
 The Asia-Pacific Journal | Japan Focus Volume 3 | Issue 2 | Number 0 | Feb 15, 2005

1

War and Japan's Memory Wars: the media and the globalization of

consciousness

Gavan McCormack

War  and  Japan’s  Memory  Wars:  the

media  and  the  g lobal izat ion  of

consciousness

by Gavan McCormack

The Fox-ification of the US media proceeds apace. In

Italy,  the country’s  media mogul doubles as  Prime

Minister.  In  Britain  public  broadcasting  is  under

pressure from Blairite forces. Japan, the world’s No 2

capitalist  power,  is  left  out  of  most  discussion  on

global  media  trends,  but  is  undergoing  the  same

pressures.  Allegations  of  political  intervention  to

tailor the way the issue of “comfort women” in 1930s

and  1940s  Asia  should  be  addressed  in  a  2001

documentary stirred a full scale media war in 2005.

On  30  January  2001,  NHK,  Japan’s  hugely

influential  public  radio  and  television  station,

screened a 40-minute film, part two of a series

entitled “How to Judge Wars.” The documentary

film dealt with the question of violence against

women in war, and specifically with the system

of  sexual  slavery  of  women  on  a  wide  scale

across Asia as practiced by the imperial Japanese

army  in  the  1930s  and  1940s.  It  featured  the

proceedings of the “Women’s International War

Crimes  Tribunal”  convened  in  Tokyo  the

previous month by an international coalition of

citizen  and  feminist  groups.  The  Tribunal

brought  to  testify  sixty-four  surviving  elderly

victims  of  the  infamous  “comfort  woman”

system  before  an  international  team  of

prosecutors  and  judges,  several  of  them  fresh

from Bosnian and Rwandan war crimes trials.

It  was  not  a  “mock tribunal”  as  its  detractors

style it, but a “civil” tribunal, that is to say it did

not have the punitive powers of a state-backed

tribunal but possessed moral force, the credibility

that  resides  in  expressions  of  shared  human

conscience irrespective of endorsement by states.

Its  precedent  was,  therefore,  not  so  much  the

large,  state-run  tribunals  of  Nuremberg  and

Tokyo in the late 1940s as civic tribunals such as

that in Stockholm in 1967 (sometimes called the

“Russell  Tribunal”  because  of  the  close

association with it  of  the philosopher Bertrand

Russell) that investigated and publicized United

States  war  crimes  in  Vietnam,  including



 APJ | JF 3 | 2 | 0

2

indiscriminate  bombing  and  defoliation.  The

basic stance of the Tokyo Women’s Tribunal was

that acts of violence committed against women

constituted  the  single  major,  unacknowledged

category  of  “neglected”  crimes  of  World  War

Two: neglected by the U.S. and its allies at the

Tokyo trials, and neglected by the Japanese state

and other states subsequently.

Hence,  while  most  of  those  responsible  were

already dead, responsibility and guilt needed to

be established, the shame and guilt experienced

by the victims assuaged, and some meaningful

restitution provided them. At a formal, inter-state

level ,  the  same  slowly  maturing  social

consciousness  was  reflected  in  the  Treaty  of

Rome  (1998)  under  which  an  International

Criminal Court was established to try rape and

sexual slavery henceforth as major crimes of war,

alongside genocide. As Rome addressed present

and future crimes, the Tribunal in Tokyo was an

attempt to address, if  even in a symbolic way,

past crimes, and especially state responsibility for

them.

The  issue  of  Japan’s  responsibility  for  the  so-

called “comfort women” system has long been

controversial. Nobody disputes that in the 1930s

and 1940s military brothels  existed throughout

Japan’s  colonial  and  semi-colonial  East  and

Southeast  Asian  occupied  areas,  but  Japanese

neonationalists  insist  that  the  system  was

“merely” the commonly practiced one of military

prostitution, the women professional prostitutes,

and the organization independent of the Japanese

army or government. They could hold without

difficulty  to  such position until  the late  1980s,

when, in the wake of the end of the Cold War,

the  first  “comfort  women”  in  Korea,  the

Philippines,  the  Netherlands  and  elsewhere,

came  forward  to  tell  their  stories.  Equally

important,  in  the  early  1990s,  Japanese

researchers  unearthed  incontrovertible  archival

evidence of official sponsorship and organization

of the “comfort women” system by the military

and  the  government.  In  due  course  prime

ministers apologized and a semi-public fund (the

“Asia  Women’s  Fund”)  was  established  to

compensate  the  victims.

