
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 17 | Issue 3 | Number 1 | Feb 01, 2019

1

Reinventing the Japan Times: How Japan’s oldest English-
language newspaper tacked right

Reinventing  the  Japan  Times:  How  Japan’s
oldest English-language newspaper tacked right

On  November  30 t h ,  2018  The  Japan
Times waded into the interminable controversy
over  Japan’s  wartime misdeeds  with  a  small
editor’s  note tacked onto the end of  a  story
about conscript labor. The previous day, South
K o r e a ’ s  S u p r e m e  C o u r t  h a d  r u l e d
that  Mitsubishi  Heavy  Industries  should
compensate  Korean  forced  laborers.  That
followed a similar ruling against Nippon Steel
in  October.  With  another  dozen  lawsuits
pending against about 70 Japanese companies,
Japan’s  most  venerable  English-language
newspaper appeared to question whether these
laborers were actually forced to work at all.

The  South  Korean  Supreme  Court
upheld  the  verdict  requiring  Mitsubishi
Heavy  Industries  to  compensate  Korean
forced laborers

“The term ‘forced labor’ has been used to refer
to  laborers  who  were  recruited  before  and
during  world  war  two  to  work  for  Japanese
companies,” said the note. “However, because
the conditions they worked under or how these

workers  were  recruited  varied,  we  will
henceforth  refer  to  them  as  ‘wartime
laborers.’”  In  addition,  the  note  said,  the
description of “comfort women”, a euphemism
for  girls  and  women  herded  into  military
brothels would be changed to reflect the fact
that their experiences “varied widely.” Hence,
“women who were forced to  provide sex for
Japanese troops before and during world war
two” would be dropped in favor of ‘women who
worked  in  wartime  brothels,  including  those
who did so against their will, to provide sex to
Japanese soldiers’.”

The  revision  was  greeted  with  glee  by  The
Japan Times’  critics,  who view the  country’s
oldest English-language newspaper as a nest of
whining  Western  liberals  dedicated  to
blackening Japan’s image (its nickname among
online  rightists  is  “The  Anti-Japan  Times”).
Sakurai  Yoshiko,  president  of  the  Japan
Institute  for  National  Fundamentals  (a
conservative  think  tank)  and  Sato  Masahisa,
state minister for foreign affairs, were among
several prominent commentators who publicly
c o n g r a t u l a t e d  t h e  m a n a g e m e n t
(https://twitter.com/SatoMasahisa/status/10712
94989664116737). Sato wondered out loud if
the  long-running  campaign  to  alter  media
descriptions  of  Japan’s  wartime conduct  was
finally bearing fruit.

A larger group of people praised the paper for
adopting what one called “a more reasonable
policy on terminology”, one that did not assume
“all  brothel  workers  were  slaves  or  laborers
forced.”  The  reaction  among  journalists  and
editors inside the paper, itself,  however, was
disbelief, then anger and protest.

https://twitter.com/SatoMasahisa/status/1071294989664116737
https://twitter.com/SatoMasahisa/status/1071294989664116737
https://twitter.com/SatoMasahisa/status/1071294989664116737
https://twitter.com/SatoMasahisa/status/1071294989664116737


 APJ | JF 17 | 3 | 1

2

According  to  several  sources  at  the  paper,
Daimon Sayuri,  the paper’s  managing editor,
sent  out  a  brief  note  on  the  revision  on
November  29th.  There  was  no  consultation
among the editors and reporters that have kept
the  newspaper  humming through one of  the
toughest periods in its 120-year history. Mizuno
Hiroyasu,  the  paper’s  director  and  executive
editor,  was  identified  as  the  author.  “We
demanded a meeting with Mizuno on Monday,”
said one staffer. That demand evolved into an
angry,  sometimes  tearful  three-hour
confrontation  on  December  3rd,  followed  the
next day by a meeting with Kambara Suematsu
Minako, the paper’s new publisher.

