
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 14 | Issue 24 | Number 2 | Article ID 4989 | Dec 15, 2016

1

The Asahi Shimbun’s Foiled Foray into Watchdog Journalism

Martin Fackler

In Japan’s public disillusionment following the
triple  meltdown  at  the  Fukushima  Daiichi
Nuclear Power Plant, the Asahi Shimbun, the
nation’s second-largest daily and the “quality
paper” favored by intellectuals, launched a bold
experiment to regain readers’ trust.

On the sixth floor of its hulking headquarters
overlooking Tokyo’s celebrated fish market, the
newspaper gathered 30 hand-picked journalists
to  create  a  desk  dedicated  to  investigative
reporting,  something  relatively  rare  in  a
country whose big national  media favor cozy
ties with officials via the so-called press clubs.
The choice to head the new section was also
unusual: Yorimitsu Takaaki was a gruff, gravely
voiced outsider who was not a career employee
of the elitist Asahi but had been head-hunted
from  a  smaller  regional  newspaper  for  his
investigative prowess.

Yorimitsu Takaaki

Yorimitsu set an iconoclastic tone by taping a
sign  to  the  newsroom  door  declaring  Datsu
Pochi  Sengen ,  or  “No  More  Pooches
Proclamation”  —  a  vow  that  his  reporters
would no longer be kept pets of the press clubs,
but true journalistic watchdogs.

The prosaically named Investigative Reporting
Section  proved  an  instant  success,  winning
Japan’s  top journalism award two years in a
row for its  exposure of  official  coverups and
shoddy  decontamination  work  around  the
Fukushima nuclear plant, which was crippled
on March 11, 2011 when a huge earthquake
and tsunami knocked out vital cooling systems.



 APJ | JF 14 | 24 | 2

2

The  new  section’s  feistier  journalism  also
offered hope of attracting younger readers at a
time when the then 7 million-reader Asahi and
Japan’s  other  national  dailies,  the  world’s
largest  newspapers  by  circulation,  were
starting to feel the pinch from declining sales.

“The Asahi Shimbun believes such investigative
reporting  is  indispensable,”  the  newspaper’s
president  at  the  time,  Kimura  Tadakazu,
declared in an annual report in 2012. The new
investigative  section  “does  not  rely  on
information  obtained  from  press  clubs,  but
rather conducts its own steadfast investigations
that require real determination.”1

This made it seem all the more jarring when,
just  two  years  later,  the  Asahi  abruptly
retreated  from  this  foray  into  watchdog
reporting. In September 2014, the newspaper
retracted a major investigative story that it had
published  in  May  about  workers  fleeing  the
Fukushima plant against orders. A newspaper-
appointed committee of  outside experts  later
declared that the article, which the Asahi had
initially  trumpeted  as  a  historic  scoop,  was
flawed because  journalists  had  demonstrated
“an excessive sense of mission that they ‘must
monitor authority.’”2 The newspaper punished
reporters and editors responsible for the story,
while  slashing  the  size  of  the  new section’s
staff and forcing the resignation of President
Kimura  himself,  who  had  supported  the
investigative  push.

 

Reporters touring the Fukushima plant,
February 2016

While  the  section  was  not  closed  down
altogether,  its  output  of  articles  dropped
sharply as remaining journalists  were barred
from writing  about  Fukushima,  arguably  the
most important news event that the nation has
faced since World War II.

Thus marked the demise of  one of  the most
serious efforts  in recent memory by a major
Japanese news organization to embrace a more
independent approach to journalism. The Asahi
failure points to the difficulty of investigative
reporting, an inherently risky enterprise in any
nation because it seeks to expose malfeasance
and challenge the narratives of the powerful.
However, the hastiness of the Asahi’s retreat
also  raises  fresh doubts  about  whether  such
contentious journalism is even possible at one
of Japan’s big national newspapers, which are
so  deeply  embedded in  the  nation’s  political
establishment.