Even  then,  however,  responsibility  remained

bitterly  contested.  When  from  1997  token

references to the “comfort women” system were

included  in  some  school  history  texts,  the

Association  for  New  History  Textbooks

(Tsukurukai)  was  formed  and  together  with

other  neo-nationalist  organizations  began  to

attack what it described as a “masochistic” view

of national history and to propagate in its stead a

“proud”  view  of  a  pure,  honorable  Japanese

history. To such groups, the “comfort women”

were greedy prostitutes, the tribunal an outrage,

and the inclusion at the centre of the indictment

of  the  late  “Showa”  emperor  (Hirohito,

1901-1989)  absolutely  intolerable.



 APJ | JF 3 | 2 | 0

3

When the allied powers occupied Japan and tried

Japanese war crimes in 1946-48 they paid little

heed to crimes against  women and occupation

authorities at the highest level decided to exempt

the  Japanese  emperor  from  indictment  or

investigation.  Yet  he  had  indubitably  been

commander-in-chief of Japanese forces and head

of  government  when  the  “comfort  women”

system was set up and as such either knew or

should have known of it. Five and a half decades

after war’s end, therefore, and eleven years after

his  own death,  the  victims  of  the  system and

their  supporters  were  adamant  that  his

responsibility  should  be  addressed,  something

never attempted by any previous tribunal. If he

were not a god but indeed a human being (as he

himself  declared  in  1946)  then  issues  of

responsibility  pertain  equally  to  him  as  to

members  of  the  Japanese  mil i tary  and

government.  However,  the  association  of  the

emperor,  ultimate  symbol  of  Japanese  purity,

with  sex  crimes  on  a  massive  scale,  was  an

unbearable affront to Japanese nationalists. After

three days of  deliberation,  with the organizers

and  participants  facing  neonationalist

harassment, intimidation, and death threats, the

tribunal  ended  with  a  preliminary  verdict  of

guilty. A full, final judgment, drawing upon the

precedents of Nuremberg, Tokyo, and the former

Yugoslavia and Rwandan tribunals, was issued

at  a  subsequent  session  at  The  Hague  in

December 2001.

The documentary film on the tribunal was shown

on NHK’s second, or educational, channel on 30

January 2001. NHK, like Britain’s BBC, is a public

corporation, unable to take advertising revenue

and  heavily  dependent  on  payment  of  a

compulsory viewer license fee (the basic Japanese

annual fee is approximately $220, as against the

BBC’s  $195).  Its  educational  channel  does  not

attract a large audience, almost certainly less than

one  per  cent  of  viewers.  This  January  2001

program  was  no  exception.  However,  directly

associated  with  the  tribunal  were  appalled  at

what  they saw as  an incoherent  and distorted

account of the historical issues the tribunal had

addressed. They criticized it severely and in due

course  launched  a  suit  in  the  Tokyo  District

Court  alleging  major  NHK  improprieties.  In

March 2004 the court ruled that NHK had acted

within its legitimate discretion, but in 2005 the

case was continuing, under appeal.

