
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 4 | Issue 8 | Article ID 2187 | Aug 14, 2006

1

NHK's Finest Hour: Japan's Official Record of Chinese Forced
Labor

William Underwood

NHK’s Finest Hour: Japan’s Official Record
of Chinese Forced Labor

By William Underwood

May 3, 1960:

“We have heard that  in  March of  Showa 21
[1946],  the  directorate  of  the  Ministry  of
Foreign  Affairs  [MOFA]  compiled  such  an
investigative record. However, it was thought
that if the documents were used for war crimes
prosecutions  they  would  cause  trouble  to  a
great  many  people.  Therefore,  all  of  the
documents were burned and MOFA does not
now possess even a portion of the documents.”

--Diet  remarks  by  the  chief  of  MOFA’s  Asia
Bureau during questioning by the Lower House
Special Committee on the Japan-U.S. Security
Treaty.  The  decision  to  deceive  parliament
about records describing Chinese forced labor
in Japan had been reached six weeks earlier, on
March  17,  and  the  false  story  would  be
repeated  on  multiple  occasions.  Kishi
Nobusuke,  prime  minister  at  the  time,  had
served  as  the  wartime  czar  of  forced  labor
operations and been imprisoned as a Class A
war crimes suspect from 1945-48.[1]

May 11, 1993:

“We have been hearing that MOFA compiled an
investigative  report  in  March  of  Showa  21
[1946]. Since that report does not now exist,
however,  we  cannot  say  anything  with
certainty.  …  Regarding  the  existence  of
documents  like  that,  MOFA  has  employed
various means and done all it can. However, we

have answered in the Diet in the past that such
documents no longer remain, and the present
situation has not changed. We are sorry to keep
repeating ourselves, but I must state once more
that the records are not here.”

--Diet  remarks  by  the  chief  of  the  regional
policy section of MOFA’s Asia Bureau, during
questioning  by  the  Upper  House  Welfare
Committee.[2]

May 17, 1993:

NHK is Japan’s influential public broadcasting
network. NHK’s nightly TV program, “Close Up
Gendai,” introduces the Japanese public to the
five-volume, 646-page Foreign Ministry Report
and related documents  about  Chinese forced
labor (CFL). The records confirm that 38,935
Chinese males between the ages of 11 and 78
were  brought  to  Japan  against  their  will  in
1943-45.  They  performed  harsh,  unpaid
physical  labor  at  135  mines,  docks  and
construction  sites  from Kyushu  to  Hokkaido.
The overall fatality rate was 17.5 percent, more
than one in six, but at some sites half of all
workers perished.

August 14, 1993:

An hour-long NHK Special called “The Phantom
Foreign  Ministry  Report:  The  Record  of
Chinese Forced Labor” is broadcast on national
television. The network interviewed dozens of
people in Japan, China and the United States,
while  conducting  the  first  research  using
primary  CFL  records.  These  included  the
Foreign  Ministry  Report,  Site  Reports  and
previously unknown Investigator Reports. NHK



 APJ | JF 4 | 8 | 0

2

Publishing produced a 244-page book with the
same title in 1994.[3]

July 18, 2003:

“We knew that these reports were kept in the
basement storeroom, but we were not able to
confirm that they were the reports submitted
by individual companies. We deeply regret not
making thorough investigations.”

--Public  statement  by  MOFA’s  China  and
Mongolia Division, following discovery of more
than 100 Site Reports detailing all aspects of
Chinese  forced  labor.  The  reports  were
submitted to MOFA in 1946 by the 35 Japanese
corporations that used Chinese workers. Two
dozen companies remain in business today.[4]

August 26, 2003:

“Regarding  the  matter  of  so-called  Chinese
forced labor,  it  is  extremely  regrettable  that
amid  abnormal  wartime  conditions  many
Chinese people came to Japan in a half-forcible
manner and endured many hardships due to
severe work.”

--Written  statement  to  the  Diet  by  Prime
Minister Koizumi Junichiro [5]

These days,  NHK’s  programming schedule  is
long  on  nature  programs  and  favorable
coverage of the imperial family. The problem of
Japanese abducted by North Korea also gets
plenty  of  air  time,  while  shows  highlighting
Japan’s  atomic victimization have become an
August ritual.  The reputation of  NHK as the
media  entity  least  likely  to  challenge  the
nation’s  conservative  government  was
cemented last year, amid revelations that the
public  broadcaster  had  bowed  to  political
pressure in sanitizing a 2001 program about
military sexual slavery.[6]

The very future of NHK (Nihon Hoso Kyokai, or

the  Japan  Broadcasting  Corp.)  has  grown
unclear.  A string of  fraud and embezzlement
scandals has led 30 percent of households to
withhold payment of the mandatory viewer fees
that fund the 56-year-old organization. NHK’s
own reform plans include steep staff cuts, while
a  government  panel  has  recommended
eliminating  some of  the  eight  television  and
radio channels.  The network’s annual budget
requires Diet approval.

NHK  and  its  attitude  toward  Japanese  war
responsibility  were  far  different  in  1993.
During the May 17 broadcast of its “Close Up
Gendai”  program,  NHK  exhibited  the  long-
suppressed  “Foreign  Ministry  Report”  (FMR)
that  details  the  brutal  wartime  system  of
Chinese forced labor operated by the state and
private companies. Parliament soon took up the
matter  and  Prime  Minister  Miyazawa  Kiichi
expressed  his  deep  regret.  The  Ministry  of
Foreign  Affairs  (MOFA)  would  compare
typesets and analyze writing styles for a year
before acknowledging that the FMR in NHK’s
possession  was  the  same  document  it  had
produced in 1946.



 APJ | JF 4 | 8 | 0

3

Video cover for August 1993 NHK Special

On  August  1,  1993,  NHK  ran  a  television
documentary about wartime labor conscription
involving  hundreds  of  thousands  of  Koreans,
based on name lists made public by the Welfare
Ministry.  The  program  was  ent i t led,
“Investigative Report:  Korean Forced Labor.”
Then  on  August  4,  Chief  Cabinet  Secretary
Kono  Yohei  admitted  for  the  first  time  the
forcible  nature  of  the  so-called  “comfort
women”  system  and  the  Japanese  military’s
central role in it.

Kono  extended  the  government’s  “sincere
apologies and remorse to all those, irrespective
of place of origin, who suffered immeasurable
pain and incurable physical and psychological
wounds  as  comfort  women.”  Kono  also
promised to “face squarely the historical facts
as described above instead of evading them.”
However,  the  Japanese  government  failed  to
issue  a  formal  apology  or  to  establish  a
government  fund  to  provide  reparations  for
victims. The Asian Women’s Fund established

in  1995  was  a  private  fund  that  left  most
victims deeply dissatisfied at the failure of the
J a p a n e s e  g o v e r n m e n t  t o  a c c e p t
responsibil ity.[7]

(In  an  indication  of  how  far  Japan  has
regressed  since  the  mid-1990s  regarding
responsibility  for  military  sexual  slavery,  the
Daily  Yomiuri’s  startling  editorial  on  Feb.  6,
2005, was entitled “Asian Women’s Fund Based
on Distortions.” The Yomiuri attacked “Kono’s
patently  false statement” of  a  decade earlier
and  blamed  it  for  creating  “the  mistaken
perception both at home and abroad that the
women  who  worked  at  brothels  had  been
forced  to  do  so  by  the  Imperial  Army  after
being forcibly transported to such facilities for
sexual servitude.”)[8]

On August 9, 1993, Hosokawa Morihiro became
the first non-LDP prime minister in 38 years
and, in his inaugural press conference, stated
his  belief  that  Japan  had  waged  “a  war  of
aggression, a war that was wrong.” This rather
self-evident observation was unprecedented for
a  Japanese  leader,  although  during  the
remainder of his brief tenure Hosokawa would
refer  more  discreetly  to  a  war  that  had
included “aggressive acts.”

(A group of LDP Diet members began meeting
a  few  days  later  in  reaction  to  Hosokawa’s
statement, which helped galvanize the forces of
nationalism and historical revisionism that have
since  become  prominent.  An  account  of  the
period  on  the  Liberal  Democratic  Party’s
website  refers  to  “notable  mishaps  including
Prime  Minister  Hosokawa's  widely-criticized
assertion at a press conference that Japan had
acted as an aggressor in the Second World War
(Nihon no shinryaku senso).”[9]

Then  on  August  14,  1993,  capping  a  self-
searching fortnight in terms of accountability
for  Japan’s  war  conduct,  NHK  aired  a
remarkable  hour-long  television  documentary
called “The Phantom Foreign Ministry Report:



 APJ | JF 4 | 8 | 0

4

The  Record  of  Chinese  Forced  Labor.”  The
NHK Special was awarded the top prize at the
1993 Asia  TV Broadcasting  Festival,  while  a
244-page book of the same title was put out by
NHK Publishers in 1994.

Taken together, the documentary and the book
likely  represent  the  most  aggressive
investigation  in  the  network’s  history.  In  a
manner  scarcely  imaginable  today,  NHK
unflinchingly  educated  the  Japanese  public
about a major, nearly forgotten war crime. In a
book  subsection  called  “Ongoing  Evasion  of
Responsibility  by  the  Government  and
Corporations,” NHK openly called for redress
for Chinese victims. A survey of the two dozen
Japanese  corporations  still  in  business  was
conducted, asking them if they felt responsible
for the deaths at  their  worksites and if  they
planned to apologize and pay compensation.

DECADE OF REGRESS

The  contemporary  reparations  movement  for
Chinese  forced  labor  (CFL),  with  roots  in
Japanese  society  stretching  back  to  the  late
1940s, has unfolded fitfully since it reemerged
two decades ago. In 1989, survivors of Kajima
Corp.’s  notorious  Hanaoka  construction  site,
where 418 out of 986 workers died and a late-
war  uprising  and  massacre  took  place,
demanded a public apology, compensation and
establishment of a memorial museum. Kajima
did  apologize  in  1990  but  then  dug  in  its
corporate  heels;  the “community  relief  fund”
finally set up in 2000 lacked any admission of
wrongdoing.  Yet  the  14  CFL  lawsuits  filed
nationwide  have  been  notably  successful,  at
least by Japan’s inhospitable judicial standards,
with four major victories for plaintiffs so far.