The key  demands  were  straightforward:  that
the  paper  return  to  the  “internationally
recognized style” for wartime comfort women
and conscripted labor,  and that  Mizuno take
responsibility  for  the  abrupt  editorial  turn.
According to those at the meeting, most of the
editorial  staff  (30  out  of  120  employees)
rebelled and several threatened to quit. Later,
around two-dozen staff  put  their  names to a
statement  opposing the  editorial  changes.  In
the  New Year,  one  staff  writer,  Cory  Baird,
announced that he had resigned via his Twitter
account.

That initial meeting was seen by some as an
opportunity to clear the air after more than a
year of tension under the paper’s new owners.
In  2017,  Nifco,  the  plastic  components
manufacturer that bought the paper in 1996,
sold it to News2u Holdings, an “online public
relations  service.”  Nifco’s  boss,  Ogasawara
Toshiaki,  had  treated  the  paper  with  benign
neglect, content to bask in the prestige of its
rich history, while ignoring grumbling about its
polit ics,  s inking  readership  or  (from
shareholders)  years  of  operating  losses.  His
death in 2016 allowed Nifco to look for new
proprietors,  who  quickly  took  a  broom  to
several  columnists,  notably  Jeff  Kingston  of
Temple University Tokyo and Yamaguchi Jiro of
Hosei University – both full-throated critics of

the government of Abe Shinzo.

The  Japan  Times  management  appeared
unprepared  for  the  wider  reaction  to  the
editorial  change.  The  Guardian  was  one  of
several foreign media outlets that covered the
story,  prompting  one  social  media  user  to
describe  the  British  newspaper’s  Japan  and
Korea  correspondent,  Justin  McCurry,  as
“Japan-hating”.  McCurry  contacted  the
newspaper by phone on the day of the editor’s
note and was asked to address his questions in
writing  and  send  them  to  a  generic  email
address, with the assurance that “someone will
pick them up.” He did not receive a response,
and noted that in the story he filed the same
afternoon. According to multiple sources at the
JT, when senior editors were asked why they
had  failed  to  respond  to  an  email  by  an
internationally  recognized  newspaper,  they
initially denied receiving the correspondence. It
then transpired that  somehow the email  had
found its way into the account’s trash folder.

The  JT  did  respond  …  six  days  after  the
Guardian  story  was  published.  An  unnamed
spokesperson said the decision to change its
style  had  been  reached  after  “lengthy
discussions between the executive editor and
certain managers”, and denied that the paper
had come under any pressure.  “The decision
was made in the belief that the change would
better  reflect  a  more objective view of  what
many  historians,  researchers  and  journalists
agree  are  extremely  difficult  issues  to
summarize,” the spokesperson said. “As for the
pressure from outside parties, the answer is no.
In  the  past,  we have frequently  reported on
these  content ious  issues,  and,  when
appropriate,  cited  the  government’s  official
stance,  but  the language we use has always
been decided upon independently. The recent
style  revision  was  not  predicated  by  any
request from the government. 

The  mainstream  Japanese  press  greeted  the
controversy largely by ignoring it.  The Asahi



 APJ | JF 17 | 3 | 1

3

Shimbun, which has had its own troubles with
comfort  women  coverage,  would  have  been
reluctant –  understandably –  to intrude on a
fellow media organization’s grief over the issue
of Japan’s wartime conduct. The Japan News,
the  English-language  edition  of  the  Yomiuri
Shimbun, also kept its counsel, having issued a
feeble apology over its own past use of “sex
slaves”  at  the  height  of  the  orgy  of  Asahi-
bashing in 2014. Only NHK has gone further,
insisting  that  its  English-language  editors
describe them as “those referred to as wartime
comfort  women.”  The  Nikkei  was  similarly
sheepish – perhaps with good reason: on the
day the JT ran its editor’s note, the Nikkei –
Mizuno’s former employer – announced it had
given  Kambara  a  gong  for  “communicating
Japan to the world” (日本を伝えるメディア賞)
as part of its Woman of the Year awards. The
New York Times, with which The Japan Times
has  had a  publishing agreement  since  2013,
has not publicly commented.