The abrupt about-face by the Asahi, a 137-year-
old newspaper with 2,400 journalists that has
been  postwar  Japan’s  liberal  media  flagship,
was an important victory for the administration
of Prime Minister Abe Shinzo, which has shown
little tolerance for critical voices as it moves to
roll back Japan’s postwar pacifism, and restart
its nuclear industry. Abe and his supporters on
the nationalistic right seized on missteps by the
Asahi  in its  coverage of  Fukushima and also
sensitive issues of wartime history to launch a
withering  barrage  of  criticism  that  the
newspaper appeared unable to withstand. The
taming of the Asahi set off a domino-like series
of  preemptive  capitulations  by  other  major
newspapers  and  television  networks,  which
toned down coverage and removed outspoken
commentators and newscasters.

Political  interference  in  the  media  was  one
reason cited by Reporters Without Borders in
lowering Japan from 11th in 2010 to 72nd out
of 180 nations in this year’s annual ranking of
global  press  freedoms,  released on April  20,
2016.  Within  Japan,  critics  of  the  Abe



 APJ | JF 14 | 24 | 2

3

administration took a similar view, saying the
administration  had  heavy-handedly  silenced
critical  journalists.  However,  while  these
criticisms  carry  weight,  brute  intimidation
alone fails to fully explain the Asahi’s retreat.
The Abe administration has not arrested Asahi
journalists, or even pursued them in court to
reveal  sources,  as  the  Bush  and  Obama
administrat ions  did  by  subpoenaing
investigative reporter James Risen of The New
York  Times.  What  public  pressure  the  Abe
administration  has  applied  seems  downright
tame  compared  to  the  much  more  violent
attacks that the Asahi  itself has faced in the
recent past, including the shooting death of a
reporter by an ultra-nationalist in 1987.

Rather,  interviews  with  Asahi  reporters  and
other  journalists  suggest  the  government
compelled the Asahi and other media to silence
themselves  by  exploiting  weaknesses  within
Japanese journalism itself. Two of the biggest
pressure  points,  they  say,  were  a  lack  of
professional  solidarity  and  an  extreme
emphasis  on access-driven reporting.  Indeed,
they say the most forceful pressure came not
from  politicians  or  officials,  but  fellow
journalists.  At  the  Asahi’s  most  vulnerable
moment, other big national newspapers lined
up to bash the Asahi, essentially policing each
other on the administration’s behalf, while also
making  blatant  efforts  to  poach  readers  to
shore up their own declining circulations.

But the knock out blow came from within the
Asahi, as reporters in other, more established
sect ions  turned  against  the  upstart
investigative  journalists.  The  new  section’s
more adversarial  approach to journalism had
won  it  wide  resentment  for  threatening  the
exclusive access enjoyed by the Asahi, as one of
Japan’s national dailies, to politicians and the
central  ministries.  At  a  deeper  level,  the
investigative  reporters’  refusal  to  act  as
propagandists for the powerful also seemed to
jeopardize  the  Asahi  journalists’  cherished
position as establishment insiders, sharing the

same  educational  background  and  elite
worldview as the central ministry bureaucrats
who run the country. Under pressure, enough
Asahi journalists proved willing to defend this
insider  status  by discarding the investigative
project and the reporters in it.

“They  were  making  proclamations  about  the
high ideals of journalism, but when push came
to shove they tossed those ideals away,” said
Yorimitsu,  who after  the  Fukushima article’s
retraction  was  reassigned  to  a  Saturday
supplement where he now writes entertainment
features. “When the chips were down, they saw
themselves  as  elite  company  employees,  not
journalists.”

