
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 13 | Issue 5 | Number 1 | Article ID 4264 | Feb 02, 2015

1

Sink the Asahi! The ‘Comfort Women’ Controversy and the
Neo-nationalist Attack 朝日を潰せ！「慰安婦」問題とネオナショナ
リズムの攻撃

David McNeill, Justin McCurry

How did Japan's  135-year-old liberal  flagship
end up in the crosshairs of neo-nationalists?

Before  last  year  it  is  doubtful  that  many
Japanese  knew  the  location  of  Glendale,
California – an L.A. suburb with a population of
200,000 known for its large Asian population
and  the  Big  Boy  fast-food  chain.  That's
changed,  thanks  to  an  unimposing  bronze
statue of a young woman installed last year in a
local park that has become a microcosm of the
toxic  history  war  between  Japan  and  South
Korea.

The  statue  was  meant  to  commemorate  the
suffering  of  women  herded  into  wartime
Japanese brothels  –  and to  symbolize  justice
denied. Since the unveiling, however, the city
has  been  targeted  by  diplomatic  protests,
hundreds  of  angry  letters  and  a  lawsuit
demanding  its  removal.  Japanese  nationalist
politicians even say the statue has triggered
discrimination against Japanese schoolchildren
in America.

The dispute took a farcical turn on Oct. 21 last
year  when  Glendale  City  Council  heard
testimony  from  long-winded  rightist  video
blogger  Tony  Marano.  Marano  travelled
hundreds of miles from his home and took a
break  from  warning  against  nefarious
communists,  Koreans  who  "eat  dogs  off  the
street"  and  President  Obama's  plot  to  turn
America into a Muslim nation, to pick up the
cudgel against the hated memorial.

Known among nationalist circles in Japan as the
"Texas Oyaji", Marano appeared to believe he
was speaking on behalf of an entire country as
he told the council that the statue "has been
perceived by Japan and by the people of Japan
as an insult and a slight to their honor." He
urged the council to demonstrate that the city
was not "bashing" Japan by removing it.

How  did  it  come  to  this  –  a  nondescript
community on the edge of Los Angeles' massive
urban sprawl becoming the focus of a struggle
between two East Asian nations for the world's
sympathy,  if  not  its  conscience?  If  rightist
revisionists  are  to  be  believed,  the  Asahi
Shimbun is to blame.

In one of Japan's largest lawsuits, over 8,700
people, led by Watanabe Shoichi, an emeritus
professor at Sophia University, have demanded
an  apology  from  the  Asahi  for  "spreading
erroneous facts to international society." Right-
wing  politicians  say  Japan's  flagship  liberal
newspaper  has  dragged  the  nation's  name
through the gutter  and,  in  the words of  the
lawsuit, "damaged Japanese people's honor."



 APJ | JF 13 | 5 | 1

2

All this began when the newspaper ran a series
of  articles  in  the  1980s  on  Yoshida  Seiji,  a
former  Japanese  soldier  who  said  he  had
corralled Korean women into wartime military
brothels.  In  the  revisionist  narrative,  that  in
turn triggered the 1993 Kono Statement that
acknowledged  the  Japanese  army's  role  and
eventually led to the U.S. House Resolution 121
of  2007,  calling  on  Tokyo  to  "formally
acknowledge"  and  "unequivocally"  apologize
for the sordid episode.

Yoshida's testimony had been discredited years
ago.  Starting  in  September  1982,  he  was
featured in 16 articles in the Asahi through to
the  1990s,  by  which  time  historians  had
smelled a rat. When he died in 2000, his story
was  widely  considered  bogus,  even  among
Korean  and  Japanese  scholars  on  the  left.
According  to  one  Asahi  editor,  the  issue  of
Yoshida's testimony had become an impediment
to reporting at the newspaper. "Readers were
calling  in  and  asking  us  about  it.Journalists
were being questioned about it repeatedly on
reporting assignments," he recalls.

