (London: Britain-
China Friendship Association, 1954) on the
Korean War; and Wilfred Burchett, Come East
Young Man! (Berlin: Seven Seas, 1962) on the
Soviet Union.

19

619]0

[15] A great deal of the witnesses were
assembled before the Whitlam Government
came to power in late 1972. The actionable
article was ‘The Burchett Revelations’, Focus,
November 1971.

[16] Jamie Miller, “Without Raising Problems of
Proof or Refutation”: Wilfred Burchett and
Australian Anti-communism, unpublished
thesis, University of Sydney, 2007

[17] Burchett v Kane [1976], New South Wales
Law Reports, Volume 2, 1980, per Justice
Samuels, p. 273.

[18] Hayden White, ‘Historical Pluralism’,
Critical Inquiry 12 (1986), p. 487.

[19] Heenan, From Traveller to Traitor, p. 146.

[20] NLA MS 9489, Papers of Denis Warner,
1949-1997.

[21] Denis Warner, “‘Who is Wilfred Burchett?’,
Quadrant, July-August 1967; also published in
The Reporter, 1 June 1967. Warner also
published much shorter articles on Burchett in
the Melbourne Herald on 5 October 1951, 21
June 1952, 19 April 1955, and 4 February 1969.
He also wrote the “The Spy Who Came in for
the Gold’ series in Seiron, a Japanese
publication, in March 1975 and in the National
Review, 11 April 1975; and wrote the pamphlet
The Germ-Warfare Hoax in 1977.

[22] Warner, “‘Who is Wilfred Burchett?’, pp.
71-2.

[23] Warner, Not Always on Horseback: An
Australian Correspondent at War and Peace in
Asia 1961-1993 (Sydney: Allen & Unwin, 1997),
p. 132; NAA A432, 1952/1677, Wilfred Burchett
- Question re Prosecution, 1951-70, 2
November 1953, agents Tuck and Hunter to
Spry, referring to interview with Warner.

[24] NAA A6717/5, A70 PART 1, Wilfred G.



Burchett - Australian Passport and Citizenship,
1952-68, report of interdepartmental meeting
circulated to all Departments, 16 July 1968.

[25] Burchett wrote that Warner was ‘notorious
for his close association with the CIA and its
Australian equivalent, ASIO’: Wilfred Burchett,
Passport: An Autobiography (Melbourne:
Thomas Nelson (Australia) Ltd., 1969), p. 291.
See also Wilfred Burchett, Memoirs of a Rebel
Journalist: the Autobiography of Wilfred
Burchett, George Burchett and Nick Shimmin,
eds., (Sydney: University of New South Wales
Press, 2005), p. 742; and NAA A1209,
1969/7897, Ronald East, a member of the
Burchett Passport Committee and Burchett’s
cousin, to Arthur Lee, National President of the
Returned Servicemen’s League, 5 March 1969.

[26] Ross Fitzgerald recently claimed that
Warner was an ASIO agent: Australian, 3
December 2005. Warner denied this:
Australian, 10 December 2005. Warner’s
access to classified material was certainly
remarkably extensive. A ‘List of Support’ for his
defence in the defamation suit brought by
Burchett features both Interpol and the CIA:
NLA, MS 9489/11, Papers of Denis Warner, Box
69.

[27] NAA A6119, 13/Reference Copy, Principal
Section Officer, B1, to the Director, NSW,
ASIO, 2 November 1953.

[28] ‘Some Notes on the Activities of Wilfred
Burchett’, February 20 1970, in NAA M58, 191,
[Personal Papers of Prime Minister McEwen]
[Wilfred] Burchett - Confidential, 1952-70.

[29] How he did so will be expanded upon in
the analysis of Gavan McCormack’s revelation
of Warner’s misuse of the affidavits.

[30] Warner, ‘Who is Wilfred Burchett?’, p. 75.

[31] NAA A6119, 13/Reference Copy, ‘Note for
discussion with the Solicitor-General’, Spry to

20

619]0

Bailey, 12 October 1953.

[32] NAA A432, 1952/1677, report from agents
Tuck and Hunter to Spry, 2 November 1953,
referring to interview with Warner.

[33] See for instance, Warner, Not Always on
Horseback, p. 134.