The  result  was  a  bitter  reversal  for  a  new
investigative  section  that  had been launched
with high expectations just three years before,
in  October  2011.  Former  reporters  from the
section  described  a  heady  atmosphere  in  its
early days, as Yorimitsu and his successor, a
highly regarded senior editor named Ichikawa
Seiichi, invited ace reporters from around the
newspaper to join. Reporters recalled that the
section drew what they described as loners and
henjin,  or “oddballs,” who had trouble fitting
into  the  team-based reporting  of  the  Asahi’s
mainline  Political,  Economic  and  Social
sections.  They  said  the  new  investigative
section gave them the freedom to range across
the  Asahi’s  rigid  internal  silos  in  search  of
topics  while  also  holding  them  to  higher
journalistic standards, such as requiring use of
the actual names of people quoted in stories
instead of the pseudonyms common in Japanese
journalism.

“In  Japanese  journalism,  scoops  usually  just
mean learning from the ministry officials today
what  they  intend  to  do  tomorrow,”  said
Watanabe  Makoto,  a  former  reporter  in  the
section  who  quit  the  Asahi  in  March  2016
because  he  fe l t  b locked  f rom  do ing
investigative  reporting.  “We  came  up  with
different scoops that were unwelcome in the



 APJ | JF 14 | 24 | 2

4

Prime Minister’s  Office.”  (A half  dozen other
journalists at the paper, including current and
former members  of  the  investigative  section,
spoke on condition that they not be named, for
fear of losing their jobs at the Asahi.)

Yorimitsu  said  the  new  section  was  the
newspaper’s first venture into what he called
true  investigative  journalism.  He  said  that
while  the Asahi  had assembled teams in the
past  that  it  called  “investigative,”  this  had
usually  just  meant  being  freed  from  the
demands of daily reporting to dig more deeply
for details about scandals and social issues. He
said the new section was different because he
had his journalists not only gather facts,  but
also use them to build counter narratives that
challenged the versions of events put forward
by authorities.

“Unti l  2014,  the  newspaper  was  very
enthusiastic  about  giving  us  the  time  and
freedom to expose the misdeeds in Fukushima,
and  tell  our  own  stories  about  what  had
happened,” recalled Yorimitsu, whom the Asahi
had  hired  away  from  the  smaller  Kochi
Shimbun in 2008 at age 51. “We were telling
the stories that the authorities didn’t want us to
tell.”

Yorimitsu was brought in to take charge of a
smaller investigative team that the Asahi had
created two years before, in 2006, when it was
first  starting  to  feel  the  pinch  from  the
Internet. From a peak of 8.4 million copies sold
daily  in  1997,  the  Asahi’s  circulation  had
slipped below 8.0 million by 2006, according to
the Japan Audit Bureau of Circulations. (By late
2015, it had dropped to 6.6 million.) The team
of ten reporters was an experimental effort to
win  readers  by  differentiating  the  Asahi’s
coverage.

Until 2006, investigative journalism had been
an irregular function of the Social Section, or
Shakaibu,  which  was  mainly  responsible  for
crime and local coverage, much like the Metro
Desk  at  a  large  U.S.  newspaper.  The  Social

Section’s  last  truly  significant  investigative
accomplishment  had  been in  1988,  when its
reporters  exposed  insider  stock  trading  by
politicians  in  what  became  known  as  the
Recruit Scandal.

Sotooka Hidetoshi

To  lead  the  new  push  into  investigative
reporting,  the  newspaper  tapped  Sotooka
Hidetoshi,  a  mild-mannered,  charismatic
former New York and London correspondent
who had risen to become the Asahi’s managing
editor.  In  April  2006,  Sotooka  created  an
independent Investigative Team comprised of
about ten journalists who reported directly to
him.  The  Team’s  first  big  story  was  an
uncovering  of  accounting  fraud  by  major
electronics  companies.



 APJ | JF 14 | 24 | 2

5

When  those  companies  threatened  to  pull
advertising if the story ran, Sotooka said the
Asahi’s top management stood behind him and
his team.

“We realized that in the Net era, independent,
investigative journalism was the only way for a
newspaper to survive,” Sotooka said.