The Tokyo District Court in July 2001 ordered
the  state  to  compensate  the  family  of  Liu
Lianren, who escaped from a Hokkaido mine in
1945 and hid in the mountains until 1958. The
Fukuoka District Court ordered Mitsui Corp. to
pay  compensation  in  another  case  in  April

2002, while the Hiroshima High Court ordered
Nishimatsu Corp. to do likewise in July 2004.
Those three cases are now before the Japan
Supreme  Court.  The  Niigata  District  Court
found both the state and Rinko Corp. liable for
damages in March 2004.

Japanese  judges  at  both  the  district  and
appeals court levels, in fact, routinely find that
the  Japanese  government  and  private
companies jointly engaged in illegal conduct by
forcibly bringing plaintiffs to Japan and forcing
them to work here. This has established a vital
historical record, even though most claims are
ultimately rejected (as at the Tokyo High Court
on June 16) on the grounds of state immunity
and  a  20-year  time  limit  for  filing  lawsuits.
Judges occasionally (as at the Nagano District
Court  last  March)  express  their  personal
desires that victims be redressed through non-
judicial means.

But  Mitsubishi  Materials  Corp.,  successor  to
the mining arm of the zaibatsu that was Japan’s
top munitions producer, is currently embarked
on a bold defense strategy based on revisionist
historical arguments. In a recent lawsuit before
the  Fukuoka  District  Court  involving  a  coal
mine where one out of every four workers died,
Mitsubishi lawyers denied all charges of forced
labor,  questioned  whether  Japan  ever
“invaded” China, and warned that a “mistaken
burden of  the soul”  would result  from court
findings that forced labor occurred.

Mitsubishi  attorneys  have  told  the  Miyazaki
District Court, in reference to a copper mine
where the 31 percent death toll was double the
national average, “Conditions at our worksite
were in no way any worse than those in China
at  the  time.”[10]  At  the  Nagasaki  District
Court,  Mitsubishi  has  claimed  that  the
operat ions  of  the  North  China  Labor
Association, the collaborationist Beijing agency
that  will  be  discussed  below,  were  not
influenced by the Japanese military occupation.



 APJ | JF 4 | 8 | 0

5

The  story  behind  Mitsubishi’s  determined
campaign of  denial  regarding Chinese forced
labor  involves  systematic  Kyushu-based
attempts to whitewash the far larger wartime
system of Korean labor conscription by denying
that  any  coercion  or  violence  was  involved.
“The Truth and Glory of the Coal Mines: The
Fabrication of  Korean Forced Labor,”  a 108-
page book with tables and photographs written
using  a  middle-school  language  level,  was
published in December 2005 by the Chikuho
chapter  o f  the  Nippon  Ka ig i  ( Japan
Conference).[11]

Nippon  Kaigi  is  a  well-funded  group  of
influential  Diet  members,  business  leaders,
academics  and  citizens  with  a  strongly
nationalistic agenda. The decade-old lobbying
organization is said to have 50,000 dues-paying
members  and  millions  more  supporters  who
espouse the Shinto religion and other Japanese
traditions.[12]  Focusing  on  the  rich  mining
history of the Chikuho region of Kyushu, once
the backbone of Japan’s coal industry, the new
Nippon Kaigi book is apparently intended as a
supplemental teaching resource.

Researchers  supporting  reparations,
meanwhile, have joined what they describe as a
pitched  battle  for  control  of  the  historical
narrative  of  mining  by  both  Koreans  and
Chinese  in  Chikuho.  Kyushu  courtrooms  and
boards  of  education  have  become  the
intertwined  battlegrounds.  If  the  sanitized
version of mining history takes root locally, it
could  spread  nationwide  and  spill  over  into
other industrial sectors that used forced labor
extensively. A recent field trip to old mine sites,
meant  to  help  counter  the  revisionist  trend,
was attended by 30 area residents—and a pair
of suspicious strangers possibly connected to
the Nippon Kaigi effort.

Reparations  backers  further  claim  that
attempts  to  “restore  pride”  in  Chikuho  by
eliminating all vestiges of forced labor from the
narrative  are  being  spearheaded  by  former

executives  of  Mitsubishi  Materials  and  Aso
Mining Corp., once the family firm of Japan’s
current foreign minister and prime ministerial
candidate,  Aso  Taro.  The  frontrunner  to
become the next prime minister, Chief Cabinet
Secretary Abe Shinzo, is the grandson of Kishi
Nobusuke, who had served as the bureaucratic
overseer of  all  forced labor programs before
heading the cover up of Chinese forced labor as
prime minister from 1957-60. Both Aso and Abe
maintain  close  connections  to  Nippon  Kaigi,
although since joining the cabinet they are no
longer formal members.

Satani  Masayuki,  author  of  “The  Truth  and
Glory of  the Coal  Mines,”  is  a  retired front-
office  employee  of  Mitsubishi’s  coal  division
and  a  member  of  the  Japanese  Society  for
History  Textbook Reform,  or  Tsukurukai,  the
national group behind controversial textbooks
that downplay and at times deny Japanese war
misconduct  and  atrocities.  Satani  previously
self-published a book called,  “Wake Up from
the Brainwashing of the Tokyo Trials View of
History.” The editor of “Truth and Glory” is a
former head of the municipal history museum
in Iizuka, Chikuho’s main city, and co-author of
“The 100-Year History of Aso Mining.”

Chinese woman with her father’s remains
(NHK Special)

By  stark  contrast,  the  German  and  Austrian



 APJ | JF 4 | 8 | 0

6

governments and companies that used forced
labor during the Nazi era, under powerful U.S.
pressure,  recently  completed  reparations
programs  granting  formal  apologies  and
monetary  payments  of  more  than  six  billion
dollars to nearly two million former workers or
family members.  Educational  programs are a
key element of European redress activities and
forced  labor  memorial  museums  have  been
built.

Germany agreed in April 2006 to make public
up to 50 million documents from Nazi archives
regarding  the  personal  fates  of  17  million
victims of forced labor and the Holocaust.[13]
Whereas  this  major  archives  release  is
expected to greatly facilitate understanding of
forced  labor  across  Europe,  Japan’s  track
record  has  been  to  stubbornly  suppress
virtually all information about forced labor and
other war crimes in Asia. To be sure, there are
no top-level German government officials with
such deep family ties to forced labor and no
industry-affiliated  groups  attempting  to
minimize or deny the historical reality, making
it easier for the German government to comply
with demands to open the archives.

In  short,  current  Japanese  attitudes  toward
forced  labor  reparations  are  vastly  different
from might have been expected to result from
the  1993  broadcast  and  1994  publication  of
NHK’s “The Phantom Foreign Ministry Report.”
The remainder of this article will consider the
compelling record of Chinese forced labor as
laid out by NHK, ranging from Interior Ministry
directives  to  harshly  mistreat  workers  to
Hokkaido  police  instructions  to  falsify  death
certificates  and  the  postwar  government’s
deliberate  deception  of  the  Diet.

The records produced—and then concealed—by
the state and industry try to shift blame for the
high fatality rates to one another and to the
Chinese  themselves,  while  displaying  the
virulent  racism  that  was  intrinsic  to  the
program.  While  some conscientious  Japanese

pursued CFL accountability and ensured that
records  were  not  lost  forever,  joint  state-
corporate  moves  to  evade  responsibility
predated  the  “reverse  course”  phase  of  the
American Occupation that aimed to rehabilitate
Japanese industry and political  conservatives.
From August 1945 down to the present day,
NHK showed, the Japanese establishment has
been  consistently  duplicitous  in  denying  and
refusing to come to terms with the legacy of
Chinese forced labor.

PAPER TRAIL REDISCOVERED

The  secret  compilation  of  the  massive
“Investigative Report on Working Conditions of
Chinese  Labor,”  or  Foreign  Ministry  Report
(FMR), amid the domestic chaos of early 1946
was a marvel of organizational efficiency. The
process  highlighted  the  strong  continuity  of
Japan’s  wartime  and  immediate  postwar
institutions  of  government  and  economic
production,  and  of  the  interactions  between
them. Indeed, it would be difficult to point to
any  other  project  of  similar  scope  and
sensitivity  that  was  carried  out  without  the
knowledge  of  GHQ  during  this  critical
transitional  period.

Fearing  war  crimes  prosecutions  by  the
victorious  Allied  coalition  that  included  the
Nationalist  Chinese government,  the Ministry
of Foreign Affairs (MOFA) sent a total  of 16
investigators to all 135 forced labor worksites
beginning in March 1946, while simultaneously
instructing  the  35  corporations  to  submit
information  directly  to  the  ministry.  This
process  resulted  in  the  relatively  truthful
Investigator Reports as well as the more self-
serving Site Reports, with the FMR then being
compiled  mainly  from the  Site  Reports  as  a
potential  tool  for  state  and  corporate  self-
defense.  The purpose of  the exercise was to
portray  Chinese  forced  labor  in  the  best
possible  light  before  Occupation  authorities
could undertake their own investigation. That is
apparently  why  the  FMR  bears  the  date  of



 APJ | JF 4 | 8 | 0

7

March 1946 despite being completed early that
summer.

The Foreign Ministry Report lists the names of
all  38,935  Chinese  males,  aged  11-78,  who
were brought to Japan between 1943 and 1945,
as well as causes of death for the 6,830 men
(17.5 percent) who perished in the course of
performing  harsh  labor  at  mines,  docks  and
construction sites. Details include hometowns,
occupations,  next  of  kin,  methods  of
procurement,  location  and  duration  of
detention in North China,  ports of  departure
from China and arrival in Japan, and names of
ships. Circumstances of food, clothing, housing,
work  and  supervision  at  company  sites  are
described, along with accounts of disturbances
and postwar repatriation to  China.  Amid the
tables and statistics is MOFA’s conclusion that
the program was a huge financial burden on
corporations  and  failed  to  alleviate  Japan’s
manpower crisis as intended. [14]

An  NHK  producer  was  discreetly  informed
about the voluminous record of Chinese forced
labor  in  early  1993.  The  Foreign  Ministry
Report, Site Reports and Investigator Reports
that the network revealed to the nation during
the  May  17  news  show  and  the  August  14
documentary  were  obtained  from  two  major
sources: Chen Kunwang of the Tokyo branch of
the  Overseas  Chinese  Association  (OCA)  and
O t o m o  F u k u o ,  o n e  o f  t h e  1 6  M O F A
investigators  dispatched  to  worksites.