[34] The only other detailed articles on
Burchett between the Korean War and his
return to Australia in 1970, a full seventeen
years, appear to be Alan Reid, ‘A Dual Standard
for Wilfred Burchett’, Bulletin, 11 January
1968; and B. A. Santamaria, ‘Views on South-
East Asia’, 14 August 1966, in B. A.
Santamaria, Point of View, pp. 148-9; B. A.
Santamaria, ‘Irresponsible Press Activity’, 28
March 1965, in B. A. Santamaria, Point of View,
pp. 49-51; B. A. Santamaria, Sunday Telegraph,
1 March 1970. All were based on much the
same inside material as Warner’s articles.

[35] NAA A432, 1969/3072, Attachment 2,
Wilfred Graham Burchett, 1953-70, Address to
National Press Club, 2 March 1970.

[36] Hansard, House of Representatives, 5
March 1970, pp. 181-2.

[37] Melbourne Herald, 28 October 1974.

[38] ‘Burchett loses libel action’, Melbourne
Herald, 2 November 1974, emphasis added.
The man in question was To Minh Trung.

[39] Warner, Not Always on Horseback, pp.
138-9; see the extensive transcripts of Warner’s
interviews with witnesses Tom Hollis, Walker
Mahurin, Paul Kniss and Derek Kinne in NLA,
MS 9489/11, Papers of Denis Warner, Box 69. A
previous writ had been issued against Warner
in response to “‘Who is Wilfred Burchett?’, so he
had a financial, as well as personal and
ideological, interest in assisting Kane.

[40] Sydney Morning Herald, 23 October 1974.



[41] Age, 15 October 1974.
[42] Melbourne Herald, 23 October 1974.

[43] Kane, ‘Burchett on Trial?’, Quadrant,
October 1981, p. 40.

[44] Warner, ‘Who is Wilfred Burchett?’, p. 75.

[45] Gavan McCormack, ‘An Australian
Dreyfus? Re-examination of the Case Against
Journalist Wilfred Burchett’, Australian Society,
August 1984.

[46] Gavan McCormack, ‘Burchett in Korea’,
Australian Society, September 1985; Gavan
McCormack, ‘Korea: Wilfred Burchett’s Thirty
Years War’, in Ben Kiernan, ed., Burchett
Reporting the Other Side of the World:
1939-1983 (London, Melbourne, New York:
Quartet Books, 1986); Gavan McCormack, ‘The
New Right and Human Rights: Cultural
Freedom and the Burchett Affair’, Meanjin,
September 1986. It should be emphasised that
the examples cited here are only the most
salient examples of the many challenges
McCormack’s work posed to the dominant
narrative of Burchett’s life.

[47] Both Warner and Santamaria said the
interviews revealed that Burchett had
‘interrogated’ the Australian POWs: Warner,
‘Who is Wilfred Burchett?’, p. 73; Santamaria,
Sunday Telegraph, 1 March 1970. They did no
such thing. See NAA A6119, 14/Reference
Copy, joint statement by Donald Buck, Ronald
Parker and Thomas Hollis, 17 December 1953;
and NAA A6119, 14/Reference Copy,
statements by John MacKay, 3 December 1953;
John Davis, 2 December 1953; Brian Thomas
Davoren, 24 March 1954; and Glen Brown, 4
December 1953. See McCormack, ‘Korea:
Wilfred Burchett’s Thirty Years War’, p. 196,
and McCormack, ‘An Australian Dreyfus?’, p. 8.
It should be noted that Warner later stated in
his autobiography that ‘the Australians... had
not been subjected to protracted interrogation,

21

619]0

nor had they been persuaded to make
confessions of any sort’, which was a complete
disavowal of his earlier claim but was not
accompanied by any admission of mistake:
Warner, Not Always on Horseback, p. 137.

[48] Warner, ‘Who is Wilfred Burchett?’, p. 73.

[49] ‘Treatment of British Prisoners of War in
Korea’, British Ministry of Defence, 1955.
Burchett is mentioned in passing on p. 26.

[50] McCormack, ‘An Australian Dreyfus?’, p.
10.

[51] ‘Burchett was employed by the Peking
Government in helping to brainwash British
and Australian soldiers’: Santamaria, ‘Views on
South-East Asia’, 14 August 1966, in
Santamaria, Point of View, p.149. Santamaria
correctly identified the date of the Report as
1955.