However, it was not until Fukushima, Japan’s
biggest national trauma since defeat in 1945,
that the newspaper wholeheartedly embraced
the effort, increasing the number of journalists
and  elevating  it  to  a  full-fledged  section,
putting it on a par organizationally with other,
more established parts of the paper.

Under  Yorimitsu,  the  section’s  crowning
achievement was an investigative series called
Purometeusu  no  Wana,  or  “The  Promethean
Trap,”  a  play  on  the  atomic  industry’s  early
promise of becoming a second fire from heaven
like  the  one  stolen  by  Prometheus  in  Greek
mythology.  The  series,  which  appeared  daily
starting  in  October  2011,  won  The  Japan
Newspaper Publishers and Editors Association
Prize, Japan’s equivalent of the Pulitzer Prize,
in 2012 for its reporting on provocative topics
like a gag-order placed on scientists after the
nuclear accident, and the government’s failure
to  release  information  about  radiation  to
evacuating residents. The series also spawned
some larger investigative spin-offs, including an
exposé of corner-cutting in Japan’s multi-billion
dollar radiation cleanup that won the prize for
a second time in 2013.

“Promethean Trap” column, 6 September
2012

These were promising accomplishments for a
new section that had been created to regain
readers’  trust  after  the  Fukushima  disaster,
when the Asahi and other media were criticized
for initially repeating the official line that the
government  had  everything  safely  under
control.  As  later  revelations  showed  the
government had been understating the size of
the  accident,  and  covering  up  potentially
damning  information  like  the  fact  that  the
reactors  had  actually  melted  down,  the
Japanese public turned on the press for failing
to  challenge  these  claims.  The  result  was
widespread distrust in media similar to that in
the United States following the 2003 Iraq War,
when  the  press  was  criticized  for  blindly
accepting  the  Bush  administrat ion’s
misinformation  about  the  existence  of  Iraqi
weapons of mass destruction.

(Distrust in Japanese media was heightened by
the  fact  that  foreign  journalists  were  often
ahead  in  challenging  officials  and  exposing
their coverups. My colleague Norimitsu Onishi
and I were the first to give a full account of the
government’s  failure  to  release  SPEEDI
radiation forecasts to evacuating residents,  a
story that helped win our team of New York
Times  journalists  covering  the  Fukushima
disaster  recognition as  finalists  for  the 2012



 APJ | JF 14 | 24 | 2

6

Pulitzer Prize in international reporting.3)

In the handwringing that followed Fukushima,
many  Japanese  journalists  and  journalism
scholars blamed the local media’s failure on a
couple of factors. One is the press clubs. These
are  exclusive  groups  of  journalists,  usually
restricted to those from major newspapers and
broadcasters,  who  are  stationed  within
government ministries and agencies, ostensibly
to keep a close eye on authority. In reality, the
clubs end up doing the opposite, turning the
journalists  into  uncritical  conduits  for
information  and  narratives  put  forth  by
government  officials,  whose  mindset  the
journalists  end  up  sharing.  This  leads  to  a
brand  of  access  journalism  that  can  seem
extreme  even  by  the  standards  of  the
Washington  press  corps.

Japan has had flashes of effective investigative
reporting,  such  as  Tachibana  Takashi’s
exposure in the 1970s of construction industry
profiteering that led to the resignation of Prime
Minister  Tanaka  Kakuei.  However,  these
efforts, including Tachibana’s, tend to be found
in  less  prestigious  regional  papers  and
magazines.  In  fact,  when  the  big  national
dailies  do  offer  impactful  investigative
journalism, they often seem to do so in spite of
themselves. The Asahi articles that led to the
1988 Recruit Scandal over political payoffs, for
instance, were the work of junior reporters in
two regional bureaus, Kawasaki and Yokohama,
not  the  mainline  Political  Section  journalists
based at the Diet and Prime Minister’s Office.4

This  points  to  another  weak  point  in  the
journalism of Japan’s elite national newspapers:
a  lack  of  shared  professional  identity.  Most
reporters join the newspapers straight out of
university,  and  spend  their  entire  careers
within the same company. Few are graduates
of  journalism  departments,  much  less  of  a
graduate  journalism  school,  learning  their
trade  entirely  inside  their  newspaper.  As  a
result, the reporters’ first loyalty lies with their

company and its interests, not their profession
or some set of shared journalistic standards.

