
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 5 | Issue 7 | Article ID 2461 | Jul 12, 2007

1

Washington Lobbyists for Hire and the US as the Avatar of
Human Rights: an undercover report

Ken Silverstein

Washington Lobbyists for Hire and the US
as  the  Avatar  of  Human  Rights:  an
undercover  report

Ken Silverstein

In  March,  when  the  U.S.  State  Department
announced  its  new  global  survey  of  human
rights,  Secretary  of  State  Condoleezza  Rice
declared  that  the  report  demonstrated
America’s  commitment  to  civil  liberties,  the
rule  of  law,  and  a  free  press.  “We  are
recommitting  ourselves  to  stand  with  those
courageous men and women who struggle for
their freedom and their rights,” she said. “And
we are  recommitting  ourselves  to  call  every
government  to  account  that  still  treats  the
basic  rights  of  its  citizens  as  options  rather
than,  in  President  Bush’s  words,  the  non-
negotiable demands of human dignity.”

Flipping  through  the  report,  however,  one
cannot  help  but  notice  how  many  of  the
countries  that  flout  “the  non-negotiable
demands  of  human  dignity”  seem  to  have
negotiated themselves significant support from
the  U.S.  government,  whether  military
assistance (Egypt, Colombia), development aid
(Azerbaijan,  Nigeria),  expanded  trade
opportunities  (Angola,  Cameroon),  or  official
Washington visits for their leaders (Equatorial
Guinea, Kazakhstan). The granting of favorable
concessions to dictatorial regimes is a practice
hardly  limited  to  the  current  administration:
Bill  Clinton came into office having said that
China’s access to American markets should be
tied to improved human rights - specifically its
willingness  to  “recognize  the  legitimacy  of

those  kids  that  were  carrying  the  Statue  of
Liberty” at Tiananmen Square - but left having
helped Beijing attain its long-cherished goal of
Permanent Most Favored Nation trade status.
Jimmy  Carter  put  the  promotion  of  human
rights at the heart of his foreign policy, yet he
cut  deals  for  South  American  generals  and
Persian  Gulf  monarchs  in  much  the  same
fashion as his successor, Ronald Reagan.

How is it that regimes widely acknowledged to
be  the  world’s  most  oppressive  nevertheless
continually win favors in Washington? In part,
it is because they often have something highly
desired  by  the  United  States  that  can  be
leveraged  to  their  advantage,  be  it  natural
resources,  vast  markets  for  trade  and
investment,  or  general  geostrategic
importance.  But  even  the  best-endowed
regimes  need  help  navigating  the  shoals  of
Washington, and it is their great fortune that,
for  the  right  price,  countless  lobbyists  are
willing to steer even the foulest of ships.

American lobbyists have worked for dictators
since  at  least  the  1930s,  when  the  Nazi
government  used  a  proxy  firm  called  the
German Dye Trust to retain the public-relations
specialist Ivy Lee.



 APJ | JF 5 | 7 | 0

2

Ivy Lee whose portfolio also included the
Rockefellers

Exposure of Lee’s deal led Congress to pass the
Foreign  Agents  Registration  Act  of  1938
(FARA),  which  required  foreign  lobbyists  to
register  their  contracts  with  the  Justice
Department. The idea seemed to be that with
disclosure, lobbyists would be too embarrassed
to take on immoral or corrupt clients, but this
assumption  predictably  proved  to  be  naive.
Edward J. von Kloberg III, now deceased, for
years  made  quite  a  comfortable  living  by
representing men such as Saddam Hussein of
Iraq  (whose  government’s  gassing  of  its
Kurdish  population  he  sought  to  justify)  and
Mobutu  Sese  Seko  of  Zaire  (for  whose
notoriously  crooked  regime  he  helped  win
American foreign aid). Two other von Kloberg
contracts - for Nicolae Ceausescu of Romania
and Samuel Doe of Liberia - were terminated,
quite literally, when each was murdered by his
own  citizens.  In  the  1990s,  after  Burma’s

military government arrested the future Nobel
Peace  Prize  winner  Aung  San  Suu  Kyi  and
cracked down on the pro-democracy movement
she  led,  the  firm  of  Jefferson  Waterman
International  signed  on  to  freshen  up  the
Burmese image.

Although there are distinct limits to what they
can achieve, lobbyists are the crucial conduit
through which  pariah  regimes  advance  their
interests  in  Washington.  “It’s  like  the  secret
handshake that gets you into the lodge,” as one
former lobbyist told me. Occasionally, firms will
achieve spectacular successes for a client: one
particularly remarkable piece of lobbyist image
management,  for  example,  occurred  in  the
mid-1980s, when the firm of Black, Manafort,
Stone & Kelly helped refashion Jonas Savimbi,
a murderous, demented Angolan rebel leader
backed  by  the  apartheid  regime  in  South
Africa,  as  a  valiant  anti-communist  “freedom
fighter.”  Savimbi  visited  Washington  on
numerous occasions, where the lobby shop had
him  ferried  about  by  limousine  to  meetings
with top political leaders, conservative groups,
and  TV  networks.  Black,  Manafort  checked
repeated threats by members of  Congress to
cut off aid to Savimbi’s rebel group, which was
burning  and  raping  its  way  through  Angola
with the help of American taxpayers.

Generally, though, lobbyists’ victories are more
discreet.  In  2004  six  former  members  of
Congress  served  as  “election  observers”  in
Cameroon and offered an upbeat assessment of
President Paul Biya’s overwhelming reelection
victory, which a local Roman Catholic cardinal
described as “surrounded by fraud.” It turned
out  that  the  firm  of  Patton  Boggs,  which
worked for the Cameroonian government, had
arranged  the  trip  of  allegedly  independent
observers,  whose expenses were paid by the
Biya regime.



