
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 13 | Issue 2 | Number 1 | Article ID 4249 | Jan 12, 2015

1

Labeled the reporter who “fabricated” the comfort woman
issue: A Rebuttal 反論　慰安婦問題「捏造記者」と呼ばれて　

Uemura Takashi

Translation and Introduction by Tomomi Yamaguchi

Introduction

Uemura Takashi, a former reporter of the Asahi
Shimbun,  is  currently  an  adjunct  lecturer  at
Hokusei  Gakuen  University  in  Sapporo.  In
1991, while a reporter for the Asahi, he wrote
two articles on Kim Hak-sun, the first "comfort
woman"  to  come  forward  to  tell  her  story
(1991). Because of these two articles, Uemura
has  been  the  target  of  denunciations  by
nationalists.1 He has been labeled "the reporter
who fabricated the 'comfort woman' issue" and
denounced by nationalists as a "traitor." Such
bashing took a critical  turn for the worse in
2014, to the extent that he and his family risk
losing their right to a livelihood.

The article below is a translation of Uemura's
first article in which he rebuts the charge that
he fabricated the "comfort woman" issue. He
published the piece in  the influential  Bungei
Shunju  magazine's  January  2015  issue
(publication date December 10, 2014). Uemura
made a rather unusual choice in writing this
rebuttal for the conservative Bungei Shunju. He
did  so  because  it  was  Bungei  Shunju  that
criticized him first in its April 1992 issue. He
wanted  to  launch  his  effort  to  counter
criticisms against  him by writing first  in the
very  magazine  that  initiated  the  campaign
against his articles 23 years ago.

Uemura Takashi, introducing his article
in Bungei Shunju magazine at a seminar
on December 20, 2014. Photo by Tomomi
Yamaguchi.

Attacks on Uemura

The  initial  criticism  of  Uemura  appeared  in
Bungei  Shunju  in  April  1992,  in  an  article
written by Nishioka Tsutomu. Nishioka was the
editor-in-chief of Gendai Korea magazine then,
and  is  now  a  professor  at  Tokyo  Christian
University.  Since  that  article,  Nishioka  has
continued to criticize Uemura in the pages of
monthly and weekly magazines, newsletters of
conservative organizations, on TV, and in his
book,  Yoku  Wakaru  Ianfu  Mondai  [A  Clear
Guide  to  the  Comfort  Woman Issue]  (Tokyo:
Soshisha,  2007).  The  criticism  of  Uemura's
articles on "comfort women," and the image of
him as a "fabricator," were spread by Nishioka

https://apjjf.org/-Uemura-Takashi
https://apjjf.org/-Tomomi-Yamaguchi


 APJ | JF 13 | 2 | 1

2

and then further disseminated in the writings
of other conservatives published in weekly and
monthly magazines and books.

In the 2000s, the Internet became a significant
means of spreading the image of Uemura as a
"fabricator,"  via  blogs,  message  boards,  and
social  networking  services.  From  the  mid
2000s,  when  the  Action  Conservative
movement  (Kodo-suru  Hoshu),  such  as  the
Citizens'  Group  Refusing  to  Tolerate  Special
Rights for Koreans in Japan (Zainichi Tokken
wo Yurusanai Shimin no Kai, better known as
Zaitokukai),  arose,  online-based  criticism  of
Uemura spread to the streets, taking the form
of demonstrations and rallies.  In such rallies
and demonstrations, Uemura's name and photo
were  often  used  on  placards  carried  by
activists, with phrases such as "fabricator" and
"traitor."  More  than  anyone  else,  Uemura
Takashi has been the core target of attacks by
groups ranging from mainstream conservatives
to so-called "Netto Uyoku" (Net Far Right), as a
representative symbol of the evil of the Asahi
Shimbun.

Zaitokukai's  Counter-action  against  the
1000th  anniversary  of  the  "Wednesday
demonstration2"  action  held  in  Tokyo.
The  counter-action  was  organized  by
Nadeshiko Action, December 2011. Photo
by Saito Masami.

As  mentioned  above,  the  attacks  against

Uemura crescendoed in 2014. First, an article
appeared  in  Shukan  Bunshun's  February  6,
2014 issue entitled "Asahi reporter, 'fabricator
of  comfort  women,'  to  become  professor  at
exclusive  women's  college."  This  article  was
followed by many other articles in weekly and
monthly  magazines,  and  the  attacks  against
him  intensified  on  the  Internet,  along  with
threats  of  blackmail  and  persistent  nuisance
calls against Uemura.

A second trigger for intensified attacks came in
August with the Asahi Shimbun's release of its
"re-examination" of the paper's coverage of the
"comfort  woman"  issue.  Although  the  Asahi
determined that Uemura did not "fabricate" his
articles, the bashing against him became even
stronger as criticism of the Asahi heightened.
Uemura has often been mistaken as the writer
of the articles on Yoshida Seiji3 that the Asahi
retracted and accordingly, criticized for things
that  he  did  not  write.  The  accusation  of
"fabrication" does not stop with Uemura and
the  Asahi.  Nationalists  characterize  the
"comfort woman" issue itself as a fabrication,
along  with  the  Nanjing  massacre  and  the
debate over Prime Minister's visits to Yasukuni
shrine, as shown in the leaflet by one of the
nationalist groups, Gambare Nippon! Zenkoku
Kodo  Iinkai  (Do  your  best,  Japan!  National
action committee).4

Flyer distributed by Gambare Nippon on



 APJ | JF 13 | 2 | 1

3

their  boycott  movement  against  the
Asahi. The words, "'Comfort women' are
the fabrication of the Asahi!!!, surround
the  photo  of  Uemura.  The  adjoining
section states that the Asahi  fabricated
the Nanjing massacre and the Yasukuni
issue  as  wel l .  F lyer  scanned  by
Yamaguchi.

With  Shukan  Bunshun 's  article  and  the
resulting complaints to the university, Uemura
lost a prospective job at Kobe Shoin Women's
University and then faced the risk of losing his
adjunct  lectureship  at  Hokusei  Gakuen
University.  The  schools  were  barraged  with
threatening  phone  calls,  emails,  faxes  and
postcards. In response to this situation, citizens
of Sapporo and Tokyo initiated a movement to
support  Uemura  and  Hokusei  Gakuen
University, and formed the Makeruna Hokusei!
no Kai (Makeruna Kai), Don't Give In, Hokusei!
Group.5  As  a  result  of  the  movement,  in
December 2014, the president and the chair of
the  board  released  a  statement  that  the
university  would  renew  the  contract  with
Uemura  as  an  adjunct  lecturer  for  the  next
academic year.6 The complaints and annoyance
calls  against  Uemura  and  Hokusei  Gakuen,
however, reportedly increased after news of his
renewal.7

The  attacks  extended  to  Uemura's  family,
especially  his  daughter.  As  he  writes  in  his
essay,  his  daughter is  still  subject  to vicious
attacks  on  the  Internet.  The  fact  that  he  is
married  to  a  Korean  woman,  and  that  his
daughter is half-Korean, may have intensified
the bashing against Uemura and his family.

Bungei  Shunju's  "Introduction"  and
criticism  of  Uemura

The original Uemura article in Bungei Shunju
has  an  introduction  by  the  editors  of  the
magazine,  entitled  "Why did  we publish  this
essay?" It claims that Uemura's piece presents

two major issues: 1) journalism at risk, and 2)
society at risk. The editors of the magazine call
on readers to use the essay to reflect on these
issues.

The  second  point,  on  society  being  at  risk
concerns the threats against Uemura and his
family,  but the introduction devotes only one
paragraph to this point. Bungei Shunju avoids
discussing the fact that it was their magazine
that  started  the  attacks  against  Uemura  in
1992,  and  then  again,  through  Shūkan
Bunshun, published by the same company, in
2014.

It is clear that Bungei Shunju's main objective
in writing this introduction is to elaborate the
claim  that  "journalism  is  at  risk."  Bungei
Shunju argues that Uemura's response to the
accusation of "fabrication" reveals the present
risk to journalism.

The two points of criticism against Uemura's
articles on Kim Hak-sun are (1) his confusion of
the "women's  volunteer  corps"  with "comfort
women";  and  (2)  his  failure  to  include
information  about  Kim  Hak-sun's  having
attended kisaeng school (a school for training
female entertainers.) The Japanese nationalists
argue that the confusion in (1) is intentional, to
achieve  the  effect  of  suggesting  that  the
recruitment process of  Kim Hak-sun involved
forced relocation (kyosei renko). Although the
recruitment  process  is  not  central  to  the
argument that the Japanese "comfort station"
system constituted a violation of human rights,
the nationalist  discourse has been fixated on
the "forcible" nature of the recruitment, as if,
absent proof of the role of military in violent
abduction, Japan has nothing to be apologetic
about. As for the second point on kisaeng, the
revisionist  critics'  obsession  with  Kim's
attendance  at  a  kisaeng  school  is  clearly  a
ref lect ion  o f  the ir  sex ism  and  the ir
discriminatory  attitude  about  women
entertainment and sex workers. Uemura states
aptly that background as a kisaeng does not



 APJ | JF 13 | 2 | 1

4

excuse  in  anyway  a  woman's  being  made  a
"comfort  woman"  and  forced  into  sexual
servitude  against  her  will.

Uemura fights back

Uemura maintained his silence on these attacks
for many years. In 2014, however, as he faced
the risk of losing all employment, and with his
family members, especially his daughter, facing
attack on the Internet, he decided to fight back
and started speaking out.

This Bungei Shunju essay is his first attempt to
spell out his claims. He plans to publish further
essays in the February issues of the monthly
Sekai and Tsukuru and will go on writing for
publication.  He has  also  started  to  speak  in
public.  He has been interviewed by Japanese
and international newspapers and TV stations.
The  first  public  symposium  that  featured
Uemura  as  the  main  speaker  was  held  in
Sapporo  on  December  20,  2014,  only  three
days after the decision by Hokusei Gakuen to
renew  its  contract  with  him  for  the  next
academic  year.  He  is  also  planning  a  legal
battle.

Uemura speaking of  his  experiences to
an  audience  of  more  than  300  at
Hokkaido  University  in  a  symposium
organized  by  Makeruna  Kai,  December
20, 2014. Photo by Yamaguchi.

As  Uemura  writes  in  his  essay,  the  bashing
directed against him is not simply an issue of
personal attacks. Uemura was the reporter who
broke  the  story  of  Kim  Hak-sun,  the  first
woman to come forward as a former "comfort
woman" in Japan. Even though the story did not
receive  much  attention  then,  looked  at
historically, the two articles that he wrote on
Kim are clearly significant in breaking the half
century  of  silence  on  the  issues.  It  bears
repeating that  Kim Hak-sun played a  crucial
role in the history of the global movement by
former  "comfort  women"  and  the  global
movement  against  wartime  violence  against
women. The importance of Uemura's articles in
breaking the story  explain  why he has  been
under so much attack. TY

Uemura Takashi Labeled "the reporter who
fabricated"  the  comfort  woman  issue:  A
Rebuttal

Part I: My article from 23 years ago: It all
began with a single audiotape

It all began with a single audiotape. On August
10, 1991, I was at the office of "The Korean
Council to Address the Issue of the Volunteer
Corps"  (Korean  Council)  in  Seoul.8  The  two
members present, one of whom was Ms. Yun
Chung-ok,  co-chair  of  the  Korean  Council,
played the tape for me. It was a recording of
testimony by a former Korean comfort woman.

The woman's voice in the recording was matter
of fact as she reflected on her past: "I would
like to forget that experience and live my life,
but I cannot. I become angry and cannot stop
crying when I think about that time," and "I still
feel a chill when I think of that experience."

This  woman was born in  northeastern China
and tricked into  becoming a  comfort  woman
when she was seventeen. She was taken to a
comfort station in southern China where two to
three  hundred  troops  were  stationed.  There
were  five  women  there,  each  of  whom  was

http://www.japanfocus.org/events/view/237
http://www.japanfocus.org/events/view/237
https://www.womenandwar.net/contents/home/home.nx
https://www.womenandwar.net/contents/home/home.nx
https://www.womenandwar.net/contents/home/home.nx


 APJ | JF 13 | 2 | 1

5

given  a  room.  The  woman  was  given  the
Japanese name of "Haruko" (pseudonym.) The
oldest woman spoke Japanese, and she serviced
the  officers.  The  other  four  women  were  in
charge of the remaining 200-300 soldiers and
took 3-4 soldiers per day.

"I was kept under lock and key and wanted only
to escape. I  kept wishing the soldiers not to
come to me." A military doctor examined them
once a week. After being forced to work for
several months, she was able to escape, and
went  back  to  Seoul  after  the  war.  She  got
married, but both her husband and child died.
At the time, she was living a quiet life, relying
on welfare.