Pressure for a retraction intensified after Abe
Shinzo  took  power  in  late  2012.  Eventually,
something  had  to  give,  says  the  editor."The
Sankei was running articles about this once a
week."  The  Yomiuri  too  had  become  more
aggressive. "We felt we were being pushed into
a  corner."  The  departure  of  most  of  the
reporters  and  senior  editors  at  the  Asahi
associated with the comfort women coverage
provided the opportunity for a clean break.

In  August  last  year,  the  newspaper's  senior
management rounded up mid-level editors and
said  the paper  was going to  bite  the bullet.
"They were told that it couldn't be avoided any
more," says the editor. The reaction, he says,
was  "relief."  Morale  was  high,  despite  the
inevitable blow to the Asahi's prestige, but he
admits:  "It  should  have  been  done  much
earlier."  The  newspaper  told  its  20  million
readers it  had been "unable to see through"

Yoshida's "fraudulent testimony."

Right-wing  critics  trace  the  pitched  political
battles over the comfort women issue back to
the Asahi's coverage, and by extension blame
the  newspaper  for  Japan's  diplomatic  deep
freeze  with  South  Korea.  Mizuno  Takaaki,  a
veteran Asahi correspondent who now teaches
at  Kanda University  of  International  Studies,
scoffs at that view. There were many soldiers'
accounts predating Yoshida's memoir, he points
out.

"I  always say,  Japanese journalists should be
ashamed that we didn't report it until 1991," he
says. "It is common sense that there were other
accounts because there were so many former
soldiers  with  experience  of  ianfu  (comfort
women)." He says that's why so many ordinary
Japanese  people  contributed  to  the  1995
compensation fund, set up by Japan following
the  Kono  investigation.  "Because  they  felt
guilty  about  what  happened,  and  sympathy
toward the women."

Undeterred, revisionists have spent the months
s ince  the  Asahi 's  summer  mea  culpa
contending  that  Yoshida's  discredited
testimony  alone  is  proof  that  wartime  sex
slaves never existed. For them, the idea that
Japanese imperial forces, with or without the
help of local brokers, forced the women to work
in frontline wartime brothels  is  a  figment of
fevered progressive imaginations.

Abe's nationalist allies have sprayed their bile
in myriad directions. Having built up a head of
steam in  their  campaign to  discredit  Japan's
liberal broadsheet, they turned their attention
to  international  critics  of  Japan's  wartime
conduct who, they claim, had been duped by
Yoshida's  testimony.  The two authors  of  this
article  are  among those  who  have  been  the
target  of  smears  from  online  activists  and
gutter journalists.

Aside from demanding the removal of comfort
women statues in the United States and South

http://thomas.loc.gov/cgi-bin/bdquery/z?d110:H.Res121:


 APJ | JF 13 | 5 | 1

3

Korea,  they  heaped  scorn  on  the  2007  US
House of Representatives resolution. The right
found  an  unlikely  supporter  in  the  centrist
Mainichi  Shimbun,  which  ran  an  article
suggesting  that  Yoshida's  testimony  had
influenced  US policymakers.  "The  US House
resolution  recognizes  the  comfort  women
system as 'forced military prostitution by the
government  of  Japan'  and  bitterly  criticizes
Japan, saying the system was 'unprecedented in
its cruelty and magnitude, the Mainichi  said,
c i t ing  "gang  rape,  forced  abort ions,
humiliation,  and  sexual  violence  resulting  in
mutilation, death, or eventual suicide in one of
the largest cases of human trafficking in the
20th century."

The Mainichi went on to falsely claim that a
document  containing  Yoshida's  memoirs  had
been  attached  to  the  draft  resolution.  The
paper subsequently admitted that was not the
case in its critique of the Asahi and review of
its  own  coverage  of  the  issues.  In  fact,  the
document in question was written in 2006 and
attached  to  a  memorandum  explaining  the
comfort women issue to US congressmen.