This creates a salaryman mindset that leaves
many Japanese journalists unable to resist the
pressures that officials can put on them via the
press clubs. Journalists deemed overly critical,
or who write about unapproved topics, can find
themselves barred from briefings or leaks given
to  other  club  members.  This  is  a  potent
sanction  when  careers  can  be  broken  for
missing  a  scoop  that  appeared  in  rival
newspapers. On the other hand, refraining from
independent or critical reporting is the safest
way  to  ensure  inclusion  when  officials  start
handing out information.

Yorimitsu’s  journalists  said  they  faced
intensifying  criticism  from  within  the  Asahi,
and particularly reporters stationed at one of
the press clubs, who blamed them for angering
of f ic ia ls  and  endanger ing  access  to
information.  They  said  the  press  club-based
reporters  grew  irate  with  them not  just  for
printing  critical  articles,  but  even  just  for
asking a tough question at a press conference.
They  said  some fellow Asahi  reporters  were
reluctant to even be seen with them in public,
for fear of reprisal by officials or other press
club reporters. “Don’t tell anyone that we met,”
Watanabe  recalled  one  press  club  reporter
telling him after lunch.

The  section  was  also  the  target  of  growing
resentment within the paper.  Yorimitsu’s “no
more  pooches”  proclamation  galled  other
reporters,  who  viewed  it  as  an  arrogant
dismissal of their work. As they roamed freely
in search of stories, the investigative journalists
frequently nettled other sections’ reporters by
trespassing  on  their  “beats,”  or  established
areas of coverage. The new section came to be
regarded as  a  bunch of  self-important  prima
donnas  pampered  by  top  management  like
President Kimura.

At the same time, the Investigative Section was
also  making  powerful  enemies  outside  the



 APJ | JF 14 | 24 | 2

7

newspaper  by  expos ing  problems  at
Fukushima. This became particularly true after
the pro-nuclear Abe administration took office
in December 2012. While other media began to
obediently  cut  back  on  articles  about  the
accident, the Asahi stuck to its guns, making
the newspaper increasingly stick out.

“We were being told that the Prime Minister’s
Office  disliked  our  stories  and  wanted  them
stopped,” Watanabe recalled, “but we thought
we could weather the storm.”

They may have been able to do so if the Asahi
had not given its opponents not just one but
two openings to strike.

The  first  came on  May  20,  2014,  when  the
Asahi published what was supposed to be the
new section’s  biggest  scoop yet.  Running on
the  front  page  under  the  banner  headline
“Violating Plant Manager Orders, 90 Percent of
Workers  Evacuated  Fukushima  Daiichi,”  the
article  made the  explosive  claim that  at  the
peak of the crisis, workers had evacuated the
Fukushima Daiichi plant in violation of orders
to  remain  by  the  plant’s  manager,  Yoshida
Masao.  By portraying Yoshida as  having lost
control, and workers as fleeing out of fear for
their lives, the article challenged the dominant
narrative  of  the  manager  leading  a  heroic
battle  to  contain  the  meltdowns  and  save
Japan.