The Taiwan-born Chen had come to Japan in
1941  to  study  law  at  Chuo  University,
becoming vice-president of the Tokyo OCA in
1950. Chen told NHK that someone connected
to  MOFA  (presumably  Otomo)  secretly  gave
him the FMR and most of the Site Reports via a
middleman in the early 1950s, after disobeying
orders  to  destroy  the  records  in  order  to
preserve  the  truth  about  CFL.  The  bulky
reports were handed over in installments using
rucksacks, during rendezvous in coffee shops.
The OCA’s Ginza office was deemed an unsafe

storage  place  for  top-secret  government
documents,  especially  since  the  group  was
considered  an  informal  representative  of
Beijing during much of the Cold War. So key
sections of the reports were microfilmed and
everything  was  stored  off-site  in  cardboard
apple boxes. Chen delivered the yellowed 47-
year-old  materials  to  NHK’s  Shibuya  office
using a station wagon.

Chen Kunwang with records he hid for decades
(NHK Special)

In 1955, in fact, Chen had publicly stated that
the  Overseas  Chinese  Association  possessed
the records, during an earlier phase of the CFL
reparations  movement  when  the  main  goals
w e r e  t o  e r e c t  m e m o r i a l s  a n d  h o l d
commemorations, while excavating remains of
victims and returning them to China. Chen told
NHK he even allowed the Japanese Red Cross
Society  to  make  a  copy  of  the  FMR,  in  an
unsuccessful attempt to enlist the group’s help
in pursuing state responsibility  for CFL as a
crime under international law. The Japan Red
Cross eventually provided limited cooperation
in repatriating Chinese bones.

Individual  Site  Reports,  containing  sensitive
information such as the names of Japanese staff
who supervised forced labor, were sometimes
wielded by the OCA to browbeat recalcitrant
companies  into  handing  over  remains.  Chen



 APJ | JF 4 | 8 | 0

8

recounted  how  one  corporation  denied  that
remains  in  its  possession  were  of  Chinese
origin at all—until he dropped a Site Report,
complete  with  the  personal  seals  of  senior
management, on the office table. The company
later  reportedly  complained  to  MOFA  that
information it had been promised would remain
confidential  was  in  the  hands  of  reparations
activists. Even during the decades when their
existence  was  officially  denied,  the  reports
played an instrumental role in the pursuit of
accountability for Chinese forced labor.

NHK  learned  about  Otomo  Fukuo  through
internal  MOFA  documents  discovered  by
Japanese redress activists at the U.S. National
Archives, referring to the ministry’s early 1946
appointment of CFL site inspectors and funding
of the investigation. Otomo was 79 years old
when NHK tracked him down and received a
second FMR and a  large cache of  unusually
reliable Investigator Reports, a class of records
that  not  even the OCA had realized existed.
Starting  mostly  with  surnames  only,  NHK
managed to identify the 16 investigators half a
century later and interviewed several of them.

Not  regular  ministry  employees,  the
investigators contracted for the FMR job had
worked  in  wartime  China  as  analysts  for
agencies  like  the  government’s  East  Asia
Research  Institute  and  some  went  on  to
postwar careers in academia, in Otomo’s case
as  a  Senshu  University  economics  professor
specializing in  labor  issues.  Several  of  those
who fanned out to worksites were apparently
progressives,  evidenced  by  the  fact  that  the
Investigator  Reports  establish  patterns  of
cruelty  and  mistreatment  omitted  by  the
company-produced Site Reports and the final
FMR.  Otomo  visited  seven  sites,  observing
conditions that differed greatly from company
descriptions and interviewing locals who told
him that the miserable living standards were
good enough for Chinese.

The inspector sent to Mitsui Corp.’s Miike coal

mine  recalled  for  NHK  that  his  red-carpet
treatment  included  being  plied  with  alcohol
during the afternoon, adding that he believed
Mitsui officials were deceiving him to hide their
war crimes. After a month of inspections in the
hinterlands the investigators returned to Tokyo
and  began  compiling  their  more  objective
reports, even as trusted MOFA officials were
independently  writing  up the  FMR based on
company Site Reports and the extensive CFL
records the state already had. The dispatch of
the  contract  investigators  may  have  been  a
diversionary  tactic  intended  to  placate  GHQ
and the Chinese government in the event of
war crimes prosecutions.

As  Otomo  explained,  “The  Foreign  Ministry
Report was meant to be given to foreigners like
the Chinese if questions arose, so the purpose
was to show that there was no extreme cruelty
at all. Severe cases of abuse were depicted as
contrary to government policy and the result of
misguided personal actions by worksite staff.
Basically,  it  was  a  self-defense  document.
Nevetheless,  the  report  contains  factual
information about the forced labor system and
how it was carried out. It accurately tells what
kind of Chinese were brought to Japan, as well
as  where  and how they  died.  So  despite  its
limitations, the report is certainly an extremely
valuable document.”[15]

NHK’s  production  team  went  far  beyond
passive  reliance  on  the  FMR  in  rushing  to
complete  the  documentary  by  August  1993.
Crews filmed interviews in Japan,  China and
the  United  States,  while  staff  researchers
pored over the three types of reports looking
for  discrepancies.  Meetings  with  local
museums, corporate historians and labor union
archivists  helped  narrow  the  focus  to  three
worksites:  two  Hokkaido  coal  mines  and
Furukawa Mining Corp.’s Ashio copper mine in
Tochigi  Prefecture.  NHK  was  undeterred  by
initial  refusals  to  cooperate  with  the  project
and determined to avoid fuzzy euphemisms in
telling viewers about the historical reality.



 APJ | JF 4 | 8 | 0

9

“We decided at the beginning that we would
absolutely  avoid  concealing  the  identities  of
interviewees,” the NHK book related. “Still an
unresolved issue after half a century, Chinese
forced  labor  was  a  serious  and  sensitive
problem for Sino-Japanese relations. That was
precisely  why  we  did  not  want  to  use
ambiguous  descriptions.  We  sincerely
explained  to  the  people  involved  that  we
wanted  to  accurately  convey  the  facts  and
continued persuading them to cooperate.”[16]

NORTH CHINA CONTEXT

Construction and mining industry organizations
approached  the  government  regarding  the
“internal importation” (naichi inyu) of Chinese
workers  beginning  in  1939,  refining  the
concept in an August 1941 position paper. With
domestic  heavy  labor  shortages  becoming
evermore  critical,  the  state  turned  this
corporate vision into administrative reality in
two  steps:  the  November  1942  “cabinet
resolution” that led to the trial introduction of
1,411 laborers beginning in April 1943; and the
February 1944 “vice-ministers’ resolution” that
led to the full importation phase beginning in
March 1944. (Kishi Nobusuke authorized both
measures, first as Minister of Commerce and
Industry  and  later  as  Vice-Minister  of
Munitions;  both  portfolios  included  extensive
oversight of forced labor.)

Companies submitted their numerical requests
for Chinese manpower to the Welfare Ministry,
which  in  turn  consulted  with  the  Munitions
Ministry  and  Transportation  Ministry  to
determine allotments.  Then the Beijing-based
North China Labor Association (NCLA), staffed
mostly with Chinese after having been set up
by the Japanese Embassy and Imperial Army,
oversaw  the  procurement,  detention  and
shipment  of  workers  to  Japan.  The  forcible
deportations were carried out over a 25-month
period ending in May 1945. Some 90 percent of
workers  were  obtained  via  the  NCLA,
according  to  the  FMR,  mostly  through  the

vaguely  defined  method  of  “administrative
provision” that grew increasingly violent over
time and is discussed below.

Region of North China where forced laborers
were  obtained:  Hebei,  Shanxi,  Shandong,
Shaanxi,
Henan provinces (NHK Special)

Nearly all laborers came from three provinces
of North China around Beijing and half came
from Hebei  Province  alone.  Sixty  percent  of
workers left wives and children behind in China
and  were  presumably  their  families’  main
breadwinners, a statistic that strongly suggests
the involuntarily nature of the program. It is
also necessary to understand the ruthlessness
of Japan’s military occupation of North China,
which  in  some  respects  resembled  later
American  warfare  in  Vietnam.  (American
military planners reportedly studied Japanese
counterinsurgency  tactics,  the  results  in
Vietnam  being  similarly  unsuccessful.)

Inose  Kenzo,  71,  interviewed  on  camera  by
NHK, was a soldier  in late 1943 in a North
China  combat  zone  contested  by  Japanese,
Communist  Chinese  and  Nationalist  Chinese
armies.  Despite  having  seized  coastal  cities
with relative ease years earlier, Inose explained
that Japan was unable to hold the villages of
the  North  China  plain  after  dark  and  faced
continued  guerrilla  resistance  from  forces



 APJ | JF 4 | 8 | 0

10

associated with the Communist  Eighth Route
Army. During “subjugation operations” (tobatsu
sakusen) lasting three or four weeks, Inose’s
unit roamed around the periphery of Japanese-
held territory until  their  food or  ammunition
ran  out,  pil laging  food  through  “local
requisition”.