 APJ | JF 5 | 7 | 0

3

Patton Boggs Washington Headquarters

Between 1999 and 2000,  the  Carmen Group
received  more  than  $1  million  from  the
government  of  Kazakhstan to  help  "establish
President [Nursultan] Nazarbayev as one of the
foremost emerging leaders of the New World."
The lobby shop sent four writers - syndicated
columnist  Georgie  Anne  Geyer,  Providence
Journal  associate  editor  Philip  Terzian,  R.
Emmett Tyrrell Jr. of The American Spectator,
and Scott Hogenson of the Conservative News
Service  –  on  all-expenses-paid  trips  to
Kazakhstan,  and  upon their  return  all  wrote
stories, ranging from critical but sympathetic to
slavishly  fawning,  which  the  Carmen  Group
circulated on Capitol Hill.[1]

The U.S. General Accounting Office estimated
in 1990 that less than half of foreign lobbyists
who should register under FARA actually do so,
and  there  is  no  evidence  that  matters  have
improved. In theory,  violators can be heavily
fined and even sent to prison, but almost no
one has been prosecuted for ignoring the act,

so  there  are  few  risks  for  non-compliance.
Those firms that do register generally reveal
little  information  beyond  the  names  of  their
clients,  the  fees  they  pay,  and  limited
information about whom they contact. Because
disclosure requirements are so lax, it is nearly
impossible to monitor the activities of foreign
lobbyists. What little knowledge we do have of
lobbyist-orchestrated  diplomacy  -  including
most of the projects discussed above - has been
gleaned  not  from  FARA  filings  but  from
serendipitous  revelations  or  investigative
reporting.

Which  leaves  Americans  to  wonder:  Exactly
what sorts of promises do these firms make to
foreign governments? What kind of scrutiny, if
any, do they apply to potential clients? How do
they orchestrate support for their clients? And
how much of their work is visible to Congress
and the public, and hence subject to oversight?
To shed light on these questions, I decided to
approach some top Washington lobbying firms
myself,  as  a  potential  client,  to  see whether
they  would  be  willing  to  burnish  the  public
image of a particularly reprehensible regime.

The  first  step  was  to  select  a  suitably
distasteful would-be client. Given that my first
pick,  North Korea,  seemed too reviled to  be
credible,  I  settled  on  the  only  slightly  less
Stalinist  regime  of  Turkmenistan.  Until  his
sudden death last December, President-for-Life
Saparmurat  Niyazov  built  a  personality  cult
that outdid that of any modern leader except
possibly Kim Jong Il. High school students were
required to study The Ruhnama, Niyazov’s book
of personal and spiritual wisdom, described on
its official website as being “on par with the
Bible  and  the  Koran.”  The  self-declared
“Turkmenbashi,”  or  “Leader  of  all  Ethnic
Turkmens,” Niyazov had his image plastered on
billboards and buildings across the country, as
well as on the national currency, salt packets,
and vodka bottles. He named after himself not
only a town but an entire month of the year
(the one we unenlightened non-Turkmen still



 APJ | JF 5 | 7 | 0

4

call  January).  Any opposition to the Turkmen
government is  considered to be treason, and
thousands  of  political  dissidents  have  been
imprisoned. In 2004 a man seeking permission
to hold a peaceful demonstration was sent to a
psychiatric hospital for two years.

Following Niyazov’s demise, Minister of Health
Kurbanguly  Berdymukhamedov,  the
Turkmenbashi’s  personal  dentist,  became
acting president.[2] He had been responsible,
according  to  the  BBC,  for  implementing
Niyazov’s  2004 reform of  the health service,
“which  many  observers  have  blamed  for  its
near  collapse.”  Berdymukhamedov  was
confirmed as president in an election held in
February - he ran against five other candidates,
all from the ruling party, and won 89 percent of
the vote - in a balloting that he described as
being  held  “on  a  democratic  basis  that  has
been laid by the great [late] leader,” but which
just about everyone else deemed to be a sham.
(“[H]is  victory  was always certain  ...  and all
official  structures  worked  to  ensure  the
outcome,” the International Crisis Group said
of Berdymukhamedov’s triumph at the polls.) In
an early interview after becoming president, he
said that Niyazov was his role model;  as for
democracy,  he  said,  “This  tender  substance
cannot be imposed by applying ready imported
models.  It  can be only carefully  nurtured by
using  the  wise  national  experience  and
traditions  of  previous  generations.”  He  has
allowed  two  new  Internet  cafes  to  open  in
Ashgabat,  but  business  has  reportedly  been
poor, perhaps due to the soldiers posted at the
doorways or to the hourly fee, which runs about
$10,  more than the average Turkmen’s  daily
income.

Turkmenistan Presidential Palace

I would have difficulty passing for Turkmen, I
knew, so rather than approaching the firms as
a  representative  of  the  government  itself,  I
instead would be a consultant for “The Maldon
Group,” a mysterious (and fictitious) firm that
claimed to have a financial stake in improving
Turkmenistan’s  public  image.  We  were,  my
story ran, a group of private investors involved
in the export of natural gas from Turkmenistan
to  Ukrainian  and  other  Eastern  European
markets.  We  felt  it  would  strengthen  our
business position in Turkmenistan if we could
convey  to  American  policymakers  and
journalists  just  how heady  were  the  reforms
being  plotted  by  the  Berdymukhamedov
government.[3]