She told her life story quietly in a thirty-minute
recording.  According  to  the  Korean  Council
member, however, before she began speaking,
she  had  been  weeping.  I  was  surprised  and
found myself trembling. At long last, halmoni
(grandmother) had resolved to speak out.

I  still  cannot forget that day of  twenty-three
years ago when I listened to the tape. Among
"comfort  women"  forced  to  offer  sexual
services to Japanese soldiers during the Second
Sino-Japanese  War  and  World  War  II,  there
were many Korean women, but none of them
had spoken of  their  experience in post-WWII
South  Korea.  Thus,  it  was  a  major  piece  of
news that this woman had begun to speak of
her past to the Korean Council. Ms. Yun had
been investigating the comfort woman issue for
many  years,  but  she  had  finally  located
someone in Seoul who had actually experienced
being a comfort woman.

In  South  Korea  at  the  time,  interest  in  the
comfort woman issue was extremely high, and
women's  organizations  started to  investigate.
The  person  playing  the  central  role  in  this
effort was Ms. Yun Chung-ok, the one who had
let me listen to the tape. Born in 1925, Ms. Yun
had  been  a  professor  at  Ewha  Women's
University,  a  prestigious  private  women's
university,  where  she  specialized  in  English

literature. She had just retired about that time.
She  said  that  she  had  begun  investigating
comfort women around 1980, and in January
1990,  she  serialized  four  articles  entitled
"Report on the Volunteer Corps (chongsindae)"
in the Korean Hankyoreh newspaper.

In South Korea at the time, "volunteer corps"
(chongsindae)  was the term used to refer to
comfort  women.  The  serialized  articles  were
the result of Ms. Yun's research following the
traces of the volunteer corps from Hokkaido to
Okinawa, Thailand, Papua New Guinea, and so
forth. The articles met with an overwhelming
response in South Korea.

Matsui Yayori, a member of the editorial board
of the  Asahi Shimbun,  introduced Ms. Yun in
the  "Hito  (people)"  column  of  the  paper
published on August 18, 1988. According to the
article, when Ms. Yun was a freshman at Ewha
Women's  University  (at  the  time,  Ewha
Women's  College)  in  1943,  all  the  students
were fingerprinted on a blue sheet of paper in
the basement.

As Ms. Yun explains in the article, "My parents
were worried that I would be taken away and
forced to join the 'women's volunteer corps,' so
they made me withdraw from the college." She
went  back  and  graduated  after  the  war  but
kept thinking of the fate of the comfort women
of the same generation. She writes, "I felt that I
was the only one who had escaped…." I had
heard a similar story from Professor Yun in the
summer of 1990 when we met at her office at
Ewha Women's  University.  She  must  have  a
sense of survivors' guilt.

The day before I was to meet with Ms. Yun at
the Korean Council office, she told me at her
nearby residence:

The woman recently came to the
office  of  the  Korean  Council,
accompanied by a friend. She was
coming forward because she found



 APJ | JF 13 | 2 | 1

6

herself "unbearably angry that the
Japanese  government  would  not
recognize  the  existence  of  the
volunteer  corps."  It  is  likely  that
she  is  the  only  woman  in  South
Korea  at  present  testifying  to
having  been  a  comfort  woman.

When  I  finished  listening  to  the
tape, Professor Yun said to me, "I
will  continue  writing  down these
oral histories." I  understood from
what she was saying that the time
had  finally  come  when  comfort
woman  testimonies  would  be
written  into  history.

At the time, I was a reporter assigned to the
city  news  department  at  the  Asahi's  Osaka
Head office.9 I had gone to South Korea just to
listen to this recording. Before my trip, I asked
Ms.  Yun  Chung-ok  to  let  me  interview  the
witness, but she told me that she was refusing
to be interviewed by the mass media, and that
she could not even let me know her name. She
could, however, let me listen to the recording.
There was not to be an interview, and I could
not even ask questions. Still, I thought this was
important news. Because the information was
from a trustworthy source, I  judged that the
taped testimony would be unproblematic.

The previous year, I had visited South Korea for
two weeks and collected information in various
parts of the country. Even though I did my best
to search for comfort women I could interview,
I could not find any. One year later, however, a
victim had begun to speak out.

My  investigation  complete,  I  hurried  to  the
Seoul Bureau of the paper and started to write.

I wrote the following lead for the article:

[Seoul ,  August  10,  Uemura
Takashi] During the Second Sino-

Japanese War and World  War II,
"Korean military  comfort  women"
were taken to the battlefield in the
name  of  the  "women's  volunteer
corps" and forced to engage in acts
of  prostitution  with  Japanese
soldiers.  One  such  woman  has
been identified, and she is living in
Seoul.  "The  Korean  Council  to
Address the Issue of the Volunteer
Corps"  (Yun  Chung-ok,  co-chair;
comprising  16  organizations  with
300,000  members)  has  begun
recording  her  life  history.  The
Korean  Council  shared  the  tape-
recording of the woman's story to
an Asahi reporter. In it, the woman
says ,  "When  I  th ink  o f  the
experience, I still feel unspeakable
horror." Nearly a half-century after
the war, the women who have done
their best to hide their experiences
have finally started to speak out.

The information I had been searching for

In  this  lead  to  my  article,  I  used  the  term,
"women's  volunteer  corps."  Just  ten  days
earlier, on July 31, the Seoul Bureau Chief had
written  an  article  headlined  "The  Korean
military comfort women issue: North and South
K o r e a  t o  c o o p e r a t e  i n  d e m a n d i n g
compensation."  The  article  reads:

Yun  Chung-ok,  co-chair  of  the
Korean  Council  to  Address  the
Issue of  the Volunteer Corps (16
organizations,  about  300,000
members) ,  which  has  been
investigating the circumstances in
which Korean comfort women were
sent  to  the  battlefield  under  the
guise  of  the  "women's  volunteer
corps"  during  the  Second  Sino-
Japanese War and the Pacific War,
has  disclosed  that  when  the



 APJ | JF 13 | 2 | 1

7

symposium on "Peace in Asia and
the Role of  Women" was held in
Tokyo in May, she had met with a
representative  of  the  Democratic
People's Republic of Korea (North
Korea),  and  they  had  decided  to
jointly  demand  compensation  for
Korean  comfort  women  from the
Japanese government.

My article was a follow-up on the activities of
the  Korean  Council.  At  the  time,  in  South
Korea,  it  was  understood  that  the  "women's
volunteer corps" meant the "comfort women."
This  was  ref lected  in  the  name  of  the
organization,  the  Korean  Council  to  Address
the  Issue  of  the  Volunteer  Corps,  the
organization started up by Ms. Yun Chung-ok
and her partners. The confusion over the two
terms  became  fixed  soon  after  WWII.  The
Japanese  media  was  following  the  usage
established  in  South  Korea.

In  the  body  of  my article,  I  wrote  that  this
woman "was tricked and made into a comfort
woman." I was aware that the situation was not
the  sort  of  forced  removal  entailing  violent
abduction.

Because I  used the term "women's volunteer
corps," however, I would be subject to attack
by  some  members  of  the  media  for  twenty-
three years. But I did not expect it at all back
then.

The article had the headline,  "Even now the
tears come with that memory: former Korean
comfort woman overcomes reticence to speak
out. Korean organization records her story." It
was featured as the top story in the city news
section  of  the  Asahi  Shimbun's  Osaka  Head
Office edition on the following day (August 11,
1991.)

Uemura  Takashi's  August  11,  1991
article  in  Asahi  Shimbun,  Osaka  Head
Office edition.

I was very grateful to the Asahi Seoul Bureau
Chief, as it was he who was the first to tell me
about this story. He had called to let me know
that  Ms.  Yun  was  interviewing  the  former
comfort woman and suggested that I report on
it.

I wrote about these circumstances in an article
in  the November 1991 issue of  the MILE,  a
magazine  published  in  Osaka  dealing  with
issues  pertaining  to  the  Korean  peninsula
(MILE/mirae  means "future" in Korean).  It  is
titled, "Once again, the Korean comfort women
issue has been thrust upon Japan." It starts off
with  the  words,  "I've  heard  that  a  former
Korean  comfort  woman  living  in  Seoul  has
begun speaking out.  Uemura,  why don't  you
come and report on it?"

This is in reference to the fact that it was when
I happened to call the Seoul Bureau Chief on a
dif ferent  matter  that  he  gave  me  the



 APJ | JF 13 | 2 | 1

8

information I had been looking for. This is how
the Bureau Chief recalls the story now.

Uemura  had  sought  gathering
information on comfort women the
previous  year,  but  he  had  not
succeeded in finding any. Since he
had  been  following  the  issue  for
some time, I thought I should give
him this information. At the time,
we had two correspondents in the
Seoul  Bureau,  but  we  were
extremely busy with post-Cold War
issues  such  as  both  South  and
North  Korea  joining  the  United
Nations at the same time. Uemura
often came on business to Seoul,
so we were in touch all the time. I
even  thought  of  him  as  half  a
member  of  the  Seoul  Bureau.
Uemura  happened  to  call  me  at
just the right time, so I suggested
that  he  cover  the  story.  The
information I got from Ms. Yun is
still recorded in my notebook.

And in fact, in the Bureau Chief's notebook is
the  jotting,  "audio  tape  at  (Korean  Council)
office." There are also other details gathered by
the Korean Council that correspond to the bio
of  the  former  comfort  woman  they  were
interviewing  (Ms.  Kim  Hak-sun-to  be
explained).

Although my article  was featured as the top
story in the city news section in Osaka, it was
not  published in  the  edition  from the  Tokyo
Head Office that day. It would be featured in
the Tokyo edition on the following day. The title
was  simply  "A  comfort  woman  recounts  her
pain-interview  in  South  Korea."  The  article
looked like a four-column, boxed article.  The
number  of  characters  was  about  half  of  the
original  Osaka version.  Passages such as  "in
the name of the 'women's volunteer corps'" and
"she  was  tricked  and  made  into  a  comfort

woman"  were  deleted.  The  entire  article
consisted  of  her  account  of  the  experience.

Still,  I thought that it was an important step
forward. I went back to Osaka on the 12th. I
had no idea that just two days later, on August
14,  this  former  comfort  woman would  come
forward in public and hold a press conference.

Part II: Summer 1990: Striking out, time
and  again,  in  the  search  for  former
comfort  women

From 1990, the previous year, I would go to
South  Korea  in  search  of  former  comfort
women who would speak of their experiences. I
wanted  to  take  on  the  issue  in  the  summer
feature on peace at the Osaka Head Office's
edition of the Asahi.

It  all  began  with  a  suggestion  from  my
supervising editor. The editor in the Osaka city
news section, my boss at the time, had a deep
interest in the comfort woman issue. He had
been in charge of the series "My War" in the
1980s,  when he  was  an  editor  at  the  Chiba
Bureau.  He  said  that  he  had  written  on  a
former  Japanese  comfort  woman  living  in  a
nursing home at the southern tip of the Boso
Peninsula.

That editor suggested to me, "Aren't there any
comfort women in South Korea? Couldn't  we
get their testimony?" We decided to look for
them.

In June that year, Upper House representative
Motooka  Shoji  (Socialist  Party)  asked  a
question in a budget committee meeting about
Koreans being forcibly taken as laborers during
WWII. He also asked about comfort women and
demanded  that  the  Japanese  government
launch  an  investigation.  The  chief  of  the
Employment Security Bureau of the Ministry of
Labor responded, "It was private dealers who
took them around to accompany the military.
We  cannot  investigate  it."  The  statement
angered  South  Koreans.



 APJ | JF 13 | 2 | 1

9

In  South  Korea,  a  military  dictatorship  had
governed for a long time, but in 1987, with the
Seou l  O lympics  one  year  away ,  the
democratization movement gained momentum.
Mr. Roh Tae-woo, head of the ruling party that
supported  the  mi l i tary  government
(subsequently,  president  of  South  Korea),
announced  the  June  29  Declaration,  and
democratization  of  the  country  began.  The
women's rights movement became active, and
the issue of Korean comfort women during the
Japanese colonial period was one of its chief
causes.

At  the  time,  I  worked  at  the  foreign  news
section of the Tokyo Head Office of the Asahi.
In the summer 1987, I was sent by the company
to  spend  a  year  studying  at  the  Korean
Language  Institute  of  Yonsei  University  in
Seoul. When I came back to Japan in November
1989, I started to work at the city news section
of  the  Osaka  Head  Office.  Because  I  could
speak Korean,  I  was assigned to  the "ethnic
issues"  beat,  in  other  words,  dealing  with
zainichi Koreans (Korean residents in Japan). I
rented  an  apartment  in  the  Ikuno  Ward  of
Osaka and began life among Korean residents.
I wrote serialized articles under the title "Iut
saram" (neighbors). In order to report on these
issues, I frequently traveled to Seoul.