“Even  in  the  cases  of  children  and  young
women,  we  never  knew  who  might  have  a
weapon,” Inose said of the search-and-destroy
missions. “So whoever ran away from us was
considered  an  enemy  combatant.  We  took
everybody  we  arrested  to  our  garrison  and
confined them to an army facility as prisoners
of war. In other words, they were war booty.
We fought and won the prize; we considered
those people to be wares we had acquired. At
first we took ammunition, small arms, food and
money as our war booty, but eventually people
became booty too. That’s how any Chinese who
looked as if he could work came to be treated
as  a  possession  that  could  supply  labor
power.”[17]

NHK also referred to “laborer hunting” (roko
gari)  in  disputed  areas  of  North  China,  a
practice  that  predated  the  deportation  of
workers  to  Japan.  Earlier,  those  captured
supplied  forced  labor  to  war  industries  in
Manchuria  and  parts  of  North  China.  Inose
recounted how his army unit, sometimes with
the  help  of  collaborationist  Chinese  soldiers,
surrounded  entire  farming  hamlets  and
captured  all  mature  males.  However,  Japan
never  accorded  Asians  official  POW  status.
Interrogation  by  torture  invariably  followed,
with a large percentage of men then entering
the forced labor feeder system. The practice
served  the  dual  purpose  of  cleansing  rural
villages of actual or potential adversaries and
providing desperately needed workers, thereby
inadvertently fueling a nationalist response.

FORCIBLE RECRUITMENT

The  activities  of  the  North  China  Labor

Association must be viewed within this context
of  state-sanctioned  Japanese  terror  and  the
extreme dehumanization of Chinese people it
entailed. With Japanese leaders in place at the
top rungs, the NCLA was a full-service agency
for labor procurement, transportation, security
and  disbursement  of  wages.  The  association
also maintained housing and training facilities
and  provided  sanitation  for  them.  But  the
reality of the NCLA’s work, and especially the
predominant  practice  of  administrative
provision, was very different from innocuous-
sounding official descriptions.[18]

After receiving approval from Tokyo for their
labor requests, Japanese companies dispatched
representatives  to  Bei j ing  for  direct
negotiations  with  the  NCLA,  in  the  hope  of
obtaining  desirable  workers  quickly.
Corporations  in  several  Site  Reports,  along
with the government in the Foreign Ministry
Report,  severely  criticized  the  NCLA  and
sought to shift blame for Chinese forced labor
onto the association itself.

Administrative provision “was concerned only
with  raw  numbers  and  there  were  many
problems  with  laborers’  physical  fitness  and
willingness for work,” according to the FMR.
“The  reality  at  the  time  was  that  the  main
targets for introduction [of labor to Japan] were
former  prisoners  of  war,  reeducated soldiers
and convicted criminals.  But  the numbers of
such  workers  was  smaller  than  expected.…
Compounding  the  difficulty  of  meeting  labor
needs even for North China itself, the region’s
good  harvests,  high  commodity  prices  and
deteriorating  law  and  order  exacerbated
procurement problems. Vendors advanced into
North China with impetuous plans for obtaining
the required numbers of workers. As a result of
these incomplete provision networks, Chinese
workers of inferior quality were procured using
half-forcible means.”[19]

Labor supply and demand realities, along with
a deteriorating security environment, created a



 APJ | JF 4 | 8 | 0

11

late-war seller’s market for labor contracts in
North China, making it  unlikely that Chinese
would  willingly  migrate  to  the  land  of  their
unwelcome  occupiers.  Furukawa  Mining’s
report  for  its  Ashio  worksite  shows that  the
company  requested  300  workers  from  the
NCLA but received only 257.  The Ashio Site
Report states that an NCLA branch office sent
Chinese and Japanese staff to villages around
Shijiazhuang and “gathered by hunting,” with
abductions  of  local  residents  and  prisoners
being carried out in the presence of Furukawa
employees. NCLA personnel were recorded as
saying to one another,  “We will  be hated by
average  Chinese  because  the  recruitment  is
being done half-forcibly. It is dangerous and we
might be killed.”[20]

A  Mitsui  Site  Report  explained  under  the
heading  of  “recruitment  methods”  how  600
workers were obtained in two batches of 300.
The first batch resulted partly from “wholesale
abductions by Chinese police” of laborers from
busy streets,  and the rounding up of thieves
and traffic violators who were then turned over
to  the  NCLA’s  subcontracting  agencies.  The
second  batch  involved  sending  prisoners  of
war, local robbers and spies to a labor training
center for a period of time and then furnishing
them  to  agencies.  Significantly,  the  Mitsui
report  confirms  that  the  NCLA  transported
workers  only  after  requesting  and  receiving
permission  from  the  Japanese  Embassy  and
Army.  Mitsui  added,  “Workers  obtained
through  administrative  provision  had  been
gathered by force, so these men often tried to
run away and escape to their hometowns.”[21]

A  Site  Report  produced  by  Kumatani  Corp.
offered the following blunt conclusion for the
CFL scheme’s general lack of success: “Labor
salaries  had been exhausted by that  time in
North  China.  The  Chinese  people’s  anti-
Japanese sentiment and uncooperative attitude
made the situation very difficult, which is why
the industrial labor association had to rely on
administrative provision. The result was that all

of the workers introduced to our company were
convicts who had little experience in manual
labor. That was the number one cause of the
program’s failure.” [22]

NHK GOES TO CHINA

The Chinese government did not make NHK’s
task  of  filming  in  China  easy  during  the
summer  of  1993.  It  took  the  network  four
months to get permission to visit China on a
one-week  visa,  and  a  pair  of  government
minders  constantly  accompanied  the  NHK
personnel, who had to receive time-consuming
authorization  each  time  they  entered  a  new
county.  A  Japanese  photographer  would
experience similar red tape when he traveled
around rural North China to produce a 2003
book documenting the current living conditions
of  forced  labor  survivors.[23]  This  reality
underscores  Beijing’s  lukewarm past  support
for  CFL  reparations,  and  makes  clear  the
unfairness of Japanese court rulings that reject
compensation  by  saying  victims  should  have
filed their lawsuits years earlier.

NHK was greatly assisted by Liu Baochen, a
professor at Hebei University who with the help
of students began locating former workers and
recording their oral histories in the late 1980s.
“I  started  this  research  to  fill  in  the  blank
spaces  of  China’s  modern  history,”  Liu
reported. “Until now in China, there have no
books or materials of any sort to elucidate the
actual conditions of forced labor. It has been
buried in the darkness of history. That’s why I
want to make the facts clear, starting with the
testimony  of  the  people  who  were  taken  to
Japan.”[24]

Remarkably  for  the  time,  Liu  distinguished
between the right of individual Chinese citizens
to  claim  compensation  from  Japanese
corporations and the right of the Chinese state
to claim compensation from the Japanese state,
adding that Beijing and Tokyo agree that the
latter right was terminated by the 1972 Joint



 APJ | JF 4 | 8 | 0

12

Declaration.  The  Chinese  government  would
not make the same distinction until 1995, when
it  finally  gave victims the green light  to  file
lawsuits in Japanese courts.

Liu Zhongtang, still a Shijiazhuang-area farmer
like most of  those who were taken to Ashio,
supplied  for  the  camera  a  first-person
perspective  on  his  “recruitment”  via
administrative provision on June 10, 1944. NHK
inquired  whether  he  had  gone  to  Japan
voluntarily,  prompting  Liu’s  animated
response: “Don’t be ridiculous! There’s no way
that  could  have  been  termed  recruitment.
Nobody wanted to go to Japan no matter what
wages  they  might  have  received.  That’s
because  there  was  no  guarantee  of  ever
returning to China alive.  They bound us and
forced  us  to  go!  How  can  you  call  that
recruitment?” [25]

Liu reenacts his 1944 abduction (NHK Special)

The 28-year-old Liu was snatched from his farm
near the war’s shifting front lines by Japanese
and  Chinese  puppet  soldiers.  During
interrogation  he  was  nearly  suffocated  by
having a wet towel placed over his mouth, and
told that “if you are not an Eighth Route Army
member,  then  you  will  tell  us  the  names  of
villagers  who are!”[26]  Liu’s  wife  and father
learned that he had been abducted and taken
to  Japan  only  when  he  returned  home  in

January 1946; his mother died in his absence.

Thousands  of  Japan-bound  Chinese  passed
through Shijiazhuang’s ghastly Sekimon Labor
Training  Center,  a  Japanese-run  prison  until
the  name  was  changed  in  1943  and  still  a
prison  in  reality  after  that.  Liu  Zhongtang,
though, was taken by Japanese Army truck to a
smaller detention facility and then by train to
the Tanggu concentration camp near the port
city of Tianjin, which he called the most hellish
leg of his 18-month nightmare. He spent about
50 days in the dirty and overcrowded Tanggu
camp, which was patrolled by Chinese guards
but had Japanese soldiers manning the gates
and  watch  towers  with  machine  guns.  An
admixture  of  farmers,  penal  convicts,
demobilized  soldiers,  and  Communist  and
Nationalist captured troops, the inmates were
confined to their beds for 18 hours a day and
beaten if they opened their eyes.

Food,  sanitation  and  medical  care  were  so
abysmal at the Tanggu facility and other ports
of  departure  that,  according  to  the  Foreign
Ministry  Report,  812  men  died  in  transit
between China and their intended worksites in
Japan  (564  of  them  at  sea  and  248  in
Japan).[27]  However,  the overall  CFL fatality
figure of 6,830 excludes the thousands of men
who  likely  died  in  detention  or  were  killed
while  trying to  escape prior  to  reaching the
Chinese coast.  The FRM blamed the Chinese
side  for  abuses  at  Tanggu  and  aboard  the
overloaded cargo ships in which workers were
forced to sit directly atop loads of coal. These
conditions undoubtedly  contributed to  deaths
in  Japan,  but  the  Tokyo  government  was
ultimately  responsible  for  events  in  occupied
North China.

Claimed the Ashio Site Report, with its vested
interest  in  soft-pedaling  a  42  percent  death
rate:  “Concerning  the  treatment  of  Chinese
laborers,  facilities  established  by  Chinese
authorities were extremely inadequate.  There
were many points such as the provision of food



 APJ | JF 4 | 8 | 0

13

that we truly regretted. A major problem was
that there was not a single doctor for a place
accommodating more than 2,000 people.  The
staple food of mantou [Chinese buns] was half-
cooked and there was no water system, forcing
people  to  drink  muddy  water  from  the
Shirakawa River.  Chinese laborers who were
already  malnourished  had  to  stay  for  long
periods in Japan and many of them continued to
suffer  from diarrhea.  … Japanese  companies
urged local agencies of the North China Labor
Association to seriously reflect on this.”[28]

CONDITIONS IN JAPAN

The primary cause of the program’s high death
toll was that conditions in Japan were wretched
and  workers  were  treated  harshly.  The  goal
was to maximize industrial production, and to
minimize the security risks of bringing young,
male enemy nationals to the home islands, by
crushing their will to resist. Official state and
corporate  policies  called  for  extreme  camp
security,  inferior  clothing,  overcrowded
sleeping quarters, primitive sanitation with no
bathing  facilities,  limited  medical  care,  and
minimal  amounts  of  the  poorest  quality
food—which was to be withheld as necessary to
ensure discipline.