[52] It is unclear which of the two had actually
seen the report, if either. A copy can be found
in Warner’s collection at the National Library,
however he may have acquired it after he wrote
‘Who is Wilfred Burchett?’: NLA MS 9489/12,
Papers of Denis Warner, Box 70.

[53] Warner, Not Always on Horseback, p. 137.
[54] “Treatment of British Prisoners of War in
Korea’, p. 27; McCormack, ‘Korea: Wilfred
Burchett’s Thirty Years War’, pp. 192-3

[55] Warner, Not Always on Horseback, pp.
137-8, 190-1.

[56] McCormack, ‘Korea: Wilfred Burchett’s
Thirty Years War’.

[57] Walker M. Mahurin, Honest John: The
Autobiography of Walker M. Mahurin (New
York: G. L. Putnam'’s Sons, 1962).

[58] Burchett v Kane [1974] transcript, p. 93.



[59] Burchett v Kane [1974] transcript, p. 97.

[60] Mahurin, Honest John, p. 244, quoted in
McCormack, ‘Korea: Wilfred Burchett’s Thirty
Years War’, p. 191.

[61] Chicago Daily News, 9 September 1953,
quoted in McCormack, ‘Korea: Wilfred
Burchett’s Thirty Years War’, p.191, emphasis
added.

[62] Melbourne Herald, 25 October 1974 and
Sydney Morning Herald, 25 October 1974.

[63] NLA, MS 9489/11, Papers of Denis
Warner, Box 69, Denis Warner interview with
Mahurin and Paul Kniss. This confirms
McCormack’s earlier suspicions: McCormack,
‘Korea: Wilfred Burchett’s Thirty Years War’, p.
191.

[64] NAA A6717/5, A70 PART 6, Wilfred G.
Burchett - Australian passport and citizenship,
1970, G. L. V. Hooton, Prime Minister’s
Department to Lenox Hewitt, Secretary of the
Prime Minister’s Department, 24 February
1970; see also Mahurin’s September 1953
statement: NAA A1838/370, 852/20/4/114,
Korean War Germ Warfare Allegations.

[65] Warner, Not Always on Horseback,p. 142.
For the Government’s role, see NAA A1838,
1542/616 PART 5, James Cumes, Assistant
Secretary of the Department of External
Affairs, to McMahon, 25 June 1970 and NAA
A1838, 1542/616 PART 5, report of
interdepartmental meeting, 24 June 1970.

[66] Manne’s essay won the George Watson
Essay Prize for Quadrant’s best essay of 1985,
which McCormack described as ‘a revealing
comment on contemporary Australian political
culture’: McCormack, ‘The New Right and
Human Rights: Cultural Freedom and the
Burchett Affair’, p. 394.The essay was
republished as Agent of Influence: The Life and
Times of Wilfred Burchett (Toronto, Canada:

22

619]0

Mackenzie Institute for the Study of Terrorism,
Revolution and Propaganda, 1989); as ‘He
Chose Stalin’ in The Shadow of 1917: Cold War
Conflict in Australia (Melbourne: Text
Publishing, 1994); and in Left, Right, Left:
Political Essays, 1977-2005 (Melbourne: Black
Inc., 2005).

[67] Age, 1 June 1994. See also the extensive
acknowledgement of Spry’s assistance and the
voluminous references to Spry throughout
Robert Manne, The Petrov Affair: Politics and
Espionage (Sydney: Pergamon Press Australia,
1987), pp. xiii, 309.

[68] Robert Manne, ‘Pol Pot and the
Persistence of Noam Chomsky’, Quadrant,
October 1979; see McCormack’s response in
the Letters section of the January-February
1980 edition.

[69] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 27.

[70] Also notable was Manne’s insinuation that
‘Dr’ McCormack being an academic working in
a university somehow detracted from his
credibility on the given issue rather than
adding to it. This tactic would be repeated by
Santamaria when he implored Burchett’s
supporters to abandon their cause because
‘they will do little for their academic
reputations or for that of the universities which
employ them’: Santamaria, “The Burchett Case:
Giving Aid and Comfort to the Enemy’,
Quadrant, January-February 1986, p. 73.

[71] This would be repeated when Manne
republished his essay as ‘He Chose Stalin’ in
1994.

[72] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 28.

[73] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 28.