American experts who helped draw up House
Resolution  121  in  2007  agreed  with  the
conclusion  reached  by  a  recent  independent
investigation into the Asahi debacle – that there
was no clear evidence that Yoshida's testimony
had  unfairly  turned  international  opinion
against Japan. "The Yoshida testimony, and its
wide-spread errors and fabrications, is seen by
ultra-rightists in Japan as a golden opportunity
to  reverse  history  and  discredit  the  entire
documentary  evidence regarding the  comfort
women tragedy," said Dennis Halpin of the US-
Korea  Institute  at  Johns  Hopkins  University,
and one of the authors of the 2007 resolution.

"This  new campaign to discredit  the comfort
women  via  Yoshida  reminds  me  of  [Japan's]
attempts two decades ago, when I was serving
at the US Embassy in Beijing, to discredit the
Nanking  Massacre  because  of  some  factual

discrepancies  found  in  the  late  author  Iris
Chang's historic work The Rape of Nanking. It
is  classic  deniers'  strategy,  but  unlike  in
Europe where Holocaust deniers are limited to
a fringe element, the historic deniers in Japan
contain  some  very  prominent  elements  from
Japanese society."

Nippon Kaigi, one of the main drivers of the
apologist movement, has been compared to the
freemasons  and  the  American  Tea  Party
movement  in  its  creeping  influence  over
politics and bid to rekindle lost neonationalist
values.  Nippon  Kaigi  is  arguably  more
influential  than  both,  with  over  200  local
chapters,  35,000  fee-paying  members,  mass
petitions and a network that reaches deep into
parliament.  Nearly  half  the  Japanese  Diet  is
listed as supporters including 16 members of
the  Abe  cabinet.  Prime  Minister  Abe  is  a
"supreme advisor."

Larry Niksch,  whose 2006 memorandum had
been  the  focus  of  the  Mainichi's  inaccurate
coverage, believes the vilification of the Asahi
bodes  ill  for  the  Kono  statement.  Having
survived an investigation in 2014 that basically
upheld its historical accuracy, the 1993 apology
is  again  in  Abe's  sights,  says  Niksch.  The
revisionists "take this isolated episode falsely
claimed  by  Yoshida  and  try  to  build  an
argument  that  the  falsehood  of  the  Yoshida
claim  proves  that  there  was  no  'coercive
recruitment'  of  comfort  women  anywhere  in
Japan's wartime empire."

"Some revisionists state that there was a single
exception regarding Dutch comfort women for
a  brief  period  of  time  until  the  Japanese
military  stopped it.  But  the  whitewashing  of
coercive recruitment is general. Since the Kono
Statement does assert that there was coercive
recruitment,  the  history  revisionists  contend
that the falsehood of the Yoshida claim refutes
the  Kono  Statement;  thus,  the  Japanese
government  should  refute  it,  too."

Niksch continues: "Prime Minister Abe tries to

http://mainichi.jp/english/english/perspectives/news/20140911p2a00m0na013000c.html
http://mainichi.jp/english/english/perspectives/news/20140911p2a00m0na013000c.html


 APJ | JF 13 | 5 | 1

4

have  it  both  ways.  He  says  things  that
encourage the history revisionists, but he also
makes  statements  that  put  some  distance
between himself and the revisionists. My sense
is that he will not change the Kono Statement
in 2015. He has said too many times that he
won't change it. However, he might not oppose
a move in the Japanese Diet to pass a resolution
refuting the Kono Statement."

The Sankei  and the  Yomiuri  have demanded
exactly  this.  The  Japan  News,  the  English-
language edition of the Yomiuri, ran close to 50
articles,  editorials  and guest  columns in late
summer and fall last year slamming the Asahi,
including a four-part series in which it claimed
that "the Asahi's stories on the comfort women
issue over the decades have been a significant
factor  in  the  entrenchment  of  the  distorted
view that 'the Japanese military systematically
and  forcibly  took  away  women  to  serve  as
comfort women' for its soldiers."