Conditions were closely monitored through a
system  of  camp  inspections  and  company
reporting that  involved the Interior  Ministry,
Welfare  Ministry,  Munitions  Ministry  and
Greater  East  Asia  Ministry.  Yet  the  1946
records  include  more  attempts  by  the
government  and  companies  to  evade
accountability  by  blaming  each  other  and,
again,  the  Chinese  themselves.  NHK  made
effective use of frank Investigator Reports and
previously unknown “smoking gun” documents,
leaving  zero  doubt  about  who  was  really  at
fault.

“Measures  for  Controlling  Imported  Chinese
Workers,”  general  directives  issued  by  the
Interior Ministry in April 1944, show that police

were  acutely  worried  about  escapes  and
organized rebellions. The Chinese were to be
quarantined and separated at all times from the
Korean  conscripts  and  Allied  POWs  who
frequently performed forced labor at the same
industrial sites, as well as from local Japanese.
In June 1944, based on the so-called “Honma
recommendations,” the Interior Ministry issued
more  draconian  guidelines  called  “Reference
Documents for Use of Chinese Workers.”

GHQ photo of liberated Chinese at Hanaoka
(NHK Special)

Honma Fusakichi, NHK recounted, had gone to
China as a teenager out of a sense of adventure
and stayed for 20 years. After first working as a
“coolie,” he became involved in transportation
ventures using Chinese laborers and later ran
Chinese soldiers in gathering intelligence for
the  Imperial  Navy.  While  contracted  to  the
Interior Ministry in March and April of 1944,
Honma accompanied  ministry  officials  on  20
high-level visits to CFL worksites, concluding
that conditions were far too soft. (Okazaki Eijo,
who  was  in  charge  of  the  ministry’s  camp
inspections and also headed the Special Higher
Police, had tapped Honma for the job. Postwar
lustration  would  keep  Okazaki  out  of  public
office until 1952, but he was elected to the Diet
on the maiden LDP ticket  in 1955 and later
served as Kishi’s deputy cabinet secretary.)



 APJ | JF 4 | 8 | 0

14

“Reference  Documents  for  Use  of  Chinese
Workers,”  the  startling  product  of  Honma’s
advice, cover all aspects of camp life and are
quoted at length:

“Regarding living quarters, the ceiling should
not be more than [ten centimeters] higher than
workers’ heads when they are seated. Then we
could more than double the number of workers
presently  in  camps.  Bathing  facilities  are
especially excessive and are not necessary for
Chinese workers. How many of them have ever
experienced taking a Japanese bath? According
to Chinese customs … if you take someone into
your home and invite them to bathe, it means
they can sleep with your wife or daughter. It is
the  attitude  that  the  conquered  show  to
conquerors.  Baths  will  spoil  them and  make
them work less hard. Some hot or cold water in
a basin is sufficient. …

“If you give them only a little food, they will be
tense and their work productivity will improve.
If you give them more food, their tension will
decrease  and more  people  will  become sick,
lowering productivity. … It may be difficult to
reduce food rations right away, so you can start
with  the  sick  and  workers  who  have  been
resting. Or, it should be possible to reduce food
rations by a small  amount every day. … The
labor power of Chinese workers is said to be
the  best  in  the  world.  If  you  use  Chinese
properly, they will work several times harder
than Japanese. … At present the Chinese [in
Japan] come in third; with Japanese first and
Koreans  second.  It  is  said  the  Chinese  are
spoiled. If you allot them twice as much work
as  Japanese  or  Koreans,  it  will  be  more
effective. …

“The more affection you show to Chinese, the
more  spoiled  they  become.  And  when  they
become  spoiled,  they  return  kindness  with
ingratitude. The Chinese are a race unaffected
by feelings. … In China runaways are beheaded
or  shot.  If  we do  not  punish  runaways  in  a
similarly severe manner here in Japan, we fear

it  will  become  more  and  more  difficult  to
control them. … It is true that the Chinese have
loving  feelings  for  their  homeland  and  the
graves of their ancestors. But they never shed
real  tears.  Tears  for  people  like  them  are
skillful acting.”[29]

NHK then introduced Site Reports that either
paraphrased  or  quoted  directly  from  the
Honma recommendations, indicating that they
became  nationwide  standards  after  filtering
through prefectural  police  channels.  Nittetsu
Mining  Corp.’s  report  for  its  Kamaishi  site,
citing Iwate police instructions, referred to the
10 centimeters of head space and said baths
are  appropriate  only  for  conquerors.  It
mentioned other security instructions including
barbed-wire fencing more than two meters high
around sleeping quarters with locked doors, as
well  as  a  camp self-government  system that
rewarded  cooperative  Chinese  and  led  to
violence among workers. Nittetsu, needing to
finesse the fact  that  41 percent  of  Kamaishi
workers  died,  contended  that  the  state’s
excessive  top-down control  had the  effect  of
lowering industrial output.

The Investigator Report for Ashio included the
following  numbered  directives  from  Tochigi
police:  “2)  Be  overpowering  as  method  of
control. … 3) When you capture runaways, do
not  let  them return to their  camp and work
again.  (If  they  are  allowed  to  return,  other
workers will be relieved to see that runaways
are  not  killed,  causing others  to  flee.)  … 5)
Make the living quarters as shabby as possible.
… 6) Make the food as poor as possible and
consider it to be fodder. They should be given
mostly bran, corn or leeks—not rice or wheat.
Feed them according to the diligence of their
work.” [30] As with the Honma guidelines, the
overall image suggested is that of a kennel for
livestock rather than a work camp for voluntary
contract laborers.

While  company-produced  reports  predictably
omit  mention  of  cruelty  or  torture,  NHK



 APJ | JF 4 | 8 | 0

15

presented  the  Investigator  Report  for  Mitsui
Mining  Corp.’s  Sunagawa  worksite  in
Hokkaido,  detailing  specific  deaths  from
“illegal  conduct.”  In  one  case,  a  recaptured
escapee was hung from the ceiling, beaten and
then suffocated by having cloth stuffed in his
mouth. NHK located one of the deceased man’s
former barracks mates in China. He recalled on
camera  a  virtually  identical  account  of  the
incident.

COVERING TRACKS, BLAMING VICTIMS

Chinese forced labor deaths became a major
concern  only  after  Japan’s  military  defeat,
prompting  the  state  and  industry  to  jointly
conceal the truth. In an “Important Notice for
Preparing Name Rosters” discovered within an
Investigator  Report,  Hokkaido  prefectural
police  directed,  “Causes  of  death  such  as
malnutrition, starvation, suicide and death by
occupational injury should be rewritten so as
not to stimulate other parties. The rewriting of
death certificates should be coordinated with
doctors and local public officials.”[31]

Otomo  Fukuo  told  NHK  about  one  railroad
worksite in Hokkaido where 26 out of 90 death
certificates had been rewritten and falsified on
police orders. On the night that Otomo finished
his  inspection  of  the  site,  a  local  doctor
discreetly confessed that police had told him
“not to write anything on death certificates that
could cause trouble later.”[32] The result was
that innocuous-sounding fatalities due to colitis
and  gastrointestinal  inflammation  came  to
predominate. But Otomo found that real causes
of death were sheer lack of caloric intake, lack
of medical care, cruelty and exploitation.

The  inhumane  treatment  resulted  in
widespread  health  problems.  The  Foreign
Ministry Report notes that more than 20,000
men,  over  half  the  total,  contracted  skin
diseases (an unsurprising result of working in
mines  and  never  bathing)  and  these  led  to
numerous  deaths.  Loss  of  eyesight  due  to

vitamin deficiency and poor sanitation was also
very common.

A Kajima Corp. Site Report, unrelated to the
Hanaoka construction site, shamelessly pinned
blame  for  rampant  illness  and  disease  on
workers themselves. “Chinese workers lack any
concept  of  sanitation  and  wash  their  faces
using  the  same  water  and  basin  that  other
Chinese  with  virulent  eye  diseases  use.  An
unexpectedly large number lost their eyesight
as a result. … Regarding the cause of diseases,
most  skin disorders were brought with them
from China, including stubborn eczema which
is difficult  to treat and leads to suppuration.
The  cause  of  gastroenteritis  is  traceable  to
living  environments  in  China.  In  addition  to
having weak bodies and weak resistance, they
lack a personal sense of hygiene and neglect
their health. For example, they stealthily pick
up and eat rotten leftover food that has been
thrown away,  resulting in  colon bacillus  and
making activity difficult.”[33]

A company with a great number of abuses to
account  for,  Kajima  made  an  in-company
transfer of 280 laborers from an Iwate mine to
an Ibaraki  mine  in  April  1945.  Fully  half  of
these  men  died  in  Japan,  with  the  Ibaraki
worksite’s report observing that none of them
could  get  off  the  train  unassisted  and  70
percent of them could not walk at all due to
eye,  lung  and  intestines  illnesses.  Kajima’s
Hanaoka Site Report attributes most deaths to
skin  diseases  and diarrhea,  making the June
1945 worker uprising and retaliatory massacre
of  Chinese sound like  isolated incidents  that
could not have been avoided. The FMR says the
Hanaoka  Incident  resulted  from  fear  and
resentment toward supervisors, worsening food
conditions, additional work hours and general
dissatisfaction.  No  Investigator  Report  for
Hanaoka  has  ever  been  found.

NHK interviews of retired company staff and
people  living  around  former  worksites  shed
light  on the cruelty  of  Chinese forced labor.