If  flacking for  Turkmenistan did not  in itself
trouble the lobbying firms, my description of
The  Maldon  Group  was  designed  to  raise  a
number of bright red flags. Turkmenistan has
vast  reserves  of  natural  gas,  from  which  it
earns  about  $2  billion  per  year  in  export
revenues,  but  the  whole  business  has  been
marked  by  flagrant  corruption  -  as  can  be
ascertained very quickly by anyone who cares
to perform a Google search. A 2006 study by
London-based  Global  Witness  reported  that
Niyazov kept billions of dollars in gas revenues
under  his  effective  control  in  overseas
accounts.  “Perhaps  the  murkiest  and  most
complex  aspect  of  the  Turkmen-Ukraine  gas
trade,” the report went on to say, is the role of
the intermediary companies that have inserted



 APJ | JF 5 | 7 | 0

5

themselves  for  more than a  decade between
Turkmenistan,  Russia,  Ukraine  and  Europe.
These  companies  have  often  come  out  of
nowhere,  parlaying  tiny  amounts  of  start-up
capital into billion-dollar deals. Their ultimate
beneficial  ownership has been hidden behind
complex networks of trusts, holding companies
and nominee directors and there is almost no
public information about where their profits go.

Before approaching the lobbying firms, I made
a few minimal preparations. I printed up some
Maldon  Group  business  cards,  giving  myself
the name “Kenneth Case” and giving the firm
an address at a large office building in London,
on Cavendish Square. I purchased a cell phone
with a London number. I had a website created
for The Maldon Group - just a home page with
contact information - and an email account for
myself.  Then,  in  mid-February,  soon  after
Berdymukhamedov’s ascent, I began contacting
various lobbying firms by email, introducing my
firm  and  explaining  that  we  were  eager  to
improve relations between the “newly-elected
government of Turkmenistan” and the United
States. We required the services of a firm, I
said,  that  could  quickly  enact  a  “strategic
communications” plan to help us. I hoped that
the firms might be willing to meet with me at
the  end  of  the  month,  during  a  trip  I  had
planned to Washington.

At around three on a pleasantly warm February
afternoon,  Barry  Schumacher,  a  senior  vice
president at APCO Associates ushered me into
a  conference  room  at  the  firm’s  downtown
Washington office, near the intersection of 12th

and  H  Streets  N.W.  Accompanying  me  was
“Ricardo,”  a  Spanish-born  Maldon  Group
consultant (in actuality, a friend I had recruited
to come along, since it seemed unlikely that a
firm like mine would send a single associate to
meet with potential lobbying firms). APCO was
the first firm I had contacted, because it was
such  a  natural  candidate  to  represent
Turkmenistan:  it  has  experience working not
just  on  behalf  of  authoritarian  regimes  in

general  -  the  dictatorship  of  General  Sani
Abacha  in  Nigeria,  for  example,  which
employed the firm in 1995, the same year it
hanged  nine  democracy  activists  -  but  for
Caspian regimes in particular, having done P.R.
work for the oil-rich kleptocracy of Azerbaijan.

APCO, Schumacher had written eagerly to me
by email, had “worked on image, policy, foreign
investment and reputation issues for a host of
governments.”  He  touted  the  firm’s  “key
professionals,” among them former members of
Congress and former administration officials. In
a follow-up note, he did ask if I might provide a
bit more information about The Maldon Group,
since, for obvious reasons, he hadn’t been able
to discover anything about it. “We prefer to be
discreet due to the sensitivity of our business,”
I  replied.  Schumacher  understood;  he  even
volunteered that APCO would be “more than
willing to sign a confidentiality agreement.” I
assured him that if we were to proceed to the
stage  of  contract  negotiations,  The  Maldon
Group would “certainly be able to satisfy any
reasonable concerns” about our ability to pay,
but until then, I wrote, “we’re not prepared to
share much more than what I’ve already told
you at the level of preliminary conversations.”
To  which  Schumacher  promptly  replied,  “I
understand, and this is not unusual for us.”

Now,  as  Ricardo  and  I  entered  the  meeting
room, three of  Schumacher’s colleagues rose
from their seats around a conference table to
greet us. There was Elizabeth Jones, a former
assistant  secretary  of  state  for  Europe  and
Eurasia  until  2005 and an  ex-ambassador  to
Kazakhstan;  Robert  Downen,  a  professorial
type  in  a  shirt  and  tie  who  had  previously
served as a senior aide to Senator Robert Dole
and was a fellow at the Center for Strategic &
International Studies; and, in a pinstriped suit,
Jenn i fer  Mi l lerwise  Dyck ,  a  former
spokeswoman for the CIA (where, I later read
in  her  biography  I  received  that  day,  she
“initiated  the  agency’s  first  coordinated
corporate branding and advertising strategy”)

http://www.apcoworldwide.com/


 APJ | JF 5 | 7 | 0

6

and for Vice President Dick Cheney.

Jennifer Millerwise Dyck

The  conference  room,  located  just  past  the
reception  desk,  was  bland  and  sparsely
decorated. A coffeepot and a black plastic tray
of cookies lay on a countertop just across from
where  I  sat.  After  offering  us  refreshments,
Schumacher  commenced  with  a  PowerPoint
slide show, which he projected onto a wall. One
of the first slides was called “Soft Soundings,”
and it ran through what Schumacher described
as a “vox populi of policymakers” on the subject
of  Turkmenistan,  gleaned  from  interviews
conducted  by  him  and  his  colleagues  in
preparing  for  the  meeting  with  The  Maldon
Group. Now is “Turkmenistan’s most important
moment since independence,” read one quote,
attributed  to  an  unnamed  foundation  fellow.
“No one is looking for perfection on democracy
and  human  rights  reforms,”  read  a  second
sounding,  this  one  from  an  administration
official. I wagged my head, encouraged by this
welcome news. “This really is an opportunity to
define the new government of Turkmenistan,”
Schumacher said, and at this point Jones took
over. After speaking with her former colleagues
at  the  State  Department,  she  said,  she  had
concluded  that  the  Bush  Administration  was
hoping  to  improve  relat ions  with  the
Berdymukhamedov  government.  Her  contacts
at State weren’t expecting “miracles” in terms
of political reform; even a few small steps, like
the  new Internet  cafes,  would  provide  some

“good hooks” APCO could use to promote the
regime.