Much  of  the  article’s  impact  came  from  its
source:  Yoshida  himself.  More  precisely,  the
reporters behind the story, Kimura Hideaki and
Miyazaki Tomomi, had obtained a transcript of
testimony  that  Yoshida  gave  to  government
investigators before his death from cancer in
2013.  The  400-plus-page  document,  drawn
from 28 hours of spoken testimony by Yoshida
about the disaster, had been kept secret in the
Prime  Minister’s  Office.  Unearthing  the
testimony was an investigative coup, a fact that
the Asahi unabashedly played up in subsequent
ad  campaigns.  Some  purveyors  of  heroic-
Yoshida narrative objected that plant workers
were  being  misrepresented  as  cowards.  But
these  complaints  may  have  remained  the
grumblings of a few if the Asahi had not, just a
few months later, set off a completely unrelated
controversy about its past coverage of one of
East Asia’s most emotional history issues, the
so-called comfort women.

That uproar began on Aug. 5, when the Asahi
suddenly announced in a front-page article that
it  was  retracting  more  than  a  dozen  stories
published in the 1980s and early 1990s about
Korean  women  forced  to  work  in  wartime
Japanese military brothels. The newspaper was
belatedly  admitting  what  historians  already
knew: that a Japanese war veteran quoted in
those  articles,  Yoshida  Seiji,  had  apparently
fabricated his claims of having forcibly rounded
up more than a thousand women in Korea, then
a Japanese colony. (Confusingly, the men at the
center  of  both  of  these  controversies  were
surnamed Yoshida, even though they were not
related.)

Journalists in the Asahi say the comfort women
retractions were an attempt to preempt critics
in the rightwing Abe administration by coming
clean  about  a  decades-old  problem.  (Abe’s
supporters include many revisionists who claim
the women were not coerced, but simply camp-
following  prostitutes.)  The  paper  hoped  the
admission would  put  to  rest  a  long-festering
problem, allowing it to clear the decks for more



 APJ | JF 14 | 24 | 2

8

critical  coverage  of  the  administration.
H o w e v e r ,  t h e  m o v e  p r o v e d  a  h u g e
miscalculation.  Rather  than  strengthen  the
Asahi’s hand, the revisionist right seized on the
admission  to  challenge  the  newspaper’s
credibility,  and  its  liberal  editorial  stance  of
calling for  greater remorse for  the war.  The
public  pillorying,  led  by  the  prime  minister
himself,  grew  so  intense  that  the  internal
magazine of the Foreign Correspondents Club
of Japan ran a cover story entitled: “Sink the
Asahi!”

“It is a fact that its misreporting has caused
numerous people to feel hurt, sorrow, suffering
and outrage,” Abe told a Lower House budget
committee  on  Oct.  3.  “It  has  caused  great
damage to Japan’s image.”

It was at the peak of this maelstrom, when the
Asahi was on the ropes, that the criticism of its
Fukushima-Yoshida  scoop  suddenly  became
national  news.  In  late  August,  the  Sankei
Shimbun and the Yomiuri Shimbun, both pro-
Abe newspapers on the political right, obtained
copies  of  Yoshida’s  secret  testimony,  which
they  used  to  make  reports  challenging  the
version of events put forth by the Asahi. “Asahi
Report of ‘Evacuating Against Orders’ At Odds
With  Yoshida  Testimony,”  the  Yomiuri,  the
world’s  largest  newspaper  with  9  million
readers, declared in a front-page headline on
Aug. 30. The wire service Kyodo News also got
a  copy.  In  addition,  the  normally  liberal
Mainichi Shimbun  also used the testimony to
try to discredit the Asahi.

According  to  these  stories,  the  Asahi’s  epic
scoop  had  gotten  it  wrong.  While  the  Asahi
seemed to  imply  that  the plant  workers  had
knowingly ignored Yoshida’s orders, the newly
obtained copies of his testimony showed that in
fact  he  had said  that  his  orders  had simply
failed to reach the workers in the confusion.
The other newspapers used this revelation to
link  the  Asahi’s  Fukushima  coverage  to  its
comfort women coverage, accusing the paper

of once again sullying Japan’s reputation, this
time  by  inaccurately  portraying  the  brave
Fukushima workers as cowards. (Whether the
Asahi actually got the story wrong is debatable,
since its original article never actually stated
that  the  withdrawing  workers  knowingly
violated Yoshida’s orders; however, it did fail to
include  the  manager’s  statement  that  his
orders  had  not  been  properly  relayed,  an
omission that could lead readers to draw the
wrong conclusion.)