 APJ | JF 4 | 8 | 0

16

“These were people we were at  war with in
those  days,”  a  former  mine  employee  said.
“We’d have killed each other if we had met on
the battlefield. The Chinese were our enemies.”
Several Japanese offered similar explanations,
reasoning that the CFL workers “were enemies
originally, so there was no choice but to treat
them rough.”[34]

POSTWAR PRIORITIES

Representing all major companies in the sector,
the  Construction  Control  Association  moved
quickly after the nation’s August 15 defeat to
set up the Chinese and Korean Labor Response
Committee.  NHK  referred  to  a  committee
report that described the industry’s goals in the
immediate  postwar  period  as  follows:  1)
destroying  documents;  2)  implementing  a
defense  strategy  for  preventing  war  crimes
investigations from spreading beyond Hanaoka;
and 3) obtaining monetary compensation from
the government for costs associated with both
forced labor programs. The committee report
mentions three days of document-burning that
commenced on August 16 at the direction of
the Munitions Ministry.[35]

American  soldiers  stumbled  upon  dead  and
dying  Chinese  at  Hanaoka  in  October  1945
while liberating Allied POW camps in the Akita
area, bringing Chinese forced labor to GHQ’s
attention and sparking a war crimes probe. By
the following month the construction industry
had a plan to protect Kajima, always a highly
influential company and an early promoter of
the CFL concept, by conducting its own survey
of labor by Koreans and Chinese. Meanwhile, a
top MOFA priority throughout the fall of 1945
was beseeching GHQ for help in maintaining
work  camp security  and  quickly  repatriating
foreign laborers, who were causing disruptions
and demanding wages across the country.

The  construction  group  continued  its
adversarial  stance  toward  forced  labor
inquiries  by  retaining  a  Kobe  lawyer  for

damage control in the eventful spring of 1946.
The  lawyer  in  turn  hired  Hirai  Shoichi,  a
central figure in the ongoing compilation of the
Foreign Ministry Report who retired from the
ministry’s  directorate  in  May  1946  to  more
directly assist corporate Japan in the evasion of
war  crimes  prosecutions.  Besides  being  an
early postwar case of amakudari, Hirai’s work
on  Hanaoka’s  behalf  underscores  the  self-
exculpatory nature of the entire FMR process.

Hirai Shoichi examines report he compiled in
1946 (NHK Special)

“To put  it  bluntly,  the goal  was to  hide the
trouble at Hanaoka from GHQ,” the 87-year-old
Hirai told NHK. “I was working to compile the
FMR so they thought I would be useful. I tried
to prevent the trouble from spreading to the
company  i tse l f .  In  the  end,  the  GHQ
investigation ended without going that far and
Kajima  was  saved.  That’s  why  Kajima  has
continued  without  any  problems  until
today.”[36] Hanaoka-related convictions at the
Class B/C war crimes trials in Yokohama were
limited to six local police and low-level camp
staffers;  light  prison  sentences  on  reduced
charges  were  meted  out  and  early  releases
were granted soon after the Occupation ended.

Hirai  was the chief  investigator on the FMR
project,  having  managed  coal-related  labor
needs  in  China  as  a  researcher  with  the



 APJ | JF 4 | 8 | 0

17

Greater  East  Asia  Ministry  before  it  was
absorbed  by  MOFA  at  war’s  end.  Hirai
functioned as the middleman between MOFA’s
top brass and the 16 investigators, dispensing
in new bank notes the money needed to fund
the study but not visiting any worksites himself.
Instead, he stayed in Tokyo and worked on the
section of  the FMR dealing with the cabinet
resolutions that authorized the program.

“Chinese workers whose country won the war
had been forcibly brought here, so it was a very
bad situation for Japan. That’s because it was
forced  labor,”  Hirai  frankly  recalled  of  the
period so critical to the formation of postwar
attitudes about war responsibility.  “GHQ was
just  beginning  to  comb through Japan’s  war
conduct in detail. There was a danger that this
type  of  problem would  be  treated  as  a  war
crime. That was our number one fear at the
time. To stave off war crimes prosecutions, we
had to prepare something in advance, before
GHQ could investigate. That’s why we carried
out our investigation.”[37]

GHQ AND CFL

Even  though  serious  crimes  had  been
systematically  committed  at  all  135  Chinese
forced  labor  sites,  GHQ brought  war  crimes
charges  against  only  two,  reflecting  a  racial
double standard that devalued the suffering of
Japan’s Asian victims in contrast with European
and  American  POWs.  The  Occupation’s
“reverse  course,”  the  shift  from  purging
wart ime  f igures  from  publ ic  l i fe  and
dismantling zaibatsu conglomerates to policies
that  emphasized  political  stability  and
economic  recovery,  also  played  a  major  role.

NHK  went  to  Los  Angeles  and  interviewed
William Simpson, the former CFL investigator
who had led the Hanaoka inquiry until being
sent back to the U.S. in April 1946. He gave the
film crew a previously unknown 30-page report
about  Hanaoka  atrocities  he  had  written  in
1945. In Simpson’s informed opinion, American

authorities lost interest in prosecuting forced
labor because “there was a civil war in China
and there was not much to be gained by the
investment  of  effort  by  the United States.  A
judgment  was  made  not  to  emphasize  the
shortcomings of Japanese corporate personnel
at higher levels because these were people we
wanted  to  work  with  in  the  Cold  War  as
allies.”[38]

Insight  into  early  1946  interactions  between
GHQ and corporate Japan is found in “Unjust
Enrichment:  How  Japan’s  Companies  Built
Postwar Fortunes Using American POWs.” The
book’s author, Linda Goetz Holmes, reprints a
confidential Feb. 12 report by William Sebald,
political advisor to General MacArthur, and a
confidential  Feb.  15  memorandum  to  the
secretary  of  state.  Both  records  describe
meetings  with  top  executives  of  the  leading
Mitsui  zaibatsu,  who  express  their  deep
concern  about  looming  war  reparations
payments and warn of social dislocations that
economics reforms could produce.

“As Japanese companies, under the lash of the
military, it is hardly reasonable to expect the
large  Japanese  combines  to  [have  done]
otherwise than carry out the instructions of the
Government during the war,” Sebald wrote on
Feb.  12,  summarizing  Mitsui’s  position  with
apparent approval. “Too rapid a disintegration
of  the  large  combines  can  only  result  in
economic chaos in Japan. Once such chaos does
result,  Japan  will  be  ripe  for  Communism,
already  growing  as  a  result  of  the  clever
infiltration of Communists among the workers
in all branches of industry. Is it believed that a
Communistic Japan is in the best interests of
the United States?”[39]

Very  early  on,  GHQ appears  sympathetic  to
Mitsui’s  portrayal  of  itself  as  a  victim  of
militarism  in  need  of  lenient  postwar
treatment, something the San Francisco Peace
Treaty would formalize in 1951 by waiving, at
American insistence, reparations claims against



 APJ | JF 4 | 8 | 0

18

Japan  by  Allied  nations.  Within  days  of  the
Mitsui-GHQ  meetings,  moreover,  companies
began  submitting  their  Site  Reports  to  the
Japanese  government  for  inclusion  in  the
Foreign  Ministry  Report.

The spring of  1946 also  saw indemnification
payments  totaling  56,725,474  yen  from  the
Japanese state to all 35 corporations that used
Chinese  forced  labor,  a  practice  GHQ  was
aware of and eventually put a stop to. The FMR
describes  the compensation following a  cost-
benefit analysis of the supposedly unprofitable
CFL  program,  but  payouts  were  directly
proportional  to  numbers  of  Chinese  workers
obtained. Mitsui’s 5,696 workers were the most
that any company received, representing nearly
15 percent of the total. Mitsui received about
14 percent of the state compensation, also the
highest figure.

Chinese and Allied POWs in virtually all cases,
by contrast, were never compensated for their
forced labor  either  by  the  Japanese state  or
their employers. Most Korean labor conscripts
never received the wages they earned, despite
their status as imperial subjects. Even today,
the  Japanese  government  continues  to  hold
unpaid wages and related deposits for Chinese,
POW  and  Korean  forced  labor.  Beyond  the
monetary aspects, a basic aim of the postwar
evasion of accountability for forced labor has
been the perpetuation of  key features of  the
wartime  political  and  economic  order.  This
continuity,  in  turn,  greatly  hampers  redress
efforts.

MOFA ARCHIVES

None of the three types of CFL reports were
presented at the Yokohama war crimes trials,
but  until  recently  it  had  remained  unclear
whether  GHQ  ever  knew  of  their  existence.
Chen of the Overseas Chinese Association told
NHK that MOFA actually gave the Americans
an English version of the FMR. Hirai, however,
doubted that GHQ was aware of the document

because he was not asked about it on the single
occasion he was summoned for questioning.

“You are the only people to ever ask me about
the report in any detail,” Hirai told NHK with a
chuckle.[40]  Hirai  said  he  assumed  the  30
FMRs  produced  and  then  distributed  to  top
MOFA officials  had been destroyed or would
remain  concealed  forever,  and  appeared
shocked to see the Investigator Reports again.