The  issue  suddenly  exploded  into  the  public

arena on 12 January 2005, however, when Asahi

Shimbun, a national daily with a circulation of

around  eight  million,  published  a  “scoop”

alleging manipulation and political interference

in NHK’s production process.[1] The allegations

were  repeated  the  following  day  in  a  press

conference  by  Nagai  Satoru,  a  director  within

NHK,  who  had  become  an  internal  “whistle-

blower”  one  month  earlier  by  launching  a

complaint of interference and political pressure

t o  N H K ’ s  n e w l y  s e t - u p  “ c o m p l i a n c e



 APJ | JF 3 | 2 | 0

4

committee.”[2] The nub of the matter was that

the  documentary,  originally  prepared  by  an

independent production company under a sub-

contracting  agreement  with  NHK,  had  been

subject  to  a  series  of  changes  due  to  political

interventions.  The  “in-house”  editing  process

was conducted while the company was in a state

of semi-siege, as rightists mobilized and sound

trucks circled the NHK building blaring hostile

messages  and  employees  were  jostled  and

abused as they entered or left  the premises.[3]

Changes made at that phase of editing included

the incorporation of the views of a hostile critic of

the  “comfort  women”  and  the  tribunal,  (the

historian  Hata  Ikuhiko,  an  associate  of  the

Tsukurukai  group).  Then,  just  days  before  the

film was shown,  a  meeting was held between

senior  executives  of  NHK and two prominent

politicians, Abe Shinzo, then deputy chief cabinet

secretary and as of early 2005 acting secretary-

general of the LDP, and Nakagawa Shoichi, then

an LDP diet member and as of 2005 minister for

economy,  trade,  and  industry.  Further,  major

changes were then made, adding new material

while cutting the 44 minute film to 40 minutes.

All reference to the emperor’s responsibility was

deleted (even though that had been central to the

tribunal  process),  the  testimony  of  the  former

“comfort women” witnesses was much reduced,

the  space  for  hostile  comment  on the  tribunal

increased.  The  process  was  completed  hours

before broadcast

Abe and Nakagawa are prominent conservative

politicians,  both  neo-nationalists,  advocates  of

revision of the constitution and the fundamental

law on education and proponents  of  sanctions

against North Korea. Both are, and were in 2000,

prominent  f igures  in  the  diet  members

“Association  to  Consider  the  Future  Path  for

Japan and History Education.” This organization,

founded in 1997 with 107 diet members, is the

parliamentary equivalent of the nation-wide neo-

nationalist  body  devoted  to  textbook  revision,

Tsukurukai.[4] It continues today, minus only the

word  “young,”  and  counts  many  influential

lawmakers  among  its  members  (including  the

present  Minister  of  Education,  Nakayama

Nariaki). To Abe, Nakagawa and other members

of  such  an  organization,  the  tribunal  was

anathema.

One of the sources Asahi relied on for its initial

“scoop”  was  an  interview  it  conducted  on  9

January, i.e. before the story broke, with “a senior

NHK  executive.”[5]  Matsuo  Takeshi,  executive

director-general of broadcasting at NHK at the

time in question, quickly acknowledged that he

was  the  executive  in  question,  that  there  had

been  such  a  meeting,  and  that  he  had  felt

“pressured” by it. He recognized, however, that

had  he  not  gone  as  summoned  to  meet  the

politicians the pressure would be much greater,

“perhaps three or four times greater,” and the

film might not have been shown at all.[6]  The

politicians  gave  him this  “overall  impression”:



 APJ | JF 3 | 2 | 0

5

“Be  careful”  and  “I’ll  be  watching.”[7]  Later,

however,  he  revised  his  story:  he  was  not

summoned to meet the politicians but had gone

there for a routine discussion of budget matters;

the question of the documentary had come up,

but not in such a way that he felt pressure.

Political intervention in the media is forbidden

by both Article 21 of the constitution and Article

3  of  the  Broadcasting  Law.  Both  Abe  and

Nakagawa  moved  quickly  therefore  to  negate

key parts of the Asahi story.

Nakagawa agreed (to Asahi on 10 January) that

he  had  indeed  met  the  NHK  executives  days

before  the  documentary  was  shown,  and  he

confirmed  it  to  the  media  in  general  in  an

interview conducted while he was traveling, in

Paris, on the 12th. But he insisted that he merely

demanded  that  NHK  maintain  “fairness  and

impartiality.”  The  following  day,  however,  he

changed his story to say that no such meeting

had  taken  place  till  after  the  screening,  on  2

February  (and  also  on  the  8th  and  9th),  and

therefore he could not have brought any pressure

to bear on the documentary editing. Denying the

admission attributed to him by Asahi of trying to

bluff  NHK  into  dropping  the  program

altogether[7]  before  settling  for  a  drastic  re-

editing (cutting) process, he demanded retraction

and an apology from Asahi.[8]

Abe confirmed that he had indeed met the NHK

executives,  but  at  their  request,  not  at  his

summons.  He  rejected  the  suggestion  of

improper behavior and launched a bold counter-

attack.  He  said  that  he  had  learned  from

“interested parties” that the tribunal was biased.