In  the  summer  of  1990,  I  asked  a  Korean
female journalist friend, "Would it be possible
to  interview  halmoni  who  were  comfort
women?" She responded,  "There is  a woman
whom I interviewed before." If I could see this
woman,  I  could  report  her  story…  I  began
preparing for my trip to South Korea.

In the aforementioned MILE (November 1991
issue)  article,  I  wrote  about  my  summer  of
1990.

Thinking  that  if  I  went  there,  I
would be able to see the woman, I
visited  South  Korea  in  a  casual
frame  of  mind.  The  woman,

however, had already died. At that
point, I had no leads whatsoever.
After  that,  I  went  around  South
Korea  with  information  gathered
from  various  organizations,
beginning with Ms. Yun Chung-ok,
then professor  at  Ewha Women's
University.

With the introduction of a fiction
writer,  I  met a woman known as
the  "Manchurian  halmoni"  in  a
village in Kyonggi-do.

People  said  that  when  she  was
f e e l i n g  w e l l ,  s h e  w o u l d
occasionally tell stories of her time
in Manchuria. She was living alone
in a place far from her hometown,
on welfare,  and poor.  The writer
told me, "I think she was probably
in  the  volunteer  corps."  When  I
told the woman I had come from
Japan  and  started  to  ask  her
questions in Korean, however, she
would only say, "I've forgotten my
past.  I've  never  even  been  to
Manchuria" and would not respond
at all.

I  received  information  that  a
woman  in  Pusan  was  saying,  "I
know a woman who was a comfort
woman."  I  asked  a  student  of
Professor  Yun  at  Ewha  Women's
University to join me, and we went
there  together.  But  this  woman
only said, "I don't know anything."
…  Sometimes  people  would  tell
me,  "Former comfort  women will
never  tell,  because  telling  their
stories  would  be  even  more
difficult for them than dying." They
said that the women left behind in
foreign  countries  could  tell  their
life stories because their ties with
their  homeland were broken,  but



 APJ | JF 13 | 2 | 1

10

women living in Korea would never
speak  out.  When  I  asked  my
journalist  friends,  they  also  said
they had no clues. In the end, my
investigation ended in vain.

I had struck out. Why shouldn't I have? I was
32 years old then. For those elderly women,
even  if  I  could  speak  Korean,  I  was  still  a
youngster  from  Japan,  which  had  plundered
Korea during the colonial period. Even if they
had been forced to work as comfort women,
they  would  never  speak  of  those  harsh
experiences  to  a  Japanese.

The editor who had suggested that I report on
this matter later became a senior editor at the
Tokyo Head Office. He wrote a column entitled
"From  former  comfort  women"  for  the
"Window: From the Editors' Office" column in
the evening edition of September 2, 1992.

At  the  time,  the  only  former
comfort women "storytellers" were
original ly  from  the  Korean
peninsula,  one currently  living in
Okinawa and the other in Thailand.
Everyone else remained silent. ….
In  May  1990,  the  occasion  of
President  Roh Tae Woo's  visit  to
Japan activated the  movement  to
a s k  J a p a n  f o r  p o s t w a r
compensation  for  the  "comfort
women."  Yet,  new  witnesses  did
not appear. We sent a reporter to
South Korea for two weeks but still
could  not  find  anyone.  Upon  his
return to Japan,  the disappointed
reporter  heard  about  a  woman
running a Korean barbeque place
in Osaka who might have been in
the "volunteer corps." He managed
to  track  it  down  and  became  a
regular. But he was told, "Even if
that were so,  she'll  never talk to
you  about  it.  Stop  wasting  your

money."

Two  weeks  after  my  most  recent  thwarted
attempt, I met a woman who was working for
the  Association  of  Pacific  War  Victims  and
Bereaved  Families.  As  I  kept  visiting  the
Association  for  information  about  comfort
women,  we  came  to  be  drawn  to  each  other.

The  Association  of  Pacific  War  Victims  and
Bereaved Families is an organization formed by
former soldiers and civilian employees of the
military who were caught up in the war during
the colonial period as well as bereaved families.
As it turns out, this woman was the daughter of
Yang  Soon-im,  who  was  a  female  board
member  of  the  Association  at  the  time.  In
Korea,  however,  children  generally  use  the
surnames of their fathers. The mothers do not
change  their  surnames  after  marriage,  so
mothers  and  daughters  have  different
surnames. For this reason, I did not know when
I  started  dating  her  that  the  woman  was  a
daughter  of  Yang Soon-im.  But  even when I
found out, I gave it no thought.

At  first,  the  mother,  Yang  Soon-im,  was
opposed to our marriage. The Association had
brought  its  first  lawsuit  against  Japan  to
demand  compensation.  She  had  a  strong
reluctance  for  her  daughter  to  marry  a
Japanese  while  f ighting  the  Japanese
government. But the daughter and I had met as
"individuals,"  and we did not care about our
"nationalities."  The  daughter  kept  to  her
resolve,  and  came  to  Osaka  with  just  an
overnight bag. In February 1991, we registered
our  marriage  at  the  office  of  Ikuno  Ward,
Osaka, where my apartment was located.

Part III: Ms. Kim Hak-sun comes forward:
Press  conference  by  a  former  comfort
woman

Having been unable to get testimony from a
former  comfort  woman  the  previous  year,  I
took very seriously my initial reporting on the



 APJ | JF 13 | 2 | 1

11

comfort women's beginning to speak out and
the sense that the issue was developing, even
though it was based on an audiotape. I had not
been able to interview the woman directly, but
having been told she would not meet with a
reporter, I had thought there was nothing else I
could have done.

But ... I was to learn in Osaka that this former
comfort woman had held a press conference,
using her real name, on August 14. I think I
learned this through communication from the
Seoul Bureau. The woman's name was Ms. Kim
Hak-sun, and it was reported that she was 67
years old, living in Jongno-gu, Seoul.

Articles  about  this  woman  appeared  in  the
morning  edition  of  the  Korean  papers  on
August 15. I was filled with bitter regret since I
had returned to Japan never imagining that she
would hold a press conference. If I had stayed
in Seoul for just a little longer, I could have
covered the story directly.

I proceeded to interview Ms. Yun Chung-ok in
Seoul by phone and read the articles that I had
the Seoul Bureau fax to me. I wrote a follow-up
report  for  the  Osaka evening edition  on  the
same day.

A former comfort woman (women's
vo lun teer  corps )  who  was
interviewed  by  "The  Korean
Council  to  Address the Volunteer
Corps  Problem"  of  South  Korea
(Yun  Chung-ok,  co-chair)  came
forward  as  a  witness,  using  her
r e a l  n a m e  i n  S e o u l  o n  t h e
afternoon of the 14th.  TV stations
ran the story on the evening news,
and  South  Korean  newspapers
gave  it  major  coverage  on  the
morning of  the  15th.  Reaction is
spreading.

As is evident from my article, I used the term,

"comfort  woman (women's  volunteer  corps)."
That was owing to the then fixed understanding
that comfort women equal women's volunteer
corps.

Let's check the articles in the Korean papers.
As  we  can  see  from  the  newspapers  dated
August 15, 1991-"I who suffered as a volunteer
corps  comfort  woman"  (Dong-a  Ilbo);  "I
belonged  to  the  volunteer  corps"  (JoongAng
Ilbo);  "Standing  without  shame  as  a  living
witness to the volunteer corps" (Hanguk Ilbo)-
Ms.  Kim  Hak-sun  herself  used  the  term
"volunteer corps" at the press conference.

Why did Ms. Kim speak out? In response to my
question,  Ms.  Yun  Chung-ok  said,  "When  I
interviewed her for the second time on the 14th,
Ms. Kim said, 'The Japanese government won't
admit to the existence of the volunteer corps. I
am angry' and announced that she wanted to
go public with her experience. Until then, we
had  been  interviewing  her  in  a  closed-door
setting,  but  we  hastily  decided  to  make  her
testimony  public  before  the  Korean  press
corps."

Kim Hak-sun's  press  conference at  the
Korean Council, August 14, 1991

Strangely enough, however, Ms. Kim Hak-sun's
first appearance in public did not attract much
attention  from  the  Japanese  correspondents

http://fightforjustice.info/?page_id=3080
http://fightforjustice.info/?page_id=3080


 APJ | JF 13 | 2 | 1

12

stationed in Seoul. A database search turned up
nothing on the press conference in either the
Mainichi or the Yomiuri. Usually, when there is
an important story in the Korean papers, the
Japanese papers pick it up. This time, however,
there was no trace of it.

Of Japanese papers, it was only the Hokkaido
Shimbun  that  succeeded  in  conducting  an
interview with Ms. Kim Hak-sun. It is said that
the paper had put in a request with the Korean
Council in advance to let them know when a
comfort woman came forward to speak out. The
paper had an article at the top of the city news
section of the morning edition of the 15th.

"The Japanese Government should
take  responsibility."  Former
Korean  comfort  woman  comes
f o r w a r d .  D r a f t e d  w i t h  n o
knowledge  of  her  situation,  each
day filled with extreme suffering.

A Korean woman from Seoul, who
in the prewar years was taken to
the battlefields in the fair name of
the "women's volunteer corps" and
was  raped  by  Japanese  soldiers
and officers as a military comfort
woman,  identified  herself  to  the
Korean  Council  to  Address  the
Issue of the Volunteer Corps on the
14th. She consented to an exclusive
interview  with  the  Hokkaido
Shimbun.  ….  Ms.  Kim  Hak-sun.
According  to  the  explanation
offered by Ms.  Hak-sun,  she was
sixteen years old in 1940 when she
was forcibly taken into a comfort
station  for  Japanese  troops  in
Tiebizhen  in  central  China
together with three other Korean
women.

Here, too, the lead sentence refers to "the fair
name of the women's volunteer corps" and to

her having been "forcibly taken."

Recently,  I  asked  the  former  correspondent
who  wrote  this  article,  "Did  you  write  that
piece  after  seeing  the  Osaka  edition  of  the
Asahi paper?" He replied, "I had no idea that
you  had  covered  the  story."  This  term,
"women's  volunteer  corps,"  was  used
conventionally  at  the  time.

That same year, on August 18, the Hokkaido
Shimbun introduced Ms. Kim Hak-sun with an
article  headlined  "Another  kind  of  forced
removal"  as  the  sixth  in  a  series  of  articles
entitled "Fifty years after the outbreak of war."
According to the article, Ms. Kim Hak-sun had
visited the office of the Korean Church Women
United in late July. It states that Ms. Kim Hak-
Sun approached a "staff member in charge of
the Korean women's volunteer corps (military
comfort  women)  issue"  and  said,  "I  was  a
member of the women's volunteer corps."

With  respect  to  this  matter,  in  its  feature
article published on November 17, 2014, titled
"Reflecting on the comfort woman issue," the
Hokkaido Shimbun refers to Ms. Kim Hak-sun.
The paper explains that it had used the phrase,
"in the fair name" of the "women's volunteer
corps," because "in South Korea, there was a
period  when  the  labor  volunteer  corps  and
comfort  women  were  considered  to  be  the
same."  The  former  reporter  who  wrote  the
piece is quoted as saying, "the woman also said
so," making clear that Ms. Kim Hak-sun herself
had  also  used  the  term,  "women's  volunteer
corps."

The  Yomiuri  Shimbun  has  also  used  this
expression. Based upon an interview of Ms. Yun
Chung-ok on the occasion of her visit to Japan,
an  article  in  the  August  24,  1992  morning
edition  of  the  Osaka  Yomiuri  reads,  "It  is
thought  that  of  the  approximately  200,000
women  taken  away  as  part  of  the  women's
vo lun teer  corps ,  there  were  about
80,000-100,000  sent  to  the  battlefields  as
"comfort  women,"  but  there are  no accurate



 APJ | JF 13 | 2 | 1

13

numbers given the lack of official documents.
…. Ms. Kim Hak-sun of Seoul is one of those
women."

The impact of Kim's coming forward

On August 14, 1987, an article containing the
phrase "in the name of the women's volunteer
corps" appeared with the headline, "Telling the
truth  about  comfort  women:  third  work  by
theater  troop  Yumeya  conveys  tragedy  of
"women's  volunteer  corps,"  in  the  Tokyo
evening  edition  of  the  Yomiuri  Shimbun.  A
Mainichi Shimbun article dated July 12, 1991,
also writes about "Korean women conscripted
under such guises as the 'women's volunteer
corps'  were  deprived  of  their  freedom  and
forced to  serve  Japanese  soldiers  at  comfort
stations in various places." Ms. Yun Chung-ok
herself was offering such explanations at the
time. In an interview appearing in the evening
edition of the Mainichi Shimbun, on December
9, 1991, Ms. Yun stated, "For us, the volunteer
corps means, precisely, comfort women. During
the war, many women who were taken to the
war  in  the  name  of  the  women's  volunteer
corps were made comfort women."