Journalists  at  the paper describe other more
insidious changes that suggest a shift  to the
right  in  its  political  stance,  regardless  of  its
management’s  claims  to  the  contrary.  One
senior  reporter,  known  for  his  sometimes
aggressive  questioning  of  Japan’s  top
spokesman, Suga Yoshihide, was yanked off his
beat at the Prime Minister’s Office. Editorials,
including one on November 23rd  berating the
South Korean government for gutting the 2015
“comfort women” agreement, seemed to lean
right, away from the paper’s old liberal or at
least  conciliatory  stance.  There  were  notes
from  the  editor  nudging  staff  toward  more
positive coverage of Abe, and of Japan itself. A
journalist  described  being  berated  when  the
word  “surrender”  appeared  in  a  story  about
World War 2 (the phrase used for August 15,
1945  in  the  Japanese  media  is  Shūsen-
kinenbi  (終戦記念日),  or  “memorial  day  for
the end of the war.” Columnists, some speaking
o f f  t h e  r e c o r d ,  h a v e  n o t e d
(https://www.japantimes.co.jp/opinion/2018/11/
23/editorials/seoul-guts-comfort-women-

agreement/#.XEIsqVVKipp) that their work is
being edited more vigorously than before in an
apparent attempt to take some of the sting out
o f  c r i t i c i s m  o f  J a p a n .  ( s o u r c e
(http://www.debito.org/?p=15227))  

According  to  those  present,  the  newspaper’s
management was taken aback by the size of the
revolt on December 4th and seemed unusually
defensive. One manager claimed the root of the
problem  was  "exaggerated  reporting  by  the
fore ign  media . "  Mizuno  s ing led  out
the Financial Times for still using the term “sex
slaves” but insisted he was not “rightwing.”

There  were  expl icit  denials  of  direct
government  interference  or  of  ties  to  the
radical  right.  Some  staffers  noted  Mizuno’s
friendship  with  Hori  Yoshito,  the  Harvard-
educated CEO of Globis Capital Partners and
Management  School.  Hori  is  also  a  former
director  of  the  Japan  Institute  for  National
Fundamentals,  the  same  conservative  think-
tank Sakurai runs. Both are considered close to
Nippon Kaigi, Japan’s most powerful rightwing
lobby.

The  institute’s  demands  for  revisions  to  the
English language of Japan’s wartime behavior
overlap  strongly  with  the  November  30
editorial  changes.  Its  website  says:  “What  is
wrongly referred to as “requisitioned” and or
“compulsorily  recruited”  laborers  (from  the
Korean Peninsula in the wartime past) should
be correctly called “wartime Korean workers.”
Comfort  women,  says  one  member,  were
“registered prostitutes under the supervision of
the  military.”  Hori  himself  wrote  on  the
I n s t i t u t e ’ s  w e b s i t e
(https://en.jinf.jp/suggestion/archives/5815/http
s://en.jinf.jp/weekly/archives/5076/  https://jinf.j
p/weekly/archives/16441)  in  2015  that  Japan
should stop apologizing for its past.

One journalist at the paper noted that Hori has
published  an  agenda  titled  “100  Actions:
Creating a vision for Japan” under the Globis
brand. “Two particular goals on that list pertain