In fact, the Kono Statement was the product of
years of research by Japanese historians citing
both  official  documents  and  the  documented
testimony of former comfort women as well as
campaigning  by  Korean  and  other  former
military  sex  slaves.  Likewise,  as  historian
Yoshimi  Yoshiaki  points  out,  the  discredited
Yoshida memoir and Asahi's reporting of it had
nothing to do with Resolution 121 – and so said
the group of experts who helped write it. The
scholars were moved to make this clear after
the Mainichi  newspaper reported exactly  the
opposite  after  interviewing  them.  "All  of  us
were  astonished,"  they  recall  in  a  statement
released afterwards.

"We had unequivocally told the reporters that
the Yoshida memoir and Asahi's reporting of it
were not factors in the consideration, drafting,
or defense of the [resolution]," they said in a
statement.  "We  emphasized  that  one
discredited source would not form the basis of
research  for  Congress."  In  fact,  they  said,
"There was ample documentary and testimonial

evidence from across the Indo-Pacific region to
support the fact that Imperial Japan organized
and managed a system of sexual slavery for its
military  as  well  as  for  its  colonial  officials,
businessmen and overseas workers."

The odd sense shared by the Resolution 121
experts that the Mainichi reporters had made
their minds up before they walked through the
door, is one the authors of this article, Justin
McCurry and David McNeill,  recognize. After
the Asahi's retraction, we were approached by
several Japanese news organizations asking the
same question: Wasn't  the Asahi coverage of
Yoshida's  testimony  on  the  comfort  women
issue a major influence on reporting by foreign
correspondents?

We both have a clear answer: no. Neither of us
had even heard of Yoshida until this year. Over
the last decade, however, we have interviewed
many  of  these  women  first  hand,  in  South
Korea  and  elsewhere.  We  have  visited  the
House of  Sharing,  a  museum and communal
refuge  for  the  small  number  of  surviving
comfort women outside of Seoul.

House of Sharing

The eight residents include Kang Il-chul, who
still bears the physical scars of the two years
she  spent  working  in  a  Japanese  military
brothel in occupied northwest China, thousands
of miles from her home in the southern half of

https://apjjf.org/-Yoshimi-Yoshiaki/4247
https://apjjf.org/-Yoshimi-Yoshiaki/4247
http://newasiapolicypoint.blogspot.jp/2014/10/scholars-adamant-that-yoshida-memoirs.html
http://newasiapolicypoint.blogspot.jp/2014/10/scholars-adamant-that-yoshida-memoirs.html


 APJ | JF 13 | 5 | 1

5

the Korean peninsula. "I was put in a tiny room
and made to sleep with about 10 to 20 soldiers
a day," Kang said.

When confronted with claims that no evidence
exists that she and her contemporaries were
coerced,  she  leaned  forward  to  reveal  the
wounds on her scalp – the result, she said, of
frequent beatings by the military police.

Kang,  who married a Chinese man after  the
war, did not return to South Korea until 2000.
"To hear  Japan's  leaders  accuse  us  of  being
liars makes me sad and angry," the 87-year-old
said in 2012.

And  there  are  new  victims.  An  unofficial
campaign  of  intimidation  has  been  launched
against ex-Asahi journalists. This campaign has
precedent:  ultra-rightists  targeting  "anti-
Japanese  elements"  in  the  media  murdered
Asahi journalist Kojiri  Tomohiro in 1987 in a
case  that  has  never  been  solved.  The  main
target this time is Uemura Takashi, a former
Seoul  correspondent  now  vilified  for  his
comfort  women  coverage.

An  article  in  the  weekly  magazine  Shukan
Bunshun, expressing outrage that Uemura was
to  be  employed  at  Kobe  Shoin  Women's
University,  triggered a tsunami of  hate mail.
"As soon as the story came out, 200 messages a
week  flooded  into  the  university  office,"
Uemura said. He left the school, then retreated
to  his  native  Sapporo,  where  he  resumed
teaching at Hokusei Gakuen University, where
he had formerly taught part-time while working
at Asahi. The hate trail followed him, this time
including a threat to blow up the university and
harm his family.