The first person to write about Ms. Kim Hak-
sun for the Mainichi was a woman reporter in
the city news department. She introduced Kim
in  the  "Eye  of  the  Reporter"  column  of
September 28, 1991, writing that she had met
Ms.  Kim  Hak-sun  in  late  August.  The  first
mention of Ms. Kim Hak-sun in the Yomiuri was
in the aforementioned article of August 24 of
that  same year,  which  reported  on  Ms.  Yun
Chung-ok's visit to Japan. Because the article
was not signed and only appeared in the Osaka
edition,  the  writer  was  likely  a  reporter
working  for  the  Osaka  Head  office  of  the
Yomiuri.

T h u s ,  i t  w a s  n o t  t h e  S e o u l - b a s e d
correspondents  of  the  Asahi,  Mainichi  and
Yomiuri who were writing the first reports on
Ms. Kim Hak-sun.10 That was a time when only
particularly  interested  reporters  covered  the

comfort woman issue.

What I would like to emphasize further is, as I
have already stated, that information about Ms.
Kim  Hak-sun,  prior  to  her  coming  forward,
came from the Seoul Bureau Chief of the Asahi.

In his book Yami ni  Idomu!  (Challenging the
Darkness!  Tokuma Bunko  1998),  the  author,
Mr.  Nishioka  Tsutomu,  professor  of  Tokyo
Christian University, writes "Reporter Uemura
is married to the daughter of Yang Soon-im, the
board member (at the time) of the Association
of Pacific War Victims and Bereaved Families,
which brought a lawsuit against Japan and is
currently fighting the case. Reporter Uemura
could write the first report on Ms. Kim Hak-sun
because  he  received  information  from  his
mother-in-law." This, however, is not true.

What I would like to point out first is that it was
Ms. Yun Chung-ok's "Korean Council" that had
been interviewing Ms. Kim Hak-Sun, and that
the  Korean  Council  is  an  entirely  different
organization  from  the  Association  of  Pacific
War Victims and Bereaved Families to which
my mother-in-law Yang Soon-im belongs. The
Korean Council  is  an  alliance  of  progressive
organizations,  while  the  Bereaved  Families
Association  is  an  organization  whose
membership consists of those victimized by the
war  and  bereaved  families,  and  it  takes  a
conservative stance. Their political orientations
are different.

Ms. Kim Hak-sun and Yang Soon-im met for the
first time on September 19, about forty days
after August 11 when I wrote the article on Ms.
Kim Hak-Sun's taped testimony, that is, before
she made her identity public.

In  the  diary  kept  by  my mother-in-law Yang
Soon-im,  there  is  an  entry  concerning  the
situation at the time. According to the diary,
she met Ms. Kim Hak-sun at a restaurant in the
New Naeja Hotel in Seoul on September 19. A
Korean  parliamentary  representative
introduced  them  to  each  other.



 APJ | JF 13 | 2 | 1

14

The diary entry is as follows: "Ms. Kim Hak-
sun,  who  recently  attracted  media  attention,
was  also  present.  ….  A  parliamentary
representative introduced Ms. Kim to me, but
we only exchanged greetings and never talked
to each other. … Perhaps it was because Ms.
Kim, too, did not know anything about me, that
she remained silent after the initial greeting."
Ms.  Kim  later  joined  the  Bereaved  Families
Association,  but  at  the  time,  Yang  Soon-im
seems to have been standoffish with Ms. Kim
Hak-Sun, who was attracting media attention.

Ms.  Kim  Hak-sun's  coming  forward  greatly
influenced other former comfort women, who
had thus far remained silent. In its September
30, 2011 issue, Shukan Kinyobi asked one such
woman, Ms. Lee Yong-soo,  to reflect on that
time.

It  was  June  1992  when  I  came
forward,  and  I  was  the  twenty-
ninth  person.  Many  women  had
watched Ms. Kim Hak-sun's press
conference on TV, and impressed
by  her  courage,  they  came
forward,  saying  "I,  too,  was  a
comfort woman." I did not have the
courage, and went to the office of a
newspaper  in  my  hometown  of
Daegu and asked, "I have a friend
who used to be a 'comfort woman.'
Whom should she contact?" At the
Korean Council in Seoul, I lied to
Professor Yun Chung-ok (co-chair)
saying,  "I  came  here  to  consult
about  my  friend."  But  finally,  I
confessed,  "In  fact,  I  am  that
'comfort  woman.'  The  professor
and I hugged each other and cried.

After Ms. Kim Hak-Sun, many former comfort
women followed in her footsteps to testify in
South Korea. Given this situation, the Japanese
government  issued  the  Kono  Statement  in
August 1993. In South Korea, more than 200

women have come forward as former comfort
women.  Former  comfort  women  also  came
forward  to  testify  in  the  Netherlands,  the
Philippines,  Taiwan,  Indonesia,  China,  and
elsewhere.  In  February  2007,  three  former
comfort  women,  including Ms.  Lee Yong-soo,
the one who said she had gained courage from
Ms. Kim Hak-sun, testified at a public hearing
of  the  subcommittee  of  the  US  House
Committee on Foreign Affairs. In July of that
same  year,  the  House  passed  a  resolution
asking the Japanese government to apologize to
former  comfort  women.  Ms.  Kim  Hak-sun's
coming forward served as  a  major  stepping-
stone  to  make  the  comfort  woman  issue  a
global concern.

Incidentally, was my first article (Osaka edition,
August  11,  1991)  introduced  in  Korean
newspapers? A translator friend of mine who is
studying  abroad  in  Seoul  searched  the
databases and microfilms of nine major papers,
such as the Dong-a Ilbo, but found no indication
that  my  article  had  been  introduced.  I  also
asked another friend who works for the Yonhap
News  Agency  whether  Yonhap  news  had
introduced  my  article  at  the  time,  and  the
answer was "No." The Korean media of the time
had paid no attention whatsoever to my August
11  article.  It  was  the  press  conference  of
August 14 when the existence of Ms. Kim Hak-
sun attracted media attention for the first time
in Korea.

My article had no influence on the Japanese
and  Korean  media,  but  it  turns  out  that
unbeknownst to me, I was observing a critical
moment of historical change.

Part  IV:  The  other  article  targeted  by
critics: Why I did not write about Kim Hak-
sun's kisaeng background

During the period when I worked for the city
news  department  of  the  Asahi  Osaka  Head
Office, from November 1989 to March 1992, I
wrote  only  two  bylined  articles  on  Ms.  Kim
Hak-sun. One was the article written before she



 APJ | JF 13 | 2 | 1

15

came forward,  dated August  1991;  the other
was an article in the Osaka edition of the Asahi,
dated December 25 of the same year, on Ms.
Kim Hak-sun's testimony to her attorneys. The
December article was part of a series, "What
the Pacific War was for women." For this article
as well, I have been bashed by a segment of the
media.

The headline of my December 25 article is "My
youth gone forever. Half a lifetime filled with
bitterness. Former military comfort woman Ms.
Kim  Hak-sun  files  a  lawsuit  against  the
Japanese  government."  The  article  reads  as
follows:

Thirty-five former comfort women,
former  soldiers  and  civil ian
personnel  and  their  bereaved
fami l i e s  be l ong ing  t o  the
Association of Pacific War Victims
and  Bereaved  Families  of  South
Korea  brought  a  lawsuit  seeking
compensation  from  the  Japanese
government  on  the  sixth  of  this
month at the Tokyo District Court.
Three  of  the  plaintiffs  were
comfort women. Two of them were
unnamed,  but  Ms.  Kim  Hak-sun
(67,  resident  of  Seoul)  disclosed
her name and came to Japan. This
is  the  f irst  t ime  that  former
comfort women have brought suit.
In order to prepare for the lawsuit,
the  defense  lawyers  and  the
Association to Clarify Japan's War
Responsibility  (Nihon  no  senso
sekinin  wo  hakkiri  saseru  kai,
"Hakkiri Kai")11 visited South Korea
four  times.  I  accompanied  the
lawyers  for  their  interviews  with
the  former  comfort  women  and
heard  detailed  stories  from  Ms.
K im .  I  quo te  be low  f rom  a
transcription  of  her  recorded
testimony. (City News Department,

Uemura Takashi)

"I was born in a rural area in Jilin
Province,  Manchuria  (present-day
northeastern  China).  We  were  in
Manchuria because my father was
a  c i v i l i an  he lp ing  ou t  the
Independence  Army.  My  father
died  about  100  days  after  I  was
born, and my mother and I went to
Pyongyang.  I  was  so  poor  that  I
quit school after the fourth grade
(elementary  school).  After  that,  I
supported myself as a nursemaid's
work and the like.

"'If  you  go  there,  you  can  earn
money.' So I was told by someone
who  was  working  for  the  local
district.  He did not  tell  me what
the job was. It sounded tempting,
and  together  with  a  friend  who
lived  in  the  neighborhood,  I
decided to take up his suggestion.
It was the spring of 1939, when I
was  sixteen  (seventeen  by  East
Asian age count)." …

http://www.zephyr.dti.ne.jp/~kj8899/hakkiri-kai.main.html
http://www.zephyr.dti.ne.jp/~kj8899/hakkiri-kai.main.html
http://www.zephyr.dti.ne.jp/~kj8899/hakkiri-kai.main.html
http://www.zephyr.dti.ne.jp/~kj8899/hakkiri-kai.main.html
http://www.zephyr.dti.ne.jp/~kj8899/hakkiri-kai.main.html


 APJ | JF 13 | 2 | 1

16

Uemura Takashi's article, Dec
25, 1991

It was earlier that year, on August
11,  when  I  reported  on  the
existence  of  a  former  comfort
woman. Only days later, on the 14th

of that month,  she came forward
with her real name (Kim Hak-sun).
Subsequently,  Ms.  Kim  Hak-sun
decided to join the lawsuit  to be
brought by the Association for the
Bereaved Families (Kim Jong-dae,
then  president)  and  became  a
member  of  the  organization.  In
preparation  for  the  lawsuit,  the
team of  lawyers for the plaintiffs
(headed  by  attorney  Takagi
Ken' ichi)  was  scheduled  to
interview  Ms.  Kim  Hak-sun  on
November 25. With the permission
of the team, I was present at the
interview and wrote my article on
that  basis.  The  interview  took
place  in  Seoul,  about  one  month
prior  to  the  article's  publication.
That was my first meeting with Ms.
Kim Hak-sun.

The  Yomiur i  Sh imbun ' s
approach to reporting on me

A  representative  example  of  the
criticisms directed at my article is
an  article  entitled  "Re-examining
the Asahi's  reporting on 'comfort
women' (2)," published on August
29, 2014. In the Asahi Shimbun's
special  feature  of  August  5,
"Thinking  about  the  comfort
women  issue  (1),"  states  that
"There is no distortion of evidence
in  the  article"  by  Uemura  on
comfort  women  and  rejects  the
charge of factual fabrication. The
Yomiuri  had  launched  a  series

criticizing  the  Asahi  series  on
August  28.  "Re-examining  the
Asahi's  reporting  on  'comfort
women' (2)" was the second in that
series.

I  was  surprised  by  the  Yomiuri's
approach to me regarding this "Re-
examination"  article.  And  I  have
the feeling that I was deceived. Let
me  explain  the  situation.  Just
before  2  pm  on  August  28,  the
Yomiuri  sent  a  fax  to  the  public
relations department of the Asahi
w i t h  t h e  s u b j e c t  h e a d i n g
"Quest ions  for  Mr.  Uemura
Takashi"  and a text  consisting of
six  questions.  The  fax  sender
asked, "Could you let us know by
7pm, August 28, whether it will be
possible to interview him?" When
this was communicated to me by
the Asahi PR department, I replied
by the same avenue, "I will do the
interview." While I was composing
my  answers  the  next  day ,  I
received notification from the PR
representative of the Asahi's Tokyo
Head Office: "The article is already
out."  The Yomiuri  had demanded
"answers"  from  me,  but  without
hearing any of my "answers," they
had  written  an  article  criticizing
me. It almost seems as if they were
convinced that I would reject their
interview request and had already
prepared  their  article  on  that
premise.  It  looks  like  a  case  of
conclusions coming first.

The  Yomiuri  article  deals  in  its
entirety with the Uemura article. It
h a s  t h e  s u b h e a d i n g  " A n
unmentioned  past."

Mr.  Uemura  writes
once again about Ms.