“Peop le  l i ke  Beth  can  ca l l  up  these
policymakers,” Schumacher said with a shake
of the head, as if  he himself were in awe of
Jones’s  access.  “Getting information like that
with  a  couple  of  phone  calls  is  priceless.”
Schumacher said he had made calls of his own
and had learned from a staff director at “a key
committee”  that  hearings  on  the  topic  of
e n e r g y  s e c u r i t y  w e r e  c o m i n g  u p .
“Turkmenistan  has  a  role  to  play  here  and
[that] helps us talk about it in a positive way,”
he said. “It’s another hook.”

In addition to the core team around the table,
Schumacher  stressed,  APCO  had  on  hand  a
number of other heavies who could be called
upon  to  assist  the  Turkmenistan  campaign.
These  included  former  Senator  Don  Riegle,
who, Schumacher said, was tight with Senate
Majority  Leader  Harry  Reid;  and  former
Congressman Don Bonker, who had close ties
with  Tom  Lantos,  the  new  Democratic
chairman  of  the  House  Foreign  Affairs
Committee.  But  what  about  the  Republican
side?  I  asked  with  concern.  Schumacher
assured me that the firm had access to people
in both parties, “not because we’ve contributed
money”  ( though  APCO  employees ,  I
subsequently discovered, had contributed more
than $100,000 during the last  three election
cycles) but because of the high esteem in which
the  firm’s  stable  of  former  officials  was
generally held. And, he added with a grin, Dyck
had  such  strong  ties  to  the  G.O.P.  that  she
alone was “worth six” of  APCO’s Democratic
lobbyists.

“What can I say?” Dyck crowed, throwing her
arms out.

Turning  to  media  strategy,  Schumacher
presented  APCO’s  broad  review  of  the
coverage. The bad news: almost all mentions of
Turkmenistan  were  negative.  On  the  upside,
there wasn’t very much coverage to speak of.



 APJ | JF 5 | 7 | 0

7

Now was the time to strike. Wasn’t he worried,
I  asked,  that  the  Turkmen regime would  be
held  to  impossibly  high  human-rights
standards? Schumacher sought to put my mind
at  ease.  With any P.R.  campaign there were
bound to be “isolated incidents that look bad,
and it’s up to the communications company to
figure out a way to be honest about them, to
react and to put them in proper perspective, to
make sure they don’t derail the campaign.” On
the  other  hand,  he  allowed  that  something
“really terrible” - the words dangled in the air -
would be hard to overcome.

There was also the nagging question of public
disclosure. Yes,Schumacher said, APCO would
have to register and The Maldon Group would
need to provide some additional information at
that time, but there was no need to lose sleep
about that. “We live up to the spirit and letter
of  the  law,  but  we  would  provide  minimal
information,”  he  said.  “[We’d]  say  we’re
working for The Maldon Group on behalf of the
government and would file semiannual reports.
And that’s it.”

But  what  if  we  get  calls  from journalists?  I
asked.

“If they call you,” Jones said with a big smile,
“refer them to us.”

Later in the presentation, a slide revealed the
proposed  budget  for  APCO’s  Turkmenistan
operation:  $40,000 per month,  plus expenses
(estimated at  about 10 percent of  fees),  and
more for any travel outside of Washington.

Paid advertising and special events would cost
extra, and Schumacher proposed that we set up
a  new website  for  the  Turkmen Embassy  in
Washington,  which  would  cost  The  Maldon
Group another $35,000.[4] In total, getting out
our  message  about  a  new  and  improved
Turkmenistan  would  require  about  $600,000
over the first year.

What  would  we  get  for  our  money?  APCO’s

strategy  was  laid  out  on  a  slide  entitled
“Elements of a Communications Program,” of
which there were four.  The first  was “policy
maker  outreach,”  and  thanks  to  its  political
contacts, APCO would have no problem here.
“Anyone  who  tel ls  you  they  can  get  a
congressman to do what you want ought not to
be believed, but we can get in the door and
make the case,” Schumacher said.

APCO would easily be able to arrange meetings
between Turkmen officials and key members of
Congress, and might be able to organize a fact-
finding trip to the country as well. Given the
recent  scandal  surrounding the  lobbyist  Jack
Abramoff, it would be difficult and even unwise
fo r  The  Ma ldon  Group  to  sponsor  a
congressional  trip  directly,  Schumacher  said,
but there would surely be official delegations
traveling  to  the  region,  and  “we  have  the
contacts to urge them to stop there.”

Downen  stepped  in  here,  suggesting  it  was
premature  to  rule  out  the  possibility  of
organizing a private junket to Turkmenistan for
a crew from Congress. True, The Maldon Group
shouldn’t  organize  it  directly,  but  he’d  had
personal  experience  with  academic  groups
sponsoring trips. “Maybe Turkmenistan has a
think tank or university,”  he offered.  “Under
the  old  rules,  any  bona  fide  academic
institution  could  sponsor  [travel].  Under  the
new rules I’m not sure, but I can check.”[5]

The  second  element  of  the  strategy  was  a
“media  campaign.”  In  a  slide  entitled  “Core
Media Relations Activities,” APCO promised to
“create  news  items  and  news  outflow,”
organize media events, and identify and work
with “key reporters.” As this was her field of
expertise, Dyck presented this slide. The media
would  be  recept ive  to  s tor ies  about
Turkmenistan with the change of government,
she said, plus “energy security is an additional
hook.  We can also bring things like Internet
cafes to their attention.”