The  GHQ mystery  may  have  been  solved  in
December 2003 with the release of declassified
records from the MOFA archives. The records
show that the Japanese government stubbornly
resisted American requests for CFL records in
1947 and never handed over the FMR. Instead,
the state once again solicited information from
companies, which expressed their displeasure
at  the  renewed  request  and  submitted  only
minimal material. In November 1948, the same
month the Japanese war crimes tribunal ended,
the  government  finally  sent  a  “jeep-ful”  of
statistical  data  to  GHQ,  which  returned  the
documents the following February. [41]

“GHQ had many things to deal with, so they did
not  bother  with  such  minute  matters,”
concluded  Hirai  about  the  early  postwar
pursuit—and  avoidance—of  the  truth  about
Chinese forced labor. “Well, that definitely put
us at ease. There are divided opinions: some
people say war crimes should have been made
completely  clear,  while  others  say  hiding  as
much as  possible  was  better.  I  think  it  was
basically  Japanese-like  to  leave  things
ambiguous,  without  making  them  into  war
crimes. Japan has become so prosperous during
these  forty -odd  years  thanks  to  th is
approach.”[42]

A far more weighty release of MOFA records
took  place  in  November  2002,  and  was
described at length by the author in a July 2005
a r t i c l e  (
http://www.japanfocus.org/products/details/169
3  )  for  Japan  Focus.  Lawyers  for  Chinese



 APJ | JF 4 | 8 | 0

19

plaintiffs in a Fukuoka lawsuit were the first to
introduce as courtroom evidence some 2,000
pages  of  these  declassified  documents  about
Chinese forced labor, many of them formerly
top secret, from the years 1952-72. The records
included  reports  by  MOFA  and  other
government  agencies,  minutes  of  meetings
between  bureaucrats  and  lawmakers,  and
summaries  of  heated  confrontations  with
citizen  groups.[43]

The  MOFA archives  confirm that  throughout
the  1950s  and  early  1960s,  progressive
Japanese  citizens  excavated  the  remains  of
deceased  Chinese  victims  and  pushed  the
government to repatriate them to China, while
e r e c t i n g  m e m o r i a l s  a n d  h o l d i n g
commemorations. The Japanese government is
shown to have gone to great lengths to evade
responsibility  for  Chinese  forced  labor  by
suppressing evidence,  formulating a cover-up
strategy, and repeatedly lying to the Diet and
citizen groups.

The state campaign of deception peaked during
the late-1950s when Kishi was prime minister.
His administration made a concerted effort to
block the CFL issue from being raised in the
Diet because of its potentially explosive impact
on the controversial revision of the U.S.-Japan
security  treaty  in  1960,  and  to  avoid
reparations  demands  from  the  Chinese
government. Kishi’s personal responsibility for
forced labor was also surely a major factor, as
was the collective desire of Japanese industry
to hide the truth.

Despite  the  official  denials  presented  at  the
beginning  of  this  article,  the  MOFA records
made  public  in  2002  show that  the  Foreign
Ministry,  Welfare  Ministry,  National  Police
Agency  and  secretariats  of  multiple  cabinets
possessed  substantial  records  about  Chinese
forced  labor  deep  into  the  postwar  period.
Reparations activists charge that the Japanese
government and private companies may still be
hiding CFL records today. If not, they say, this

would confirm that the records were secretly
destroyed.

The  NHK  of  1993  undoubtedly  would  have
highlighted  the  long-running  cover  up  if  the
MOFA records  had  been  available  a  decade
earlier.  The  conspiracy  revealed  by  the
documents was a far graver matter,  involved
far more actors and extended over a far longer
time frame than  the  Watergate  scandal  that
brought  down  an  American  president  three
decades earlier. In the event, the incriminating
MOFA archives were not reported by the NHK
of 2002 or other Japanese media in any serious
or sustained manner. Few Japanese, as a result,
are fully aware of their government’s dishonest
track record.

NHK AS REDRESS ADVOCATE

I recently received an emotional email from an
ethnic Chinese man who read my article about
Chinese forced labor in the Singapore Straits
Times.[44] He related the hardships his family
experienced  in  Singapore  under  Japanese
occupation, accused the Japanese media of an
information  blackout  concerning  the  facts
about World War II, and predicted another war
between  China  and  Japan.  Certainly  the
Japanese  media  have  done  a  poor  job  of
describing  World  War  II  atrocities,  but  the
Singaporean’s caricature was overblown.

He  would  have  been  especially  amazed  that
Japan’s public broadcaster aired an exposé like
“The Phantom Foreign Ministry Report.”  The
project coincided with the high-water mark of
Japan’s  collective  awareness  of  its  war
responsibility  and  could  not  be  replicated
today.  Indeed,  CFL  activists  say  they  have
asked NHK to  rebroadcast  the  documentary,
but have been told that the current domestic
political  climate  makes  that  impossible.  The
program  continues  to  be  shown  in  CFL
courtrooms, typically after corporate objections
have been overruled.



 APJ | JF 4 | 8 | 0

20

Following up on the 1993 broadcast, NHK sent
a questionnaire to 24 of  the 35 corporations
then  in  business.  Nineteen  companies
responded, with nearly all saying they had no
plans to reinvestigate the issue or compensate
victims. Regarding CFL deaths, one respondent
said corporations bear some responsibility; 13
respondents  said  “no  comment”  because  we
“cannot confirm facts today” or we “can’t judge
matters at this stage”; three said the problem
was the government’s exclusive responsibility.
Eleven corporations said they would consider
apologies  and  compensation  if  asked;  three
corporations (including Kajima) said they would
consider apologies but not compensation; only
two said they would consider neither.

Map of all 135 Chinese forced labor
sites, prepared by plaintiffs’ lawyers

NHK’s  survey  was  conducted  before  the
Chinese government gave the go-ahead in 1995
for its citizens to sue in Japan, and well before
the main wave of CFL lawsuits appeared after
2000. The survey results suggested grounds for
cautious  optimism,  but  courtroom  outcomes

and the recent hardening of corporate attitudes
have dashed expectations.

Half a dozen years before Germany set up its
forced  labor  redress  fund,  NHK pointed  out
that Mercedes Benz had voluntarily researched
the company’s wartime role and compensated
forced  workers.  “Should  not  Japanese
companies also have the self-awareness to at
least  properly  research their  own histories?”
NHK asked. “Can these corporations move into
China  and  develop  their  businesses  while
leaving  their  past  unexamined?”[45]

In the book more than in the TV documentary,
NHK’s  advocacy  of  the  nascent  CFL  cause
came close to violating the political neutrality
mandated by its charter—ironically, something
it is accused of today due to general support of
government  positions.  “It  has  become
impossible  to  evade  the  issue  through
makeshift  excuses like, ‘We do not know the
details  about  so-called  Chinese  forced  labor
because there are no public documents.’  The
natural thing to do is learn the historical facts
and  gain  a  correct  understanding.  This  has
become  possible  at  last,”  NHK  wrote  in
1994.[46]

“Especially now, at a time when appeals from
people who were victimized by Japan during
the war are coming from Asian countries one
after  another,  and  in  order  for  Japan  to  be
accepted as a member of the Asian community,
it is necessary for Japan to clarify the wartime
facts as soon as possible,” the book continued.
“A half century after the end of World War II,
the state, industry and each individual Japanese
are now faced with the serious task of coming
to terms with the past.”[47]

That task remains unfulfilled today, as Japanese
society has, for the most part, declined to act
on  NHK’s  advice.  And  with  self-assertive
nationalism steadily  displacing historical  self-
examination,  the  country  has  moved  further
away from acceptance in Northeast Asia.



 APJ | JF 4 | 8 | 0

21

CONSCIENTIOUS JAPANESE

The Japanese state and industry have actively
opposed CFL reparation efforts for six decades,
while most Japanese individuals are apathetic
and ignorant of the historical reality—due in no
small part to the silence of thousands who were
personally involved with the labor program in
China  or  Japan.  Yet  vital  exceptions  exist.
These include Otomo Fukuo’s apparent leak of
the  MOFA  records  to  the  Overseas  Chinese
Association around 1950; the vital reparations
work accomplished throughout that decade by
the  Memorial  Committee;  and  the  ongoing
dedication of lawyers, researchers and citizens
in  courtrooms and citizen actions  across  the
nation.

NHK devoted a subchapter, called “Voice from
the Valley: Atonement of a Former Soldier,” to
the activities of Inose Kenzo. Introduced above,
Inose helped forcibly deport Chinese and later
became an amateur historian of forced labor at
the Ashio copper mine, writing a book called
“Mountain Stream of Deep Regret.” In the early
1950s he joined local efforts on behalf of war-
displaced Japanese  still  in  China and helped
form the  Tochigi  chapter  of  the  Japan-China
Friendship Association, a group that has been
promoting CFL reparations for half a century.

Inose  recalled  his  shock  in  1958  at  Liu
Lianren’s emergence from hiding in Hokkaido;
Liu  had  been  abducted  from  a  region  of
Shandong Province not far from Inose’s base
camp. After learning (apparently through 1946
records  activists  possessed)  that  two  Ashio
Chinese were unaccounted for, Inose became
obsessed with the possibility they could still be
hiding  in  the  rugged  mountains  around  the
recently closed mine. He began canvassing the
area three or four times a week, searching for
bone fragments around the camp crematorium
and questioning local  villagers.  When it  was
determined that the missing Chinese had been
sent to Hokkaido for plotting an escape, Inose
traveled to  Hokkaido on his  quest  for  truth-

telling  and  personal  healing.  Inose’s  actions
during this period were precisely the type of
grassroots  redress  work  that  the  state  and
companies  have  systematically  sought  to
subvert.

Inose  Kenzo  at  the  Ashio  memorial  (NHK
Special)

The idea of a memorial at Ashio arose around
1970, as part of a citizens’ movement to restore
Japan-China  diplomatic  ties  and  support
China’s  bid  for  United  Nations  membership.
The  impressive  “Chinese  Martyred  Heroes
Memorial”  was  erected  in  1973,  after  20
million yen in contributions were raised within
the prefecture. Local residents carried by hand
the 109 football-sized stones that form the base
of  the  10-meter-tall  memorial  and  list  the
names  of  the  109  dead  Chinese—again,
presumably obtained from either the nominally
non-existent  FMR  or  the  Ashio  Site  Report.
Chinese  remains  were  taken  from  a  local
temple  and  placed  inside  the  memorial.
Someone secretly trims the grass around the
monument and leaves flowers; Inose told NHK
it could be a fellow China-front soldier seeking
to expiate war guilt.[48]

Such reparations  and reconciliation  activities
remain little known within Japan, and virtually
unknown  outside  the  county.  Yet  committed
Japanese continue to quietly carry out similar



 APJ | JF 4 | 8 | 0

22

projects  in  several  locations,  often  in
conjunction  with  CFL  litigation  efforts.  The
problem is  the wide and growing disconnect
between their work and actions of the Japanese
state and industry.