The  fact  that  two  pro-Abe  newspapers  and
Kyodo had suddenly and in quick succession
obtained copies of Yoshida transcript has led to
widespread suspicions — never proven — that
the  Prime  Minister’s  Office  leaked  the
documents for them to use against the Asahi.
True or not, the news outlets seemed eager to
serve  the  purposes  of  the  administration,
perhaps  to  improve  their  own  access  to
information, or to avoid suffering a similar fate
as the Asahi.

At least one newspaper also saw the Asahi’s
woes  as  a  chance  to  steal  its  readers.  The
Yomiuri  stuffed  glossy  brochures  in  the
mailboxes of Asahi subscribers blasting it for
tarnishing Japan’s honor, while puffing up the
Yomiuri’s own coverage of the comfort women.
This attempt to poach readers, dubbed “Project
A” within the Yomiuri, ultimately backfired as
both newspapers lost circulation.

Despite the growing pressure, Asahi journalists
say the newspaper initially intended to defend
its Fukushima-Yoshida scoop, going so far as to
draw up a lengthy rebuttal to its critics that
was  to  have  run  on  page  one  in  ear ly
September. As late as Sept. 1, Ichikawa, who
headed the Investigative Section at that time,
was  still  telling  his  reporters  that  the
newspaper  was  ready  to  fight  back.

“The government is coming after the Special
Investigative Section,” he said in a pep talk,
according to Watanabe and others who were
present. “The Asahi will not give in.”



 APJ | JF 14 | 24 | 2

9

However,  that  rebuttal  was  never  published.
Instead,  President  Kimura surprised many of
this own reporters with a sudden about face,
announcing at a snap press conference on Sept.
11  that  he  was  retracting  the  Fukushima-
Yoshida article. Reporters say the newspaper’s
resolve to defend the scoop had crumbled when
resentful  journalists  within  the  newspaper
began an internal revolt against the article and
the section that produced it.

The newspaper was also starting to exude the
whiff of panic, as sales staff warned of steep
declines in readership and advertising after the
scandals. This was happening as media peers
were  ganging  up  on  the  Asahi,  making  the
newspaper  feel  isolated  and  vulnerable.  One
Asahi reporter, Kitano Ryuichi, said this had a
bigger psychological effect on the newspaper’s
decision making than any pressure  from the
prime minister.

“We found ourselves standing all alone,” said
Kitano,  one  of  the  reporters  who  had
investigated Yoshida Seiji’s claims for the 2014
retraction.  “The  administration  didn’t  even
have to criticize us because the media did it for
them.”

Retraction of Fukushima-Yoshida article
by Asahi 12 September 2014

The Asahi’s official line is that the Fukushima-
Yoshida story was just  too flawed to defend.
The  new  president,  Watanabe  Masataka,
continues  to  talk  about  the  importance  of
investigative journalism, and some current and
former  Asahi  journalists  say  investigative
reporting  will  make  a  come  back.

However,  scholars  and  former  section
reporters say the setback was just too severe.
Investigative  Section reporters  like  Yorimitsu
say they were sacrificed to mollify detractors.
They say the Asahi’s decision to punish its own
journalists will discourage others in the future
from  taking  the  same  risks  inherent  in
investigative reporting. At the same time, they
said that the Asahi seemed to lapse back into
the  old,  access-driven  ways  of  Japan’s
mainstream  journalism  at  a  time  when
steepening  falls  in  subscription  rates  at  all
national  newspapers  show  that  the  public
actually desires something different.