 APJ | JF 13 | 2 | 1

17

Kim's  hardship-filled
l i f e  i n  a n  a r t i c l e
printed  on  page  5  of
the morning paper on
December  25,  1991
(Osaka  Head  Office
e d i t i o n ) .  I n  h i s
reporting,  however,
Mr.  Uemura  never
refers to the fact that
Ms. Kim's mother gave
her up for adoption for
the sum of 40 yen to a
"house  that  trained
kisaeng."  Kisaeng are
women  who  perform
music  and  dance  at
v e n u e s  s u c h  a s
parties,  and it  is said
that  some  kisaeng
b e c a m e  c o m f o r t
women. Moreover, Ms.
Kim has testified that
she  was  told  by  her
adoptive  father,  "You
can  earn  money  in
China" and was taken
by  him to  Beijing.  In
Mr. Uemura's series of
articles,  the  person
who tricked Ms. Kim is
r e p r e s e n t e d  a s
"someone working for
the local district," and
the reader cannot tell
that  the  person  was
actually  her  adoptive
father.

There are two points of criticism of
my article here: 1) the article does
not discuss the fact that she was
adopted  into  a  kisaeng  training
house,  and  2)  it  does  not  make
evident  that  it  was  her  adoptive
father took her to China.

Let  me  discuss  the  second  point
first. In the interview session with
Ms.  Kim  Hak-sun  conducted  on
November 25 where I was present,
she never mentioned her adoptive
father. This fact can be confirmed
in  No.  2  of  the  Hakkiri  Tsushin
(newsletter) put out by the citizens
group,  the  Association  to  Clarify
the  Post-War  Responsibility  of
Japan, whose members were also
present  at  the  interview  and
recorded the testimony. This issue
of  the  newsletter  was  published
around the time of the filing of the
lawsuit  on  December  6.  The
relevant passage reads as follows:

When I was seventeen,
the town head came to
me  and  kept  saying,
"There's  a  certain
place  where  you  can
m a k e  m o n e y . "  I
decided  to  go  with  a
friend of mine, whom I
called by her Japanese
name,  "Emiko,"  and
together we got on a
truck with many other
Koreans.

The interview summary, prepared
by  the  p la in t i f f s '  t eam  ( in
Japanese),  also  states,  "In  spring
1939,  when  the  plaintiff  was
seventeen (East Asian count), the
head of the town district where the
plaintiff  lived  convinced  her  'you
can earn money if  you go there,'
and  she  decided  to  leave  with
another  girl  from the same town
named Emiko in order to work."

Both  pieces  have  approximately
the  same  content  as  my  article,



 APJ | JF 13 | 2 | 1

18

and the adoptive father does not
a p p e a r .  T h e r e  a r e  m i n o r
differences  in  terminology  based
on  translation  style  from  the
original Korean, but both versions
state that someone from the town
encouraged them to go off to work.
The  October  3  issue  of  Shukan
Posuto  magazine  also  raises  the
"adoptive  father"  issue with such
observations  as  "Mr.  Uemura
should  have  recognized  at  that
t ime  ( o f  t he  November  25
interview-UT) that this was not a
case  of  forcible  removal  (by  the
military)  but  of  being  sold  by  a
parent"; or, "If she had referred to
' the  adopt ive  father  o f  the
[kisaeng]  call  office'  but  Uemura
modified  it  to  'someone  working
for the local district,' it is decisive
e v i d e n c e  o f  i n t e n t i o n a l
fabrication."  My article,  however,
has  the  same  content  as  the
aforementioned  second  issue  of
Hakkiri Newsletter. Had they read
the  Newsletter,  they  would  have
had a clear grasp of the content of
the  interview.  It  is  desirable  for
writers  to  check  basic  sources
before they write their articles.

Let  me return  to  the  first  point.
Kisaeng is  the Korean version of
geisha. To be sure, I did not write
about  the  kisaeng  school.  The
aforementioned Hakkiri Newsletter
No. 2 records Ms. Kim as saying "I
had made up my mind to enter a
per forming  ar t s  schoo l  in
Pyongyang  that  trained  kisaeng
and  to  make  my  l i v ing  as  a
performer in future."

The  summary  of  the  interview
prepared by the plaintiffs' lawyers,
however,  did  not  include  this

segment. Thinking that "It's not as
if it's acceptable for a kisaeng to
be  forced  to  become  a  comfort
woman,"  I  did  not  attach  much
significance to the kisaeng issue. It
was also not as if being a kisaeng
made it more likely for someone to
become  a  comfort  woman.  From
the  first  time  I  heard  her  taped
testimony,  Ms.  Kim said that she
was  "tricked  into  becoming  a
comfort  woman."

On December 6, 1991, 35 members
of the Association for the Bereaved
Families,  including Ms. Kim Hak-
sun and two other former comfort
women,  brought  a  lawsuit  at  the
Tokyo  District  Court  against  the
Japanese  government  to  demand
compensation  for  losses  incurred
because  of  colonization  and  the
war. The complaint describes Ms.
Kim Hak-sun as follows:

F r o m  t h e  a g e  o f
fourteen, she attended
a  kisaeng  school  for
three years, but in the
spring of  1939,  when
she  was  seventeen
(East  Asian  count),
persuaded  that  she
could  "earn  money
over  there,"  she  was
taken, together with a
woman  who  was  one
year  older  (cal led
E m i k o ) ,  b y  h e r
adoptive  father  to
China.

Reference to an "adoptive father,"
unmentioned by Ms. Kim Hak-sun
at the November 25 interview, was
added.  The  complaint  is  not



 APJ | JF 13 | 2 | 1

19

identical  to  the  summary  of  the
interview, and it is likely that this
segment  was  added  to  the
complaint just before submission.

The complaint was released to the
mass  media  when  the  case  was
brought  to  court.  The  Asahi
reporter in charge of covering the
trial,  however,  did  not  refer  to
kisaeng in his front-page article in
the evening edition of December 6.

On August 29, 2014, the Yomiuri
ran  an  interesting  article  on  a
special feature page, separate from
the serialized article of  the same
day. The headline reads, "We have
been  guided  by  caution  in  our
reporting since 1992." The article
refers  to  the  paper's  use  of  the
term "forcibly drafted" in its article
in the evening edition of December
6, 1991 that reported on the three
comfort women, including Ms. Kim
Hak-sun,  who  had  brought  suit.
That  is,  at  the time,  the Yomiuri
interpreted  the  former  comfort
women including Ms. Kim Hak-sun
as  having  been  "forcibly  taken
away."  Moreover,  concerning Ms.
Kim Hak-sun, the article stipulates,
" W e  d i d  n o t  r e f e r  t o  h e r
background at the kisaeng school."
Nor did the Yomiuri  mention the
adoptive father in its pages at the
time.  The  article  also  notes  that
the  Yomiuri,  too,  had  confused
"comfort  women"  and  "women's
volunteer  corps"  in  their  articles
prior to 1992.

As I compared the two articles on
separate  pages  of  the  August  29
issue  of  the  Yomiur i ,  I  was
overcome by a sense of enervation.
What the Yomiuri refers to as an

"unmentioned past"  in  my article
was  also  "unmentioned"  by  the
Yomiuri.  It  had even ventured to
use  the  expression,  "forcibly
drafted."

During the month of  August,  the
Yomiuri  criticized  me  a  total  of
three  times  for  "not  referring  to
kisaeng." If so, I rather think that it
behooves the Yomiuri  to examine
why  it  had  fai led  to  refer  to
kisaeng in its articles.

Ms .  K im  Hak-sun  has  been
attacked  for  having  attended  a
kisaeng  school.  Nishino  Rumiko
and Kim Puja,  the two editors of
Shogen  mirai  e  no  kioku  Ajia
"ianfu"  shogenshu  (Testimonies  -
Memories  for  the  Future:  Asian
"Comfort  Women"  Testimonies  I,
Akashi  Shoten  2006),  which
includes the interview of Ms. Kim
by the Korean Council, refer to this
matter in their "Afterword."

In  con temporary
Japan, the tendency to
d e n y  t h e  w r o n g s
committed by Japan in
the past,  to humiliate
the victims as  having
been  motivated  by
money or practicing a
trade, and to erase the
e x i s t e n c e  o f  t h e
"comfort women" from
the Japanese "national
memory"  is  becoming
s t ronger .  . . .  Fo r
example, the fact that
Ms.  Kim  Hak-sun's
being  from a  kisaeng
call office has become
grounds  for  attacking
her.  ….  Without  even



 APJ | JF 13 | 2 | 1

20

hav ing  become  a
kisaeng, Ms. Kim Hak-
sun  was  t aken  t o
B e i j i n g  b y  h e r
adoptive father. There,
when she  walked  out
of an eatery, she was
taken  by  Japanese
soldiers  and  made  a
"comfort  woman."
Even  i f  they  had  a
b a c k g r o u n d  a s
kisaeng,  the  injury
inflicted  on  women
when they were taken
b y  t h e  J a p a n e s e
military  to  a  comfort
station and made into
"comfort  women"  can
in no way be justified.

I don't think it matters whether Ms. Kim Hak-
sun attended a kisaeng school. Whatever her
background, it was not her wish to become a
comfort  woman.  Can  we  not  recognize  her
victimization?

In  the  evening  edition  of  the  five  national
papers (published by their Tokyo Head Offices)
of  December  6,  1991  when  the  lawsuit  was
brought, none, including Sankei, refers to Ms.
Kim Hak-sun's "kisaeng" background.

In the July 4,  2014 issue of Shukan Kinyobi,
university  lecturer  Mr.  Nogawa  Motokazu
makes  the  following  point.

It  stands  to  reason
t h a t  n o n e  o f  t h e
papers touched on the
m a t t e r  o f  t h e
"kisaeng" background.
Ms.  Kim  Hak-sun's
claim  concerns  the

fact that, having been
told,  "You  can  make
money there," she was
taken  to  a  Japanese
mi l i t a ry  comfor t
station  and  forced  to
engage in prostitution.
This has nothing to do
with her having been a
kisaeng. And to attack
t h i s  e m i n e n t l y
reasonable omission of
reference  to  kisaeng
a s  a n  a c t  o f
"fabrication"  simply
reveals  the  deeply
rooted  sexism on  the
part of those who deny
the  "comfort  woman"
issue.

Part  V:  Described  as  a  reporter  who
fabricated  the  comfort  woman  issue:  A
rebuttal to Nishioka Tsutomu

Use  of  the  term  "women's  volunteer  corps"
became  a  curse  that  intensified  in  2014,
resulting in attacks that threaten my right to a
livelihood.

An  article  appeared  in  Shukan  Bunshun's
February 6, 2014 issue entitled "Asahi reporter,
'fabricator  of  comfort  women,'  to  become
professor  at  exclusive  women's  college."  The
article  definitively  describes  my  article  from
twenty-three years ago, of August 11, 1991, as
a "fabrication."  This piece was a part  of  the
magazine's special feature, "All-out effort, rage
special: Shoot the 'underbelly' of South Korea!"
It is an example of the so-called "anti-Korean"
articles. With this article, an image of me as
"the  reporter  who  keeps  running  away,
teaching the comfort women issue in college
courses" was created. As a result, my career
change fell through.



 APJ | JF 13 | 2 | 1

21

In  November  2013,  when  I  was  Hakodate
Bureau Chief of the Asahi,  I  was selected to
become a tenured professor of media studies at
a  Christian  university,  Kobe  Shoin  Women's
University. Since 2012, I had been working as a
part-time lecturer at the local Hokusei Gakuen
University  in  Sapporo.  I  experienced  the
pleasure  of  learning with  young people,  and
decided on a career change so that teaching
could be my profession. I signed the contract
with  the  Kobe  Shoin  Women's  University  in
December.

In April 2010, when I was fifty-one years old, I
entered  the  graduate  school  of  Asia-Pacific
Studies at Waseda University, my alma mater,
as a non-traditional student. When I worked at
the  Tokyo  Head  Office  of  Asahi,  I  was  a
member  of  the  reporting  team  for  a  long-
running series entitled "Newspapers and War,"
ded ica ted  to  inves t iga t ing  the  war
responsibility  of  the  Asahi  Shimbun.  I  did
research  on  the  Keijo  Bureau  of  the  Asahi,
located  in  Seoul  during  the  colonial  era.  I
learned  then  that  the  Osaka  edition  of  the
Asahi,  on the occasion of  the signing of  the
Japan-Korea Annexation Treaty of August 1910,
published an editorial  putting forth the view
that "For Koreans, to become Japanese signals
good fortune, and the actions of Japan in Korea
signify civilization. ..." Thinking that this kind of
newspaper discourse might  have created the
deeply  rooted  contempt  for  Koreans  among
Japanese,  and  wanting  to  study  the  issue
further, I went to graduate school. Since spring
of 2009 when I was transferred to Hokkaido, I
became  engrossed  in  a  long-running  series,
"The Ryomas of the North," on the descendants
of Sakamoto Ryoma who moved to Hokkaido.12

This  was  because  I  was  attracted  to  the
democrat ic  asp i ra t ions  o f  Ryoma 's
descendants,  who  engaged  in  the  People's
Rights Movement and the effort to prevent war
between  Japan  and  the  United  States.  With
such projects  in  mind,  I  wanted to  focus on
teaching and writing as a college professor.