He himself evidently did not see the film but still

concluded  that  both  tribunal  and  film  were

deeply flawed: despite the trial format, the court

had made no provision for  defense counsel;  it

required a pledge of support for the tribunal’s

cause as a condition for admission by observers,

and it chose a particular venue in order to be, as

Tribunal organizer Matsui Yayori put it, as close

as  possible  to  the  imperial  palace  so  as  to

maximize  the  sense  of  confrontation  with  the

“root of evil.” Further, Abe asserted, the Tribunal

served North Korean agitation and propaganda

purposes,  being  designed  to  soften  Japanese

anger over the issue of North Korean abductions

of Japanese citizens by casting it in the light of

victim, with a North Korean agent or agents even

participating on the bench.[9] He added that he

thought  North  Korea  was  trying  to  use  the

tribunal to deflect attention from criticism of it

over the abduction of Japanese citizens, but that

he was used to being slandered for his principled

efforts  to  address  the  North  Korea  issue  and

would not yield.

As his press release put it, “Because I was told

that the mock trial was going to be reported in

the way that  the organizers wanted it  to be,  I

looked  into  the  matter.  I  found  out  that  the



 APJ | JF 3 | 2 | 0

6

contents were clearly biased and told [NHK] that

it  should be broadcast from a fair  and neutral

viewpoint,  as  it  is  expected  to.”[10]  In  other

words,  he  had  indeed  instructed  the  national

broadcaster about the content of its program, but

far from it being a breach of any law, it had been

his duty as a public official to do so.

Abe acted with the confidence of a politician who

enjoys  massive  public  support.  His  popularity

has been honed in recent years as the epitome of

the  ‘hard-line”  position  on  North  Korea,

advocate  of  forc ing  the  North  Korean

government to its knees and eventually bringing

about regime change as the only way to resolve

pending  issues,  including  those  of  abductions.

He also happens to be the grandson of a former

“Class  A”  war  criminal,  Kishi  Nobusuke,

wartime  munitions  minister  and  member  of

Tojo’s  cabinet  at  the  time  of  Pearl  Harbor.

Avoiding  trial  thanks  to  the  “reverse  course”

adopted  by  the  occupation  in  response  to  the

Cold War, Kishi emerged from Sugamo prison at

the end of 1948 and went on to become Prime

Minister between 1957 and 1960. Abe himself is

widely  tipped  to  follow  his  grandfather  as  a

future  prime  minister.  One  of  his  television

interviewers,  the  normally  irrepressible  and

irreverent Furutachi Ichiro on Asahi TV, seemed

dazzled to the point of dumbness in the presence

of his distinguished visitor,  while on Fuji  TV’s

Sunday-morning talk  show he  is  said  to  have

been treated “like a martyr” by the pundits.[11]