“The  Asahi  retreated  from its  experiment  in
risky,  high-quality  journalism,  back  into  the
safety of the press clubs,” said Hanada Tatsuro,
a professor of journalism at Waseda University
in  Tokyo.  Hanada  was  so  dismayed  by  the
Asahi’s  retreat  that  he  founded  Japan’s  first
university-based  center  for  investigative
journalism at Waseda in 2016. “It  makes me
think that  the days  of  Japan’s  huge national
newspapers may be numbered.”

 

Related articles

•  Sven  Saaler,  Nationalism  and  History  in
Contemporary Japan

• Akiko Takenaka, Japanese Memories of the
Asia-Pacific  War:  Analyzing  the  Revisionist
Turn  Post-1995

• David McNeill, False Dawn: The Decline of
Watchdog Journalism in Japan

https://apjjf.org/2016/20/Saaler.html
https://apjjf.org/2016/20/Saaler.html
https://apjjf.org/2016/20/Takenaka.html
https://apjjf.org/2016/20/Takenaka.html
https://apjjf.org/2016/20/Takenaka.html
https://apjjf.org/2016/20/McNeill.html
https://apjjf.org/2016/20/McNeill.html


 APJ | JF 14 | 24 | 2

10

•  Uemura  Takashi,  Journalist  Who  Broke
Comfort  Women Story Files 16.5 million Yen

Libel  Suit  Against  Bungei  Shunju:  Uemura
Takashi’s Speech to the Press

Martin Fackler has been a journalist in Asia for two decades, working most recently
as Assistant Asia Editor at The New York Times managing the paper’s coverage of
China. He was a correspondent at The New York Times for ten years, serving as
Tokyo bureau chief from 2009 to 2015. In 2012, he led a team that was named
finalist for the Pulitzer Prize for investigative stories into the Fukushima nuclear
disaster that the prize committee said offered a “powerful exploration of serious
mistakes concealed by authorities in Japan.” He has also worked in Shanghai,
Beijing and Tokyo for The Wall Street Journal, The Far Eastern Economic Review,
The Associated Press and Bloomberg News. From 2015-17, he was Journalist-in-
Residence at the Asia Pacific Initiative, a Tokyo-based think tank. He is currently an
Adjunct Fellow at Temple University’s Institute of Contemporary Asian Studies at its
Japan campus in Tokyo. Fackler is author or co-author of 11 books in Japanese,
including the bestseller Credibility Lost: The Crisis in Japanese Newspaper
Journalism after Fukushima (2012). In English, he edited Reinventing Japan: New
Directions in Global Leadership (2018). He grew up in Georgia, and holds degrees
from Dartmouth College, the University of Illinois at Urbana-Champaign and the
University of California, Berkeley.

Notes
1 The Asahi Shimbun Corporate Report 2012, p. 4.
2 The Committee for Restoration of Trust and Resuscitation, Jan. 5, 2015. See here.
3 Onishi and Fackler, “Japan Held Nuclear Data, Leaving Evacuees in Peril,” Aug. 8, 2011.
4 The Asahi Shimbun Company, “Media, Propaganda and Politics in 20th-Century Japan,”
London: Bloomsbury, 2015, pp. 273-274.

https://apjjf.org/-Uemura-Takashi/4813/article.html
https://apjjf.org/-Uemura-Takashi/4813/article.html
https://apjjf.org/-Uemura-Takashi/4813/article.html
https://apjjf.org/-Uemura-Takashi/4813/article.html
https://www.amazon.com/Reinventing-Japan-Directions-Global-Leadership/dp/1440862869/?tag=theasipacjo0b-20
https://www.amazon.com/Reinventing-Japan-Directions-Global-Leadership/dp/1440862869/?tag=theasipacjo0b-20
http://www.asahi.com/shimbun/csr/english/2012.pdf
http://www.asahi.com/shimbun/3rd/20150105c.pdf
http://www.nytimes.com/2011/08/09/world/asia/09japan.html