The  article  that  Shukan  Bunshun  deemed  a
"fabrication" was the piece I first introduced in
this essay, that is, the front-page article of the
city news section of the Osaka Asahi edition of
August  11,  1991.  This  is  how  Mr.  Nishioka
Tsutomu  comments  on  it  in  the  Shukan
Bunshun article:

The article by reporter
Uemura states, "taken
to the battlefield in the
name of the volunteer
c o r p s , "  b u t  t h e
volunteer  corps  was
an  organization  for
mobilizing workers for
munitions  factories
and had nothing to do
with  comfort  women.
Moreover,  the woman
who came forward at
that time wrote in her
complaint  that  she
was sold by her parent
and became a comfort
woman,  and  said  the
same  in  an  interview
with  a  Korean  paper
as  well.  Mr.  Uemura
did not touch on these
facts  and  wrote  the
piece  as  if  there  had
b e e n  a  f o r c i b l e
removal. Thus, it is not
an exaggeration to call
h i s  a r t i c l e  a
fabrication.

I  repeat:  the  "women's  volunteer  corps"  and
"comfort  women"  were  used  with  the  same
meaning in Korea at the time. As supported by
the Yomiuri Shimbun's acknowledgment of its
own confusion, I was not the originator of this
usage.13



 APJ | JF 13 | 2 | 1

22

I did not write the phrase, "forcibly taken
away"

In its "'Re-examination' of its coverage of the
'comfort woman' issue" of August 5, 2014, the
Asahi  admitted  to  a  confusion  of  the  terms
"volunteer  corps"  and  "comfort  women"  and
deemed  the  usage  mistaken.14  It  wrote  that
there was a misuse of  the terms in my own
article,  too.  My writing  "in  the  name of  the
'women's volunteer corps," however, in no way
meant "forcibly taken away under the Imperial
ordinance  mobilizing  the  women's  corps  for
factory service."  In my article I  had written,
"tricked into becoming a comfort woman" and
not that the woman was forcibly taken away.

According to the database, this article had 956
characters.  On  the  following  day,  the  same
article  was shortened to  472 characters  and
placed on the second page of the city section of
the  morning  edition  published  by  the  Tokyo
Head Office. In this version, the segment "in
the name of women's volunteer corps" that I
wrote in the Osaka headquarters edition was
deleted. If this woman was "forcibly taken away
under  the  Imperial  ordinance  mobilizing  the
women's corps for factory service," that would
have  been  an  important  point  indicating
forcible removal, and it would have constituted
the core of the article. In that case, even if the
article needed to be shortened, that segment
would presumably not have been cut.

Regarding  the  round  of  criticisms,  Professor
Kimura  Kan  of  Kobe  University  Graduate
School presented an interesting perspective in
his article posted on the Japanese version of
the Huffington Post,  "What  should the Asahi
have re-examined with respect to the comfort
woman issue?" (August 26, 2014). Referring to
my having written an article with the phrase,
"in the name of the women's volunteer corps,"
Professor Kimura writes,

What  is  clear  is  that

Uemura's  description
was  no t  based  on
testimony by Kim Hak-
s u n  t h a t  h e  h a d
obtained  through  his
own  investigation.  …
T h e  c o v e r a g e  b y
Uemura  was  merely
repeating  the  same
"conventional  phrase"
about comfort  women
that  the  Asahi  itself
had  been  using.  In
t h a t  s e n s e ,  i t  i s
impossible to assign a
distinctive significance
to  the  con ten t  o f
Uemura's  coverage in
relat ion  to  al l  the
reports  published  in
that  paper.

Given the conditions of  the time,  this  is  the
natural way of looking at the matter.

The latter half of Mr. Nishioka's comments in
the Shukan Bunshun article states, "[Ms. Kim
wrote] in her complaint that she was sold by
her parent and became a comfort woman and
said the same in an interview with a Korean
paper as well.  Mr. Uemura did not touch on
these facts and wrote the piece as if there had
been a forcible removal."

The complaint was completed just before the
case was filed in  court  in  December.  It  was
August 14 when this woman came forward and
was interviewed by the Korean papers.  Both
events took place after the publication of my
article. My first article, dated August 11, only
reported on the existence of a former comfort
woman. Is it possible to criticize the first report
of  an  event  on  the  basis  of  subsequently
published content?

Moreover, Mr. Nishioka states that "She wrote



 APJ | JF 13 | 2 | 1

23

that she was sold and became a comfort woman
in  her  complaint,"  but  that  is  not  what  is
written in the complaint.  The Korean papers
wrote, "The adoptive father who took me could
not get any money from the Japanese military,
and I believe I was taken from him by force"
(the Hankyoreh), and "The adoptive father, who
intended  to  use  the  young  women  to  do
"business"  with  the  Japanese  military,  was
instead  confronted  by  the  bayonets  of  the
Japanese military and had to hand her over to
the military without having received a penny.
Ms.  Kim and the other woman were forcibly
taken  into  the  comfort  station  of  the  unit"
(Dong-a Ilbo). Writing about Ms. Kim Hak-sun
in  his  book,  Ianfu  to  Senjo  no  Sei  (Comfort
Women  and  Sexuality  in  the  Battlefield,
Shinchosha 1999), Mr. Hata Ikuhiko, historian,
only speculates that "The situation is unclear as
to how she went to China with her adoptive
father and became a comfort woman, and it is
possible that she was resold there."

The Shukan Bunshun  article derailed my
life.

"Because  of  that  Bunshun  article,  we  are
getting complaint calls such as 'Why are you
hiring this  kind of  person as  a  professor?'  I
would like to talk with you." This was a call that
came to my cell on the evening of January 31
(Friday) from the chief secretary of Kobe Shoin
Women's  University.  Thinking  that  the
misunderstanding  would  be  resolved  if  I
explained the situation clearly, I composed an
explanatory statement for the university.

On February 5, I met with two vice presidents
and the chief secretary of the university in a
small conference room in a hotel in Kobe. I was
about  to  distribute  the  documents  and  the
statement that I brought from Sapporo to the
three. But all three refused to accept them.

Then the vice presidents said, "This has nothing
to do with whether what was written in the
article was true or not. If we let things go on
like this, it will have an effect on the numbers

of prospective students applying. The image of
Shoin will be damaged. We are not in a position
to accept you as a faculty member in April, Mr.
Uemura, so we would like to discuss this with
you." In other words, they wanted me to decline
to work at the university. There was not a hint
that these three people had any intention to
protect an instructor to whom they had made a
job  offer.  I  was  not  just  angered,  but
dumbstruck by their appalling behavior.

It  is  said  the  issue  was  discussed  at  the
university's  faculty  senate  meeting  the
following  day,  February  6.  According  to  an
article by a Hokkaido Shimbun reporter in the
December 2014 issue of the monthly magazine
Tsukuru, the administration presented the case
as follows.

Due  to  the  article  in  Shukan
Bunshun ,  the  univers i ty  i s
receiving threats. We would like to
avoid a situation in which we are
a t t a c k e d  b y  e x t r e m i s t
organizations  that  could  draw  in
our  students.  The  trustees  have
decided that it would be difficult to
have Mr. Uemura work for us.

Subsequently,  I  had  a  Kobe-based  attorney
represent  me  and  negotiated  with  the
university, but it would not change its position.
I did not know anyone at the university because
I had been hired through an open recruitment
process. Given that the problem was the weekly
magazine  that  labeled  me  a  "reporter  who
fabricated," I thought that the university was
also  a  victim.  I  gave up on working for  the
university and decided to settle the matter out
of court.

Nishioka  Tsutomu  had  written  an  article
criticizing  me in  the  monthly  Bungei  Shunju
(April 1992). There he asserted,



 APJ | JF 13 | 2 | 1

24

It  was not just the Asahi,  but all
newspapers in Japan that failed to
report in detail on the process of
Ms.  Kim's  being  taken  away.
Consequently, the great majority of
Japanese have ended up believing
t h a t  i t  w a s  t h e  J a p a n e s e
authorities,  wielding  their  power,
who forcibly made Ms. Kim into a
comfort woman.

But the fact is, I have never once written of Ms.
Kim Hak-sun  as  having  been  "forcibly  taken
away." On the other hand, other papers have
written stories using such phrases as "forcibly
taken away" and "abduction." The Yomiuri, in
its  evening  edition  of  December  6,  1991,
described  the  three  comfort  women  who
brought  suit-Ms.  Kim  Hak-sun  and  the
unnamed  others-as  having  been  "forcibly
drafted." The evening edition of Nihon Keizai
Shimbun  on that same day carried an article
headlined  "Ms.  Kim  Hak-sun  (67),  forcibly
taken  as  a  military  comfort  woman."  The
Mainichi, in its "People" column in the morning
edition of December 13 put it as "In the spring
when she was fifteen years old, Ms. Kim was
abducted by Japanese soldiers." The obituary of
Ms. Kim that appeared in the Mainichi in the
evening edition of December 16, 1997 stated,
"Ms. Kim was forcibly taken away as a comfort
woman to the base at the front line in China in
1941." It is a mystery why I, who have never
written "forcibly taken away" am held to have
written as if forcible removal had taken place,
and papers  such as  the  Yomiuri  that  clearly
wrote "forcibly drafted (forcibly taken away)"
have taken the position of bashing me. This is
an exceedingly remarkable situation.

Of course, I am not blaming the other media
sources for writing "forcibly taken away." It is
in part the consequence of minor differences in
Ms.  Kim  Hak-sun's  testimonies.  Mr.  Hata
Ikuhiko, in his Comfort Women and Sexuality in
the  Battlefield,  questions  the  contradictions

among Ms. Kim Hak-sun's legal complaint and
the other three testimonies. Was she forcibly
taken  away,  tricked,  or  sold  in  human
trafficking? Given the small shifts in Ms. Kim's
story,  listeners  could  interpret  her  story  in
various ways.

Yet, there is one consistent element in Ms. Kim
Hak-sun's claims: that against her will, she was
made a comfort woman and forced into sexual
servitude  to  Japanese  officers  and  soldiers.
Whatever  the  process  she  went  through  to
become a comfort woman, isn't the important
point  that  we  must  face  the  fact  that  a
teenaged girl was made to become a comfort
woman. Isn't it necessary for us to try to draw
close  to  the  pain  and  mortification  she
endured?

Ms.  Kim  Hak-sun  died  in  December  1997,
having  steadfastly  rejected  the  compensation
money provided by the Asian Women's Fund.

According to the book by the president of the
Korean  Council,  Ms.  Yun  Mihyang,  Twenty
Years  of  Wednesdays  (2011,  Japanese
translation published by Toho Shuppan),  Ms.
Kim Hak-sun left 20 million won that she saved
over time by economizing and stipulated in her
will that it was to be used "for those who are in
need."

The impression I had when I first met Ms. Kim
Hak-sun remains strong. She had wavy hair and
a  refined  expression.  I  could  envisage  the
traces of a seventeen-year old girl. She must
have been a truly beautiful girl, I thought. She
had  not  been  able  to  speak  of  her  painful
feelings  for  almost  half  a  century.  Having
overcome her sense of shame, she had come
forward  and  testified  courageously.  To  think
that there are people who want to bash such a
woman,  saying,  "Her  testimonies  have
contradictions," and "She was just a prostitute,
a licensed prostitute." Such words sound like
an instance of second rape to me, and I feel
pain  and  sadness  every  time  I  hear  these
voices.



 APJ | JF 13 | 2 | 1

25

Part VI:  Days of  bashing: Contract for a
university position cancelled

Mr. Nishioka Tsutomu's article on in the April
1992 issue of the monthly Bungei Shuju is said
to be the first piece of criticism directed at me.
At the time, Mr. Nishioka never contacted me
for an interview. For that reason, I did not take
him seriously at first. After the publication of
the magazine, however, I was told by my boss
to write an internal report. The Asahi Shimbun
Company concluded that there was no problem
with the content of my articles. After that, the
company never took up the issue again.

I thought of writing a rebuttal in the weekly
Asahi Journal  magazine, but my boss advised
me not to do anything. So I did not.

Back  then,  Mr.  Nishioka  wrote  that  the
"volunteer  corps"  issue  represented  a
"significant misunderstanding of the facts," and
with the "kisaeng school issue," that "readers
could  be  forgiven  if  they  thought  he  had
intentionally tried to conceal some of the facts."
He did not, however, go so far as to use the
term, "fabrication."