However, what he had to say was not only of

dubious constitutionality and legality, but much

of  it  was  simply  absurd,  though  neither  the

national media nor the parliamentary opposition

pursued  him.[12]  The  tribunal  was  in  fact

organized by an international committee, not by

Matsui  Yayori  alone,  although  Matsui  was

indeed  a  prominent  figure  in  the  organizing

group.  (Matsui,  a  former  Asahi  foreign

correspondent,  long  active  in  war-related  and

feminist  issues,  died  in  December  2002.)  The

remarks  attributed  to  her  about  the  imperial

palace being the “root of evil” were a complete

(and possibly libelous) fabrication, and the hall in

which the meeting took place was the only one

capable of accommodating and offering relative

security  from  attack  to  the  thousand-plus

participants  (and accommodation for  hundreds

of  the  visitors  including  the  former  “comfort

women”). As to the North Koreans, abductions

were not an issue in the Tokyo of late 2000 and

did not become so till North Korea’s admission

and apology of September 2002, and, while it is

true that four North Koreans participated in the

tribunal they did so as members of a nine-person

joint  South-North  Korean  prosecution  team

(under a South Korean chief prosecutor), having

the same role  as  prosecutors  in  other  national

teams – to lead the presentation of evidence of

former  “comfort  women”  who lived  then  and

now on both sides of the state borders of North

and South Korea. Although he dropped the more

absurd  of  his  allegations  in  subsequent



 APJ | JF 3 | 2 | 0

7

statements,  Abe  may  have  judged,  perhaps

correctly, that in 2005 the best way to blacken the

image of the tribunal would be to create in the

public  mind  the  suspicion  of  a  North  Korean

link.  Deleting  his  earlier,  wild  accusations,

including the charge that the Tribunal had been

manipulated by North Korean agents, Abe came

to  focus  on  the  demand  that  Asahi  back  its

accusations of improper influence by substantive

evidence or else apologize.

As the slanging match between the country’s two

media giants escalated into something like war,

NHK  exploited  to  the  full  its  power  to  form

public opinion by including long statements by

Abe, Nakagawa and Matsuo denouncing Asahi

on its national news broadcasts. Denunciation of

Asahi was featured repeatedly on national news

programs.  The  7  pm  national  news  on  20

January, for example, roughly equivalent to the

main evening national news on BBC in Britain,

carried a special caption “the problem of Asahi

shimbun’s  false  reporting,”  which  was  only

removed  under  protest  from  later  news

broadcasts.[13] Despite NHK’s obligation under

Article  3  (2)  of  the  Broadcasting  Law,  to

introduce  “as  wide  a  range  of  viewpoints  as

possible”  on  matters  on  which  opinion  is

divided,  Asahi’s  counter  claims  were  ignored,

leading it to complain, somewhat plaintively, of

“one-sided slander through the use of the public

airwaves.”[14]

Much  was  disputed,  but  one  crucial,  and

damning, detail  was agreed: it  was routine for

NHK to  engage  in  consultation  on  matters  of

programming with politicians, and this practice

was carried to new lengths under the regime of

Ebisawa as president from 1997.[15] “Given that

NHK’s budget has to be approved by the Diet

under the Broadcast law, it is necessary to have

them  understand  correctly  both  about

management  planning  and  about  individual

programs” (italics added), said Sekine Akiyoshi,

head of broadcasting at NHK.[16] On 17 January

2005,  both  the  secretary-general  and  the

president of  the Diet  Members “Association to

Think  about  the  Future  of  Japan  and  History

Education” confirmed that the NHK bosses had

come to consult with Abe about the forthcoming

program because  of  concerns  about  “problems

that might arise if the program were presented in

its  present  state.”[17]  Not  only was the public

broadcaster  committed  to  the  principle  of

clearing  individual  programs  in  advance  with

politicians, but it paid special attention to consult

with those who were members of an avowedly

neo-nationalistic group.

By late January 2005, two weeks after the original

Asahi  article,  ultimatums,  demands  for

explanation,  and  writs  were  being  prepared,

issued,  or  threatened  on  all  sides.  Abe  and

Nakagawa continue to insist that their pleas for

“fairness and impartiality” were completely open

and above-board, and not to be seen as thinly



 APJ | JF 3 | 2 | 0

8

veiled threat  designed to manipulate  the mass

media by imposing their own extremely partial

views. Some one has been lying. Whether it  is

these senior figures in the government and ruling

party,  the  national  broadcaster  or  the  national

daily paper, or perhaps all of these, remains to be

seen.