[74] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 40.

[75] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 27.

[76] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, pp. 37-8.

[77] In his memoirs, Kane would also claim that
‘Burchett’s exile was largely self-imposed’: Jack
Kane, Exploding the Myths: The Political
Memoirs of Jack Kane (Sydney: Angus &
Robertson Publishers, 1989), p. 216;
Santamaria would likewise say that Burchett
‘carefully kept himself outside jurisdiction’:
‘The Burchett Case: Giving Aid and Comfort to
the Enemy’, p. 73. See also Reid, ‘A Dual
Standard for Wilfred Burchett’; Melbourne
Herald, 29 November 1968; Age, 2 December
1968; Australian, 31 December 1968; Sydney
Morning Herald, 11 August 1969.

[78] See for instance NAA 6119/13, which
Manne refers to extensively throughout his
article.

[79] NAA 6119/13, statement of Lachie
McDonald to ASIO, 28 October 1953; Manne,
‘The Fortunes of Wilfred Burchett: A New
Assessment’, p. 31.

[80] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 31.

[81] Charlie Barnard of the Associated Press,
‘Antifreeze’, Stars and Stripes, 10 Feb 1952.

[82] NAA A6119, 14/Reference Copy, statement
of James Greenfield to ASIO, 18 November
1953.

[83] NAA A6119, 14/Reference Copy, letter
from Senior Security Officer, ASIO, to Spry, 14
December 1953.

[84] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:

23

619]0

A New Assessment’, p. 32.

[85] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 33.

[86] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 34.

[87] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 33.

[88] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 32; see also p. 33: “The
truth of falsity of this accusation [of
brainwashing] is largely a question of
semantics’.

[89] State Library of Victoria MS 10254,
Papers, Wilfred Burchett to George Burchett,
his father, 16 April 1951; Manne, ‘The Fortunes
of Wilfred Burchett: A New Assessment’, p. 29.
Santamaria also made much of this letter: “The
Burchett Case: Giving Aid and Comfort to the
Enemy’, p. 69.

[90] McCormack, ‘The New Right and Human
Rights: “Cultural Freedom” and the Burchett
Affair’, p. 396.

[91] Burchett, This Monstrous War,
(Melbourne: Joseph Waters, 1953), pp. 300-1.
However, as McCormack later pointed out,
Mahurin’s own account of the conditions of his
POW camp suggests that Burchett’s description
was perhaps not quite as fanciful as it first
appears: Mahurin, Honest John, p. 244, quoted
in McCormack, ‘Korea: Wilfred Burchett’s
Thirty Years War’, p. 170. This is supported by
NAA A6119, 14/Reference Copy, statement by
Glen Brown, Australian POW, to ASIO, 4
December 1953.

[92] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 31.

[93] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 42. Emphasis added.



[94] Frank Knopfelmacher, ‘Wilfred Burchett’s
Treason: Drifting into the Morass of
Equivalence’, Quadrant,September 1985;
Edwin Morrisby, ‘“Wilfred Burchett of the
KGB?’, Quadrant, October 1985; B. A.
Santamaria, ‘The Burchett Case: Giving Aid and
Comfort to the Enemy’; Edwin Morrisby, ‘My
Reply to Madame Burchett’, Quadrant, July-
August 1986. Former National Secretary of the
Communist Party of Australia Laurie Aarons
contributed a riposte to Manne’s charges with
‘The Life and Times of Wilfred Burchett: A
Reply to Robert Manne’, Quadrant, December
1985. No other view from the opposing camp of
the Forgotten History War was published, and
one suspects that Aarons’ invitation was
motivated by the Editors’ belief that the
intersection of his heretical political beliefs
with a pro-Burchett line would actually help
their cause rather than damage it. In the event,
Aarons' article was far more comprehensive
and knowledgeable than expected - Manne
called it 'longwinded' - prompting the need for
a response from Manne in the same issue.

[95] Knopfelmacher, ‘Wilfred Burchett’s
Treason: Drifting into the Morass of
Equivalence’, p. 32. See also Santamaria
referring to Manne and Morrisby in an
unpublished letter to the Editor of the Age, 22
September 1986, in B. A. Santamaria, Your
Most Obedient Servant: Selected Letters:
1938-1996, Patrick Morgan, ed.,(Carlton,
Victoria: The Miegunyah Press, 2007), pp.
430-1.