https://www.japantimes.co.jp/opinion/2018/11/23/editorials/seoul-guts-comfort-women-agreement/#.XEIsqVVKipp
https://www.japantimes.co.jp/opinion/2018/11/23/editorials/seoul-guts-comfort-women-agreement/#.XEIsqVVKipp
https://www.japantimes.co.jp/opinion/2018/11/23/editorials/seoul-guts-comfort-women-agreement/#.XEIsqVVKipp
https://www.japantimes.co.jp/opinion/2018/11/23/editorials/seoul-guts-comfort-women-agreement/#.XEIsqVVKipp
http://www.debito.org/?p=15227
http://www.debito.org/?p=15227
https://en.jinf.jp/suggestion/archives/5815/https://en.jinf.jp/weekly/archives/5076/ https://jinf.jp/weekly/archives/16441
https://en.jinf.jp/suggestion/archives/5815/https://en.jinf.jp/weekly/archives/5076/ https://jinf.jp/weekly/archives/16441
https://en.jinf.jp/suggestion/archives/5815/https://en.jinf.jp/weekly/archives/5076/ https://jinf.jp/weekly/archives/16441
https://en.jinf.jp/suggestion/archives/5815/https://en.jinf.jp/weekly/archives/5076/ https://jinf.jp/weekly/archives/16441
https://en.jinf.jp/suggestion/archives/5815/https://en.jinf.jp/weekly/archives/5076/ https://jinf.jp/weekly/archives/16441


 APJ | JF 17 | 3 | 1

4

to the November 30 editorial  note,” said the
journalist. One criticized the “poor quality” of
Japan’s English-language media, “the gateway
through  which  foreign  nationals  access
information  about  the  country.”  It  added:
“Since the English-language media is expected
to  play  a  leading  role  in  disseminating
information  throughout  the  world,  it  is
necessary to fundamentally improve its quality
to ensure accurate information…so that Japan
may  be  assessed  fairly.”  A  second  goal
lamented  “untruths”  about  Japan,  “repeated
over many decades,”  on comfort  women and
territorial  issues.  “If  every  Japanese  person
makes an effort to get accurate information out
there ,  i t  w i l l  be  poss ib le  to  correct
misunderstandings  among  the  people  of  the
world.”

Mizuno reportedly denied any links to Hori to
his  staffers.  The  Japan  Times’  own  press
release says, however, that Mizuno moved from
New  York  to  the  Globis  Corporation  as
manager of the Public Relations Department in
August 2011. The worlds of Kambara and Hori
also appear to overlap. On August 8th 2017, in
a post announcing her purchase of The Japan
Times,  Hori said “Globis supports the reborn
Japan Times.” Kambara responded by saying,
“Thank you, I will  try my best.” Publicity for
Globis continues to appear on the Japan Times
Online, “suggesting an ongoing financial link”
between the two, said the journalist.

Journalists  at  the  paper  unearthed  other
c o n n e c t i o n s .  I n  M a y  2 0 1 6 ,  H o r i
and Kambara appeared together at a rally in
Otsu, Shiga Prefecture for Upper House Diet
Member  Hayashi  Kumiko,  the  wife  of  Seko
H i r o s h i g e ,  a  k n o w n  c r i t i c  o f  t h e
newspaper.  (Kambara  was head of  Hayashi’s
Tokyo support group). In April 2017, six weeks
before the sale of the paper was announced,
Kambara  moderated  a  panel  discussion  for
H o r i ’ s  “ G 1  S u m m i t ”
(https://twitter.com/YoshitoHori/status/8581811
29530101760/photo/1)  in  Shikoku  (link

(https://globis.jp/article/6751/)),  The  summits
are  forums  “for  the  leaders  of  the  next
generation  to  gather,  discuss,  and  paint  a
vision for the rebirth of Japan in a turbulent
world.”  Suga  has  also  attended.  ( l ink
(http://www.news2u.net/releases/145122))

Kambara’s family owns Tsuneishi Holdings, a
c e n t u r y - o l d  F u k u y a m a - b a s e d
conglomerate  with  interests  in  real  estate,
hotels,  shipbuilding  and  marine  cargo
transportation  and  offices  in  China  and  The
Philippines. It appeared to have, at least until
2017,  little  interest  in  publishing.  The
conclusion  by  some  was  that  Japan’s
troublesome  English  print  portal  had  been
taken over in a silent coup. The government
now  has  “their  own  Pravda”  said  Kingston.
“Despite  the  reactionary  editorial  swerve
towards revisionist drivel the reporters still do
an  excellent  job  and  I  feel  badly  that  an
incompetent  editor  has  impugned  the
credibil ity  of  the  newspaper.”