NHK  also  faces  a  separate ,  but  severe

institutional  crisis.  A  series  of  embezzlement

scams  within  the  corporation  and  their  inept

handling  under  President  Ebisawa  –  who

outraged  nearly  everybody  by  cutting  the

television broadcasts of the Diet session at which

he had been called to explain the scandals - led in

2004 to a mass “rebellion.” With the number of

citizens participating in this protest by refusing

payment  of  their  compulsory  license  fees

approaching the half million mark, on 25 January

2005 Ebisawa resigned. Pleading with viewers to

“trust  those  who  come  after  me,”  he  was,  in

effect,  admitting  that  he  had  lost  that  trust.

However,  he  made no apology for  his  actions

and no allusion to the dispute with Asahi.[18]

Two days later, his successor as president had to

hastily reverse a  decision to retain Ebisawa as

“adviser”  to  the  corporation  when  that

threatened  to  spark  a  new  wave  of  boycott

protest.

Other  heads  were  bound  to  roll  as  the  war

continued, and other whistle-blowers may well

be waiting in the wings, at NHK and perhaps at

Asahi  too.  VAWW-Net  demands  that  its  civil

action against NHK be extended because of the

new evidence and is seeking court leave to call as

witnesses the two politicians, three NHK figures,

and  the  original  whistle-blower,  Nagai,  who

played  the  central  roles  in  the  drama  now

developing. Civil groups have begun to call for

NHK  to  restore  and  show  its  original,  uncut,

version of the film. Hokkaido University political

scientist,  Yamaguchi  Jiro,  comments  that  true

“conservatives” are disappearing from the ruling

conservative party and that hard-liners such as

Abe, who are most intent on overthrowing the

North  Korean  regime,  actually  themselves

resemble  it  in  their  actions  to  assure  media

control.[19]

The  Asahi  scoop  and  the  Nagai  whistle  blast

exposed large problems at the interface of Japan’s

media and political worlds. The trust that NHK

had built over the postwar decades because of its

stance being seen as independent of government

was badly eroded. Yet never has the need been

greater  for  a  “fair  and  impartial”  media.  The

question of Japan’s responsibility for facing the

past, the openness of its present democracy, and

its  vision  for  the  future,  are  all  at  issue.  The

ascendancy  of  political  and  media  forces

determined to deny the justice of the “comfort

women”  cause,  or  even  its  historicity,  and  to

insist absolutely on the immunity from criticism

or even discussion of the role of Japan’s war-time

leader, can only impede hopes for understanding



 APJ | JF 3 | 2 | 0

9

and  acceptance  by  its  neighbors  of  Japan's

ambitions to play a leading role in the birth of a

twenty-first  century  East  Asian  community.

Korean and Chinese comment is yet to come, but

it  seems  likely  that  suspicions  of  Japanese

attempts to “cover-up” and “re-write” its history

to suit neo-nationalist pressure groups is bound

to stir  strong negative reactions in both unless

quickly resolved.

Seven  decades  after  the  Japanese  government

and  military  took  the  decisions  to  organize

trafficking in women in China, and six decades

and  more  since  the  system  was  universalized

across Asia, the problem of how to wind it up

and  atone  to  its  victims  remains  only  half

resolved, and the war responsibility of emperor

Hirohito  continues  to  vex.  With  Germans

attending as  respected guests  in  the  European

and UN commemorative gatherings to mark the

60th  anniversary  of  the  liberation  of  the  Nazi

death  camps,  including  Auschwitz,  in  January

2005, the contrast with East Asia is sharp. How

many more years must pass, one wonders, before

a  Japanese  Prime  Minister  can  be  a  respected

guest  at  a  war  commemorative  ceremony  in

Harbin or Nanjing or Manila, or at one in honor

of Asia’s comfort women?

Gavan McCormack is a coordinator of Japan Focus

and the author of Target North Korea: Pushing North

Korea to the Brink of  Nuclear Catastrophe,  Nation

Books, 2004. Posted at Japan Focus on February 13,

2005.

1. Honda Masakazu and Takada Makoto, “LDP

pressure  led  to  cuts  in  NHK  show,”  Asahi

shimbun, 12 January 2005.