"About  your  inquiries  on a  faculty  personnel
matter. The contract with Mr. Uemura Takashi,
who was scheduled for hiring (April 2014) as a
result of open recruitment, was cancelled as of
March  7,  2014.  Mr.  Uemura  will  not  be
assuming a post at this university." This was an
announcement posted by Kobe Shoin University
on  its  website.  Through  discussion  with  the
university,  I  had  decided  on  cancelling  the
contract  with  mutual  consent.  It  was  an
unusual  announcement.  On  the  Internet,
postings  appeared  praising  the  university's
decision.

At the end of March, I quit my job at the Asahi,
and the only work that remained to me was the
adjunct  lecturer  position  at  Hokusei  Gakuen
University in Sapporo. This is a job I have had
since 2012, when I was still  working for the
Asahi, and this is my third year. This university

is a private Christian school, and I am in charge
of  the  "Special  Course  on  International
Exchanges"  designed  for  international
students.  I  teach about Japanese culture and
social issues. I also use the Asahi newspaper as
a  text  for  information  about  Japan  and  the
world. I am not teaching the comfort woman
issue  there.  Most  of  the  students  are  from
South Korea, China and Taiwan, but Japanese
students can also take the course.

Hokusei Gakuen released a Peace Declaration
in  1995,  on  the  occasion  of  the  fifty-year
anniversary of  the end of  WWII.  It  promises
grave reflection on Japan's past invasion of Asia
and  emphasizes  the  importance  of  human
rights  education.  The  declaration  resonates
with me as it overlaps with my own aspirations
as a reporter. I introduce this declaration in my
classes.  It  has  given  me pleasure  to  involve
myself  with  students  from  Asia  at  this
university. However, this spring, I started being
tracked and stalked on the Internet, with posts
such  as  "Uemura  is  a  part-time  lecturer  at
Hokusei  Gakuen."  From  early  May,  I  began
getting crank calls  at  home.  For  example,  a
woman's voice said, "I shouldn't have to tell you
anything-you  should  be  able  to  tell  why  I'm
calling.  Don't  try  to  run away,  just  explain."
How could they get my number even though it's
unlisted  and  therefore  unavailable  through
information?

I typed my home phone number on the Internet
through Yahoo! and found a post. It says, "We
have  received  information  that  Uemura  has
bought a house near his daughter's school and
is living a luxurious life. How can he live like
this? Let's all of us look into this! The phone
number  is  011-xxxx-xxxx."  I  decided  not  to
answer my home phone any more.

From  around  this  time,  Hokusei  Gakuen
University also began receiving crank calls and
emails demanding my resignation. In late May,
a  threatening  letter  saying,  "Fire  him!"  was
sent to the president and the chair of the board



 APJ | JF 13 | 2 | 1

26

of trustees. "Heard you hired an Asahi reporter,
Uemura Takashi, to be a lecturer. The guy who
fabricates stories. A traitor. An enemy of our
country. I'll torture him to death. Fire him, fast.
If you don't, I'm gonna hurt your students as
punishment from heaven." "When you fire him,
post it on your website."

The letter was typed on a personal computer
and had a postmark from the Kansai  region.
The sender's name was not written, and about
ten straight pins were enclosed.

Another threatening letter arrived in late July.
On September 12, a phone call came, saying
"Looks like he's still working there. I'm gonna
bomb the school." The man who made the call
was arrested for obstruction of business in late
October and received a summary indictment.
He lived in Niigata, and I did not know him at
all.

The Shukan Bunshun  magazine,  for  its  part,
tenaciously  continued  its  coverage.  In  the
August  14 & 21 double  issue,  there  was an
article with the headline, "Instigator of comfort
woman issue, Asahi reporter fired by exclusive
women's  college,  heading  for  the  north
country." The article ends with "If it turns out
that he's been using the article he fabricated
with  Korean  students  to  rub  in  the  "wrong
image of Japan," it's a terrible act of treachery."
The  article  presupposes  a  situation  and
proceeds  to  criticize  me  as  a  traitor.  I  was
staggered.

This summer, a weekly magazine reporter came
to my house. I happened to be out. The woman
reporter  from Flash  magazine  left  a  politely
written  letter:  "Other  weekly  magazines  are
reporting in a one-sided way. I would like to
hear directly from you where the truth lies."
But I was surprised when the magazine came
out. In the magazine's August 19 & 26 issue,
there was a photograph of me walking my dog
in  front  of  my  house  with  the  headline,
"'Fabricator of military comfort woman story'
Asahi  reporter  loses  new  job  as  college

professor." They had taken the photo without
my knowledge.

The reporters of Shukan Shincho secretly took
photos  of  me  reading  Shukan  Shincho
magazine in my front yard and biking with my
dog, and published them in the September 11,
2014 issue.

These attacks on me by weekly magazines were
posted  on  the  Internet,  and  the  voices
exclaiming "Fire Uemura" spread even further.

Part VII: Don't give in, Uemura! What had
I done wrong?

"They're talking about me on Twitter. Twitter's
scary because it has so much power to spread
information." This is what my daughter started
telling me on August 10.

In  May,  my  daughter  was  chosen  as  the
Hokkaido representative  of  the  "High School
Students  Ambassadors  for  Peace."  It  is  an
organization for peace activism by high school
students, and her selection was covered in the
newspapers. We were worried that she might
be attacked on the Internet, and our concern
proved right. In early June, a post saying "Hey,
isn't this Uemura's daughter?" appeared on the
Internet,  and  abusive  posts  against  my
daughter increased rapidly. I did not tell her
about this as I did not want to worry her.

In fact, my daughter was aware, too, but wasn't
telling me. The Twitter incident made us both
realize that other knew what was going on. The
photograph of my daughter from her school's
website was spreading on the Internet.

That photo was posted on an anti-Korean blog.
There is also a post, dated August 10, saying,
"How many Japanese people suffered because
of her father? We've got no choice but to go
after her until she commits suicide."

The blog also had many abusive posts about my
daughter  "Expose  that  photo!!!  100%



 APJ | JF 13 | 2 | 1

27

support!!!  Makes  complete  sense,  doesn't  it,
because  that  lot  wrecked  the  international
reputation of the Japanese and infringed on the
national  interest  of  Japan."  "Hey,  she  looks
Korean. Well of course, she's half-Korean." In
one  hour,  twenty-nine  such  comments  were
posted.

This seventeen-year old girl was not even born
when I wrote the articles in question. Why did
her photo have to be posted with such abusive
comments?

The attacks on the Internet were not limited to
my daughter. I have a son who is a senior in
college.  A  high-school  classmate  of  his,  who
happens to have the same surname Uemura,
was mistaken as my son, had his photo posted
on  the  Internet,  and  is  being  targeted  with
abusive  comments.  Someone  entirely
unconnected has been drawn in. I apologized to
him, but it's not as if that's a solution. I have
been extremely frustrated.

After  Shukan  Bunshun  described  me  as  the
"Asahi  reporter  who  fabricated  the  comfort
women" at the end of January, I got in touch
with the Asahi  head office:  "A reporter from
your  company  is  being  called  a  'fabricator.'
Please conduct a re-examination as to whether
I really fabricated the story or not." I did this
because I  could not leave the situation as it
was. I was then investigated several times over
many hours by the re-examination team formed
by  the  company,  and  the  resulting  article
appeared as part of a special  feature on the
comfort  woman  issue  on  August  5.  The  re-
examination confirmed that "there had been no
distortion of the facts in the articles," and there
was no "fabrication" in my articles. However,
because  the  Asahi  withdrew  its  articles
covering the late Yoshida Seiji,  who testified
that he had participated in the forcible removal
of comfort women, intense bashing against the
Asahi ensued. As a result, far from recovering
my reputation, I was bombarded by even more
bashing.

Why has such bashing continued for so long? I
do not  think that  the biggest  reason for  the
attacks  is  my  use  of  the  phrase,  "volunteer
corps,"  or  my  failure  to  touch  on  "kisaeng."
There are only two bylined articles that I wrote
on Ms. Kim Hak-sun when I was a reporter at
the Osaka city news department. I did not write
the  famous  article  of  January  1992,  on  the
discovery of the historical documents indicating
the establishment  of  comfort  stations  by  the
Japanese imperial army. I have not written any
articles on Mr. Yoshida Seiji. After working for
the Osaka city news department, I went back to
the foreign news department, then went to the
Middle East and became the Teheran Bureau
Chief in Iran from August 1993 to November
1996.  I  did  not  write  anything  on  comfort
women  during  this  period.  There  are  only
nineteen  signed  articles  with  the  words,
"military comfort women," that I wrote when I
was a correspondent in Seoul from December
1996-August 1999.

I  tried  to  think  of  the  reasons  why  I  was
targeted.

1)  That  I  was a  reporter  for  the Asahi,  and
reported on the existence of Ms. Kim Hak-sun,
the first to come forward as a comfort woman,
before  any  other  paper,  in  a  signed  article.
With  Ms.  Kim  Hak-sun's  appearance,  other
comfort  women began to speak out,  and the
comfort  woman  issue  became  a  significant
international issue.

2) With the late reporter Matsui Yayori at the
head,  the  Asahi  Shimbun  as  a  whole
enthusiastically  covered  the  comfort  woman
issue.  There  is  animosity  toward  these
reporters'  understanding of  history and their
liberal stance. Among those who criticize the
Asahi's reporting on the comfort woman issue
are some who are calling for the Asahi to cease
publication.

3)  The  fact  that  I  am married  to  a  Korean
woman.



 APJ | JF 13 | 2 | 1

28

4)  Even  though  the  mother  of  my  wife  (my
mother-in-law) was found not guilty,  she had
been arrested and indicted for fraud. While she
was preparing for a new lawsuit by bereaved
families,  she  was  put  on  trial  on  a  charge
relating to  a  fraud case.  She was found not
guilty in the district and high courts, and the
decision was finalized in August 2014.

Given  this  situation,  the  understanding  that
writing on the "comfort woman issue" leaves
you  open  to  attack  seems  to  be  spreading
within the Asahi Shimbun. It seems to me that
reporters  are  shrinking  away.  Seeing  how a
senior  person  in  the  company  has  been  so
ferociously  attacked,  this  might  be a  natural
reaction. But isn't that, in fact, the aim of the
forces  attacking  me?  I  would  like  junior
reporters to do their best, and I know I also
have to face up to the situation directly.

I have rarely asked for help. "Because you are
under contract, you should be able to continue
teaching in the second semester. But the vast
majority of faculty and staff at Hokusei Gakuen
University want you to quit next year. I will do
my best to support you, but the situation is very
difficult."  In  August,  a  faculty  person
supporting me said this with a sigh. A crisis
threatens. But I like Hokusei very much, and I
don't  want to quit.  I  made up my mind and
consulted  a  woman  involved  in  a  citizen's
movement, and asked her, "Please help me in
resolving this  problem."  I  also  explained the
situation  to  local  journalists.  One  after  the
other, they all told me, "I would like to support
you." And yet, the unusual situation besetting
me was not reported by any of the media, an
effect of the bashing against the Asahi. At long
last,  Shukan  Kin'yobi  reported  on  it  in  the
September 19 issue, but the mainstream mass
media did not follow up on it.

Protest emails and cheering emails

"Why don't we send emails of support to the
University?" The woman that I consulted first
came up with the idea in early September, and

thus  began the movement  to  send emails  of
encouragement. According to the university, in
August,  before  the  movement  started,  there
were  807 protest  emails  and  only  twenty  in
support.  After  September,  however,  the
situation changed. By the end of October, there
were 333 protest emails, while there were 1011
supportive  emails,  three  times  the  protest
mailings.

On  September  30,  the  Mainichi  Shimbun
reported that a threatening letter was sent to
Tezukayama Gakuin University  (Sayama City,
Osaka) where a former Asahi reporter worked
as a professor. This professor had written an
article on the late Yoshida Seiji when he was a
reporter.  The  threatening  letter  demanding
that the professor be fired arrived on the 13th,
and the professor resigned the same day. This
professor  had  been  my  boss  when  I  was  a
reporter  in  the  foreign  news  section.  Is  it
permissible that a reporter who had written an
article  based on false testimony that  he had
found credible at  the time be driven from a
university?  I  was  deeply  shocked.  With  this
incident, my case came to be reported widely in
Japan.

Because  the  Asahi  had concluded that  there
was no fabrication in my article, I decided to
agree to be interviewed by other companies. To
date, I have been interviewed by such entities
as  the  Hokkaido  Shimbun,  the  Mainichi
Shimbun, and NHK. I met with the reporters in
person,  showed  the  evidence,  and  explained
patiently,  in  detail.  This  is  because  they
listened  to  my  story  with  the  attitude  of
"wanting  to  know  the  truth."  They  did  not
report  my  article  as  "fabrication."  My  case
drew  attention  from  foreign  media,  and  the
New York Times also came to interview me.15

Supportive people started to gather around me.
There were people who had helped me in my
reporting, and others I was meeting for the first
time. Listening to my story,  they all  thought
that there was something very wrong about the



 APJ | JF 13 | 2 | 1

29

unusual situation I had been faced with.