[96] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred Burchett:
A New Assessment’, p. 30.

[97] Knopfelmacher, ‘Wilfred Burchett’s
Treason: Drifting into the Morass of
Equivalence’, p. 33.

[98] Knopfelmacher, ‘Wilfred Burchett’s
Treason: Drifting into the Morass of
Equivalence’, p. 33.

24

619]0

[99] Santamaria, ‘The Burchett Case: Giving
Aid and Comfort to the Enemy’, p. 67.

[100] Morrisby, ‘Wilfred Burchett of the KGB?'.

[101] Santamaria, ‘The Burchett Case: Giving
Aid and Comfort to the Enemy’, pp. 68, 71.

[102] Morrisby, ‘Wilfred Burchett of the KGB?'.

[103] Santamaria, ‘The Burchett Case: Giving
Aid and Comfort to the Enemy’, p. 70.

[104] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred
Burchett: A New Assessment’, p. 38; Kane,
‘Burchett on Trial?’, pp. 38-9; Morrishy,
‘Wilfred Burchett of the KGB?’, p. 30.

[105] Santamaria, ‘The Burchett Case: Giving
Aid and Comfort to the Enemy’, pp. 68-9;
Warner, Not Always on Horseback, p. 198;
Morrisby, ‘My Reply to Madame Burchett’, pp.
36-7. Santamaria had described Burchett as ‘an
agent of some kind’ as far back as 1970:
Santamaria to George Albertini, 28 February
1970, in Santamaria, Your Most Obedient
Servant,pp. 279-80.

[106] SLV MS 10254, Papers, Wilfred Burchett
to George Burchett, his father, 28 March 1963:
‘There is no doubt at all in my mind that
[China] is right and not just 80-90 per cent
right but 100 per cent right’. Burchett also
supported China’s policy on India, in contrast
to the Soviet Union’s, three years earlier in
1960: Burchett, Memoirs of a Rebel Journalist,
pp. 502-510. See also Kiernan, “The Making of
a Myth: Wilfred Burchett and the KGB’, in
Kiernan, ed., Burchett Reporting the Other
Side of the World: 1939-1983, p. 298.

[107] Wilfred Burchett, New York Guardian, 5
May 1976.

[108] Manne, ‘Agent of Influence: Reassessing
Wilfred Burchett’, p. 28.



[109] McCormack, ‘The New Right and Human
Rights: Cultural Freedom and the Burchett
Affair’, p. 401, emphasis added.

[110] Morrisby, ‘Wilfred Burchett of the KGB?’,
p. 32.

[111] Morrisby, ‘My Reply to Madame
Burchett’, pp. 36-7.

[112] Santamaria, ‘The Burchett Case: Giving
Aid and Comfort to the Enemy’, p. 69.

[113] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred
Burchett: A New Assessment’, p. 42.

[114] Ben Kiernan, ed., Burchett Reporting the
Other Side of the World: 1939-1983 (London,
Melbourne, New York: Quartet Books, 1986).

[115] For instance, there were articles on
Burchett’s time in Portugal and its colonies in
southern Africa, and his work in New
Caledonia, neither of which had been covered
at all by the Right.

[116] Alex Carey, ‘The Bureaucratic Passport
War’ in Kiernan, ed., Burchett Reporting the
Other Side of the World: 1939-1983, p. 61.

[117] Kiernan, ‘Introduction’, p. xix, xxi; John
Pilger, ‘Preface’ in Kiernan, ed., Burchett
Reporting the Other Side of the World:
1939-1983, pp. x, xv.

[118] NAA A432, 1969/3072 Attachment 2,
interview with Malcolm Salmon of the Sydney
Tribune late 1968.

[119] Manne, ‘Agent of Influence: Reassessing
Wilfred Burchett’, p. 31

[120] See Wilfred Burchett, North of the
Seventeenth Parallel (Hanoi: Reed River
Publishing Co., 1957); Wilfred Burchett, The
Furtive War: The US in Vietnam and Laos (New
York: International Publishers, 1963); and

25

619]0

Wilfred Burchett, Vietnam: The Inside Story of
the Guerilla War (New York: International
Publishers, 1965).

[121] See for example McCormack, Cold War,
Hot War, pp. 147-158.