Uemura  has  filed  a  lawsuit  against  Bungei
Shunju, the publisher of Shukan Bunshun and
right-wing  historian  Nishioka  Tsutomu,
accusing  them  of  defamation.  A  third-party
enquiry, partly into the Asahi's coverage of the
comfort women issue, has exonerated him. "I
believe that Shukan Bunshun's articles and Mr.

Nishioka's  statements  helped  trigger  acts  of
terrorism against  freedom of  expression,"  he
said in January this year. "I have concluded that
the  two  parties  who  called  me  a  fabricator
should be held legally responsible."

Where might all  this  be heading? A national
"anti-Asahi  Shimbun"  committee,  led  by
lawmaker  Nakayama  Nariaki  plans  to  widen
the boycott and haul its editors and journalists
before the Diet. Sakurai Yoshiko, a high profile
revisionist, added an ominous note. "I believe,
the  people  at  the  Asahi  perhaps  fail  to
comprehend what a real  national  crisis  their
decades  of  shoddy  reporting  has  brought
about,"  she  blogged.  "In  all  candor,  I  am
tempted to say that there really is no medicine
that can cure the Asahi."

All this, along with a boycott campaign led by
the  Sankei,  has  taken  its  toll.  The  Asahi
circulation is down by over quarter of a million
since the Yoshida retraction. Revisionists deny
they are trying to crush the 135-year-old paper.
"I hope we can force the Asahi to change its
stripes and admit its past mistakes," says Kase
Hideaki,  co-author  of  the  recent  revisionist
bestseller  Falsehoods  of  the  Allied  Nations'
Victorious View of History, as Seen by a British
Journalist with Henry Scott Stokes. He says he
has "many dear friends" in the Asahi.  "It did
many  good  things,  including  supporting  our
last war in liberating the rest of Asia."

In the spectrum of difficult choices facing the
paper's  editors,  reverting  to  its  flag-waving,
wartime incarnation will surely seem the least
palatable.  Whatever  its  editors  decide,
however,  the  neo-nationalist  knives  are  out.
There are signs that criticism of the Asahi is
transforming  into  a  sustained  campaign  to
discredit  the  Kono  statement,  as  the  region
nears the 70th anniversary of the end of World
War II this summer.

Abe  and  his  administration  have  demanded
changes  to  a  1996  repor t  by  the  UN
commission on human rights – known as the

https://apjjf.org/-Uemura-Takashi/4249


 APJ | JF 13 | 5 | 1

6

Coomaraswamy Report.  In  January this  year,
the  prime  minister  pledged  to  "correct"  the
international record on comfort women, citing
a US textbook that refers to Japan's wartime
military  brothels.  His  close  confidant,  Inada
Tomomi, policy chief of the Liberal Democratic
Party,  expressed  outrage  in  the  Diet  that
American children were being taught: "that our
ancestors were a group of rapists, murderers,
and  kidnappers."  Such  accusations  violated
"the rights of Japanese children living in the
US," she said.

It is not difficult to see how a very different
politician might take the heat out of the history
issue. Inada could, for example, use the Diet
instead to demand an apology from the United
States  for  its  indiscriminate  bombing  of
Japanese cities 70 years ago, a campaign that
killed  over  half  a  million  people  -  mostly
civilians. The demand could be part of a wider
probe  into  the  issue  of  war  crimes  on  both
sides. Niksch says that if Abe, along with his
South  Korean  and  US  counterparts  each
uttered just eight words – I believe the Kono
Statement is historically accurate – then "the
tone  and  substance  of  the  Japanese  history
issue would change for the better".