2.  This  committee,  (Horei  junshu  sokushin

i inkai) ,  set  up  in  September  2005,  was

problematic for several reasons: it was headed by

company president  Ebisawa,  and the “external

broadcast”  section,  to  which  Nagai  sent  his

complaint,  comprised  the  three  lawyers  who

were  defending  NHK  against  charges  of

improper handling of the film in question. It was

thus  in  no  position  to  independently  assess

Nagai’s complaint. (“Seijika kainyu no nichijoka

ukabu,” Akahata, 21 January 2005).

3.  “NHK bangumi kaihen mondai -  honsha no

shusai  hodo  no  shosai,”  Asahi  shimbun,  18

January 2005.

4. “Nihon no zento to rekishi kyoiku o kangaeru

wakate  giin  no  kai,”  (literally:  “Association  of

Young Dietmembers to Think about the Future of

Japan  and  History  Education”)  See  Tawara

Y o s h i b u m i  h o m e p a g e ,

http://www.linkclub.or.jp/~teppei-y/tawara%2

0HP/index.html )

5.  “Whistle-blower:  NHK  president  let  LDP

interfere,” Asahi shimbun, 14 January 2005.

6. Ibid.

7.  “Asahi  refutes  NHK official’s  claim,”  Asahi

shimbun, 21 January 2005.

8.  Asahi  shimbun,  14  January  2005,  and  on

Nakagawa’s  subsequent  press  conference,  on



 APJ | JF 3 | 2 | 0

10

20th January, Asahi shimbun, 21 January 2005.

9. Abe speaking on Asahi TV’s program, “Hodo

Station,” 13 January 2005. I here rely on my own

observation of this program, excerpts of which

have  been  reproduced  at  Shukan  kinyobi,  21

January  2005,  p.  13,  and  by  VAWW-Net

(Violence  against  Women in  War)  itself  on  its

web site – “Abe Shinzo shi no jujitsu waikyoku

hatsugen  ni  t sui te ,”  17  January  2005 ,

(http://vaww-net-japan/nhk/appeal050177.htm

l ,.

10.  “NHK  censored  TV  show  due  to  political

pressure,” Japan Times, 14 January 2005.

11.  Philip  Brasor,  “LDP  big  guns  fight  NHK

censorship  claims,”  Japan  Times,  23  January

2005.

12. See VAWW-Net’s web response “Abe Shinzo

shi no jujitsu waikyoku hatsugen ni tsuite,” and

the  article  by  the  research  group  of  Shukan

Kinyobi,  “Bangumi  e  no  atsuryoku  mondai  o

surikaeta Abe Shinzo shi,” 21 January 2005, p. 13.

13. Asahi shimbun, 21 January 2005.

14.  “Legal  action  eyed,”  Asahi  shimbun,  22

January 2005.

15.  “NHK  no  ‘seiji  hodo’  shisei  to  wa,”  and

“Ebisawa NHK kaicho jinin,” Tokyo shimbun, 20

and 26 January 2005.

16. “Jizen setsumei wa tozen,” Asahi shimbun, 20

January 2005.

17.  Shimomura  Hirofumi  and  Furuya  Keishi

respectively,  “NHK  gawa  kara  hoso  mae  ni

setsumei,” Asahi shimbun, 18 January 2005.

18.  “NHK boss  exits  as  viewers  stop paying,”

Japan Times, 26 January 2005.

19. Yamaguchi Jiro, “Hodo ni atsuryoku o kakeru

nante jibun-tachi ga hinan shite iru dokusaisha to

onaji hasso de wa,” Shukan kinyobi, 21 January

2005, pp. 14.

 (http://www.amazon.com/dp/1560255579/?tag=theasipacjo0b-20)

Click on the cover to order.

http://www.amazon.com/dp/1560255579/?tag=theasipacjo0b-20
http://www.amazon.com/dp/1560255579/?tag=theasipacjo0b-20


 APJ | JF 3 | 2 | 0

11

 (http://www.amazon.com/dp/184467133X/?tag=theasipacjo0b-20)

Click on the cover to order.

http://www.amazon.com/dp/184467133X/?tag=theasipacjo0b-20
http://www.amazon.com/dp/184467133X/?tag=theasipacjo0b-20