DIVISIVE ROAD AHEAD

Chinese  forced  labor  victims  and  Japanese
companies led by Mitsubishi Materials are now
entering  a  decisive  phase  of  the  reparations
process  with  diametrically  opposed  truth
claims.  Certainly  the  major  1993-94
investigation by NHK, the respected equivalent
of the BBC in the United Kingdom and a far
more  influential  and  ambitious  organization
than  PBS  in  the  United  States,  excludes
Mitsubishi’s interpretation that only voluntary
contract labor was involved.

Accountability  has  remained  elusive  in
Japanese  courts,  where  the  government  and
companies still seek to shift responsibility onto
each other.  A  legislative  proposal  for  a  CFL
compensation fund,  stressing the injustice  of
the  present  situation  and  the  importance  of
moving toward reconciliation, has languished in
the  Diet  for  several  years.  As  the  “zenmen
kaiketsu”  (comprehensive  solution)  proposal
succinctly  summarizes:  the  Foreign  Ministry
Report identifies the 38,935 Chinese who were
brought to Japan; the state continues to hold
large deposits that were never paid out to these
workers;  and corporations that  used Chinese
forced  labor  received  substantial  state
compensation.

The  redress  movement’s  center  of  gravity  is
steadily shifting to China. Beijing has indicated
that former workers will  be permitted to file
class-action  lawsuits  against  Japanese
corporations  in  Chinese  courts,  marking  the
first litigation in China stemming from Japan’s
war  conduct.  Chinese  individuals  and
companies  are  contributing  hundreds  of
thousands of dollars in support of China-side
legal  efforts.  Petitions  demanding  apologies

and compensation are being presented to the
Chinese  offices  of  Japanese  conglomerates
amid heavy media coverage. The oral histories
of 600 workers were published in a five-volume
collection last year, as younger family members
of CFL victims fast passing from the scene pick
up the reparations torch.

Because Japan’s current approach to wartime
forced  labor  and  other  unresolved  historical
injustices represents a path that cannot lead to
reconciliation,  the  CFL  issue  is  certain  to
become more prominent within Sino-Japanese
relations in coming years.

The  closing  scene  of  “The  Phantom Foreign
Ministry Report” shows Inose Kenzo standing
alone  in  front  of  the  Chinese  forced  labor
memorial,  with  the  din  of  Ashio’s  summer
cicadas dominating the soundtrack.

“My atonement for the war is not over yet,”
Inose says with a pained expression. “I must
continue  atoning.  One  hundred  nine  people
died at Ashio. If there are still people living in
China who have not forgotten their resentment,
I truly want to meet them and apologize. This
memorial alone does not settle the past.”[49]

This  article  was  written  for  Japan  Focus.
Copyright © William Underwood 2006. Posted
at Japan Focus on August 8, 2006.

William  Underwood,  a  faculty  member  at
Kurume  Kogyo  University,  is  completing  his
doctoral dissertation at Kyushu University on
the topic of Chinese forced labor redress. He
can be reached at kyushubill@yahoo.com.

ENDNOTES

[1]  The  Diet  remarks  are  quoted  in  NHK
Publishing,  The  Phantom  Foreign  Ministry
Report: The Record of Chinese Forced Labor
(Maboroshi  no  Gaimusho  Hokokusho:
Chugokujin  Kyosei  Renko  Kyosei  Rodo  no



 APJ | JF 4 | 8 | 0

23

Kiroku). Tokyo: 1994; 9-10. The Kishi-era cover
up  is  documented  in  William  Underwood,
“Chinese  forced  labor,  the  Japanese
government  and  the  prospects  for  redress.”
Posted at Japan Focus on 8 July 2005.

[2] NHK Publishing, 10.

[3]  NHK  Special,  “The  Phantom  Foreign
Ministry Report: The Record of Chinese Forced
Labor  (Maboroshi  no  Gaimusho  Hokokusho:
Chugokujin  Kyosei  Renko  Kyosei  Rodo  no
Kiroku), 59-minute TV documentary, nationally
broadcast on 14 August 1993. See Footnote 1
for the 1994 book by NHK Publishing.

[4] “Japan releases WWII forced labor reports,”
Mainichi Daily News Online, 18 July 2003.

[5]  Japan  House  of  Representatives  website.
Written statement  to  Diet  by  Prime Minister
Koizumi Junichiro, 26 August 2003. Available

[6]  See Tessa Morris-Suzuki,  “Free speech –
silenced  voices:  the  Japanese  media,  the
comfort women tribunal, and the NHK affair.”
Japan Focus, 13 Aug. 2005. Also available, by
one  of  the  principals  involved,  is  Lisa
Yoneyama,  “NHK's  censorship  of  Japanese
crimes  against  humanity.”  Harvard  Asia
Quarterly, Winter 2002. Abe Shinzo, now chief
cabinet secretary and leading prime ministerial
candidate, was another principal.

[7]  MOFA website.  “Statement  by  the  Chief
Cabinet Secretary Yohei Kono on the result of
the study on the issue of ‘comfort women,’” 4
August 1993. Available

[8]  Daily  Yomiuri  editorial,  “Asian  Women’s
Fund based on distortions,” 6 Feb. 2005.

[9]  Liberal  Democratic  Party  website,  “A
history  of  the  Liberal  Democratic  Party,”
chapter  16.  Available

[10] Chugokujin Senso Higaisha no Yokyu wo

Sasaeru  Kai  Nyuusu  (Suopei  quarterly
newsletter),  No.  51,  Feb.  2006.

[11] Satani Masayuki, The Truth and Glory of
the  Coal  Mines:  The  Fabrication  of  Korean
Forced  Labor  (Tanko  no  Shinjitsu  to  Eiko:
Chosenjin  Kyosei  Renko  no  Kyoko).  Nogata,
Fukuoka:  Nippon  Kaigi  Fukuoka  Chikuho
Chapter,  December  2005.

[12] See Linda Sieg, “Japan lobby group backs
patriot ism.”  Reuters  story  posted  at
www.swissinfo.org  on  15  June  2006.

[13] Charles Hawley, “Germany agrees to open
Holocaust archives.” Spiegel Online,  19 April
2006. Available

[14] For the FMR in its entirety, see Tanaka
Hiroshi  and Matsuzawa Tessei,  eds.,  Chinese
Forced  Labor  Documents:  “The  Foreign
Ministry Report”, All Five Volumes (Chugokujin
Kyosei  Renko Shiryo:  “Gaimusho Hokokusho”
Zen Gobunsatsu Hoka). Tokyo: Gendai Shokan,
1995. In addition, a total of 111 Site Reports
were analyzed in Nishinarita Yutaka, Chinese
Forced  Labor  (Chugokujin  Kyosei  Renko).
Tokyo Daigaku Shuppankai, 2002. Nishinarita
suspects that a full 135 reports may never have
been produced, as some sites received workers
via intra-company transfers.

[15] NHK Publishing, 44.

[16] Ibid., 85.

[17] Ibid., 197.

[18] For details about the NCLA’s organization
and operations, see Tanaka Hiroshi, “The state,
corporations  and  Chinese  forced  labor:  the
mechanism  of  ‘administrative  provision’  of
labor power” (Chugokujin no kyosei renko to
kuni to kigyo: rodoryoku “gyosei kyoshutsu” no
mekanizumu),  in  Kosho  Tadashi,  Tanaka
Hiroshi and Sato Takeo, eds., Nihon Kigyo no
Senso Hanzai: Kyosei Renko no Kigyo Sekinin.

http://www.japanfocus.org/products/details/1693
http://www.shugiin.go.jp/itdb_shitsumon.nsf/html/shitsumon/b156149.htm
http://www.mofa.go.jp/policy/women/fund/state9308.html
http://www.jimin.jp/jimin/english/history/chap16.html
http://www.tinyurl.com/edyu7
http://service.spiegel.de/cache/international/0,1518,411983,00.html


 APJ | JF 4 | 8 | 0

24

Tokyo: Soshisha, 2000; 126-153.

[19] NHK Publishing, 73.

[20] Ibid., 146.

[21] Ibid., 149-150.

[22] Ibid., 150.

[23]  See  Suzuki  Kenji,  Living  Witnesses  of
Chinese  Forced  Labor  (Chugokujin  Kyosei
Renko no Iki  Shonintachi).  Tokyo:  Kobunken,
2003.

[24] NHK Publishing, 118-119.

[25] Ibid., 129.

[26] Ibid., 128.

[27] Ibid., 152.

[28] Ibid., 148.

[29] Ibid., 161-162.

[30] Ibid., 155-156.

[31] Ibid., 43.

[32] Ibid., 43.

[33] Ibid., 167-168.

[34] Ibid., 172.

[35] Ibid., 210-213.

[36] Ibid., 61.

[37] Ibid., 58-59.

[38] Ibid., 191.

[39] Linda Goetz Holmes, Unjust Enrichment:
How Japan's Companies Built Postwar Fortunes
using  American  POWs.  Mechanicsburg,  PA:
Stackpole Books, 2001; 177-79.

[40] NHK Publishing, 62.

[41] “GHQ ni hokokusho dasazu,” Nishinippon
Shimbun,  24  Dec.  2003;  “Foreign  Ministry
dragged feet with GHQ,” Asahi Shimbun online,
25 Dec. 2003.

[42] NHK Publishing, 62-63.

[43] See “Gaimusho ‘gokuhi’ bunsho ga kataru
Chugokujin kyosei renko kyosei rodo jiken no
sengoshi:  kokusai  hanzai  inmetsu  kosaku  no
kazukazu  to  heiwa  yuko  wo  negau  naigai
seron.” Fukuoka: Liigaru Bukkusu, 2003. The
32-page  booklet  excerpts  MOFA  archival
documents  submitted  to  the  Fukuoka  High
Court by plaintiffs’ lawyers. See Footnote 1 for
the author’s original article.

[44]  See  William  Underwood,  “East  Asia’s
Troubled  Waters  –  Part  III:  Chinese  forced-
labor victims press Japan to embrace emerging
international  standards  of  accountability.”
Posted at  YaleGlobal  Online on 2 May 2006.
Available

[45] NHK Publishing, 222.

[46] Ibid., 223.

[47] Ibid., 223.

[48] Ibid., 194-209.

[49] Ibid., 209.

http://yaleglobal.yale.edu/display.article?id=7338