"If,  after  Shoin  and  Tezukayama,  Hokusei
knuckles under to these threats, there will be
stopping this  trend."  People who shared this
view  formed  a  citizen's  group  to  support
Hokusei Gakuen University, the "Don't Give In,
Hokusei! Group (Makeruna Kai), on October 6.
Forty-three people, including novelists Ikezawa
Natsuki and Morimura Shinichi, scholars such
as Hara Hisao, former editor-in-chief of Kyodo
News,  journalists  and  lawyers  became
sponsors,  and  401  people,  including  Nonaka
Hiromu, former secretary-general of the Liberal
Democratic Party, and Ueda Fumio, the Mayor
of  Sapporo,  endorsed the organization.  Press
conferences were held in Tokyo and Sapporo.
The  founding  charter  states  that  the
"Threatening  attacks  directed  at  Hokusei
Gakuen  University  and  Uemura's  family  are
acts  of  terrorism  against  l iberty  and
democracy."  Kobayashi  Setsu,  Professor
emerita  of  Keio  University  and  one  of  the
sponsors,  asserted that  "If  Uemura loses  his
job, his right to a livelihood will be threatened.
To  incite  his  daughter,  who  is  a  minor,  to
commit suicide is a crime. This is nothing but
terrorism." I was deeply touched.

In their  editorials,  newspapers,  including the
Yomiuri and the Sankei, criticized the threats
against  the  university.  Many  organizations,
such  as  the  Japan  Civil  Liberties  Union
(Kitamura Yoichi, trustee and head), the Tokyo
Bar Association, the Sapporo Bar Association,
and  the  Japan  Pen  Club,  have  released
statements.  Gathering  voluntarily  to  support
Hokusei  Gakuen  University,  three  hundred
eighty attorneys throughout Japan joined the
complaint  to  seek  criminal  prosecution  for
obstruction of business filed at Sapporo District
Court.

Complainant  co-chair,  attorney  Nakayama
Taketoshi, released this message before filing
the complaint.

I  fear  that  allowing  threatening
acts (against the university) to kill
freedom of press and speech will
lead to that road we once traveled.
Nor  can  we  ignore  the  ugly
violation  of  the  human  rights  of
Mr. Uemura Takashi, his daughter
and family. I hope our action will
contribute to a swelling of public
o p i n i o n  c o m m i t t e d  t o  t h e
establishment of peace and human
rights.

I felt anew, keenly, that this was not just an
issue about me. Facing crisis, I was able to gain
the  support  of  many  people.  I  decided  to
squarely confront the situation facing me. Then
an  email  from  a  woman  lawyer  in  Sapporo
came in. She wrote, "Mr. Uemura, maybe you
need to take this opportunity, while some of the
women forced to become "comfort women" are
still alive, to examine the issue as a journalist."
Looking  back,  I  realized  that  I  had  kept
avoiding the comfort woman issue.

Twenty-three  years  ago,  I  wrote  the  article
"Once again, the Korean comfort woman issue
has  been  thrus t  upon  Japan"  in  the
aforementioned Osaka magazine, MILE. I wrote
about the situation around the time that Ms.
Kim  Hak-sun,  appeared  in  public,  the  first
former comfort woman to do so. I  concluded
the article as follows.

Fifty  years  after  the  start  of  the
Pacific  War,  light  is  about  to  be
shed on the dark side of history.
We  Japanese  have  to  be  humble
before  this  history,  and we must
make  haste  with  the  task  of
unearthing the record. Neglecting
to do so is tantamount to standing
by and watching the halmoni die.

An  issue  is  "once  again  thrust  upon  Japan":



 APJ | JF 13 | 2 | 1

30

aren't  these  words  sent  by  the  32-year  old
Uemura  Takashi,  reporter  in  the  Osaka  city
news department, to the 56-year old, Uemura
Takashi,  adjunct  lecturer  of  Hokusei  Gakuen
University?  There are forces in  the Japan of
2014 that attack and intimidate those who try
to fix their gaze upon the dark side of history.
There are also people who refuse to surrender
and are raising their voices. My younger self
seems to be telling me, go stand with them and
confront those forces.

The  media  criticism  of  my  coverage  on  the
comfort  woman  issue  started  with  the  April
1992  issue  of  Bungei  Shunju  magazine.  The
criticism escalated to the point of calling my
articles "fabrication."  For that  very reason,  I
dec ided  tha t  I  shou ld  wr i t e  ou t  my
counterevidence and publish the essay in the
Bungei Shuju magazine first.

I am not a "reporter who fabricates."

I cannot give in to unjust bashing.

Special  thanks  to  Norma  Field  for  her
editorial assistance.

Uemura Takashi is a former reporter of Asahi
Shimbun, and currently an adjunct lecturer at
Hokusei Gakuen University in Sapporo. Born in
Kochi  in  1958,  he  worked  for  the  Asahi
Shimbun as a reporter from 1982 until March
2014. In 1991 he wrote two articles on the first
"comfort  woman"  to  come forward,  Ms.  Kim
Hak-sun. He has been criticized as a "reporter
who initiated the comfort woman issue," and a
"reporter who fabricated his articles." Intense
attacks against him and his family became a
major  social  issue in  2014.  Aside from work
experience in thecity news sections in Osaka
and  Tokyo,Uemura  also  worked  attheAsahi's
Teheran,  Seoul,  and Beijing Bureaus,  and he
ended his career with the Asahi as chief of the
Hakodate Bureau.

Tomomi Yamaguchi is an associate professor
of Anthropology at Montana State University.

She is  the author of  "Feminizumu no Shiten
kara Mita Kodo-hoshu Undo to Ianfu Mondai."
("The Action Conservative Movement and the
"Comfort  Women"  Issue  From  a  Feminist
Perspective").  Journalism  (November  2013):
.81-91, and "Gender Free" Feminism in Japan:
A  Story  of  Mainstreaming  and  Backlash."
Feminist Studies, 40, no.3 (Fall 2014): 541-572.

Recommended  citation:  Uemura  Takashi
with Tomomi Yamaguchi, "Labeled the reporter
who "fabricated" the comfort woman issue: A
Rebuttal",  The  Asia-Pacific  Journal,  Vol.  13,
Issue 2, No. 1, January 12, 2015.

Related Articles

•Yoshimi  Yoshiaki  with  an  introduction  by
Satoko Norimatsu, Reexamining the "Comfort
Women"  Issue.  An  Interview  with  Yoshimi
Yoshiaki

• Asia Pacific Journal and Hokusei University
Support Group, Japan's Fundamental Freedoms
Imperiled

• Jeff Kingston, Extremists Flourish in Abe 's
Japan

• Nishino Rumiko and Nogawa Motokazu, The
Japanese State's New Assault on the Victims of
Wartime Sexual Slavery.

• Uemura Takashi (translated by Norma Field),
Journalist  Who  Broke  Comfort  Women  Story
Files 16.5 million Yen Libel Suit Against Bungei
Shunju: Uemura Takashi's Speech to the Press

Notes

1  See  Asia  Pacific  Journal  and  Hokusei
Univers i ty  Support  Group,  " Japan's
Fundamental  Freedom  Imperiled,"  on  the
attacks  against  Uemura.

2 "Wednesday demonstration," officially named
"Wednesday  demonstration  demanding  Japan
to redress the comfort women problems," held

https://apjjf.org/-Yoshimi-Yoshiaki/4247
https://apjjf.org/-Yoshimi-Yoshiaki/4247
https://apjjf.org/-Yoshimi-Yoshiaki/4247
http://www.japanfocus.org/events/view/229
http://www.japanfocus.org/events/view/229
http://www.japanfocus.org/events/view/233
http://www.japanfocus.org/events/view/233
http://www.japanfocus.org/-Nogawa-Motokazu/4237
http://www.japanfocus.org/-Nogawa-Motokazu/4237
http://www.japanfocus.org/-Nogawa-Motokazu/4237
http://www.japanfocus.org/events/view/237
http://www.japanfocus.org/events/view/237
http://www.japanfocus.org/events/view/237
http://www.japanfocus.org/events/view/229
http://www.japanfocus.org/events/view/229


 APJ | JF 13 | 2 | 1

31

by  former  "comfort  women"  and  their
supporters. It takes place every Wednesday in
front of the Japanese Embassy in Seoul.

3 Yoshida Seiji (1913-2000) was a WWII veteran
and a writer whose testimony was retracted by
Asahi's re-examination of its "comfort woman"
coverage in August 2014. Yoshida claimed that
he forcibly  took women away to  make them
serve  as  "comfort  women."  Asahi  concluded
that  this  testimony  should  be  deemed  a
fabrication because of the lack of supporting
evidence. See Asahi's re-examination page.

4  Gambare Nippon,  Zenkoku Kodo Iinkai  (Do
Your Best Japan! National Action Committee) is
a right-wing organization founded in 2010. It
was  initially  chaired  by  Tamogami  Toshio,  a
retired Air Self-Defense Force chief, and now,
by Mizushima Satoru, the president of Channel
Sakura,  a  right-wing Japanese TV production
company and an online broadcaster.  See here.

5  See  Asia  Pacific  Journal  and  Hokusei
University  Support  Group.

6  The  December  17  statement  by  Hokusei
Gakuen.

7 Reported in TBS's News 23 show of December
23, 2014.

8 The organization's official name in Korean is
"Hanguk  Chongsindae  Munje  Daech'aek
Hyobuihoe  "  and  in  Japanese,  "Kankoku
Teishintai  Mondai  Taisaku  Kyogikai."  "The
Korean  Council  to  Address  the  Issue  of  the
Volunteer  Corps"  is  a  direct  translation  into
English, but the organization uses as its official
English  name  "The  Korean  Council  for  the
Women Drafted for Military Sexual Slavery by
Japan.)  In  this  article,  I  will  use  the  direct
translation, "The Korean Council to Address the
Issue of the Volunteer Corps."

9 The Asahi Shimbun has four head offices in

Tokyo,  Osaka,  Seibu  and  Nagoya.  Local
editions are edited and published in these head
offices.  Uemura  covered  urban  news  in  the
Tokyo and Osaka head offices.  See here.

10  This is in response to criticisms leveled at
Uemura  by  conservative  revisionists  who
question the need for an Osaka-based reporter
like him to go to Seoul, given that the Asahi
had its own Seoul-based correspondents.

11  The  official  name  of  the  organization  in
English is the Association to Clarify the Post-
war  Responsibility  of  Japan,"  but  I  used the
direct translation from the Japanese name here.

12 Sakamoto Ryoma (1836-1867), born in Kochi,
was a figure who played an important role in
connecting the Satsuma and Choshu clans and
overthrowing the Tokugawa Shogunate. Only a
month after the Tokugawa Shogunate's demise,
Ryoma himself was assassinated. Having been
featured in many novels, films and TV dramas,
he remains a popular historical figure in Japan
today.  Because  Uemura  Takashi  is  originally
from Kochi  prefecture,  he  said  in  his  public
talks  that  he  l iked  Ryoma  and  felt  an
attachment to him.

13  The Women's  Active Museum on War and
Peace (wam) is currently holding an exhibition
on the history of the Yomiuri's coverage on the
"comfort women" issue from the 1980s to 2007.
For more information, see here.

14  On  the  re-examination,  see  the  Asahi
Shimbun's  website,  "Thinking  about  the
comfort  women  issue."

15 The New York Times article appeared in the
December  2,  2014  issue.  Martin  Fackler,
"Rewriting the War, Japanese Right Attacks a
Newspaper."   The  Hankyoreh  also  ran  an
article  on  him  in  December  21,  after  the
publication of Uemura's Bungei Shunju piece. 
The Japanese version of the same piece.

http://www.asahi.com/articles/SDI201408213563.html
http://www.ganbare-nippon.net
http://www.japanfocus.org/events/view/229
http://www.japanfocus.org/events/view/229
http://www.hokusei.ac.jp/images/pdf/2014_1217.pdf
http://www.asahi.com/shimbun/honsya/e/e-network.html
http://wam-peace.org/sp/yomiuri/
http://www.asahi.com/topics/ianfumondaiwokangaeru/en/
http://www.asahi.com/topics/ianfumondaiwokangaeru/en/
http://www.nytimes.com/2014/12/03/world/asia/japanese-right-attacks-newspaper-on-the-left-emboldening-war-revisionists.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2014/12/03/world/asia/japanese-right-attacks-newspaper-on-the-left-emboldening-war-revisionists.html?_r=0
http://www.hani.co.kr/arti/international/japan/670083.html
http://www.hani.co.kr/arti/international/japan/670083.html
http://japan.hani.co.kr/arti/politics/19119.html