It is unclear where all  this leaves the paper.
Mizuno,  who  took  a  30% pay  cut  for  three
months, put his name to a note on December 6th

admitting responsibility for the editorial ad.

“For our readers, the change warranted a more
detailed  and  nuanced  explanation  of  our
d e c i s i o n , ”  h e  w r o t e .
(https://www.japantimes.co.jp/2018/12/06/anno
uncements/message-executive-editor)  “As  a
media  organization,  one  of  our  duties  is  to
communicate  efficiently  and avoid  ambiguity.
The  note  fa i l ed  to  do  that .  We  must
acknowledge the fact that the note damaged
the relationship of trust that we have developed
with our readers, our writers and our staff.”

Weeks  on,  i t  remains  to  be  seen  how
assiduously the newspaper’s foot soldiers will
follow the new editorial guidance. At least one
wire agency to which the paper subscribes has
made it clear that it does not want references
to  “wartime  forced  labor”  tampered  with  in
articles published solely under its name. Some

https://twitter.com/YoshitoHori/status/858181129530101760/photo/1
https://twitter.com/YoshitoHori/status/858181129530101760/photo/1
https://twitter.com/YoshitoHori/status/858181129530101760/photo/1
https://globis.jp/article/6751/
https://globis.jp/article/6751/
http://www.news2u.net/releases/145122
http://www.news2u.net/releases/145122
https://www.japantimes.co.jp/2018/12/06/announcements/message-executive-editor
https://www.japantimes.co.jp/2018/12/06/announcements/message-executive-editor
https://www.japantimes.co.jp/2018/12/06/announcements/message-executive-editor


 APJ | JF 17 | 3 | 1

5

stories published since the end of  November
have used that exact wording. A Kyodo story
that ran on the JT website on December 14th,
for  example,  used  the  word  “forced”  in  the
headline and first paragraph. A month later, a
news  article  by  a  staff  writer  followed  suit.
Discussions over how, exactly, journalists and
editors are to refer to wartime sex slaves and
forced laborers are reportedly continuing. Still,
a reversal to the previous usage so despised by
Japan’s right is unlikely.

 

See also the Reuters report by Mari Saito and
Ami Miyazaki, 'Fear' and 'favor' chill newsroom
a t  s t o r i e d  J a p a n e s e  p a p e r .
(https://www.reuters.com/article/us-japan-politi
cs-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-
n e w s r o o m - a t - s t o r i e d - j a p a n e s e - p a p e r -
idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia
0 D o -
iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM
)

David McNeill writes for The Irish Times and The Economist. He is an Asia-Pacific Journal
editor.

Justin McCurry is The Guardian & Observer’s Japan and Korea correspondent.

https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-newsroom-at-storied-japanese-paper-idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia0Do-iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM
https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-newsroom-at-storied-japanese-paper-idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia0Do-iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM
https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-newsroom-at-storied-japanese-paper-idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia0Do-iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM
https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-newsroom-at-storied-japanese-paper-idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia0Do-iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM
https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-newsroom-at-storied-japanese-paper-idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia0Do-iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM
https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-newsroom-at-storied-japanese-paper-idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia0Do-iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM
https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-newsroom-at-storied-japanese-paper-idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia0Do-iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM
https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-newsroom-at-storied-japanese-paper-idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia0Do-iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM
https://www.reuters.com/article/us-japan-politics-newsroom-insight/fear-and-favor-chill-newsroom-at-storied-japanese-paper-idUSKCN1PI36V?fbclid=IwAR1J2jqaHAf2yWia0Do-iZf4mTicugKjbI5OxFFgcbdraykVqs2UQteaVAM

