
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 3 | Issue 7 | Article ID 1616 | Jul 06, 2005

1

Nagasaki 1945: While Independents Were Scorned, Embed
Won Pulitzer (Japanese translation available)

Mark Selden

Nagasaki 1945: While Independents Were
Scorned,  Embed  Won  Pulitzer  (Japanese
translation available)

Newly unearthed documents show how the
story of the A-bomb was suppressed and
revealed

By Mark Selden

Nagasaki,  1945:  Thirty  days  after  the  first
atomic  bomb  people  were  sti l l  dying,
mysteriously  and  horribly
Sixty  years  after  the  atomic  bombing  of
Hiroshima  and  Nagasaki,  some  of  the  first
reportage of the deadly impact of radiation –
before the term had come into popular use –
has  reemerged  from  behind  the  veil  of  US
censorship,  thanks  to  the  uncovering  of  the
dispatches  of  Chicago  Daily  News  reporter
George Weller.

Weller  evaded  military  censors  to  reach
Nagasaki  by  rowboat  and  tra in ,  and
documented the destruction and the fate of GI
prisoners, and the mysterious "Disease X," or
radiation sickness.  But because he submitted
his stories and photographs to the occupation
authorities  for  approval,  they  remained
censored – until a copy of his original dispatch
was found and published by his son this year.

The  rediscovery  makes  a  fascinating
comparison with the best-known early account
of Hiroshima by Australian war correspondent
Wilfred Burchett.

Truth telling: Australian Wilfred Burchett (left)
and American George Weller told the A-Bomb
horror story, but one report was reviled and the
other suppressed

At the end of  the Pacific  War,  as the entire
allied  press  corps  focused on  Japan's  formal
surrender aboard the USS Missouri, Burchett
on September 2, set off on a 20-hour train ride
to  Hiroshima,  evading  US military  efforts  to
confine reporters to Tokyo and away from the

http://groups.yahoo.co.jp/group/TUP-Bulletin/message/571


 APJ | JF 3 | 7 | 0

2

A-bombed cities.

Seated  on  a  concrete  block  surrounded  by
devastation  and  typing  on  a  Baby  Hermes,
Burchett  began  his  dispatch:  "In  Hiroshima,
thirty  days  after  the  first  atomic  bomb
destroyed the city and shook the world, people
are  still  dying,  mysteriously  and  horribly  –
people  who were uninjured in  the cataclysm
from an unknown something which I can only
describe as an atomic plague."

He went on, "Hiroshima does not look like a
bombed  ci ty .  I t  looks  as  i f  a  monster
steamroller had passed over it and squashed it
out  of  existence.  I  write  these  facts  as
dispassionately as I can in the hope that they
will act as a warning to the world."

Burchett  scooped the world  when he eluded
censors who confiscated his camera but failed
to stop his telex. His first account from ground
zero,  banner  headlined  in  the  London  Daily
Express on September 5, 1945, told the world
about  the  radiation  that  was  the  most
mysterious and terrifying consequence of the
atomic bomb.

The report prompted damage control measures
by the US, which sought to reaffirm an official
narrative  that  downplayed civilian  casualties,
flatly denied reports of deadly radiation and its
lingering effects, and accused the reporter of
falling for Japanese propaganda.

Doctors in Hiroshima had told Burchett about
the  major  symptoms  of  radiation,  and  their
helplessness  to  treat  it.  "At  first  we  treated
burns as we would any others, but patients just
wasted away and died. Then people without a
mark on them, including some not even here
when the Bomb exploded, fell  sick and died.
For no apparent reason their health began to
fail. They lost their appetite, their hair began to
fall out, bluish spots appeared on their bodies
and bleeding started from the nose, mouth and
eyes. ... And in every case the patient dies ...

there is nothing we can do about it."

Just four days after Burchett's report appeared,
Major  Gen.  Leslie  Groves,  head  of  the
Manhattan Project, invited 30 reporters to New
Mexico to set the record straight.  William L.
Laurence,  the  New  York  Times  science
reporter, had been recruited to the Pentagon
payroll by Groves in March. He witnessed the
Trinity  test  in  the  US  and  the  Nagasaki
bombing from a US Air Force plane. "Does one
feel any pity or compassion for the poor devils
about  to  die?  Not  when one thinks  of  Pearl
Harbor  and  the  Death  March  on  Bataan,"
Laurence  mused  of  the  annihilation  of
Nagasaki. Laurence, who coined the term "the
nuclear  age,"  wrote  most  of  the  official  US
statements about the bomb, and published a
ten part series on the bomb in The New York
Times that played down the destruction of the
bomb  and  the  dangers  of  radiation  and
celebrated the triumph of US technology. Most
important, Laurence faithfully echoed Groves'
accounts  denying  the  deadly  effects  of
radiation.