In the pitched ideological battles over Japan's
wartime program of sexual slavery, the voices
of survivors, such as Yu Hui-nam, a House of
Sharing resident  who was 16 when she was
taken to work in a brothel in Osaka, are often
drowned out. "I was ashamed and humiliated,"
she said of her initial refusal to return to South
Korea after  Japan's  defeat.  She revealed the
truth about her past only when other former
comfort women started coming forward many
years  later.  "We were  snatched,  like  flowers
that have been picked before they bloom."

David McNeill writes for the Independent, the
Irish  Times ,  the  Economist  and  other
publications and is an editor of The Asia-Pacific
Journal.

Justin  McCurry  is  the  Japan  and  Korea
correspondent for the Guardian and Observer
newspapers in London. He contributes to the
Christian  Science  Monitor  and  the  Lancet
medical journal.

Recommended  citation:  David  McNeill  and
Justin McCurry, "Sink the Asahi! The 'Comfort
Women'  Controversy  and  the  Neo-nationalist
Attack", The Asia-Pacific Journal, Vol. 13, Issue
5, No. 1, February 2, 2015.

Related articles

•  Uemura  Takashi  and  Tomomi  Yamaguchi,
Labeled  "the  reporter  who  fabricated"  the
comfort woman issue: A Rebuttal

•Yoshimi  Yoshiaki  with  an  introduction  by
Satoko Norimatsu, Reexamining the "Comfort
Women"  Issue.  An  Interview  with  Yoshimi
Yoshiaki

• Asia Pacific Journal and Hokusei University
Support Group, Japan's Fundamental Freedoms
Imperiled

• Jeff Kingston, Extremists Flourish in Abe 's
Japan

• Nishino Rumiko and Nogawa Motokazu, The
Japanese State's New Assault on the Victims of
Wartime Sexual Slavery.

• Uemura Takashi (translated by Norma Field),
Journalist  Who  Broke  Comfort  Women  Story
Files 16.5 million Yen Libel Suit Against Bungei
Shunju: Uemura Takashi's Speech to the Press

David McNeill is a professor at the Department of English Language, Communication and
Cultures at Sacred Heart University in Tokyo. He was previously a correspondent for The

https://apjjf.org/-Uemura-Takashi/4249
https://apjjf.org/-Uemura-Takashi/4249
https://apjjf.org/-Yoshimi-Yoshiaki/4247
https://apjjf.org/-Yoshimi-Yoshiaki/4247
https://apjjf.org/-Yoshimi-Yoshiaki/4247
http://www.japanfocus.org/events/view/229
http://www.japanfocus.org/events/view/229
http://www.japanfocus.org/events/view/233
http://www.japanfocus.org/events/view/233
http://www.japanfocus.org/-Nogawa-Motokazu/4237
http://www.japanfocus.org/-Nogawa-Motokazu/4237
http://www.japanfocus.org/-Nogawa-Motokazu/4237
http://www.japanfocus.org/events/view/237
http://www.japanfocus.org/events/view/237
http://www.japanfocus.org/events/view/237
http://www.independent.co.uk/


 APJ | JF 13 | 5 | 1

7

Independent and The Economist newspapers and for The Chronicle of Higher Education. He
is co-author of the book Strong in the Rain (with Lucy Birmingham) about the 2011 Tohoku
disaster. He is an Asia-Pacific Journal editor. Follow David on Twitter @DavidMcneill3
davidamcneill@gmail.com

Justin McCurry is Japan and Korea correspondent for the Guardian and the Observer. He
contributes to the Christian Science Monitor and the Lancet medical journal, and reports on
Japan and Korea for France 24 TV.

http://www.independent.co.uk/
http://www.economist.com/
https://apjjf.org/admin/staff_manage/details/chronice.com
https://apjjf.org/admin/staff_manage/details/chronice.com
https://us.macmillan.com/books/9781137050601/strongintherain
https://us.macmillan.com/books/9781137050601/strongintherain
https://twitter.com/DavidMcNeill3
https://apjjf.org/mailto:davidamcneill@gmail.com