[122] Carey, Taking the Risk Out Of
Democracy, pp. ix-xvi. See also the dedication
of Edward Herman and Noam Chomsky,
Manufacturing Consent (New York: Pantheon
Books, 1988).

[123] For the arguments concerning Burchett
and the Korean and Vietnam Wars, see
respectively Gavan McCormack, ‘Korea:
Wilfred Burchett’s Thirty Years War’, in
Kiernan, ed., Burchett Reporting the Other
Side of the World: 1939-1983, pp. 204-5, 162-5,
and Carey, ‘The Bureaucratic Passport War’,
pp. 74-100. Both significantly underestimated
the role played by homegrown anti-communism
in Burchett’s exile and overplayed the
significance of Australia’s desire to ingratiate
itself with the United States.

[124] McCormack, ‘The New Right and Human
Rights: “Cultural Freedom” and the Burchett
Affair’, p. 403.

[125] In 1997, Burchett’'s widow received the
North Korean Order of Friendship, Second
Class: Agence France-Presse 28 December
1997.

[126] See in particular Kelvin Rowley, ‘Burchett
and the Cold War in Europe’, in Kiernan, ed.,
Burchett Reporting the Other Side of the
World: 1939-1983, pp. 41-60; Michael R.
Godley, ‘The East Wind in China’, in Kiernan,
ed., Burchett Reporting the Other Side of the
World: 1939-1983, pp. 148-161.

[127] Roland Perry, The Exile: Burchett:
Reporter of Conflict (Richmond, Victoria:
William Heinemann Australia, 1988).



[128] Denis Warner, Not Always on Horseback,
p. Vii.

[129] Ben Kiernan, ‘Justice delayed, justice
denied’, Sydney Morning Herald, 14 May 1988;
Phillip Knightley, ‘A tireless supporter of the
underdog’, Sunday Times, 2 October 1988.

[130] Phillip Knightley, ‘A tireless supporter of
the underdog’, Sunday Times, 2 October 1988.

[131] Tom Heenan, From Traveller to Traitor
(Melbourne: Melbourne University Press,
2000).

[132] Heenan, From Traveller to Traitor, p. 9.

[133] In one passage, Heenan related Burchett
and Winnington’s exceptionally controversial
allegations of prisoner abuse at the main UN
POW camp on Koje Island, Korea, as though it
were uncontested fact. Heenan attributes no
fewer than sixteen consecutive footnotes to
them, even though, as he conceded, Burchett
and Winnington never visited Koje Island and
relied on others’ first-hand accounts: Heenan,
From Traveller to Traitor, pp. 110-112; see p.
127 for footnotes

[134] Burchett, Memoirs of a Rebel Journalist,
pp. 229-55; Burchett, Passport, p. viii.

[135] Kiernan, ‘Introduction’, p. xxi.

[136] Wilfred Burchett, Memoirs of a Rebel
Journalist: The Autobiography of Wilfred
Burchett, George Burchett and Nick Shimmin,
eds., (Sydney: University of New South Wales
Press, 2005). An abridged version of the same
manuscript can be found in Wilfred Burchett,
At the Barricades (London, Melbourne and New
York: Macmillan Australia, 1981).

[137] Wilfred Burchett, Rebel Journalism: The
Writings of Wilfred Burchett, George Burchett
and Nick Shimmin, eds., (Cambridge:
Cambridge University Press, 2007).

26

619]0

[138] Stuart Macintyre, The History Wars,
(Carlton, Victoria: Melbourne University Press,
2004), pp. 67-8.

[139] Tibor Meray, On Burchett, (PO BOX 293,
Belgrave, Victoria: Callistemon Publications,
2008).

[140] Australian, 22-23 March 2008.

[141] See, as just one of many examples,
Burchett, Memoirs of a Rebel Journalist, p. 757.

[142] Peter Kelly, ‘Comrade Burchett was a
party hack’, Australian, 7 January 2006; Peter
Hruby, ‘A Private Scribe for Hire: Wilfred
Burchett’, personal communication, received
24 July 2007; Manne, ‘Agent of Influence:
Reassessing Wilfred Burchett’, p. 26.

[143] This presented an unusual contrast with
the anti-communists’ insistence that Burchett
not being a formal KGB agent, as once argued,
should have little impact on how he should be
understood today.