The Times headlined his story on September
12: "US Atom Bomb Site Belies Tokyo Tales:
Tests on New Mexico Range Confirm that Blast
and Not Radiation Took Toll." The story began
by  explicitly  attacking  "Japanese  propaganda
that radiations [sic] were responsible for deaths
even after the day of the explosion." For this
and other reportage hailing the technological
achievement  and  downplaying  the  deaths
associated  with  the  atomic  bomb,  Laurence
would receive the Pulitzer Prize. It was among
the earliest and most handsome paybacks for
what we now call embedded journalism.

Weller's reports, a carbon copy of which were
unearthed  by  his  son,  Anthony  Weller,  in  a
Rome apartment in 2004, two years after the
reporter's death at the age of 95, and serialized
in  Japanese  and  English  in  the  Mainichi
Shimbun  paper  and  online  editions  in  June
2005, also make disturbing reading. But some



 APJ | JF 3 | 7 | 0

3

of Weller's conclusions differ profoundly from
those of Burchett.

Where  Burchett  warned  of  the  dangers  of
nuclear  war  and  raised  disturbing  questions
about  the  US  bombing,  Weller  staunchly
defended the US from charges that anything
was amiss in the decision to destroy the two
cities with atomic bombs. "The atomic bomb,"
his first dispatch began, "may be classified as a
weapon capable of being used indiscriminately,
but  its  use  in  Nagasaki  was  selective  and
proper and as merciful as such a gigantic force
could be expected to be."

Weller  echoed  Truman's  claim  that  the  US
attacked  military  targets:  "[N]o  saboteur
creeping among the war plants of death could
have placed the atomic bomb by hand more
scrupulously. ..." It was a judgment that ignores
the  obvious  fact  that  in  Nagasaki,  as  in
Hiroshima,  ground  zero  was  pinpointed  to
exact the largest possible civilian death toll.

Weller  insisted  that  the  atomic  bomb was  a
bomb like  any other:  "The impression grows
that the atomic bomb is a tremendous, but not
a peculiar weapon. … The Japanese have heard
the  legend  from  American  radio  that  the
ground preserves deadly irradiation. But hours
of walking amid the ruins where the odor of
decaying flesh is still strong produces in this
writer  nausea,  but  no  sign  of  burns  or
debilitation. Nobody here in Nagasaki has yet
been able to show that the bomb is different
than any other, except in a broader extent flash
and  a  more  powerful  knock-out."  It  was
Weller's good fortune to have roamed Nagasaki
not in the immediate aftermath of the bombing
but a month later when the effects of radiation
had dissipated.

Nevertheless,  Weller,  too,  perhaps  despite
himself, came to recognize the special horror of
the effects of Disease X. "The atomic bomb's

peculiar  'disease,'  uncured  because  it  is
untreated  and  untreated  because  it  is  not
diagnosed,  is  still  snatching away lives here.
Men,  woman  and  children  with  no  outward
marks of injury are dying daily in hospitals. ..."
Still he insisted that the bomb is no "different
than any other, except in a broader extent flash
and a more powerful knock-out."

Weller proceeded in other ways to minimize the
bomb's  toll,  reporting  the  Nagasaki  dead  at
20,000,  with  4,000  more  expected  to  die
shortly. We now know that by the end of 1945,
the  bomb had taken the  lives  of  140,000 in
Hiroshima  and  70,000  in  Nagasaki,  while
others  would  survive  to  reckon  with  the
lingering effects of radiation.

Six  decades  ago,  two  reporters  broke  US
censorship to provide compelling accounts of
the impact of the atomic bombs on Hiroshima
and Nagasaki. One of those, Burchett, told the
story to the world, eliciting US official denial of
such truths as the impact of radiation on its
victims. The other, Weller, also documented the
deadly toll  not  only of  blast  and fire,  but  of
radiation,  even while  steadfastly  denying the
peculiar  character  of  the  bomb.  It  is  his
documentation of the impact of the bomb, and
not  the  reflexive  patriotism  that  led  him  to
defend  the  targeting  of  civilians  and  to
minimize the unique effects of radiation, that
makes his long-censored report worth reading
today.  And perhaps  explains  why his  report,
with  its  fervent  defense  of  the  bombing  of
Nagasaki, was suppressed by U.S. censors.

Mark Selden is a coordinator of Japan Focus.
His  books  include  The  Atomic  Bomb:  Voices
From  Hiroshima  and  Nagasaki  (with  Kyoko
Selden). This is a slightly expanded version of
an article that appeared at YaleGlobal Online
http://yaleglobal.yale.edu.

 



 APJ | JF 3 | 7 | 0

4

 

Click on a cover to order.

 

http://www.amazon.com/dp/0765604477/?tag=theasipacjo0b-20
http://www.amazon.com/dp/0742523918/?tag=theasipacjo0b-20