In  addition  to  influencing  news  reports,



 APJ | JF 5 | 7 | 0

8

Downen added, the firm could drum up positive
op-eds in newspapers. “We can utilize some of
the think-tank experts who would say, ‘On the
one hand this and the other hand that,’ and we
place  it  as  a  guest  editorial.”  Indeed,
Schumacher said, APCO had someone on staff
who “does nothing but that” and had succeeded
in placing thousands of opinion pieces.

Discussion  about  the  strategy’s  third  item  -
building  “coalition  support,”  which  meant
developing  seemingly  independent  and
therefore more credible allies to offer favorable
views  about  Turkmenistan  -  was  brief.  As  a
slide on the topic put it, we would need to start
small, given that the “closed nature of country
has inhibited investment and exchanges.” For
now,  the  best  coalition  partners  would  be
current  and  potential  corporate  investors  in
Turkmenistan, as well  as “think tank experts
and academics.”

How could we use think tanks and academics? I
wondered. “I’m glad you asked,” Schumacher
said  with  a  chuckle.  He  flipped  to  the  next
slide, which discussed the fourth element of the
campaign:  “events.”  One  possibility,  Downen
said, would be to hold a forum on U.S.-Turkmen
relations, preferably built around a visit to the
United States by a Turkmen official.  Possible
hosts would include The Heritage Foundation,
the  Center  for  Strategic  &  International
Studies, and the Council on Foreign Relations.
“Last week I contacted a number of colleagues
at think tanks,” Downen went on. “Some real
experts could easily be engaged to sponsor or
host a public forum or panel that would bring
in congressional staff and journalists.” The only
cost would be refreshments and room rental -
Schumacher joked that APCO would bake the
cookies  to  save  The  Maldon  Group  a  little
money - and could yield a tremendous payoff.
“If we can get a paper published or a speech at
a conference, we can get a friendly member of
Congress  to  insert  that  in  the Congressional
Record and get that printed and send it out,”
Schumacher said. “So you take one event and

get it multiplied.”

Another option, he explained, would be to pay
Roll  Call  and  The  Economist  to  host  a
Turkmenistan event. It would be costlier than
the think-tank route, perhaps around $25,000,
but  in  compensation  we  would  have  tighter
control  over  the  proceedings,  plus  gain  “the
imprimatur of a respected third party.” In order
that the event not seem like paid advertising,
the title for the event should be “bigger than
your theme,” Schumacher explained, even as it
would be put together in a way “that you get
your  message  across.”So  we wouldn’t  call  it
“Turkmenistan Day”? I asked. No, Schumacher
replied.  “Energy Security” would be a better
theme.  “Or  ‘Caspian  Basin  Pipelines,’”  Jones
added.

“That’s how you do it,” Schumacher said. The
Maldon Group wouldn’t have its own speaker
on the  dais,  but  APCO would  line  up a  few
people - possibilities included an administration
official or an executive from an American firm
involved  in  Turkmenistan  -  to  speak  for  us.
While  promising  reform  was  important,  we
would probably want to focus on matters like
energy and regional security. “In a world where
the administration wants some realism, there
may be  ways  to  get  positive  messages  out,”
Schumacher said. A concluding slide laid out
the  broad  benefits  that  The  Maldon  Group
could expect  to see for our $600,000.  These
included raising Turkmenistan’s  profile  “as a
nation important to the United States,” building
a “broader base of  support” for the country,
and improving media coverage. After a series of
firm handshakes, I promised I would be back in
touch  as  soon  as  I  had  consulted  with  my
superiors in London.

The following morning, Ricardo and I headed to
the offices of Cassidy & Associates, perhaps the
most  prominent  of  all  the  Washington  lobby
shops.[6]It was founded thirty-two years ago by
Gerald  Cassidy,  a  former  staffer  for  George
McGovern, and for much of its existence was

http://cassidy.com/


 APJ | JF 5 | 7 | 0

9

known as a strongly Democratic firm. Cassidy
pioneered the practice of lobbying for earmarks
- the polite term for pork - but also represents
Fortune  500  corporations  as  well  as  foreign
countries  and  businesses.  Its  current  clients
include  Teodoro  Obiang,  who  has  ruled  the
small African nation of Equatorial Guinea since
1979,  when  he  executed  his  uncle.  Between
1998 and 2006, Cassidy was paid more than
$235 million in lobbying fees, more than any
other firm in Washington.

Cassidy’s headquarters are just a block away
from APCO’s but are far more elegant. The firm
occupies the entire fourth floor of its building,
so that one enters the offices upon exiting the
elevator. A receptionist walked Ricardo and me
into a large conference room with a beautiful
wood table polished to a bright sheen. There
were about twenty seats around the table, and
eight settings had been laid out with a glass,
each set atop a paper coaster embossed with
the firm’s name. The table held an assortment
of canned soft drinks, a pitcher of ice water
with lemon slices, a cup of sharpened pencils,
and a pile of yellow legal pads.

A phalanx of six Cassidy officials soon entered
the  conference  room,  all  dressed  in  elegant
business attire of varying shades of black, gray,
and  navy  blue.  There  was  Chuck  Dolan,  a
former  senior  P.R.  consultant  for  the  Kerry-
Edwards campaign; Gordon Speed, the firm’s
pudgy,  baby-faced  director  of  business
development;  tall,  thin  Gerald  Warburg,  a
former Hill staffer and company vice president;
Christy Moran, who during the meeting told me
she had previously worked for Saudi Arabia and
helped boost its image with an “allies program”
that  sent  visitors  to  the  country;  and  David
Bartlett,  another  P.R.  specialist  whose  firm
biography said he had helped corporate CEOs
“face the nation’s toughest journalists.”