[144] When I questioned the significance and
meaning of the ‘smoking gun’, both Kelly and
Hruby responded with invective: Peter Kelly,
private communication, 10 July 2007; Peter
Hruby, private communication, undated, late
2007.

[145] Manne of Influence, p. 1.
[146] Most of the concerns in this article were
communicated to Manne by email in late 2007,

long before his Monthly piece.

[147] Manne, ‘Agent of Influence: Reassessing
Wilfred Burchett’, p. 22.

[148] Manne, ‘Agent of Influence: Reassessing
Wilfred Burchett’, p. 32.

[149] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred
Burchett: A New Assessment’, p. 33.



[150] Manne, ‘Agent of Influence: Reassessing
Wilfred Burchett’, pp. 26, 29.

[151] Morrisby, ‘Wilfred Burchett of the KGB?’,
p.31

[152] Morrisby, ‘My Reply to Madame
Burchett’, p.36

[153] Kiernan, ‘The Making of a Myth: Wilfred
Burchett and the KGB’, pp. 296-9; Heenan,
From Traveller to Traitor, p. 271.

[154] Manne, ‘Agent of Influence: Reassessing
Wilfred Burchett’, p. 28.

[155] Manne, ‘Agent of Influence: Reassessing
Wilfred Burchett’, p. 30.

[156] NAA A1838/370, 852/20/4/114, statement
by Paul R. Kniss, September 1953. Burchett
was also absent from statements made at the
same time by Kniss’ fellow pilots. All of this was
mentioned in Heenan, From Traveller to
Traitor, pp. 152-3, and in the thesis I sent
Manne.

[157] NAA A6119, 15/Reference Copy, Far
Eastern Command Report.

[158] M 3787/1, 55, [Personal Papers of PM
Gorton] Burchett, Wilfred, 1952-70, Burchett to
Kniss, 30 November 1952. See McCormack,
‘Korea: Wilfred Burchett’s Thirty Years War’, p.
190.

[159] NAA A432, 1952/1677, Australian
Embassy, Tokyo, to Department of External
Affairs, 16 July 1954.

[160] For this last claim, see Manne, ‘The
Fortunes of Wilfred Burchett: A New
Assessment’, p. 36. The others are covered
above.

[161] Manne, ‘Agent of Influence: Reassessing
Wilfred Burchett’, p. 29.

27

619]0

[162] Manne, ‘Agent of Influence: Reassessing
Wilfred Burchett’, p. 30.

[163] This was despite Manne’s recent
admission that when re-reading his 1985 article
he ‘found in it only one seriously discordant
note’: Sydney Morning Herald, 13 November
2004.

[164] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred
Burchett: A New Assessment’, p. 42.

[165] Manne, ‘Agent of Influence: Reassessing
Wilfred Burchett’, p. 32.

[166] Manne, ‘Agent of Influence: Reassessing
Wilfred Burchett’, p. 28.

[167] George Orwell, ‘Politics and the English
Language’ (1946).

[168] ‘Manne of Influence’, p. 1.

[169] ‘New brawl over Burchett’s reputation’,
Age (online), 7 July 2008.

[170] Manne, ‘Agent of Influence:
Wilfred Burchett’, p. 22.

Reassessing

[171] Manne, ‘Agent of Influence:
Wilfred Burchett’, p. 24.

Reassessing

[172] Manne, ‘Agent of Influence:
Wilfred Burchett’, p. 22.

Reassessing

[173] Manne, ‘Agent of Influence:
Wilfred Burchett’, pp. 22, 24.

Reassessing

[174] Manne, ‘Agent of Influence:
Wilfred Burchett’, p. 24.

Reassessing

[175] Manne, ‘Agent of Influence:
Wilfred Burchett’, p. 31.

Reassessing

[176] ‘Manne of Influence’, p. 1. For Manne’s
response see ‘New brawl over Burchett’s
reputation’, Age (online), 7 July 2008.



619]0

[177] Manne, ‘The Fortunes of Wilfred ‘tortured with Burchett’s help’.

Burchett: A New Assessment’, p. 42. See also

Knopfelmacher, ‘Wilfred Burchett’s Treason: [178] ‘New brawl over Burchett’s reputation’,
Drifting into the Morass of Equivalence’, p. 32:  Age (online), 7 July 2008.

28