The sixth member of the Cassidy team, and its
clear  leader,  was  firm  vice  chairman  Gregg
Hartley,  who  with  his  crew cut  and  serious

manner  initially  reminded  me  of  a  drill
sergeant; but soon he loosened up and proved
to possess a certain folksy appeal. Until 2003
he had been a top aide to then House Majority
Whip Roy Blunt, and he maintains close ties to
top  Republicans  in  Congress.  When  Hartley
quit  his  Hill  job  and  decided  to  become  a
lobbyist,  a  “bidding  war  for  his  services
ensued,” the Washington Post later reported.
“Cassidy ... won it with an offer of just under $1
million a year,” plus a “substantial percentage”
of  the  lobbying  fees  Hartley  generated.
Hartley’s  hiring  marked  a  key  moment  in
Cassidy  &  Associates’  transformation  during
the past decade into a lobbying enterprise that
is increasingly identified with the Republican
Party.

Gregg Hartley

As  was  the  case  with  APCO,  Cassidy  had
immediately  offered  to  meet  with  me.  In  an



 APJ | JF 5 | 7 | 0

10

initial phone conversation with Speed, Hartley,
and  Dolan,  the  three  had  asked  only  a  few
softball  questions  about  The  Maldon  Group
( a n d ,  l i k e  A P C O ,  o f f e r e d  t o  s i g n  a
confidentiality  agreement)  before  they  began
their  sales  pitch.  Hartley  pointed  out  that
Cassidy’s  work for Equatorial  Guinea was “a
very  similar  sort  of  representation  to  what
you’re talking about” with Turkmenistan. The
Obiang  regime  had  received  a  bit  of  bad
publicity  -  he  mentioned  here  a  banking
scandal  involving  the  government  -  and
Cassidy’s  first  job  had  been  “to  identify
inaccurate or biased stories and try to correct
them.”[7] Hartley also boasted about Cassidy’s
political contacts, saying, “We strongly believe
in a bipartisan [approach]  and mirroring the
power structure.... You have to find champions
on both sides.”

Hartley  returned  to  that  theme  during  the
meeting at Cassidy’s office. His firm, he said
after  passing  Ricardo  and  me  copies  of  a
corporate brochure,  [8]  had “strong personal
relationships” with policymakers, and not just
to a committee chairman here and there,  as
was  the  case  with  some  of  its  competitors.
Cassidy had ties across the board - at the staff
level, the committee level, the Republican and
Democratic leadership, and the administration.

“We  know  you’re  talking  to  other  firms,”
Hartley said pointedly. “You’re going to have a
hard time matching ... [the] types of successes”
his firm had racked up. For example, thanks to
Cassidy’s aggressive media strategy and trips it
had  organized  to  Equatorial  Guinea  for
congressional staffers, things were now looking
up for the government there. The proof: three
years ago, Hartley said, Parade Magazine had
ranked  Obiang  as  “the  world’s  sixth  worst
dictator,”  grimacing  as  he  stated  that  last
word. “He’s still not a great guy,” he went on,
“but he’s not in the top ten anymore, and we
can take some credit for helping them figure
out how to work down that list. Is he going to
win the U.N. humanitarian award next year?

No, he’s not, but we’re making progress.”[9]

Now Warburg took over the meeting. He talked
with  some  passion  about  two  “remarkable
lobbying campaigns”  that  the  firm had been
involved with, both of which had succeeded in
getting the U.S. government to move “against
its  express will.”  The first  was eliminating a
longtime  trade  embargo  against  Vietnam,
which  the  f irm  had  achieved  over  the
opposition of the families of POWs and MIAs.
The key to success was assembling an outside
pressure  group  called  the  Multinational
Business  Development  Coalition,  which  was
made  up  of  major  American  corporations
seeking business in Vietnam. “The U.S. had no
relations,”  Warburg  said.  “We  changed  that
policy,  ended  the  embargo,  and  opened
Vietnam  up  to  U.S.  economic  exchange.”

The second campaign, Warburg said, involved
winning permission in 1995 for President Lee
Teng-hui of Taiwan to make a private visit to
the United States “over the express opposition
of the executive branch.” At the time, Taiwan’s
embassy  wasn’t  even  allowed  to  lobby  in
Washington without permission from the State
Department. Evading that obstacle was simple:
since the government couldn’t retain Cassidy, a
Taiwanese  think  tank  fronting  for  it  did.
President  Bill  Clinton  had  said  he  wouldn’t
allow Lee  to  come to  the  United  States,  so
Cassidy,  Warburg  recounted,  began  a
campaign  to  lobby  Congress.  After  both
chambers  passed resolutions  in  support  of  a
visit  by  Lee,  the  White  House  caved.  “The
president of the United States reversed policy,”
said  Warburg.  The  campaign  had  been  so
brilliant,  in  fact,  that  graduate  students  had
written theses on it.

Warburg  also  mentioned  his  past  work  for
Merhav, an Israeli firm with major interests in
Turkmenistan, for which Cassidy had obtained
Export-Import  Bank  financing  for  a  trans-
Caspian pipeline.  Unlike the case with other
lobbying firms The Maldon Group might hire,



 APJ | JF 5 | 7 | 0

11

“We really know Turkmenistan. It wouldn’t be
on-the-job training for us.”

When  Warburg  had  represented  Merhav,  he
met  a  number  o f  Turkmen  o f f i c ia l s .
“Unfortunately, the previous government had a
history of shuffling ministers,” he said. “I won’t
pursue the metaphor.” To which Hartley added,
“We  won’t  ask  where  all  of  them  were
shuffled!” There was general merriment, which
seemed  inappropriate,  given  that  sixteen
ministers were jailed or sent into internal exile
last year, one of whom is believed to have died
in prison.

Hartley announced that he and his colleagues
had a few questions about The Maldon Group. I
would be as helpful as I could, I replied, but
discretion  was  our  firm’s  lifeblood;  while  it
pained  me  “to  look  like  I’m  being  evasive,”
there wasn’t much I could say.

“We’re going to ask questions,  and you may
have to throw the wall up,” Hartley said. “Don’t
mention names if you can’t mention names.”

The questions were quite easy to handle: I did
little  more than toss out the same scraps of
information I had given them before. We were a
small  group  of  British,  Middle  Eastern,  and
Eastern  European  investors;  we  had  a  close
relationship to the government, but there were
no Turkmen officials  involved in The Maldon
Group. I reiterated my concerns about public-
disclosure requirements,  and Hartley assured
me I could rest easy. “We have to disclose who
we  represent,  but  there  doesn’t  have  to  be
great  detail,”  he  said.  “The  way  we  would
handle this, there’d be very little about you and
virtually none about your investors.”

When it was time for the hard sell,  Warburg
began by giving me a piece of intelligence he
had picked up - something, he said, for me to
share “with your friends and investors back in
England.” The previous week, he claimed, there
had been a meeting on Turkmenistan at  the
highest  level  of  the  U.S.  government.  “We’d

like to make sure you’re on the agenda for the
next such meeting,” he said pointedly. “We’d
like to be involved in prepping the individuals
before  such  a  meeting,  and  we’d  like  to  be
involved in interpreting the outcome to your
investors, and through you to the government
in  a  way  that  really  empowers  you  in  that
market.” Hartley, too, sought to emphasize how
interested Cassidy was in winning the contract.
“This is the sort of thing we do extremely well,”
he said at one point.

“It’s  the  kind  of  stuff  that  gets  our  juices
flowing.”

Of course,  there was the question of money,
specifically how much of it The Maldon Group
would need to hire Cassidy. For Turkmenistan,
Hartley  said,  there  could  be  no  quick,  easy
solutions;  hence,  he  proposed  a  three-year
effort  at  from  $1.2  million  to  $1.5  million
annually  -  and  that  could  run  higher,  he
warned,  if  a  do-gooder  organization  like  a
human-rights  group  targeted  the  regime,
necessitating  intensified  spin  control  by  the
firm’s lobbyists. “You’ve looked at our bios,” he
said. “Look at our track record and what we’ve
charged for other representations ... and you’ll
see you’re not being gouged.”

While insisting that I didn’t write the checks, I
said  the  figure  seemed  reasonable  to  me.
“Others will do it for less, but you won’t get
people with our experience, our knowledge of
Turkmenistan,  our  t ies  to  [the]  State
[Department],  National  Security  Council,  and
some  parts  of  the  intelligence  community,”
Warburg said.

Cassidy saw its strategy as having two central
prongs,  one  targeting  policymakers  and  the
other  targeting  the  media.  Among  the
questions I’d asked had been whether it was
advisable to arrange a trip to Turkmenistan for
members of Congress. Hartley said that it was,
but  it  would  be  critical  to  pick  “the  right
members  of  Congress,”  which  he  defined  as
those with “a leaning that will be instrumental



 APJ | JF 5 | 7 | 0

12

in us making progress on our representation.”
As at  APCO, the Cassidy team said that  the
post-Abramoff climate would make it harder to
arrange a private trip for members of Congress
- “but not impossible,” in Hartley’s words. In
the meantime, a less visible trip for Hill staffers
could be more easily accomplished.

Bringing Turkmen officials to Washington was
also a must, though we needed to be realistic.
I f  The  Maldon  Group  sa id  i t  wanted
Berdymukhamedov to address a joint session of
Congress,  Cassidy  would  tell  you  that’s  not
possible,  Warburg  said.  On  the  other  hand,
might Cassidy be able to arrange “a coffee in
the Senate Foreign Relations hearing room of
the U.S. Capitol where the foreign minister is
warmly received?” Yes, it very well might.

A l so ,  The  Maldon  Group  shou ld  not
underestimate the value of arranging a trip to
Turkmenistan  for  journalists  and  think-tank
analysts, which was something Dolan said he
had  done  for  the  Valdai  International
Discussion  Club,  a  group funded by  Russian
interests that offers all-expenses-paid trips to
Russia.  Amid  the  general  pampering,  the
Western academics and reporters who attend
are  granted  audiences  with  senior  Russian
political  figures.  During  the  meeting,  Dolan
simply  described it  as  a  way to  give  people
“firsthand  information”  and  mentioned  that
past attendees had included Ariel Cohen of The
Heritage  Foundation,  Marshall  Goldman  of
Harvard, and Jim Hoagland of the Washington
Post.  A  similar  program  might  work  for
Turkmenistan,  he  suggested.

Two weeks after the meeting, Cassidy laid out
more of its strategic thinking in a twelve-page
proposal that it sent to me by email. The firm’s
lobbyists  would  educate  senior  government
officials  and  opinion  makers  “on  positive
developments  taking place  in  Turkmenistan,”
and would sell the country on the basis of its
“strategic importance in Central Asia” and the
“critical role” it could play in American energy

security.  Cassidy’s  preliminary  research
already  had  determined  that  there  was
“accelerated interest” in Turkmenistan “at the
highest  levels  of  the  U.S.  government.”  This
was a great opportunity, since it would make it
easier to reach out to government officials as
well  as  the  media,  but  it  also  presented  a
challenge,  as  “greater  attention  can  bring
greater scrutiny.”

Of  course,  “attention”  and  “scrutiny”  are
essentially  synonymous;  the  only  reason that
more  of  it  posed  a  challenge  to  Cassidy’s
proposed lobbying campaign was that  in  the
case  of  Turkmenistan,  the  truth  was  almost
never  good.  Cassidy  had,  in  fact,  already
uncovered troubling news: “We have become
aware,” the proposal said ominously, “of U.S.
determination to aggressively push an agenda
of  human  rights  and  democratic  reforms  in
exchange  for  greater  engagement  with
Ashgabat.” (This supposed discovery was surely
a  scare  tactic.  The  Bush  Administration  has
openly  prioritized  trade  and  business
promotion, not human rights, with other major
Caspian energy producers. According to a well-
placed source, State Department officials have
m a d e  i t  v e r y  c l e a r  t h a t  t h e  B u s h
Administration’s  major  policy  goal  in
Turkmenistan  is  opening  the  country  to
investment by U.S. energy firms.) To deal with
the threat of scrutiny, Cassidy would seek to
drive “the story being told about Turkmenistan
by the media, rather than merely reacting to it.
By  engaging  with  correspondents,  we  will
coordinate  a  global  message  about  political,
social and economic progress.”

As part of this initiative, the firm would plant
pro-Turkmenistan op-eds from friendly authors
it recruited. Cassidy would also put together “a
list  of  potential  vulnerabilities,  such  as
humanitarian  issues,  social  conditions  and
otherwise.... With these issues in mind, we will
conduct  ‘worst-case’  scenario  planning  and
response  development  by  anticipating  crises,
preparing  spokespeople,  [and]  drafting



 APJ | JF 5 | 7 | 0

13

statements.”  In  other  words,  Cassidy  would
have an emergency-response network in place
should,  for  example,  opposition  members
happen  to  be  mowed  down  by  government
guns.  “We  will  be  your  eyes  and  ears  in
Washington, D.C.,” the proposal said.

In the weeks after  my meetings,  both APCO
and Cassidy contacted me, eager to carry out
the Turkmen campaign. I replied with notes of
regret, explaining that The Maldon Group was
unsure about how to proceed but that for the
time being, at least, their services would not be
required.  Still,  it  was  hard  not  to  daydream
about what might have been accomplished for
t h e  “ n e w l y  e l e c t e d  g o v e r n m e n t  o f
Turkmenistan”  if  I’d  actually  had  the  few
million  dollars  to  spare.  In  May,  I  attended
“Angola Day,” an all-day conference that had
been  organized  on  behalf  of  the  regime  of
President  Jose  Eduardo  Dos  Santos,  which,
while not equaling the Turkmen rulers in flair,
is  nevertheless one of  the most crooked and
predatory in the world. Angola Day’s sponsors
included  the  Woodrow  Wilson  International
Center for Scholars, which hosted the event at
its  downtown  headquarters,  the  Angolan
government, and the U.S.-Angola Chamber of
Commerce,  which  receives  financial  support
from American oil companies.

It  was impossible  to  say whether a  lobbying
firm was directly involved in orchestrating the
event. But other than its unfortunate title - had
APCO been running the show, it  would have
been  something  like  “Africa  and  American
Energy  Security:  Partners  in  Prosperity”  -
Angola Day was straight out of the playbooks
laid  out  for  Turkmenistan:  i t  had  the
imprimatur  of  a  respected  third  party  (the
Wilson Center), a coalition of corporate allies,
and  a  smattering  of  pliant  academics  and

officials who seemed more than willing to pen a
friendly op-ed if need be. The keynote speaker
was Joaquim David, Angola’s elegantly tailored
industry minister, and as I watched him deliver
his  address,  it  was  hard  not  to  think  of  a
Turkmen official on that same dais, giving voice
to  the  same empty  slogans  and  catchwords,
speaking  (as  David  did)  of  his  government’s
commitment  to  sustainable  development,
environmental  protection,  and social  justice -
despite  the  fact  that  Dos  Santos  has  done
absolutely  nothing  to  demonstrate  these
commitments.  I  was especially  wistful  during
the  coffee  break,  when I  could  see  the  real
business  of  the  conference  being  conducted.
Here was Witney Schneidman, a former State
Department official  and member of  the U.S.-
Angola  Chamber,  approaching every  Angolan
official he saw with an unctuous ear-to-ear grin
on his  face;  Hank Cohen,  a  former assistant
secretary  of  state  and  former  lobbyist  for
Angola,  chatting  up  the  diamond  magnate
Maurice Tempelsman; a Chevron executive and
an  of f ic ia l  f rom  the  U.S.  Agency  for
International Development, greeting each other
like long-lost friends.

It was a vision of just how regimes like Angola
and Azerbaijan, Nigeria and Equatorial Guinea,
the serial abrogators of “human dignity,” can
make and keep their wealthy American friends.
Someday soon, perhaps, the same will happen
for Turkmenistan - God and lobbyists willing.

This article appeared in Harpers Magazine, July
2007. Posted on Japan Focus on July 6, 2007.

Ken  Silverstein’s  “Washington  Babylon”
weblog,  focused  on  political  corruption  in
Washington,  D.C  has  been  appearing  at
Harper’s  since  April  2006.

http://www.harpers.org/subjects/WashingtonBabylon
http://www.harpers.org/subjects/WashingtonBabylon
http://www.harpers.org/subjects/WashingtonBabylon
http://www.harpers.org/subjects/WashingtonBabylon

